Μετά από μια περίοδο παρατεταμένων καθυστερήσεων, μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης ένα ακόμη έργο που θα αλλάξει τον χάρτη των σιδηροδρομικών υποδομών στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τη νέα σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, μαζί με την ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού, ένα διπλό πακέτο παρεμβάσεων, συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατομμυρίων ευρώ, που φιλοδοξεί να δώσει νέα πνοή τόσο στην εμπορευματική κίνηση του λιμανιού όσο και στην αστική κινητικότητα της δυτικής πλευράς της πόλης. Το έργο που ωριμάζει και υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ προχωράει με την κατάρτιση των μελετών, ώστε εντός του 2025 να προχωρήσει η υποβολή δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς και στο α’ εξάμηνο του 2026 η ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η έναρξη του έργου, με εκτιμώμενη διάρκεια κατασκευής τα τέσσερα έτη.

Σημειώνεται, πως ο αρχικός διαγωνισμός το 2022 είχε εξασφαλίσει το ενδιαφέρον των σχημάτων ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, AVAX – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

1

Ειδικότερα, η πρόσφατη τροποποίηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης έβαλε στο τραπέζι συγκεκριμένες τεχνικές προσαρμογές που θα επιτρέψουν την κατασκευή και λειτουργία μιας σύγχρονης, ηλεκτροκινούμενης και σηματοδοτούμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής και ενσωματώνει σημαντικές αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό. Το έργο περιλαμβάνει αύξηση του πλάτους της υποδομής, τόσο στη στέψη των χωματουργικών έργων όσο και στη γέφυρα, η οποία σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη θα έχει μήκος 1.023 μέτρα. Όπως είχε επισημάνει στο παρελθόν και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκος Ταχιάος, υπογραμμίζοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα του έργου για το λιμάνι και την πόλη, η κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γέφυρας αποτελεί «υπέρβαση» σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, αλλά κρίνεται απαραίτητη για να μπορέσει ο ΟΛΘ να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες διακίνησης φορτίων.

Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα  η χάραξη, στην περιοχή σύνδεσης με τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, θα απαιτήσει μικρής έκτασης παραλλαγή, ενώ το νέο τμήμα θα εισέρχεται στον λιμένα μέσω της Πύλης 16, καταργώντας τη σημερινή σιδηροδρομική πρόσβαση από την Πύλη 11. Αυτή η αλλαγή θεωρείται κρίσιμη για την αποσυμφόρηση της οδού 26ης Οκτωβρίου, ιδίως ενόψει της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος και της αστικής αξιοποίησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.

Το έργο εντάσσεται στο Master Plan του Λιμένα Θεσσαλονίκης, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού και την ενίσχυση των υποδομών του 6ου προβλήτα. Παράλληλα με την κατασκευή της γραμμής, θα εγκατασταθούν σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου κυκλοφορίας.

Η σηματοδότηση θα επεκτείνει το υπάρχον δίκτυο με μικρό αριθμό φωτοσημάτων, τα οποία θα ελέγχονται από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης, ενώ θα τοποθετηθεί και εξοπλισμός ανίχνευσης θέσης συρμών. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση του συστήματος ETCS, που θα επιτρέψει υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και επιχειρησιακή διαλειτουργικότητα, με ραδιοφάρους, μονάδες γραμμής και προγραμματισμό που λαμβάνει υπόψη ταχύτητες, κλίσεις και μήκη πέδησης.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα θα έχει μήκος περίπου δύο χιλιομέτρων, εκ των οποίων 1,2 χιλιόμετρα βρίσκονται εκτός της λιμενικής ζώνης. Παρά το μικρό μήκος, η υλοποίηση είναι τεχνικά απαιτητική, κυρίως λόγω της ανάγκης συνδυασμού υπέργειων και υπόγειων έργων σε αστικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών προγραμματίζεται για το 2025, η ανάδειξη αναδόχου για το πρώτο εξάμηνο του 2026 και η έναρξη κατασκευής για το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους. Η διάρκεια των εργασιών εκτιμάται σε περίπου τέσσερα χρόνια. Από την άλλη ο Δυτικός Προαστιακός θα έχει προτεραιότητα και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028, ενώ η σύνδεση του ΟΛΘ προβλέπεται να παραδοθεί την περίοδο 2029-2030.

Η στρατηγική σημασία του έργου είναι αδιαμφισβήτητη. Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση αποτελεί συμβατική υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου βάσει της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού και εντάσσεται στο πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ. Η λειτουργία της θα επιτρέψει την καθημερινή δρομολόγηση εμπορικών αμαξοστοιχιών από και προς τα βόρεια σύνορα, επιταχύνοντας τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και ενισχύοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως κεντρικού logistics hub για τα Βαλκάνια.

Υπενθυμίζεται, πως ο αρχικός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2021 με τη συμμετοχή των σχημάτων ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, AVAX – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ωστόσο, παρά τις προσδοκίες για ανάδοχο στις αρχές του 2023, ο ανταγωνιστικός διάλογος διήρκεσε πάνω από τρία χρόνια, παγώνοντας ουσιαστικά την πρόοδο.

Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης

Αντίστοιχα, και ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης εισέρχεται σε φάση υλοποίησης, με στόχο να συνδέσει τα δυτικά προάστια με το κέντρο της πόλης και να εξυπηρετήσει χιλιάδες πολίτες, κυρίως φοιτητές του ΔΙΠΑΕ και εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου.

Το έργο, προϋπολογισμού άνω των 20 εκατ. ευρώ, αναμένεται να βγει σε διαγωνισμό μέχρι τον Οκτώβριο του 2025, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή την άνοιξη του 2026, εφόσον δεν υπάρξουν νομικές προσφυγές. Η γραμμή θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό — ο οποίος θα ανακαινιστεί και θα συνδέεται άμεσα με το μετρό— και θα περιλαμβάνει στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό, πριν χωριστεί σε δύο κλάδους: ο πρώτος θα κατευθύνεται προς Σίνδο, ενώ ο δεύτερος προς Διαβατά και Αγχίαλο.

Προβλέπεται επίσης μελλοντική επέκταση προς Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των δήμων Δέλτα και Χαλκηδόνας. Παράλληλα, το έργο θα συνδυαστεί με την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών του λιμανιού και την κατασκευή νέας γέφυρας εισόδου-εξόδου, προσφέροντας ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες μετακινήσεις για φοιτητές, εργαζόμενους και επισκέπτες, αλλά και αναπτυξιακή ώθηση στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε επίσης:

Καλλίνικος, Εξάρχου, Φουρλής εναντίον Σαββίδη για το Στρατόπεδο Γκόνου

ΑΚΤΩΡ: Στην τελική ευθεία η οδική σύνδεση Λευκάδας- Βόνιτσας

Προχωρά ο διαγωνισμός για τη μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο