«Ας δοξάσουμε ό,τι δεν ομολογείται, ό,τι δεν αποδεικνύεται, ό,τι απλώς φέγγει μέσα μας και μας κάνει να μη ντρεπόμαστε να αγαπάμε» έγραφε ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο σουρεαλιστής ποιητής και γόνος της μεγάλης εφοπλιστικής οικογένειας, με τη γλώσσα του, την έντονα αισθαντική, ελεύθερη και συχνά εικονοκλαστική, αναζητώντας, εδώ, ένα είδος ηθικής πυξίδας στην αγάπη ως γενναιότητα! Και αυτήν ακριβώς την αγάπη μοιάζει να βρήκε η μακρινή -πια- συγγενής του Κάθριν Εμπειρίκου Λε Φρανκ, στο πρόσωπο του Φίλιππου Τσαγκρίδη με το εφάμιλλο εφοπλιστικό DNA, μα και το πιο υψηλών τόνων δημόσιο προφίλ από εκείνη!

Ο Μίλαν Κούντερα έγραφε πως ο έρωτας είναι σαν δύο πουλιά που προσγειώνονται τυχαία στον ίδιο ώμο ενός αγάλματος, με το πιο ελαφρύ άγγιγμα, και μετά πετούν μακριά. Όμως, στην περίπτωσή τους, οι πιθανότητες ίσως να μην ήταν τόσο μυθικές, όσο απλώς γνώριμες. Σ’ αυτή την εκδοχή, τα πουλιά είναι γλάροι. Και επιστρέφουν στις πλώρες των πλοίων που ξέρουν. Έτσι κι εκείνοι, από οικογένειες που χάραξαν διαδρομές στη ναυτιλία, στην αισθητική και στην επιρροή, έφτασαν, αθόρυβα, στο ίδιο εφοπλιστικά οικείο τους κατάστρωμα.

1

Κληρονομικότητα, κομψότητα και μια τούρτα Pikachu

Η είδηση του επικείμενου αρραβώνα, λοιπόν, της Κάθριν Εμπειρίκου Λε Φρανκ με τον Φίλιππο Τσαγκρίδη, αν και δεν έχει επίσημη επιβεβαίωση, προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον και faire sensation dans les cercles mondains, μετατρεπόμενη γρήγορα σε αντικείμενο διακριτικής, αλλά ζωηρής,- κοινωνικής κουβέντας. Η αρχή έγινε μέσα από ένα ρεπορτάζ της Real News στις 28 Ιουλίου 2025, που ανέφερε ότι οι δύο νέοι και ωραίοι γόνοι των εφοπλιστικών οικογενειών, μετά από περίπου δύο χρόνια σχέσης, σχεδιάζουν «αθόρυβα το κοινό τους μέλλον», με πρόσωπα από τον φιλικό κύκλο να τονίζουν ότι «ο αρραβώνας δεν αργεί».

Πριν από αυτό, οι πρώτες φήμες για τη σχέση τους είχαν ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2022, όταν εμφανίστηκαν μαζί σε γάμο φιλικού προσώπου, μέσα από μια φωτογραφία τους, που κυκλοφόρησε σε Instagram story κάποιου από τους καλεσμένους. Αναζωπυρώθηκαν, στη συνέχεια, με εμφάνισή τους στο πάρτι γενεθλίων του Φίλιππου Τσαγκρίδη, στις 19 Απριλίου 2023.

Κάθριν Εμπειρίκου - Φίλιππος Τσαγκρίδης
Κάθριν Εμπειρίκου – Φίλιππος Τσαγκρίδης

Η Κάθριν Εμπειρίκου Λε Φρανκ βρέθηκε ανάμεσα στους νέους, ωραίους και κεφάτους καλεσμένους της βραδιάς, σε μια γιορτή να μη τι άλλο, με χιούμορ.  Το πάρτι είχε τίτλο το αυτοσχέδιο «Πον Pokémon»,  ένα λογοπαίγνιο που συνδύαζε το «πον», παραλλαγή του bon mot, με τους ήρωες της ιαπωνικής ποπ κουλτούρας που πρωταγωνίστησαν στις παιδικές αναμνήσεις μιας ολόκληρης γενιάς. Οι καλεσμένοι, όλοι ντυμένοι με αναφορές στο theme, από καπέλα Pikachu μέχρι total looks εμπνευσμένα από τη σειρά, έμοιαζαν να απολαμβάνουν την αίσθηση του «μεγάλωσα, αλλά όχι και πολύ».

Και ο οικοδεσπότης, στα 33 του πια, κινήθηκε αβίαστα ανάμεσα στην πολύ καλά στημένη αφέλεια της παιδικής νοσταλγίας και τον συνειδητό σχεδιασμό του εντυπωσιασμού – ένα είδος cosplay με προφίλ συλλέκτη τέχνης, που είναι άλλωστε. Στη σειρά φωτογραφιών που δημοσίευσε ο ίδιος ο εφοπλιστής, συλλέκτης έργων τέχνης, ιδιοκτήτης της παραδοσιακής Ταβέρνας του Οικονόμου στα Πετράλωνα και του Gallina Athens στο δικό του Instagram, ανάμεσα σε φωτογραφίες της τούρτας Pikachu, από μπαλόνια με τον Squirtle, το χελωνάκι του νερού και ίσως χαρτοπετσέτες με τον Charizard, τον δράκο – πύρινο Pokémon και άλλα στιγμιότυπα νεανικά, αυτοσαρκαστικά και με μια δόση camp, ξεχώρισε η εικόνα του να ποζάρει χαμογελαστός με την Κάθριν.

Εκείνη ήταν διακριτική, κομψά ντυμένη και όχι του τύπου της ηρωίδας Jynx απ τα Pokémon, πάλι, σα να πήγαινε σε παιδικό πάρτι. Πάντως, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, το  καλοκαίρι του 2025 τους βρίσκει να ταξιδεύουν ανάμεσα σε Μύκονο, Μήλο και Σύρο και κάποιος φίνους προορισμούς τους εξωτερικού, με αναρτήσεις επιλεγμένες, δίχως κοσμικές φωτογραφίες.  Άλλωστε η Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ στα αλλά social media της, δεν ανεβάζει ποτέ τίποτα προσωπικό ή με θέμα την ίδια, παρά μόνο έξοχες φωτογραφίες τέχνης και ιστορίας. Αυτό την κάνει, ακόμη πιο ενδιαφέρουσα για το ποια είναι εκείνη που προέρχεται από έναν cercle familial prestigieux, όπου η επιρροή και η ευημερία θεωρούνται σχεδόν κληρονομικό δικαίωμα.

 Η Κάθριν της δυναστείας Εμπειρίκου

Η Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ έρχεται στην συνέχεια της ιστορικής οικογένειας Εμπειρίκου της Άνδρου, που από τα τέλη του 18ου αιώνα κυριάρχησε στο εμπόριο και στις θάλασσες. Όλα ξεκίνησαν στην Χίο, από τον Λεονάρδο Μπειρίκος, γεννημένο το 1765, που εγκαταστάθηκε στην Άνδρο και ξεκίνησε το ναυτικό εμπόριο, ως καπετάνιος και έμπορος, ανοίγοντας το δρόμο για επόμενες γενιές στη θάλασσα. Αργότερα, το 19ο και αρχές του 20ού αιώνα, η οικογένεια εδραίωσε την παρουσία της στη Σύρο και τον Πειραιά, ιδρύοντας εταιρείες όπως οι Embiricos Brothers και η Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος, καθορίζοντας τον ελληνικό εφοπλισμό στους ωκεανούς. Η σημαντική μορφή ήταν ο Λεωνίδας Α. Εμπειρίκος, που μαζί με τους αδελφούς του Μιχάλη και Μαρή δημιούργησε τη ναυτιλιακή αυτοκρατορία του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.

Η οικογένεια διακρίθηκε ακόμη, στην πολιτική, με τον Λεωνίδα να έχει διετέλεσε υπουργός και βουλευτής, ενώ ο Σταμάτης Εμπειρίκος υπήρξε επιφανής εφοπλιστής, ευεργέτης και γερουσιαστής, καθοριστικός στην ελληνική οικονομία και κοινωνία των δεκαετιών 1880 έως και 1910, όταν η ελληνική ναυτιλία περνούσε από τα καΐκια στην ατμοπλοΐα και η Άνδρος είχε ήδη γίνει νησί πλοιοκτητών με παγκόσμια ακτίνα. Ο τόπος των Εμπειρίκων εκτείνεται από το Υψηλού της Άνδρου έως την Αθήνα και τις μεγάλες θαλάσσιες διαδρομές της Μεσογείου,  μια παράδοση που συνέχισε και ο ποιητής Ανδρέας Εμπειρίκος, με την αισθητική του προσέγγιση αλλά και τον σύνδεσμο με το νησί, που μεγάλωσε.

Ήταν  αυτός από τη φημισμένη οικογένεια, όχι μόνο για τον πλούτο της αλλά και για την συμβολή της στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική εξέλιξη της χώρας, που υπήρξε ποιητής, υπερρεαλιστής στη φιλοσοφία του, ψυχαναλυτής, δημιουργώντας μια γέφυρα ανάμεσα στον ελληνικό αστισμό και σε μια μοντέρνα ευρωπαϊκή σκέψη.

Η μητέρα της Κάθριν, η Ναταλία Εμπειρίκου, έχει την βαθιά πεποίθηση πως η αισθητική δεν είναι θέμα γούστου αλλά μορφή αντίληψης, και έχει στραφεί σε θέματα καλλιτεχνικής παιδείας, αντιμετωπίζοντας τον πολιτισμό όχι ως επίδειξη αλλά, ως αέναη συνομιλία με τον χρόνο και την κοινωνία. Έχοντας έρθει σε επαφή με ακαδημαϊκούς κύκλους της παρισινής πρωτεύουσας, διαμόρφωσε μια διαδρομή που συνδυάζει την πολιτιστική της παιδεία με ουσιαστική ανθρωπιστική κατεύθυνση. Χαρακτηρίζεται ως γυναίκα γήινη, με εσωτερική συγκρότηση και έντονο κοινωνικό αίσθημα.  Παρά τη φήμη και την ιστορικότητα της οικογένειας, η ίδια έχει επιλέξει να λειτουργεί μέσα από διακριτική, αλλά σταθερή παρουσία και αρχές, που φαίνεται να μεταφέρει και στην κόρη της Κάθριν.

Αγία Παρασκευή – Collège Stanislas –  Νέα Υόρκη

Η Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ, όπως μαρτυρά περίτρανα και το επώνυμό της, έχει γαλλική καταγωγή από την πλευρά του πατέρα της, Ζαν Λε Φρανκ, και έτσι πήρε εξίσου δυνατές βάσεις και στη γαλλική γλώσσα και σκέψη. Φοίτησε στο Γαλλοελληνικό Λύκειο Eugène Delacroix στην Αγία Παρασκευή, ένα από τα πλέον ιστορικά γαλλικά σχολεία της Αθήνας, υπό την εποπτεία του γαλλικού κράτους και με αυστηρά προγράμματα εκπαίδευσης που ακολουθούν τη γαλλική εθνική παιδεία. Οι απόφοιτοί του εισάγονται σε πανεπιστήμια της Γαλλίας, με την παιδεία τους να χαρακτηρίζεται από πειθαρχία, γλωσσική ακρίβεια και πολιτισμική καλλιέργεια. Σύμφωνα με πηγές, στη συνέχεια φοίτησε στο Collège Stanislas στο Παρίσι. Πρόκειται για ένα από πλέον φημισμένα και παλαιότερα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της Γαλλίας, που βρίσκεται στην καρδιά της αριστερής όχθης, κοντά στους Κήπους του Λουξεμβούργου, και που από το 1804 διαμορφώνει γενιές διανοουμένων, επιστημόνων και πολιτικών.

Το Collège Stanislas είναι σχολείο καθολικής παράδοσης, με εξαιρετικά υψηλό επίπεδο σπουδών και εντυπωσιακά ποσοστά επιτυχίας στις Grandes Écoles. Στο περιβάλλον αυτό, η Κάθριν ήρθε σε επαφή με το γαλλικό πνεύμα στην πιο καθαρή του μορφή με έμφαση στη σύνθεση, στην ιστορική μνήμη και στη δομημένη, ανεπιτήδευτη σκέψη. Από το 2015, εργάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με σταθερό προσανατολισμό σε ό,τι ξεφεύγει από τα στενά μουσειακά όρια και αγγίζει το σύγχρονο, το κοινωνικό και ο ανθρώπινο. Κατέχοντας πλέον, με τον τίτλο Head of International Engagement, είναι εκείνη που χτίζει σχέσεις, ανοίγει διαλόγους και δίνει προοπτική σε συνεργασίες που διατρέχουν πολιτισμούς και ηπείρους.

 

Παράλληλα, είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Cycladic Art Foundation στη Νέα Υόρκη, ενός οργανισμού που στηρίζει τις δράσεις του μουσείου εκτός Ελλάδας και ενισχύει τη φωνή του στο διεθνές πεδίο. Εκεί, η παρουσία της δεν είναι τυπική. Είναι ενεργή και διαμορφωτική, με το βλέμμα στραμμένο στη νέα γενιά καλλιτεχνών και στη οικειότητα με το έργο τους, γι’ αυτό και υπήρξε ανάμεσα στους founding members του προγράμματος Young Patrons,  ενός προοδευτικού σχήματος, που ενώνει νέους υποστηρικτές της τέχνης με κοινή γλώσσα την αισθητική και τη συμμετοχή.

Ξεχωριστή είναι η συμβολή της στο κοινωνικό άνοιγμα του μουσείου, μέσα από πρωτοβουλίες όπως το πρόγραμμα In touch, το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά για επισκέπτες με οπτικές ή ακουστικές αναπηρίες, σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς και ειδικούς. Το πρόγραμμα, πέρα από την προσβασιμότητα στον χώρο και στις συλλογές, υποστηρίζει με θέρμη και στην πράξη την αντίληψη ότι η τέχνη δεν είναι προνόμιο, αλλά δικαίωμα.

Το Hollywoodgate και η Κάθριν

Η  Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ δούλεψε, ακόμη, σε μια σημαντική παραγωγή, από εκείνες τις όλο και πιο σπάνιες, όπου η τέχνη συναντά την πολιτική και ο κινηματογραφικός φακός εισχωρεί στη βαναυσότητα των ανθρώπων. Το 2023, το όνομά της περιλαμβάνεται στους παραγωγούς του ντοκιμαντέρ Hollywoodgate, ενός έργου που ξεχώρισε σε διεθνές επίπεδο για το πως διαχειρίστηκε τη σκληρότητά των σύγχρονων πολιτικών και κοινωνικών συγκρούσεων αλλά και για το ηθικό του αποτύπωμα.

Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που διεισδύει στην άμεση επόμενη ημέρα της αποχώρησης των ΗΠΑ από το Αφγανιστάν και καταγράφει εκ των έσω, χωρίς φίλτρα, τη νέα πραγματικότητα των Ταλιμπάν. Με υλικό τραβηγμένο κυριολεκτικά μέσα από αμερικανική στρατιωτική βάση στο Κανταχάρ, το έργο δεν στηρίζεται σε αφήγηση τρίτων, αλλά σε αποκλειστική πρόσβαση που λίγοι κινηματογραφιστές θα τολμούσαν και ακόμη λιγότεροι θα αποτολμούσαν.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Cine Global (@cineglobals)

Σκηνοθέτης είναι ο Ιμπραχίμ Νασάτ, με τη συνεργασία δύο εμβληματικών προσωπικοτήτων του διεθνούς ντοκιμαντέρ, του Ταλάλ Ντέρκι, γνωστού από το υποψήφιο για Όσκαρ Of Fathers and Sons, και της Οντέσα Ρέι, παραγωγού του βραβευμένου Navalny. Η Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ είναι η executive producer του κινηματογραφικού και δημοσιογραφικού project, που απέχει εντελώς από τα όρια του ασφαλούς και αισθητικά οικείου. Το Hollywoodgate προβλήθηκε σε φεστιβάλ υψηλού κύρους, από τη Βενετία ως τη Νέα Υόρκη, και συμπεριλήφθηκε στη shortlist των Όσκαρ 2024 για την κατηγορία καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους. Έγινε αντικείμενο εκτενούς αναφοράς από τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα, σε κριτικές που υπογράμμισαν την κλινική ακρίβεια της ματιάς του και την απουσία συναισθηματικού εξωραϊσμού. Ενδεικτικά, η Washington Post έγραψε πως «σου θυμίζει ότι το ντοκιμαντέρ, όταν είναι πραγματικό, δεν εξηγεί τον κόσμο, αλλα τον ξεβράζει μπροστά σου».

Η παρουσία της Κάθριν σε μια τέτοια παραγωγή δεν παραπέμπει σε κοσμική ενίσχυση ή branding συμμετοχής. Είναι επιλογή θέσης,  που δείχνει ότι την απασχολεί όχι μόνο η αισθητική της εικόνας, αλλά και η αλήθεια πίσω από αυτήν. Και ίσως, σε εκείνες τις σκηνές του Κανταχάρ, με τις αμερικανικές στολές πεταμένες στο πάτωμα και τις αφγανικές σημαίες να υψώνονται, μέσα σε εκκωφαντική σιωπή, σιωπηλά στους ίδιου ιστούς,  να προβάλλεται και κάτι από το δικό της βλέμμα, στο ενδιαφέρον για το τι μένει πίσω, όταν όλα έχουν ερημωθεί.

Κάθριν Εμπειρίκου – Λε Φρανκ και Φίλιππος Τσαγκρίδης με φόντο την τέχνη

Ο λογαριασμός της στο Instagram έχει πάνω από 3.000 ακολούθους και εμφανίζει περίπου 57 αναρτήσεις αισθητικής συνέπειας, κυρίως με φωτογραφίες από εκθέσεις στο Met ή στο Cycladic Museum Young Patrons, λεπτομέρειες από γλυπτά και βιβλία, αλλά και αναφορές στο shortlist των Όσκαρ. Φαίνεται πως είναι μια νεαρή γυναίκα υψηλής αξιακής ποιότητας, που παρά την εποχή δεν έχει παρουσιάζεται ως influencer ή public figure και με άποψη επί παντός επιστητού, αλλά ως άνθρωπος, που εργάζεται στον πολιτισμό και αφήνει χώρο στην τέχνη να μιλήσει.

Η γνωριμία της όμως και η θεωρούμενη επισημοποίηση της με τον Φίλιππο Τσαγκρίδη την έκαναν κεντρικό πρόσωπο του λαμπερού σαμπανιζέ σχολιασμού. Εκείνος, αν και γόνος της οικογένειας Παναγόπουλου, έχει αποδείξει σταδιακά ότι μπορεί να κινηθεί ανεξάρτητα, συνδυάζοντας τη ναυτιλία με τη σύγχρονη τέχνη και την εκλεκτική συλλογή καλλιτεχνικών αριστουργημάτων με την εστίαση. Είναι συλλέκτης, επενδυτής, και συμμετέχει σε projects όπως το έργο αναβίωσης βιομηχανικών κτιρίων στην περιοχή του Πειραιά.

Και ίσως τελικά, αυτή η αφοσίωση και το ενδιαφέρον και των δυο στη τέχνη να τους έφερε κοντά και όχι τα εφοπλιστικά επώνυμα, που συνήθως συναντιούνται σε gala και VIP lounges. Όμως, καμία σημασία δεν έχει, γιατί οι δυο τους μόνο ξέρουν και αυτό είναι παραπάνω από αρκετό, ή ίσως όπως θα λέγε ο μακρινός συγγενής της Κάθριν, Ανδρέας Εμπειρίκος ««Όμως ο έρως είναι ο άνεμος, ο ήλιος, το κύμα,η μεγάλη εκκένωση των ουρανών. Είναι η πτήσις πέρα από τη συνήθεια, η στροφή προς το αδύνατον»… και πως αλλιώς