ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έντονη ανησυχία επικρατεί στους κόλπους ιδιοκτητών ακινήτων και τεχνικών επαγγελματιών, καθώς πλησιάζει η καταληκτική ημερομηνία της 30ής Ιουνίου 2025 για την υποχρεωτική καταχώριση και αναβάθμιση των ανελκυστήρων στη χώρα, όπως προβλέπεται από την Κοινή Υπουργική Απόφαση 28425/2008. Σε κοινή τους ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών-Εγκαταστατών-Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις δυσκολίες εφαρμογής της υφιστάμενης νομοθεσίας και ζητούν την άμεση λήψη μέτρων από την Πολιτεία, ώστε να αποφευχθούν τα βαριά πρόστιμα, τη στιγμή που μάλιστα δεν υπάρχει το πλαίσιο για να εφαρμοστεί ο νόμος.
Ο πολιτικός μηχανικός, γραμματέας Ενημέρωσης και τεχνικός σύμβουλος της ΠΟΜΙΔΑ, Μάνος Κρανίδης, επισημαίνει στο mononews πως πρόκειται για μια διάταξη που έχει τεθεί σε ισχύ εδώ και αρκετά χρόνια, με στόχο την καθολική πιστοποίηση των ανελκυστήρων. Όπως σημειώνει, η διαδικασία αυτή λαμβάνει διαρκώς παρατάσεις, καθώς πρόκειται για μια ιδιαίτερα απαιτητική και κοστοβόρα διαδικασία που αφορά χιλιάδες εγκαταστάσεις σε όλη τη χώρα. «Σήμερα δεν υπάρχει μητρώο. Μπορεί να πάει όποιος θέλει να πιστοποιηθεί, αλλά δεν είναι δυνατόν να γίνει για όλους τους ανελκυστήρες στο προβλεπόμενο στενό χρονικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με πρόστιμα οι διαχειριστές. Η παράταση είναι μονόδρομος», τονίζει χαρακτηριστικά.
Οι δύο ομοσπονδίες υπογραμμίζουν πως, παρότι οι ανελκυστήρες αποτελούν μέσα καθημερινής μεταφοράς για εκατομμύρια πολίτες και η ασφαλής λειτουργία τους είναι υψίστης σημασίας, το κράτος παραμένει αδύναμο να παρακολουθήσει την πραγματική εικόνα του στόλου των ανελκυστήρων, καθώς δεν γνωρίζει ούτε τον αριθμό, ούτε την ηλικία, ούτε την ιδιοκτησία τους. Η προβλεπόμενη διαδικασία καταχώρισης είναι υπέρμετρα γραφειοκρατική και αφορά κυρίως ήδη πιστοποιημένους ανελκυστήρες, καθιστώντας δυσχερή την ολοκλήρωσή της.
Ακόμη και η ίδια η πιστοποίηση παρουσιάζει σοβαρά εμπόδια. Σήμερα λειτουργούν στη χώρα μόνο 17 ως 20 διαπιστευμένοι ιδιωτικοί φορείς ελέγχου, με περιορισμένη δυνατότητα ημερήσιων επιθεωρήσεων, γεγονός που καθιστά ανέφικτη τη συμμόρφωση εντός της προθεσμίας. Ο Μάνος Κρανίδης επισημαίνει πως «δεν μπορούμε να μην έχουμε μητρώο και να ζητάμε την καταχώρηση πιστοποιήσεων. Πρέπει πρώτα να φτιαχτεί το μητρώο, να δούμε πόσοι είναι οι ανελκυστήρες και να δοθεί παραπάνω χρόνος ώστε να γίνει σωστά η πιστοποίηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες». Υπογραμμίζει επίσης ότι η ασφάλεια ενός ανελκυστήρα δεν εξαρτάται αποκλειστικά από την πιστοποίηση, αλλά διασφαλίζεται καθημερινά μέσω της τακτικής του συντήρησης.
Παράλληλα, παραμένει σε εκκρεμότητα η ενεργοποίηση του Ηλεκτρονικού Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων που θεσμοθετήθηκε το 2022, όπως και η έκδοση νέας αναθεωρημένης ΚΥΑ, προϊόν μακράς διαβούλευσης, η οποία αναμένεται να προσαρμοστεί στα πραγματικά δεδομένα που θα συλλεχθούν από το Μητρώο.
Οι ομοσπονδίες ζητούν επιτακτικά τόσο την παράταση τουλάχιστον για έξι μήνες όσο την υιοθέτηση προγράμματος επιδότησης για την κάλυψη μέρους του κόστους αναβάθμισης ασφαλιστικών διατάξεων, ιδιαίτερα στις παλαιές πολυκατοικίες. Ο στόχος είναι διπλός, αφενός η αποτροπή της επιβολής προστίμων σε χιλιάδες διαχειριστές που αδυνατούν να ανταποκριθούν στο κόστος και, αφετέρου, η διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας με ουσιαστικά, εφαρμόσιμα και ρεαλιστικά μέτρα.
Όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Κρανίδης, μετά από σχετική επικοινωνία με την κυβέρνηση, φαίνεται πως είναι πολύ πιθανό να δοθεί νέα παράταση στην προθεσμία, με σκοπό να προηγηθεί η δημιουργία του απαραίτητου ηλεκτρονικού Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων και να προχωρήσει ομαλά και αποτελεσματικά η διαδικασία.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
