Η Τότεναμ μπαίνει ξανά στη μάχη για το πιο ακριβοπληρωμένο πακέτο naming rights στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, έχοντας πλέον έναν νέο άνθρωπο στο τιμόνι. Ο Άλεξ Σκότσερ αναλαμβάνει εμπορικός διευθυντής από τον Ιανουάριο, με εντολή απόλυτα ξεκάθαρη: να βρει, επιτέλους, τη μεγάλη εταιρεία που θα βάλει το όνομά της στο στολίδι ονόματι «Tottenham Hotspur Stadium» των 1 δισ. λιρών που άνοιξε τις πόρτες του το 2019 και παραμένει… ανώνυμο.

Η έλευση του Σκότσερ, που μέχρι τώρα ήταν Senior Vice-President of Global Partnerships στη αμερικανική Elevate, αποτελεί σαφή ένδειξη της αποφασιστικότητας της οικογένειας Λιούις. Μετά την αποχώρηση του Ντάνιελ Λέβι, οι Λονδρέζοι θέλουν να κλείσουν ένα μέτωπο που τους έχει κοστίσει έξι χρόνια ανεκμετάλλευτων εμπορικών εσόδων.

1

Ποιος είναι ο Άλεξ Σκότσερ

Ο Σκότσερ δεν προσγειώνεται τυχαία στο βόρειο Λονδίνο. Στην Elevate είχε καθοριστική συμβολή στο deal της Έβερτον με τη «Hill Dickinson», που απέφερε στους «μπλε» περίπου 12 εκατ. ευρώ ετησίως με την ονοματοδοσία του νέου της γηπέδου. Είχε επίσης εμπλοκή στο project του «νέου Μεστάγια» της Βαλένθια, ενώ πιο πριν πέρασε από τη Ρόμα ως Chief Commercial Officer.

Το μυστικό του; Η φιλοσοφία πως τα στάδια δεν είναι απλώς γήπεδα. Είναι «365 ημερών προορισμοί ψυχαγωγίας», όπως ο ίδιος εξηγεί. Αυτό ταιριάζει απόλυτα με την Τότεναμ, που σχεδίασε ένα στάδιο πολλαπλών χρήσεων: NFL, συναυλίες, μια ολόκληρη υποδομή για να βγάζει χρήματα ακόμα κι όταν η ομάδα δεν παίζει.

Εκεί όμως αρχίζει το δύσκολο κομμάτι. Η Τότεναμ ζητά 20 με 25 εκατ. ευρώ ετησίως για δεκαετές συμβόλαιο. Τεράστιο ποσό, παγκόσμιο ρεκόρ ουσιαστικά για ποδοσφαιρικό club. Σύμφωνα με τον πρώην οικονομικό σύμβουλο της Μάντσεστερ Σίτι, Στέφαν Μπόρσον, η ομάδα «ξαναγυρίζει στις ίδιες εταιρείες που ήδη είπαν όχι», ενώ τα μεγάλα brands που μπορούν να σηκώσουν τέτοιο ποσό δεν είναι πολλά.

Στο παρελθόν, επί Λέβι, έγιναν συζητήσεις με Google και Amazon. Όμως προτάσεις ύψους 12-17 εκατ. ευρώ τον χρόνο απορρίφθηκαν ως ανεπαρκείς, με αποτέλεσμα έξι χρόνια καθυστέρησης και μηδενικά έσοδα. Ο Μπόρσον το συνοψίζει ωμά: «Η αγορά είπε ξεκάθαρα ότι δεν το θέλει στα 25 εκατ. ευρώ. Ίσως το συζητούσε στα 10-15. Η Τότεναμ θεωρεί πως η αξία είναι πολύ μεγαλύτερη, όμως τελικά η αγορά αποφασίζει».

Γιατί η Τότεναμ επιμένει 

Η ομάδα παρουσίασε εντυπωσιακή οικονομική άνοδο την περίοδο 2023-24: εμπορικά έσοδα 255 εκατ. λίρες και συνολικά έσοδα 528 εκατ. λιρών, πέμπτο μεγαλύτερο σύνολο στην Premier League. Με τον οργανισμό σε φάση δυναμικής ανάπτυξης και με νέο εμπορικό διευθυντή, η Τότεναμ πιστεύει ότι τώρα μπορεί να βρει τον παίκτη – εταιρεία που θα δεθεί με το brand του σταδίου.

Και δεν είναι παράλογο. Το γήπεδο των 62.850 θέσεων είναι μοναδικό στο είδος του. Πέρα από το Premier League ποδόσφαιρο, προσφέρει NFL σειρές αγώνων, μεγάλες συναυλίες και μια fan plaza 20.000 ατόμων, τοποθετημένη σε μία από τις πιο δυναμικές μεγαλουπόλεις του κόσμου. Εμπορικά, αυτό μεταφράζεται σε τεράστια ροή δεδομένων, engagement και καταναλωτική δραστηριότητα.

Ο Σκότσερ σκοπεύει να αξιοποιήσει όλα αυτά τα στοιχεία με storytelling, business cases και ακριβή data, ώστε να πείσει τους stakeholders ενός παγκόσμιου brand πως αυτό είναι όχι απλώς μια διαφήμιση, αλλά μια επένδυση με απόδοση και κοινωνικό αποτύπωμα.

Σταυροδρόμι

Ο Ιανουάριος, όταν ο Σκότσερ θα αναλάβει καθήκοντα, είναι η αρχή. Η Τότεναμ πρέπει να ξανανοίξει την αγορά, να προσεγγίσει εταιρείες που δεν έχουν ξανασυζητηθεί και, κυρίως, να ρίξει στο τραπέζι ένα αφήγημα πιο προσαρμοσμένο στις σημερινές ανάγκες του sports business.

Το μόνο βέβαιο είναι πως οι Λονδρέζοι δεν σκοπεύουν να ξεπουλήσουν. Θέλουν το «μεγάλο deal». Θέλουν παγκόσμιο partner. Και θέλουν να δικαιωθούν για μια επένδυση που άγγιξε το 1 δισ. λίρες.

Η Τότεναμ βρίσκεται σε μια στιγμή-σταυροδρόμι. Ή θα βρει την εταιρεία που θα δώσει 20-25 εκατ. ευρώ τον χρόνο για να μπει το όνομά της στο πιο εντυπωσιακό στάδιο της Ευρώπης ή θα συνεχίσει να βλέπει εποχές και εμπορικούς κύκλους να περνούν χωρίς να εκμεταλλεύεται τη μεγαλύτερη ακίνητη περιουσία της.

Ο Σκότσερ είναι η πιο σοβαρή προσπάθεια των τελευταίων ετών. Το αν θα είναι και η επιτυχημένη, θα το δείξει η αγορά. Και η αγορά, ειδικά σε τέτοια νούμερα, δεν χαρίζει τίποτα.