ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Για τα δεξαμενόπλοια, οι αποφάσεις ορισμένων χωρών να αλλάξουν χώρα -προμηθευτή υπογραμμίζουν τις αποκλίνουσες εμπορικές οδούς που διαδραματίζονται», επισημαίνει στην εβδομαδιαία επισκόπηση του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv και προσθέτει: «Ενώ τα ρωσικά βαρέλια συνεχίζουν να κινούνται ανατολικά, διατηρώντας τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ινδία και την Τουρκία, η στροφή της Ιαπωνίας και της Ταϊλάνδης προς το αμερικανικό αργό προσθέτει νέα ζήτηση ανά τόνο ανά μίλι σε όλο τον Ειρηνικό».
Η αβεβαιότητα γύρω από τα λιμενικά τέλη ΗΠΑ-Κίνας, η ευθραυστότητα των ρωσικών εξαγωγών προϊόντων και η εξελισσόμενη ροή αργού πετρελαίου της Ασίας υπογραμμίζουν όλα το ίδιο θέμα: οι γεωπολιτικοί και εμπορικοί ελιγμοί υπαγορεύουν όλο και περισσότερο την απασχόληση των δεξαμενόπλοιων και διαμορφώνουν το κλίμα του S&P
Το εμπορικό μέτωπο ΗΠΑ-Κίνας, επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv δοκιμάζει για άλλη μια φορά τις ναυτιλιακές αγορές, με τα προγραμματισμένα λιμενικά τέλη της Ουάσινγκτον για την χωρητικότητα που συνδέεται με την Κίνα να τίθενται σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου.
Τα μέτρα είναι υψηλά: τα πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν από κινεζικές οντότητες θα επιβαρυνθούν με ένα σταθερό τέλος 80 δολαρίων ανά καθαρό τόνο ανά ταξίδι, ενώ οι μη Κινέζοι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων κινεζικής κατασκευής θα αντιμετωπίσουν είτε 23 δολάρια ανά καθαρό τόνο είτε 154 δολάρια ανά teu χωρητικότητας, με ανώτατο όριο τις πέντε προσεγγίσεις ετησίως.
Η Alphaliner εκτιμά ότι η COSCO, συμπεριλαμβανομένου του στόλου OOCL, θα μπορούσε να επωμιστεί έως και 1,53 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως εάν τα τέλη διατηρηθούν, σχεδόν το ήμισυ του αντίκτυπου των 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που προβλέπεται για τους 10 κορυφαίους μεταφορείς.
Το Πεκίνο έχει ήδη αντιδράσει, με τον πρωθυπουργό Li Qiang να υπογράφει διάταγμα που δεσμεύεται για αντίμετρα κατά οποιωνδήποτε μεροληπτικών μέτρων σε κινεζικά πλοία ή πληρώματα.
Ενώ ορισμένοι παρατηρητές πιστεύουν ότι η προθεσμία της 14ης Οκτωβρίου μπορεί να παραταθεί – ή ακόμη και να καταργηθεί – στο πλαίσιο ευρύτερων διαπραγματεύσεων, η αβεβαιότητα έχει ήδη αναστατώσει τους μεταφορείς, προσθέτοντας ένα ακόμη επίπεδο γεωπολιτικού κινδύνου στις στρατηγικές ανάπτυξης του στόλου.
Παράλληλα, η Ρωσία κατάφερε να αυξήσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου παρά τις αυξανόμενες διεθνείς αντιξοότητες και τις επανειλημμένες ουκρανικές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) κατά της δυναμικότητας διύλισης.
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης έφτασαν τα 3,88 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο, η υψηλότερη από τον Απρίλιο του 2024. Η Ινδία, πλέον η πιο κρίσιμη διέξοδος της Ρωσίας, άντλησε 1,73 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αύξηση σχεδόν 30% από τον Αύγουστο, ενώ η Τουρκία αύξησε επίσης την εισαγωγή.
Η Κίνα, ωστόσο, μείωσε τους όγκους κατά 12% στα 1,12 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, υπογραμμίζοντας τη μεταβαλλόμενη δυναμική στις ροές αργού πετρελαίου της Μόσχας.
Η αύξηση έρχεται παρά το γεγονός ότι η G7 αύξησε το όριο τιμών πετρελαίου στα 47,60 δολάρια/βαρέλι και δεσμεύτηκε να μεγιστοποιήσει την πίεση στις ρωσικές εξαγωγές. Οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν μειώσει σχεδόν 1,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως της δυναμικότητας διύλισης, αναγκάζοντας τη Μόσχα να επεκτείνει τις απαγορεύσεις στις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ.
Οι εκπτώσεις για το Urals έχουν μειωθεί σε περίπου 11,50 δολάρια/βαρέλι έναντι του Dated Brent, πολύ κάτω από τον μέσο όρο των 21,50 δολαρίων/βαρέλι που παρατηρήθηκε μετά την εισβολή, σηματοδοτώντας ότι οι αγοραστές εξακολουθούν να εξασφαλίζουν βαρέλια, αλλά με όρους πιο ευνοϊκούς για τη Μόσχα από ό,τι πριν.
Η πίεση στον τομέα αυτό της Ρωσίας – τα διυλιστήρια είναι εκτός λειτουργίας, οι εξαγωγές προϊόντων μειώνονται κατά 15% σε μηνιαία βάση, ακόμη και οι ελλείψεις καυσίμων λιανικής στις νότιες περιοχές – δείχνει ότι οι ροές αργού πετρελαίου προς τα πάνω παραμένουν ανθεκτικές, αλλά όχι χωρίς σοβαρό εγχώριο κόστος.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ασιάτες αγοραστές επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές προμήθειας. Τόσο ταϊλανδέζικα όσο και τα ιαπωνικά διυλιστήρια αυξάνουν τις εισαγωγές αμερικανικού αργού, εκμεταλλευόμενοι τις ανταγωνιστικές τιμές WTI Midland και West Texas Light, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτηση από προμηθευτές της Μέσης Ανατολής εν μέσω περιφερειακής αστάθειας.
Το PTT της Ταϊλάνδης, τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv, έχει φτάσει στο σημείο να δημιουργήσει ένα “War Room” για να επιβλέπει τη διαφοροποίησή του, ανεβάζοντας τις εισαγωγές των ΗΠΑ σε σχεδόν 147.000 βαρέλια/ημέρα τον Αύγουστο, αυξημένες σχεδόν κατά 45% σε ετήσια βάση.
Κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου, το αμερικανικό αργό αποτελούσε το 16% της εισροής αργού πετρελαίου της Ταϊλάνδης. Η Ιαπωνία, επίσης, έχει στραφεί σε αμερικανικά βαρέλια, εισάγοντας 85.000 βαρέλια ημερησίως την ίδια περίοδο – αυξημένα κατά 43% σε σχέση με πέρυσι – καθώς το WTI Midland διαπραγματεύεται σταθερά με έκπτωση σε σχέση με το Murban και άλλες ποιότητες της Μέσης Ανατολής.
Η αρνητική μεταβολή του spread μεταξύ Brent και Ντουμπάι στα τέλη Αυγούστου ενέτεινε μόνο την ελκυστικότητα των αργών πετρελαίων της λεκάνης του Ατλαντικού. Πέρα από την οικονομία, καταλήγουν οι αναλυτές, αυτές οι ροές έχουν και πολιτική διάσταση: η Μπανγκόκ χρησιμοποίησε τις αγορές ρεκόρ αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ για να εξασφαλίσει μείωση των αμοιβαίων δασμών από 36% σε 19%, ενώ το Τόκιο αξιοποιεί τους όγκους εισαγωγής στο πλαίσιο των ευρύτερων εμπορικών διαπραγματεύσεών του με την Ουάσινγκτον.
Διαβάστε επίσης
Νίκος Χριστοδουλίδης: Προτεραιότητα μας η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Hermès SS26: η συλλογή ωδή στη σύγχρονη, σέξι αμαζόνα
- ΥΠΕΞ: «Δύο χρόνια μετά τις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου, στη Λωρίδα της Γάζας συντελείται ανθρωπιστική καταστροφή χωρίς προηγούμενο»
- Νίκος Παπαϊωάννου: 290.000 «αιώνιοι φοιτητές» δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον και διαγράφονται
- Οδηγούμε τo ηλεκτρικό KGM Torres EVX
