Ο κομισάριος του NFL, Ρότζερ Γκουντέλ, άναψε φωτιές στην αθλητική βιομηχανία των ΗΠΑ με την αποκάλυψη ότι η λίγκα εξετάζει το ενδεχόμενο να μπει πρόωρα σε νέες διαπραγματεύσεις για τα εγχώρια τηλεοπτικά της δικαιώματα.

Σήμερα ισχύουν 11ετή συμβόλαια-μαμούθ, αξίας 110 δισ. δολαρίων (περίπου 103 δισ. ευρώ), τα οποία λήγουν το 2033. Ωστόσο, υπάρχει ρήτρα που επιτρέπει έξοδο νωρίτερα, από το 2029-30.

1

Συνεργάτες της λίγκας είναι ήδη κολοσσοί όπως ESPN, Fox, Comcast, Paramount και Amazon, ενώ ξεχωριστά πακέτα έχουν πάρει το YouTube (Sunday Ticket) και το Netflix (αγώνες των Χριστουγέννων). Ο Γκουντέλ πιστεύει ότι η αγορά αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα και πως η λίγκα μπορεί να πετύχει ακόμα υψηλότερα ποσά, αξιοποιώντας τη διαπραγματευτική ισχύ της.

Αποτιμήσεις που… καίνε

Η κυριαρχία του NFL στην τηλεθέαση είναι εντυπωσιακή: μόνο το 2024, σε μια χρονιά με προεδρικές εκλογές, 75 από τα 100 πιο δημοφιλή προγράμματα στις ΗΠΑ ήταν αγώνες του πρωταθλήματος. Το γεγονός αυτό δίνει στις ομάδες τεράστια υπεραξία, καθώς κάθε νέο συμβόλαιο μεταφράζεται σε εκτόξευση των αποτιμήσεών τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι Νιου Ινγκλαντ Πάτριοτς πούλησαν πρόσφατα μερίδιο της ομάδας με αποτίμηση που έφτασε τα 9 δισ. δολάρια (8,4 δισ. ευρώ). Αντίστοιχα, οι Μαϊάμι Ντόλφινς είδαν την αξία τους να ανεβαίνει στα 8,1 δισ. δολάρια (7,6 δισ. ευρώ) μέσα από συμφωνία που περιλάμβανε όχι μόνο την ομάδα αλλά και το γήπεδο «Hard Rock Stadium» και τη φιλοξενία του grand prix της Formula 1 στο Μαϊάμι.

Οι νέοι παίκτες στο ιδιοκτησιακό τοπίο

Τα τελευταία χρόνια οι πόρτες άνοιξαν για νέους επενδυτές σε όλες τις ομάδες. Το NFL δέχθηκε να μπαίνουν μειοψηφικά σχήματα και επιχειρηματίες που μέχρι πρότινος δεν είχαν πρόσβαση. Έτσι, το ιδιοκτησιακό μοντέλο γίνεται όλο και πιο σύνθετο: σε ορισμένα κλαμπ συμμετέχουν μεγάλες οικογένειες επιχειρηματιών, σε άλλα γνωστά ονόματα από τον χώρο του μπάσκετ ή της τεχνολογίας.

Εκτός από τους Πάτριοτς και τους Ντόλφινς, κινήσεις έχουν γίνει και στους Μπάφαλο Μπιλς, τους Λος Αντζελες Τσάρτζερς, αλλά και σε ιστορικές ομάδες όπως οι Νιου Γιόρκ Τζάιαντς και οι Σικάγο Μπέαρς. Η εικόνα θυμίζει… Wall Street με φανέλες, καθώς οι μετοχικές αλλαγές είναι συνεχείς και κάθε ποσοστό αλλάζει χέρια σε όλο και υψηλότερες τιμές.

Η «σεζόν των πωλήσεων» μόλις ξεκίνησε

Η πρόθεση του Γκουντέλ να επισπεύσει τις διαπραγματεύσεις για τα τηλεοπτικά συμβόλαια δημιουργεί ένα ιδιαίτερο «παράθυρο ευκαιρίας». Όσοι μπουν τώρα ως συνεταίροι ή μέτοχοι, προλαβαίνουν να αγοράσουν με βάση τις σημερινές αποτιμήσεις.

Μόλις πέσει στο τραπέζι το επόμενο «χρυσό» τηλεοπτικό deal, οι τιμές θα εκτοξευθούν ακόμα περισσότερο.

Οι αναλυτές συμφωνούν: η στιγμή είναι κομβική. Το NFL δεν είναι μόνο οι αγώνες· είναι και η εμπορική εκμετάλλευση των γηπέδων, οι εκδηλώσεις που φιλοξενούνται, τα ονόματα που εμπλέκονται. Πρόκειται για έναν ολοκληρωμένο επιχειρηματικό μηχανισμό που παράγει υπεραξία σε όλα τα επίπεδα.

Το NFL βρίσκεται σε μια περίοδο που τα πάντα δουλεύουν υπέρ του. Τα τηλεοπτικά δικαιώματα, η αμείωτη δημοφιλία του στις ΗΠΑ και οι νέες μορφές ιδιοκτησίας δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα. Οι πωλήσεις μεριδίων σε ομάδες γίνονται με ρυθμό-ρεκόρ, και όσοι επενδύσουν σήμερα γνωρίζουν ότι αύριο η αξία θα είναι πολλαπλάσια.

Με άλλα λόγια, η «σεζόν των πωλήσεων» μόλις ξεκίνησε. Και το αμερικανικό ποδόσφαιρο δείχνει πως το παιχνίδι παίζεται πια όχι μόνο μέσα στο γήπεδο, αλλά και στα γραφεία των μεγάλων επιχειρηματικών κέντρων.