Kλιματική Aλλαγή

Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι η κλιματική αλλαγή δυσκολεύει την απογείωση των αεροπλάνων στην Ελλάδα

  • NewsRoom


Ένα ζήτημα που, αν εξελιχθεί, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία

Μακρύτερους αεροδιαδρόμους για να απογειωθούν χρειάζονται πλέον τα αεροπλάνα στην Ελλάδα, αλλαγή που έχει προκύψει από την αρνητική επίδραση της κλιματικής αλλαγής στην ατμόσφαιρα.

Πιο συγκεκριμένα, η κλιματική αλλαγή ολοένα και μεγαλύτερη άνοδο της θερμοκρασίας, με αποτέλεσμα να δημιουργείται στην ατμόσφαιρα θερμότερος αέρας, ο οποίος, σε συνδυασμό με τους ανέμους με μικρότερες ταχύτητες που κινούνται χαμηλά στο έδαφος, δυσκολεύουν τα αεροσκάφη στην Ελλάδα να απογειωθούν.

Αυτό αποκαλύπτει μία νέα έρευνα, η πρώτη αυτού του είδους που γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ελληνικά αεροδρόμια και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ενδεχομένως οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεωθούν στο μέλλον να μειώσουν τον αριθμό των επιβατών ή τα καύσιμά τους, έτσι ώστε τα αεροπλάνα να ελαφρύνουν και να απογειώνονται πιο εύκολα.

Εναλλακτικά, οι εταιρείες ίσως αναγκαστούν να περιορίσουν τις πτήσεις τους, αποφεύγοντας πια τα αεροδρόμια με μικρούς αεροδιαδρόμους, όπως για παράδειγμα αυτά των νησιών. Όπως είναι φυσικό, κάτι τέτοιο θα είχε οξύτατες συνέπειες στον τουρισμό και την ελληνική οικονομία γενικότερα.

Στη μελέτη συμμετείχαν ερευνητές από την Ελλάδα και την Βρετανία, με επικεφαλής τον καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Σπύρο Ραψομανίκη, υπεύθυνο της Μονάδας Περιβαλλοντικών και Δικτυακών Τεχνολογιών και Εφαρμογών (ΠΕΔΙΤΕ) του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά», τον καθηγητή Πολ Γουίλιαμς του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ και τον αναπληρωτή καθηγητή Γκάι Γκράτον του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Climate Change».

Όπως είναι γνωστό, οι αεροπορικές μεταφορές έχουν μεγάλο μερίδιο στις εκπομπές των «αερίων του θερμοκηπίου», με την νέα έρευνα να διαπιστώνει ότι, με τη σειρά της, η κλιματική αλλαγή έχει ήδη επιπτώσεις στις πτήσεις, κάτι που θα γίνει ακόμη πιο αισθητό στο μέλλον.

Η διεξαγωγή της έρευνας

Βασικό αντικείμενο της μελέτης αποτέλεσαν τα στοιχεία σχετικά με τις απογειώσεις δύο τύπων αεροσκαφών σε δέκα ελληνικά αεροδρόμια. Αναφορικά με τους τύπους αεροσκαφών, πρόκειται για το τυπικό επιβατικό Airbus A320 και το μικρότερο σε μέγεθος Havilland DHC8-400.

Από την μελέτη των αεροσκαφών αυτών, διαπιστώθηκε ότι το μέγιστο βάρος απογείωσης για το Airbus A320 μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 0,12% το χρόνο από το 1988 που τέθηκε σε κυκλοφορία, έως το 2017, ενώ για το DHC8-400 η μέση ετήσια μείωση στο μέγιστο βάρος που καθιστά εφικτή την απογείωση, ήταν 0,02%.

Και τα δύο αεροσκάφη κερδίζουν ύψος λιγότερο γρήγορα μετά την απογείωση τους, όσο περνάνε τα χρόνια.

Σε ορισμένα ελληνικά αεροδρόμια, μάλιστα, όπως της Χίου, με μήκος αεροδιαδρόμου 1.511 μέτρα, κατά την 30ετία 1988-2017, το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του Α320 μειώθηκε κατά σχεδόν 4.000 κιλά, βάρος που είναι ισοδύναμο με 38 επιβάτες μαζί με τις αποσκευές ή με καύσιμα για απόσταση 1.300 χιλιομέτρων.

Η απόσταση που χρειάζεται να διανύσει το Α320 για να απογειωθεί από ένα ελληνικό αεροδρόμιο, έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 2,7 μέτρα (0,15%) ετησίως, ενώ για το DHC8-400 κατά 1,5 μέτρα (0,1%) το χρόνο. Συνολικά, μεταξύ 1988-2017 το μήκος του αναγκαίου αεροδιαδρόμου για την απογείωση του Α320 αυξήθηκε κατά τουλάχιστον 80 μέτρα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις σχεδόν κατά 100 μέτρα.

«Η μείωση του αριθμού των επιβατών σαφώς θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των αεροπορικών εταιριών. Η μείωση των καυσίμων των αεροπλάνων θα περιορίσει την απόσταση που μπορούν να ταξιδέψουν. Η εναλλακτική λύση να επεκταθούν οι αεροδιάδρομοι για να αυξηθεί η ταχύτητα απογείωσης, σημαίνει ότι ορισμένοι τουριστικοί παράδεισοι θα πρέπει να καλυφθούν με ακόμη περισσότερη άσφαλτο. Καμία λύση δεν είναι ελκυστική, αλλά ίσως πρέπει να καταφύγουμε σε αυτές στο μέλλον, εκτός και αν η κλιματική αλλαγή περιοριστεί», δήλωσε ο Γουίλιαμς.

Άλλη μελέτη στο παρελθόν είχε δείξει ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τη συχνότητα και την ένταση των αναταράξεων στη διάρκεια των πτήσεων.


ΣΧΟΛΙΑ