Η Σεμίραμις Παληού, μέσω της Diana Shipping, θέλει να ελέγξει απόλυτα την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Genco;

Η εταιρεία, διευκρινίζει ότι «δεν επιθυμεί να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας ούτε και να εκπροσωπηθεί στο διοικητικό συμβούλιο της Genco».

1

Αλλά, ποιος είναι ο σχεδιασμός της Σεμίραμις Παληού για την Genco όταν έχει επενδύσει 103,5 εκατ. δολάρια, μέσα σε έξι μήνες, για να αποκτήσει το 14,93% των μετοχών της εταιρείας;

Είναι απλώς μια επενδυτική κίνηση για να αποκομίσει οφέλη από την μερισματική απόδοση ή προσδοκά κέρδη από μια υποτιμημένη μετοχή;

Αλλά, ας δούμε ορισμένα οικονομικά στοιχεία:

Η Genco Shipping and Trading, έχει κεφαλαιοποίηση 739,76 εκατ. δολαρίων, η μετοχή της έκλεισε στα 17,22 δολάρια, ενώ η μερισματική της απόδοση είναι 3,48% και διαθέτει 43 πλοία, με μέση ηλικία 12,7 έτη και συνολική χωρητικότητα 4.628.000 dwt.

Η Diana Shipping, έχει κεφαλαιοποίηση 195,66 εκατ. δολάρια, η μετοχή της έκλεισε στα 1,69 δολάρια, η μερισματική απόδοση είναι 2,37% και διαθέτει 36 πλοία, με μέση ηλικία 11,85 έτη και συνολική χωρητικότητα 4,1 εκατ. dwt.

Οι κινήσεις όμως, της Σεμίραμις Παληού, δεν περιορίζονται μόνο με τις αγορές της Genco Shipping and Trading.

Προέβη σε μια άλλη εντυπωσιακή κίνηση, με την εξασφάλιση δανείου 55 εκατ. δολαρίων από την Εθνική Τράπεζα που εκταμιεύθηκε αμέσως.

Ενδεχομένως το δάνειο αυτό να συνδέεται και με τις αγορές μετοχών της Genco.

Πάντως, το δάνειο, είναι εξαετούς διάρκειας και υπεγράφη στις 29 Σεπτεμβρίου 2025, ενώ το πλήρες ποσό εκταμιεύτηκε αμέσως. Το νέο δάνειο, προβλέπεται να λήξει τον Σεπτέμβριο του 2031 και είναι εξασφαλισμένο με εγγύηση πέντε πλοίων.

Ο Ιωάννης Ζαφειράκης, Διευθυντής, Συν-Οικονομικός Διευθυντής, Διευθυντής Στρατηγικής, Ταμίας και Γραμματέας της Εταιρείας, σχολιάζοντας την υπογραφή και την εκταμίευση του δανείου, είπε: «Μέσω αυτής της στρατηγικής συναλλαγής, η εταιρεία επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για βελτιστοποίηση της κεφαλαιακής της διάρθρωσης, ενισχύοντας παράλληλα την επιχειρησιακή και επενδυτική της ευελιξία».

Να επισημανθεί ότι η εταιρεία αναμένει επίσης να παραλάβει δύο νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου χύδην Kamsarmax διπλού καυσίμου μεθανόλης έως το δεύτερο εξάμηνο του 2027 και το πρώτο εξάμηνο του 2028, αντίστοιχα.

Αναλυτές της αγοράς υποστηρίζουν ότι το δάνειο που εκταμιεύθηκε από την Εθνική Τράπεζα δεν αφορά αυτά τα δύο πλοία.

Οι αντιδράσεις της Genco

Ωστόσο, η διοίκηση της αμερικανικής εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Genco Shipping & Trading, στο διοικητικό συμβούλιο της οποίας συμμετέχει και ένας Έλληνας, ο Βασίλειος Γ. Μαυρολέων, αξιοποίησε σχετικό νόμο για την υπεράσπιση των μετόχων και ενεργοποίησε το σχέδιο δικαιωμάτων, (poison pill), για να δυσκολέψει την αγορά επιπλέον μετοχών από την Σεμίραμις Παληού.

Το διοικητικό συμβούλιο της Genco γνωστοποίησε ότι το σχέδιο θα ισχύει για έναν χρόνο και διευκρίνισε ότι το σχέδιο είναι όπως και «άλλα σχέδια που έχουν υιοθετήσει εισηγμένες εταιρείες και αποσκοπεί στο να δώσει σε όλους τους μετόχους τη δυνατότητα να αποκομίσουν τη μακροπρόθεσμη αξία της επένδυσής τους».

Το μέτρο έχει σχεδιαστεί ώστε να «μειώσει την πιθανότητα να αποκτήσει κάποιο πρόσωπο ή ομάδα σημαντικό έλεγχο ή επιρροή στην εταιρεία μέσω συσσώρευσης μετοχών στην ελεύθερη αγορά ή άλλων τακτικών που ενδέχεται να ζημιώσουν τα συμφέροντα όλων των μετόχων, χωρίς να καταβληθεί σε όλους ένα κατάλληλο ασφάλιστρο ελέγχου».

Βάσει του Σχεδίου, η εισηγμένη ναυτιλιακή θα εκδώσει ένα δικαίωμα για κάθε κοινή μετοχή που βρίσκεται σε κυκλοφορία κατά το κλείσιμο της συνεδρίασης της 13ης Οκτωβρίου 2025. Tα δικαιώματα θα μπορούν να ασκηθούν μόνο στην περίπτωση που κάποιο πρόσωπο, οντότητα ή ομάδα αποκτήσει 15% ή περισσότερο του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας χωρίς την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου.

Πως ξεκίνησε η αγορά μετοχών

Τον περασμένο Ιούνιο, όταν όλοι ετοιμάζονταν να πάνε διακοπές, η Diana Shipping, γνωστοποίησε ότι αγόρασε το 7,72% των μετοχών της Genco Shipping and Trading, καταβάλλοντας περίπου 46 εκατομμύρια δολάρια.

Τότε, ανακοίνωσε ότι «απέκτησε τις μετοχές για επενδυτικούς σκοπούς στο πλαίσιο της συνήθους επιχειρηματικής δραστηριότητάς της, λόγω της πεποίθησης ότι η Genco αποτελεί ελκυστική επενδυτική ευκαιρία, βασισμένη στις προοπτικές και τη στρατηγική της».

Στη συνέχεια, η Diana Shipping, ανακοίνωσε ότι ελέγχει το 9,99% της Genco και στις 30 Σεπτεμβρίου, δηλαδή μία ημέρα μετά την εκταμίευση του δανείου από την Εθνική Τράπεζα, και ότι κατέχει πλέον 6.413.151 μετοχές της Genco, τις οποίες αγόρασε μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου του 2025, επενδύοντας συνολικά 103,5 εκατ. δολάρια, που αντιπροσωπεύει το 14,93% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της Diana

Η Diana Shipping Inc. είχε καθαρά κέρδη ύψους 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά κέρδη που αποδίδονται στους κοινούς μετόχους ύψους 3,1 εκατομμυρίων δολαρίων κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Αυτό συγκρίνεται με καθαρή ζημία 2,8 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρή ζημία που αποδίδεται στους κοινούς μετόχους ύψους 4,2 εκατομμυρίων δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο του 2024.

Τα κέρδη ανά μετοχή για το δεύτερο τρίμηνο του 2025 ήταν 0,03 δολάρια βασικά και αραιωμένα, σε σύγκριση με ζημία ανά μετοχή 0,04 δολάρια βασικά και αραιωμένα το ίδιο τρίμηνο του 2024.

Τα έσοδα από χρονοναυλώσεις ανήλθαν σε 54,7 εκατομμύρια δολάρια για το δεύτερο τρίμηνο του 2025, σε σύγκριση με 56,0 εκατομμύρια δολάρια για το ίδιο τρίμηνο του 2024. Η μείωση των εσόδων από χρονοναυλώσεις, σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι, οφειλόταν στη μείωση των ημερών ιδιοκτησίας και αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση των μέσων ναύλων.

Τα καθαρά κέρδη για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2025 ανήλθαν σε 7,5 εκατομμύρια δολάρια και τα καθαρά κέρδη που αποδίδονται στους κοινούς μετόχους ανήλθαν σε 4,7 εκατομμύρια δολάρια.

Αυτό συγκρίνεται με καθαρή ζημία 0,7 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρή ζημία που αποδίδεται στους κοινούς μετόχους ύψους 3,6 εκατομμυρίων δολαρίων για την ίδια περίοδο το 2024.

Τα έσοδα από χρονοναύλωση για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2025 ανήλθαν σε 109,6 εκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με 113,6 εκατομμύρια δολάρια για την ίδια περίοδο το 2024.

Τα κέρδη ανά μετοχή για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2025 ήταν 0,04 δολάρια βασικά και αραιωμένα, σε σύγκριση με ζημία ανά μετοχή 0,03 δολαρίων βασικά και αραιωμένα για την ίδια περίοδο το 2024.

Η εταιρεία ανακοίνωσε μέρισμα μετρητών επί των κοινών μετοχών της ύψους 0,01 δολαρίων ανά μετοχή, με βάση τα αποτελέσματα λειτουργίας της εταιρείας κατά το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2025. Το μέρισμα μετρητών καταβλήθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2025 σε όλους τους κοινούς μετόχους που ήταν εγγεγραμμένοι στις 21 Αυγούστου 2025.

Η εταιρεία έχει εκδώσει και κυκλοφορούσε 115.775.463 κοινές μετοχές και υπήρχαν 16.211.330 εκκρεμή δικαιώματα αγοράς μετοχών.

Η ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping, της Σεμίραμις Παληού, αύξησε το μετοχικό της μερίδιο στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, Genco Shipping & Trading, σε ποσοστό 15% και έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας.

Η εταιρεία της Σεμίραμις Παληού, εκτιμάται ότι δαπάνησε περίπου 103,5 εκατομμύρια δολάρια μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου για να αγοράσει 6,41 εκατομμύρια μετοχές της Genco, διαμορφώνοντας μερίδιο 14,93%.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούλιο, η Diana Shipping αποκάλυψε ότι κατείχε το 7,7%, το οποίο αργότερα αυξήθηκε στο 9,9%.

Η Σεμίραμις Παληού, έχει διευκρινίσει ότι οι αγορές μετοχών πραγματοποιούνται με ίδια κεφάλαια. Η εταιρεία δεν έχει ζητήσει εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο ούτε έχει σηματοδοτήσει οποιεσδήποτε προθέσεις πλήρους εξαγοράς.

Η Genco, με έδρα το Μανχάταν, διαχειρίζεται έναν στόλο με περισσότερα από 40 πλοία, που αποτελούνται από supramax μέχρι capesizes.

Διαβάστε επίσης: