• LIFE&STYLE

    Online αγορές: Γεωγραφικά αποκλεισμένοι οι Έλληνες καταναλωτές

    • NewsRoom


    Έρευνα που πραγματοποίησε το Ευρωπαϊκό κέντρο καταναλωτή Ελλάδας, έδειξε πως πλειονότητα του ελληνικού πληθυσμού είναι γεωγραφικά αποκλεισμένη κατά την πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου. πως η πλειονότητα του ελληνικού πληθυσμού αντιμετωπίζει γεωγραφικό αποκλεισμό κατά την πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου. Σύμφωνα μάλιστα με τα αποτελέσματα της έρευνας μόνο το 10% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα σχετικό με γεωγραφικούς περιορισμούς ή αποκλεισμούς, ενώ οι μισοί εκ των συμμετεχόντων ανέφεραν ότι δεν μπόρεσαν να συναλλαγούν με ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς δεν έγινε αποδεκτή η πιστωτική τους κάρτα.

    Τι είναι όμως το Geo Blocking;

    Μπορεί η παγκοσμιοποίηση και η ενωμένη Ευρώπη να έχουν επιτρέψει τη διευκόλυνση των μετακινήσεων και την πρόσβαση σε αγαθά, ωστόσο πολλές φορές υπάρχουν εμπόδια που εμφανίζονται με την επιβολή μονομερών περιορισμών από επιχειρήσεις ή εφαρμογή διαφορετικών όρων σε δυνάμει πελάτες, με βάση την υπηκοότητα ή τον τόπο κατοικίας τους.

    «Μολονότι μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες η διαφορετική μεταχείριση οφείλεται σε αντικειμενικές και επαληθεύσιμες διαφορές στην κατάσταση των πελατών, ο αδικαιολόγητος γεωγραφικός αποκλεισμός και άλλες μορφές διακρίσεων με βάση την υπηκοότητα ή τον τόπο κατοικίας αντιβαίνουν σαφώς στις αρχές της Συνθήκης Ε.Ε.» τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση.

    Τα μέτρα αυτά, είναι το αποκαλούμενο Geo Blocking και στην πράξη σημαίνει άμεσος ή έμμεσος περιορισμός στην πρόσβαση των καταναλωτών σε διασυνοριακές προσφορές, με αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές ορισμένων κρατών μελών και πρόσβαση σε περιορισμένο εύρος προϊόντων, υπηρεσιών και ψηφιακού περιεχομένου, άρα λιγότερες ευκαιρίες για ορισμένους Ευρωπαίους καταναλωτές στο εσωτερικό της ενιαίας αγοράς.

    geoblck

    Σύμφωνα με την αναπληρώτρια Συνήγορο του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη: «Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο καταναλωτές, ιδίως από τα μικρότερα κράτη μέλη να αντιμετωπίζουν αδικαιολόγητα προβλήματα κατά την παραγγελία αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου (μουσικής, ταινιών, ψηφιακών παιχνιδιών, λογισμικού κλπ.) από άλλα κράτη μέλη της E.Ε.».

    Μερικές από τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις γεωγραφικού αποκλεισμού που αναφέρονται από τους Ευρωπαίους καταναλωτές είναι η άρνηση αποστολής ή παράδοσης αγαθών και υπηρεσιών σε ορισμένα κράτη- μέλη, η άρνηση πρόσβασης σε ιστότοπο άλλου κράτους μέλους, η αυτόματη ανακατεύθυνση σε «εθνικούς» ιστοτόπους αντί των επιλεχθέντων διασυνοριακών που συνήθως μεταφράζεται σε υψηλότερες τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, χωρίς μάλιστα τη δυνατότητα ακύρωσης της σχετικής ενέργειας, η διαφοροποίηση της τιμής ή άλλων όρων ανάλογα με την υπηκοότητα, τη χώρα κατοικίας του πελάτη ή τη γεωγραφική θέση από την οποία έχει πρόσβαση στις υπηρεσίες, αλλά και η μη αποδοχή πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών που έχουν εκδοθεί από πιστωτικά ιδρύματα άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.  Η λίστα βέβαια δεν σταματά εκεί.

    Τι έδειξε η έρευνα

    Βάσει της έρευνας (26 Φεβρουαρίου- 18 Μαρτίου) προέκυψαν τα εξής στοιχεία:

    • Μόνο το 10% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα σχετικό με γεωγραφικούς περιορισμούς ή αποκλεισμούς.
    • Σε ποσοστό 50% οι συμμετέχοντες Έλληνες καταναλωτές δεν μπόρεσαν να συναλλαγούν με ηλεκτρονικό κατάστημα, διότι δεν έγινε αποδεκτή η πιστωτική τους κάρτα.
    • Σε ποσοστό 30% τους επισημάνθηκε έλλειψη δυνατότητας παράδοσης των επιλεγέντων προϊόντων και υπηρεσιών στην Ελλάδα
    • 44% των συμμετεχόντων, δηλαδή σχεδόν 1 στους 2, απάντησε ότι η τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας αυξήθηκε κατά τη διαδικασία παραγγελίας, εξαιτίας της εθνικότητας ή του τόπου κατοικίας.
    • Μόνο το 36,36% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι γνωρίζουν που να υποβάλουν καταγγελία σε περίπτωση που αντιμετωπίσουν ανάλογο πρόβλημα.

    Σύμφωνα με έκθεση της Κομισιόν για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που δημοσιοποιήθηκε στις 21 Μαρτίου, οι έμποροι λιανικής σε ποσοστό 38% και ψηφιακού περιεχομένου σε ποσοστό 68% εφαρμόζουν γεωγραφικό αποκλεισμό σε καταναλωτές που βρίσκονται σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε..

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

    http://www.mononews.gr/o-fovos-tou-brexit-skotoni-tis-efkeries-apascholisis-ektos-an-thelete-na-ergastite-stous-tomis-ikonomikon-ke-technologias/37698



    ΣΧΟΛΙΑ