Business

«Βουτιά» στη κατανάλωση βενζίνης φέρνει η απαγόρευση κυκλοφορίας – Αντέχει το πετρέλαιο θέρμανσης

Ο Γιάννης Αληγιζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ και Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ)


Μειώνεται μέρα με την μέρα η κατανάλωση πετρελαιοειδών, με εξαίρεση το πετρέλαιο θέρμανσης λόγω των περιοριστικών μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση για την ανάσχεση εξάπλωσης του κορονοϊού. Η πτώση άρχισε να μεγαλώνει από την περασμένη εβδομάδα και αναμένεται να κορυφωθεί μετά την απαγόρευση της κυκλοφορίας. Συνολικά, από την αρχή Μαρτίου μέχρι και τις 23 Μαρτίου η κατανάλωση βενζίνης υποχώρησε κατά 26% και το diesel κίνησης κατά 13% ενώ στον αντίποδα το πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε κατά 50%.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) και διευθύνοντα σύμβουλο της Ελινόιλ, Γιάννη Αληγιζάκη, η ενίσχυση της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι συγκυριακή και οφείλεται στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα τιμών που οδήγησε αρκετούς να «στοκάρουν», στις σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες της εποχής και στο γεγονός πως οι καταναλωτές μένουν πλέον… σπίτι. Ωστόσο, είναι μια άνοδος που έχει ημερομηνία λήξης το αργότερο τα μέσα Απριλίου που θα ξεκινήσει να ανεβαίνει η θερμοκρασία.

Τότε, όπως λέει ο κ. Αληγιζάκης θα αρχίσει να φαίνεται και το πραγματικό πρόβλημα στον κλάδο. Εκτιμά μάλιστα πως η πτώση στη βενζίνη θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 50% και θα φθάσει έως και το 60% τον Απρίλιο. Ελαφρά μικρότερη αλλά εξίσου ψηλά θεωρεί πως θα κυμανθεί και η κάμψη στο πετρέλαιο κίνησης (diesel).

Τα πάντα ωστόσο σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ θα εξαρτηθούν από την διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού. Στην περίπτωση που επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο και αρχίσει μια ανάκαμψη της οικονομίας από τον Ιούλιο, οι επιχειρήσεις του κλάδου θα μπορέσουν να διαχειριστούν τη ζημιά που θα υποστούν στο διάστημα αυτό.

Αντίθετα, εάν η κρίση συνεχίσει να ταλαιπωρεί την οικονομία και μετά το καλοκαίρι θεωρείται σίγουρο πως θα υπάρξουν θέματα βιωσιμότητας καθώς ήδη κάποιες πολύ μικρές εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Αυτές είναι κατά κύριο λόγο εταιρείες που εξαρτώνται αποκλειστικά από τα πρατήρια βενζίνης.

Υπό αυτές τις συνθήκες, ο κ. Αληγιζάκης θεωρεί αναγκαίο να επανεξετασθεί το καθεστώς της προκαταβολής των δασμών που διέπει τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Μια πίστωση της τάξης των 15 ή και 20 ημερών θα έδινε μια μεγάλη ανάσα στον κλάδο και θα αφαιρούσε ένα μεγάλο μέρος της πίεσης που υφίστανται οι επιχειρήσεις αυτό το διάστημα λόγω της έλλειψης ρευστότητας. Η πίστωση αυτή ίσχυε μέχρι που η Τρόικα απαίτησε την κατάργησή της, στο πλαίσιο εξυγίανσης των δημοσιονομικών της χώρας.

Η παροχή πίστωσης εκτιμάται πως θα ενισχύσει την ρευστότητα και θα δώσει τη δυνατότητα στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών να καλύψουν τους πρατηριούχους, εφ’ όσον παρουσιαστεί ανάγκη.


ΣΧΟΛΙΑ