Business

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου – Άνοδος 19% στα Capesizes

ναυλαγορά ναυτιλία


Ανοδικές ήταν οι τάσεις στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας 27 Νοεμβρίου-1 Δεκεμβρίου 2017.

Capesize

Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, θετικό ήταν το κλίμα της ναυλαγοράς στα πλοία τύπου Capesize την εβδομάδα που πέρασε, παρά το γεγονός ότι δεν παρατηρήθηκαν αλλαγές στους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά. Έτσι, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) στο κλείσιμο της εβδομάδας, διαμορφώθηκε στις 4.025 μονάδες με κέρδη αντίστοιχα των 177 μονάδων -σε σχέση με εκείνα της προηγούμενης εβδομάδας- ενώ παράλληλα, ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης έκλεισε την Παρασκευή (1/12) στα $27.725 ημερησίως, με εβδομαδιαία συνολική άνοδο της τάξεως των $1.180.

Συγκεκριμένα, η εκ νέου επιδείνωση του καιρού στην Κίνα διατήρησε περιορισμένη την προσφορά του διαθέσιμου τονάζ, με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να παρουσιάσουν νέα άνοδο και με την τιμή στη διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao την Παρασκευή (1/12) να διαμορφώνεται στα $9,84 ανά τόνο. Εν τω μεταξύ, στον Ατλαντικό οι τιμές των ναύλων επίσης κινήθηκαν ανοδικά με την τιμή στη διαδρομή από τη Βραζιλία προς την Κίνα στο κλείσιμο να διαμορφώνεται στα $20,89 ανά τόνο.

Επιπροσθέτως, οι τιμές των ναύλων από τη Νότιο Αφρική επίσης κινήθηκαν ανοδικά -σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα- στα $15,50 ανά τόνο με ημερομηνίες φόρτωσης στις 22-23 Δεκεμβρίου. Τέλος, αναφορά έγινε σε συμφωνία χρονοναύλωσης περιόδου στον Ειρηνικό σε πλοίο 15ετίας και χωρητικότητας 171.000-dwt για κυκλικό ταξίδι με διάφορες επιλογές φόρτωσης στα $26.500 ημερησίως, ενώ παράλληλα, στον Ατλαντικό αναφορά έγινε για πιθανή συμφωνία σε λίγο μεγαλύτερο και νεώτερης κατασκευής πλοίο για υπερατλαντικό ταξίδι από την Ευρώπη στα $30.000 ημερησίως.

Έλλη Πατέρα
Έλλη Πατέρα
  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά παρουσίασε άνοδο της τάξεως του 19% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $32.780 ημερησίως, ενώ σε χρονοναύλωση ενισχύθηκε κατά 18% στα $28.663 ημερησίως.

Panamax

Θετική ήταν η εικόνα της αγοράς του Ατλαντικού στα πλοία τύπου Panamax την εβδομάδα που πέρασε με ικανοποιητικό αριθμό νέων φορτίων από την Ευρώπη και την Βαλτική. Έτσι, οι τιμές των ναύλων στα υπερατλαντικά ταξίδια διαμορφώθηκαν στα επίπεδα μεταξύ $15.000-$16.000 ημερησίως, ανάλογα με το σημείο επαναπαράδοσης. Επιπροσθέτως, αυξημένη κινητικότητα παρουσίασε και η αγορά του Κόλπου της Αμερικής με νέα φορτία σιτηρών -ειδικά για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου- με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα και η προσφορά του διαθέσιμου τονάζ να περιοριστεί.

Τέλος, ύφεση παρουσίασε η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής, κάτι που σύμφωνα με τους αναλυτές ήταν αναμενόμενο. Παρόλα αυτά, παρατηρήθηκε σημαντικός αριθμός ναυλώσεων στην περιοχή αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

Στην αγορά του Ειρηνικού, αρχικά οι τιμές των ναύλων στα βόρεια βρέθηκαν υπό πίεση κυρίως λόγω της έλλειψης φορτίων από την περιοχή. Στη συνέχεια όμως και κατά την διάρκεια της εβδομάδας, η κινητικότητα της αγοράς στον Βόρειο Ειρηνικό και την Ανατολική Αυστραλία βελτιώθηκε κάπως και η γενικότερη εικόνα έδειχνε πιο θετική. Έτσι, προς το κλείσιμο της εβδομάδας αναφορά έγινε για συμφωνία σε πλοίο τύπου LME (large modern eco) στα επίπεδα των $12.000 ημερησίως για ταξίδι από την Ιαπωνία μέσω της Αυστραλίας προς την Ιαπωνία και σε πλοίο τύπου Kamsarmax στα $12.500 ημερησίως για ταξίδι από τη Bόρεια Κίνα μέσω της Ινδονησίας προς την Κορέα.

Ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 81.600-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στην Ponta Da Madeira για ταξίδι με επαναπαράδοση στην περιοχή του Γιβραλτάρ-Skaw κοντά στα $23.000 ημερησίως, όπως επίσης και σε άλλο πλοίο χωρητικότητας 82.000-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στη Chiba σύντομα για ταξίδι με φορτίο άνθρακα μέσω των ανατολικών ακτών της Αυστραλίας και επαναπαράδοση στη Μαλαισία στα $10.250 ημερησίως. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 82.000-dwt/κατασκευής 2014 με παράδοση στο Shibushi σύντομα για περίοδο 3-5 μηνών και επαναπαράδοση ανά τον κόσμο στα $12.000 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά ενισχύθηκε κατά 12% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $11.839 ημερησίως και σε χρονοναύλωση, στα $11.938 ημερησίως με άνοδο 15%.

Supramax/Ultramax

Η εικόνα της ναυλαγοράς στην Ασία την εβδομάδα πέρασε δεν ήταν όσο αισιόδοξη ήταν την προηγούμενη, με την αγορά του Βόρειου Ειρηνικού να κινείται σε υποτονικούς ρυθμούς. Ενδεικτικά, αναφορά έγινε σε συμφωνία πλοίου τύπου Ultramax με παράδοση στο CJK για ταξίδι με επαναπαράδοση στη Νοτιοανατολική Ασία στα $10.500 ημερησίως. Επιπροσθέτως, η ενισχυμένη αγορά που είχε παρατηρηθεί στη Νοτιοανατολική Ασία στα κυκλικά ταξίδια Ειρηνικού σε πλοία διαθέσιμα στην Ασία, επέφερε κέρδη στους ναύλους μέχρι περίπου και $500 ημερησίως -σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας- ενώ παράλληλα, στα ταξίδια επιστροφής προς τον Ατλαντικό, οι τιμές των ναύλων σε πλοία τύπου Ultramax κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $4.000 ημερησίως για ταξίδια προς τη Μεσόγειο – αν και παρατηρήθηκε περιορισμένη ζήτηση σε αυτά τα ταξίδια.

Αντίθετα, στην αγορά της Ευρώπης, η ζήτηση σε πλοία για μεταφορά φορτίων σιτηρών ήταν ικανοποιητική, με τις τιμές των ναύλων σε πλοία τύπου Ultramax να κυμαίνονται στα επίπεδα των $16.000 ημερησίως για ταξίδια προς την Ανατολική Μεσόγειο, ενώ παράλληλα, η αγορά του Κόλπου της Αμερικής συνέχισε να ενισχύεται με ικανοποιητική ζήτηση σε υπερατλαντικά ταξίδια και σε βασικές διαδρομές, με αναφορά σε συμφωνία πλοίου τύπου Ultramax για μεταφορά φορτίου σιτηρών προς την Ασία στα $26.000 ημερησίως.

Παρόλα αυτά, οι αγορές της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας παρουσίασαν εικόνα αστάθειας -κυρίως λόγω της περιορισμένης ζήτησης- με ενδεικτική την βασική διαδρομή του δείκτη που -μέχρι το κλείσιμο της εβδομάδας- υποχώρησε στα $16.706 ημερησίως. Τέλος, στις χρονοναυλώσεις περιόδου, οι τιμές των ναύλων παρουσίασαν ύφεση στα χαμηλά επίπεδα των $13.000 ημερησίως σε πλοίο τύπου Supramax για περίοδο 4-6 μηνών με επαναπαράδοση ανά τον κόσμο.

Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 63.000-dwt/κατασκευής 2014 με παράδοση στην Haldia για παράκτιο ταξίδι με επαναπαράδοση στις δυτικές ακτές της Ινδίας στα $11.750 ημερησίως, όπως επίσης και σε πλοίο χωρητικότητας 56.000-dwt/κατασκευής 2013 με παράδοση στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής σύντομα και επαναπαράδοση στη Νοτιοανατολική Ασία στα $13.600 ημερησίως + $360.000 ΒΒ. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 55.700-dwt/κατασκευής 2009 με παράδοση στο Ciwandan για ταξίδι μέσω της Ινδονησίας και επαναπαράδοση στην Κίνα στα $11.700 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά ενισχύθηκε οριακά κατά 1% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $12.239 ημερησίως και σε χρονοναύλωση, στα $12.938 ημερησίως με οριακή άνοδο της τάξεως του 3%.

Handysize

Τέλος, στα πλοία τύπου Handysize, η αγορά την εβδομάδα που πέρασε παρουσίασε κάποια σημάδια βελτίωσης, με τον δείκτη Baltic Handysize Index (BHSI) να ενισχύεται σε εβδομαδιαία βάση από τις 620 μονάδες που είχε διαμορφωθεί στο προηγούμενο κλείσιμο(24/11), να κλείνει την Παρασκευή (1/12) στις 626.

Συγκεκριμένα, η αγορά της Μαύρης Θάλασσας ενισχύθηκε σημαντικά, με αναφορά σε συμφωνία πλοίου χωρητικότητας 37.000-dwt/κατασκευής 2014 από το Τσανάκκαλε μέσω της Μαύρης Θάλασσας προς την περιοχή της Tampa-Vera Cruz στα $7.500 ημερησίως για τις πρώτες 45 ημέρες και κλιμακωτή αλλαγή του ναύλου για το επόμενο διάστημα – συμφωνία που οι αναλυτές σχολίασαν ότι (για ταξίδι επιστροφής) ήταν σε πολύ καλά επίπεδα.

Επιπροσθέτως, παρατηρήθηκε ότι οι τιμές των ναύλων της αγοράς των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής παρέμεινε ενισχυμένη, καθώς η προσφορά του διαθέσιμου τονάζ ήταν περιορισμένη, ενώ οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αίσθηση της αγοράς γενικά ήταν θετική και αισιόδοξη, καθώς κάποιες περιοχές συνεχίζουν να ενισχύονται λόγω της καλής αγοράς των Supramaxes. Παράλληλα, η ροή φορτίων δείχνει σταθερή και η προσφορά σε διαθέσιμο τονάζ περισσότερο περιορισμένη. Άλλη ενδεικτική συμφωνία που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 38.700-dwt/κατασκευής 2014 με παράδοση στο CJK σύντομα για ταξίδι με επαναπαράδοση στην Ιαπωνία στα $9.650 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων της αγοράς παρέμεινε σταθερός -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- στα $9.417 ημερησίως.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Fitch: Το μεγάλο εμπόδιο στην ανάκαμψη της παγκόσμιας ναυτιλίας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πέτρος Παππάς: Σε ανοδική πορεία η Star Bulk Carriers

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Α. Πολέμης: Στέλνει στα διαλυτήρια tanker της New Shipping


ΣΧΟΛΙΑ