ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αγορά των σούπερ μάρκετ συνεχίζει να κινείται ανοδικά το 2025, με την αύξηση του τζίρου να συνοδεύεται από σαφείς τάσεις που αλλάζουν τον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου. Ο τουρισμός και τα καταστήματα γειτονιάς βρίσκονται στο επίκεντρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielseniQ, στο οκτάμηνο από 30 Δεκεμβρίου 2024 έως 24 Αυγούστου 2025, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ανήλθαν σε 10,4 δισ. ευρώ, έναντι 9,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Η αύξηση κατά 7,8% σε αξία δεν κατανέμεται ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα αλλά εμφανίζει έντονες διαφοροποιήσεις.
«Πρωταθλητές» κατανάλωσης τα νησιά
Τον τόνο έδωσαν οι περιοχές με έντονο τουριστικό αποτύπωμα. Τα νησιά σημείωσαν άνοδο 11,3% και μερίδιο 9,3% στην αγορά, ενώ η Κρήτη κατέγραψε αύξηση 9,7% και μερίδιο 6,9%. Σε διψήφιο ρυθμό κινήθηκε και η Πελοπόννησος με +8,7% και μερίδιο 9%.
Η Θεσσαλονίκη εμφάνισε ανάπτυξη 8,4% με μερίδιο 9,3% και η ευρύτερη περιοχή Μακεδονίας – Θράκης 8,1% με μερίδιο 12,2%. Η Κεντρική Ελλάδα κατέγραψε άνοδο 7,2% με μερίδιο 12,9%.
Αντίθετα, η Αττική, παρότι εξακολουθεί να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας με 40,5%, κινήθηκε χαμηλότερα από τον μέσο όρο, με αύξηση 6,5%. Το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνει ότι η δυναμική του τουρισμού ήταν ο καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη του κλάδου το 2025.
Ποια καταστήματα προτιμούν οι καταναλωτές
Η άνοδος της αγοράς αποτυπώνεται διαφορετικά ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο των σημείων πώλησης. Οι σουπερέτες και τα μικρά σούπερ μάρκετ ήταν οι κερδισμένοι του οκταμήνου, σημειώνοντας αύξηση 9,7% και 9,5% αντίστοιχα. Οι υπεραγορές (>2.500 τ.μ.) ενισχύθηκαν κατά 9,3%, ενώ τα μεγάλα σούπερ μάρκετ (400–2.499 τ.μ.) εμφάνισαν χαμηλότερη επίδοση, με άνοδο 5,4%.
Ως προς τα μερίδια στην αγορά, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ διατηρούν την πρώτη θέση με 39,7%, ακολουθούν τα μικρά σούπερ μάρκετ με 34,5%, οι σουπερέτες με 14,5% και οι υπεραγορές με 11,4%.
Οι σουπερέτες, δηλαδή τα μικρότερα καταστήματα γειτονιάς (από 100–399 τ.μ.), αποτελούν την πιο ευέλικτη μορφή λιανικής. Χαρακτηρίζονται από εύκολη πρόσβαση, ταχύτητα εξυπηρέτησης και σε πολλές περιπτώσεις διευρυμένο ωράριο, καλύπτοντας καθημερινές ανάγκες ακόμη και τα Σαββατοκύριακα.
Η αυξημένη προτίμηση των καταναλωτών προς τα σημεία αυτά, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι βρίσκονται διάσπαρτα σε γειτονιές και τουριστικούς προορισμούς, εξηγεί την εντυπωσιακή τους επίδοση σε σχέση με τα μεγαλύτερα καταστήματα.
Η στροφή στα καταστήματα γειτονιάς
Οι αριθμοί της Nielsen εξηγούν γιατί οι μεγάλοι του οργανωμένου λιανεμπορίου επενδύουν όλο και περισσότερο στα καταστήματα γειτονιάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Metro ΑΕΒΕ, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, η οποία πριν λίγο καιρό συμπλήρωσε το ορόσημο των 50 My market Local.
Μέσα σε τέσσερα χρόνια από την πιλοτική έναρξη του concept στην Κυψέλη η αλυσίδα έχει αναπτύξει ένα δίκτυο που το 35% των σημείων My market Local ξεπερνά ήδη –από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας– τους πιο αισιόδοξους επιχειρησιακούς στόχους, όπως έκανε γνωστό πρόσφατα ο επικεφαλής του ομίλου Αριστοτέλης Παντελιάδης, με ανάρτησή του στο Linkedin.
Στόχος τα 70 Mymarket Local στο τέλος του 2025
«Μπήκαμε αργά στο σύστημα δικαιόχρησης, σε σχέση με τον ανταγωνισμό, και παρ’ όλα αυτά δεν βιαστήκαμε ποτέ», ανέφερε χαρακτηριστικά σημειώνοντας «στην κατηγορία των καταστημάτων γειτονιάς, υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία για την ανάπτυξη του δικτύου μας, καθώς τα καταστήματα είναι μικρότερα και η διαδικασία αδειοδότησης και κατασκευής τους απαιτεί λιγότερο χρόνο».
Στόχος είναι το δίκτυο να φτάσει στα 70 σημεία έως το τέλος του 2025 ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη Θεσσαλονίκη, όπου προγραμματίζεται να λειτουργούν 14 σημεία, καθώς και σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων επιλεγμένων νησιών.
Η στρατηγική Λαβίδα για την ανάπτυξη της ΑΒ Βασιλόπουλος
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, όπου τα καταστήματα γειτονιάς αποτελούν πλέον πυλώνα στρατηγικής του επικεφαλής της, Νίκου Λαβίδα, για την ανάπτυξη της αλυσίδας.
Το 2024 προχώρησε σε 80 νέα ανοίγματα, εκ των οποίων τα 32 ήταν μετατροπές εταιρικών σημείων σε franchise, ενώ στο business plan του 2025 προβλέπεται το άνοιγμα άλλων 40 νέων καταστημάτων, μεταξύ των οποίων και ένα εταιρικό στη Ρόδο, καθώς και ισάριθμες νέες μετατροπές σε franchise.
Η στρατηγική βασίζεται σε μικρότερα σημεία, στα καταστήματα γειτονιάς που με το σύστημα του franchise λειτουργούν κυρίως ως οικογενειακές επιχειρήσεις.
Τα σημεία αυτά εμφανίζουν συχνά καλύτερες επιδόσεις από τα εταιρικά, αξιοποιώντας την προσωπική εμπλοκή και την τοπική γνώση των συνεργατών, ενώ χάρη στο διευρυμένο ωράριο προσφέρουν στην αλυσίδα την ευελιξία να ενισχύσει την παρουσία της σε περιοχές με υψηλή ζήτηση όπως η Πελοπόννησος, η Κρήτη και τα νησιά.
Διαβάστε επίσης:
Το ατού του Βερόπουλου για τις «χρυσές» μπίζνες στα Βαλκάνια
Λάμπρος Παπακωνσταντίνου (Ideal Holdings): «Όχι» στην εξαγορά της ΔΕΛΤΑ – Καμία συζήτηση με CVC
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Aύξηση 3% στην επιβατική κίνηση τον Ιούλιο στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σε επίπεδο έτους
- Παύλος Ξηραδάκης: Συμμετέχουμε με προτάσεις για την ευρωπαϊκή στρατηγική για τους λιμένες
- Τουσκ: 19 φορές παραβιάστηκε ο εναέριος χώρος της Πολωνίας – Θα ζητήσουμε από το ΝΑΤΟ την ενεργοποίηση του άρθρο 4
- Νατάσα Πασχάλη (Eurobank): Υπερήφανοι οι εργαζόμενοι για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
