• 5+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

    Το mononews σάς εισάγει στα βασικά της ηλεκτροκίνησης μέσα από 5+1 ερωτήσεις και απαντήσεις με στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος

    Αφιέρωμα New Green Deal – Μεγάλος Υποστηρικτής ΔΕΗ

    Η αλήθεια είναι ότι πολλοί στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν με καχυποψία την ώθηση που προσπαθεί να δοθεί στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων. Αρκετοί, μάλιστα, φτάνουν στο σημείο ακόμα και να αμφισβητούν την αναγκαιότητα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, θεωρώντας ότι δεν πρόκειται για τεχνολογία πιο φιλική προς το περιβάλλον και ένα ισχυρό όπλο για την ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής. Αλήθεια, είναι, όμως, επίσης ότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση είναι μια παγκόσμια επιλογή που δεν υπαγορεύεται από «σκοτεινά συμφέροντα» αλλά από την επιτακτική ανάγκη να υπάρξει μια συντονισμένη απάντηση στις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος. Και δυστυχώς, ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για πολύ μεγάλο μέρος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ενώ παράλληλα είναι και ο μοναδικός τομέας που συνεχώς αυξάνει τις εκπομπές του, θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την προστασία του κλίματος.

    Το mononews σάς εισάγει στα βασικά της ηλεκτροκίνησης μέσα από 5+1 ερωτήσεις και απαντήσεις με στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.

    Γιατί η ΕΕ δίνει προτεραιότητα στη μείωση της εκπομπής των επικίνδυνων αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών;

    Οι μεταφορές καταναλώνουν το ένα τρίτο της συνολικής τελικής ενέργειας στην ΕΕ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ενέργειας προέρχεται από το πετρέλαιο. Αυτό σημαίνει ότι οι μεταφορές ευθύνονται για μεγάλο μέρος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ και συμβάλλουν σημαντικά στην κλιματική αλλαγή.

    Ενώ οι περισσότεροι από τους άλλους οικονομικούς τομείς, όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η βιομηχανία, έχουν μειώσει τις εκπομπές τους από το 1990, οι εκπομπές που προέρχονται από τις μεταφορές έχουν αυξηθεί!

    Αυτό καθιστά τον τομέα των μεταφορών σημαντικό εμπόδιο στην υλοποίηση των στόχων της ΕΕ για την προστασία του κλίματος. Τα αυτοκίνητα, τα ημιφορτηγά, τα φορτηγά και τα λεωφορεία παράγουν πάνω από το 70% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές.

    Επίσης, οι μεταφορές εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ιδίως στις πόλεις. Οι ατμοσφαιρικοί ρύποι, όπως τα αιωρούμενα σωματίδια (PM) και το διοξείδιο του αζώτου (NO2), βλάπτουν την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον.

    Είναι πράγματι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα προτιμότερα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα όσον αφορά στις επιπτώσεις στο περιβάλλον; Πολλοί θεωρούν ότι επειδή η ενέργεια προέρχεται κυρίως από ορυκτά καύσιμα, η επιλογή ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου είναι δώρον άδωρον για την κλιματική αλλαγή.

    Ακόμη και με το τρέχον μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, το οποίο εξακολουθεί να περιλαμβάνει υψηλά ποσοστά ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα, υπάρχουν σαφή οφέλη. Τα οφέλη αυτά προβλέπεται να αυξηθούν περαιτέρω, δεδομένου ότι μελλοντικά η Ευρώπη θα χρησιμοποιεί περισσότερη ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.

    Πώς συγκρίνεται ένα τυπικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα; Είναι 100% καθαρό όσον αφορά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου;

    Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι κανένα αυτοκίνητο δεν θα είναι ποτέ 100% καθαρό. Αυτό δεν αλλάζει με την άφιξη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Όμως είναι η καλύτερη επιλογή για το περιβάλλον. Οι ηλεκτροκινητήρες είναι απλά πιο αποδοτικοί από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οπότε μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας της μπαταρίας καταλήγει να χρησιμοποιείται για να κινεί το αυτοκίνητο. Ειδικά στην οδήγηση στις πόλεις, τα ηλεκτρικά οχήματα σπαταλούν λιγότερη ενέργεια. Επίσης, δεν παράγονται ατμοσφαιρικοί ρύποι από τις εκπομπές της εξάτμισης, όπως οξείδια του αζώτου και σωματίδια. Εξακολουθούν να παράγονται σωματίδια από την πέδηση και από τη φθορά των ελαστικών, αλλά συνολικά είναι λιγότερα σε σύγκριση με το βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν επίσης να μειώσουν τα επίπεδα θορύβου, ειδικά σε χαμηλότερες ταχύτητες στις οποίες είναι λιγότερο θορυβώδη από τα συμβατικά αυτοκίνητα.

    Μήπως είναι πιο ακριβή τελικά η χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος αφού θα αυξηθεί η κατανάλωση ενέργειας σε ένα νοικοκυριό;

    Ναι, ο λογαριασμός ηλεκτρικής ενέργειας θα αυξηθεί, αλλά η λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κοστίζει λιγότερο από τη λειτουργία ενός συμβατικού αυτοκινήτου που κινείται με βενζίνη ή πετρέλαιο. Αυτό θα βοηθήσει στο να αντισταθμιστεί η υψηλότερη τιμή αγοράς που έχουν σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πάροδο του χρόνου.

    Μήπως είναι ακριβότερο το κόστος χρήσης και το κόστος συντήρησης;

    Υπολογίζεται ότι ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί 3-4 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα την στιγμή που ένα συμβατικό 1.200-1400 κ.εκ. μοντέλο βενζίνης είναι στα 8-10 ευρώ/100χλμ (και το ντίζελ 6-7 ευρώ/100χλμ). Όσον αφορά το κόστος του σέρβις για μια περίοδο 4-5 ετών και ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η τιμή κυμαίνεται από 500 έως και 1000 ευρώ.

    Πόσα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν στην ΕΕ και πόσα στην Ελλάδα; Τι θα γίνει με τους σταθμούς φόρτισης;

    Συνολικά σε ολόκληρο τον κόσμο κυκλοφορούσαν 7,2 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά το 2019. Η Ευρώπη έως το τέλος Απριλίου 2020, διέθετε περισσότερα από δύο εκατομμύρια ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.

    Στην Ελλάδα, οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων για  το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2020 ήταν 116 οχήματα. Να σημειωθεί ότι μέχρι το 2016 σύμφωνα με στοιχεία που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης 2019, υπήρχαν συνολικά 397 ηλεκτρικά οχήματα εκ των οποίων 146 ελαφρά επιβατηγά, 124 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και 113 ηλεκτροκίνητα τρίκυκλα.

    Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), ο συνολικός αριθμός σημείων αργής και γρήγορης φόρτισης παγκοσμίως έφτασε τα 862.118, με την Κίνα να καταλαμβάνει το 60% του συνολικού αριθμού.

    Στη χώρα μας, μέχρι το τέλος του 2019, είχαν εγκατασταθεί, κάπου 50 προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί μετά και την υιοθέτηση κινήτρων για την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.

    Συνολικά στην Ευρώπη θα χρειαστούν 2,8 εκατομμύρια σταθμοί φόρτισης μέχρι το 2030, περίπου 15 φορές περισσότεροι από αυτούς που υπάρχουν σήμερα, ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς κανένα πρόβλημα σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γηραιάς Ηπείρου.

    Διαβάστε περισσότερα για το κλίμα, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή στο μεγάλο αφιέρωμα New Green Deal του mononews.gr