• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    ναυλαγορά ναυτιλία


    Μικτές τάσεις παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 18-22 Νοεμβρίου 2019. 

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές,  σημάδια ανάκαμψης παρουσίασε γενικά η ναυλαγορά των χύδην φορτίων με αποτέλεσμα ο δείκτης BDI την Παρασκευή να κλείσει με θετικό πρόσημο στις 1284 μονάδες. Συγκεκριμένα, βελτιωμένο ήταν το κλίμα της αγοράς των πλοίων τύπου CAPESIZE την εβδομάδα που πέρασε, καθώς ο όγκος των νέων απαιτήσεων ειδικά στον Ειρηνικό κινήθηκε σε υγιή επίπεδα προσφέροντας σημάδια αισιοδοξίας στους πλοιοκτήτες σχετικά με την μελλοντική πορεία της αγοράς.

    Παρόλα αυτά, οι ναύλοι σε βασικές διαδρομές όπως για παράδειγμα από τη Δυτική Αυστραλία και τη Νότιο Αφρική παρέμειναν αμετάβλητοι. Ως εκ τούτου, ο δείκτης C5 στην διαδρομή Δυτική Αυστραλία-Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε στα $8.90 ανά τόνο με άνοδο σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα της τάξεως του $0.14 ανά τόνο. Από την άλλη, η αγορά του Ατλαντικού παρουσίασε διαφορετική εικόνα καθώς αρχικά κινήθηκε πτωτικά όμως κατά την διάρκεια της εβδομάδας σταδιακά σε κάποιες διαδρομές βελτιώθηκε.

    Έτσι, για παράδειγμα, ενώ ο δείκτης C3  στην διαδρομή Βραζιλία-Κίνα στην αρχή της εβδομάδας ξεκίνησε στα $19.04 ανά τόνο, μέχρι την Πέμπτη σταδιακά υποχώρησε στα $18.21 ανά τόνο και στην συνέχεια ανέκαμψε και πάλι στα $19.03 ανά τόνο. Παρόλα αυτά, στο Βόρειο Ατλαντικό λόγω της έλλειψης απαιτήσεων σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή οι ναύλοι παρουσίασαν σημαντική πτώση. Ως εκ τούτου, ο δείκτης BCI στο τέλος της εβδομάδας διαμορφώθηκε με αρνητικό πρόσημο στις 2,493 μονάδες με εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των 142 μονάδων και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $ 2,040 αφού διαμορφώθηκε στα $ 18,930 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES 

    Αρνητική εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά του Βόρειου Ατλαντικού, καθώς οι απαιτήσεις σε υπερατλαντικά ταξίδια αλλά και προς την Άπω Ανατολή περιορίστηκαν με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν. Επίσης, στην Ευρώπη, κατά την διάρκεια της εβδομάδας η διαθέσιμη χωρητικότητα μεγάλωσε οδηγώντας τις προσφορές των πλοιοκτητών σε χαμηλότερα επίπεδα ενώ παράλληλα, άλλες πληροφορίες ανέφεραν ότι μερικά πλοία προκειμένου να ναυλωθούν αναγκάστηκαν να δεχτούν ακόμη και αναμονή παράδοσης.

    Ο όγκος των φορτίων από τον Κόλπο της Αμερικής διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα όμως λόγω της αυξημένης διαθέσιμης με έρμα χωρητικότητας από τον Ειρηνικό αλλά και μέσω του Παναμά οι ναύλοι βρέθηκαν υπό πίεση. Επιπροσθέτως, η εικόνα της αγοράς στη Νότιο Αμερική δεν καλυτέρεψε καθώς δεν ενισχύθηκε με τον απαραίτητο αριθμό νέων φορτίων που χρειάζεται η αγορά προκειμένου να ανακάμψει.

    Ως εκ τούτου, οι ναυλώσεις ολοκληρώθηκαν κάτω από τα επίπεδα προηγούμενων συμφωνιών και έτσι για παράδειγμα σε kamsarmaxes διαθέσιμα στις αρχές Δεκεμβρίου σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν περίπου στα $13,750+$375k (ballast bonus) και σε πλοία διαθέσιμα σε ημερομηνίες μέσα Δεκεμβρίου στα $13.5k+$350k.

    Στον Ειρηνικό, η ροή των φορτίων βόρεια προσέφερε στήριξη στους πλοιοκτήτες όμως η κινητικότητα μέχρι το τέλος της εβδομάδας επιβράδυνε. Παρόλα αυτά, ο αριθμός των νέων φορτίων κυρίως από την Ανατολική Αυστραλία κινήθηκε σε υγιή επίπεδα ενώ μερικά μάλιστα ήταν από επιμερισμό. Επίσης, παρόλο που ο αριθμός των φορτίων άνθρακα από την Ινδονησία ήταν ικανοποιητικός, ο προορισμός ήταν κυρίως προς την Ινδία ενώ ενδιαφέρον προκάλεσε το γεγονός ότι μερικοί πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν τα πλοία τους προς αυτή την κατεύθυνση ήταν διατεθειμένοι μέχρι και να μειώσουν τις οικονομικές απαιτήσεις τους. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 22/11/2019 έκλεισε αμετάβλητος στις 1129 μονάδες.

     

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Σημάδια ανάκαμψης παρουσίασε η ναυλαγορά του Ειρηνικού έπειτα από τις δυο τελευταίες πτωτικές εβδομάδες λόγω της επιστροφής των κινέζικων συμφερόντων operators στην αγορά με απαιτήσεις σε φορτία άνθρακα με αποτέλεσμα και οι ναύλοι κατά την διάρκεια της εβδομάδας να βελτιωθούν.

    Από την άλλη, στις περιοχές του Αραβικού Κόλπου-Ινδίας και Ινδικού Ωκεανού η ναυλαγορά ακολούθησε πτωτική πορεία αφού παρόλο που ο αριθμός των φορτίων ήταν αξιοπρεπής, φαίνεται να μην ήταν επαρκής προκειμένου οι ναύλοι να ενισχυθούν. Παρόλα αυτά, βελτίωση φαίνεται να παρουσίασαν από τη Νότιο Αφρική, καθώς κάποιοι ναυλωτές όφειλαν να καλύψουν απαιτήσεις σύντομου χρονικού διαστήματος και έτσι σε κάποιες περιπτώσεις αναγκάστηκαν να συμφωνήσουν κοντά στα επίπεδα των πλοιοκτητών.

    Στον Ατλαντικό σε κάποιες περιοχές η ναυλαγορά βελτιώθηκε. Συγκεκριμένα, στις περιοχές της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας ισχυροποιήθηκε, καθώς αυξήθηκε η ζήτηση με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να ενισχυθούν. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 56k dwt σε ταξίδι μέσω της Μαύρης Θάλασσας προς την Ευρώπη στα $8k ημερησίως ενώ άλλο χωρητικότητας 64k dwt σε ταξίδι εντός Μεσογείου συμφώνησε στα $10.5k ημερησίως.

    Επίσης, βελτίωση παρουσίασε και η αγορά του Κόλπου της Αμερικής με την διαθέσιμη χωρητικότητα να παραμένει στενή. Αντίθετα, η αγορά της Νοτίου Αμερικής παρέμεινε σχετικά αδύναμη με την ζήτηση να έχει περιοριστεί. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν  την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 57k dwt σε ταξίδι προς τον Περσικό κόλπο στα $11.9k+$190k (ballast bonus). Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 22/11/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 747 μονάδες.

     

    HANDYSIZE

    Αυξημένη κινητικότητα παρατηρήθηκε στην ναυλαγορά του Ατλαντικού, καθώς ενισχύθηκε με μερικά νέα φορτία απορροφώντας έτσι και σημαντικό αριθμό του διαθέσιμου τονάζ. Ειδικότερα, στις περιοχές του Κόλπου της Αμερικής-Βόρειων ακτών Νοτίου Αμερικής, η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε υψηλότερη συγκριτικά με τον αντίστοιχο αριθμό φορτίων με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν τα πλοία τους να μειώσουν τις προσφορές τους.

    Από την άλλη, στην περιοχή της Μεσογείου-Μαύρης Θάλασσας η ναυλαγορά ήταν λίγο πιο ενεργή αφού παρόλο που η διαθέσιμη χωρητικότητα ήταν υψηλή, ο αριθμός των νέων φορτίων ειδικά από την Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκε.

    Αντίθετα, στον Κόλπο της Αμερικής συνέχισε να κινείται πτωτικά αν και μέχρι το τέλος της εβδομάδας η πτώση επιβράδυνε. Επίσης, χαμηλά επίπεδα κινητικότητας παρατηρήθηκαν στην ναυλαγορά της Νοτίου Αμερικής με τον αριθμό των διαθέσιμων πλοίων σε σύντομο χρονικό διάστημα να παραμένει μεγάλος. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 38k dwt σε ταξίδι από την Recalada προς την Βαλτική στα $10.5k ημερησίως και άλλο 32k dwt από την Βόρεια Βραζιλία με προορισμό την Μαύρη Θάλασσα στα επίπεδα των $8k ημερησίως.

    Στον Ειρηνικό η κινητικότητα γενικά ήταν μεγαλύτερη με αποτέλεσμα αρκετά πλοία να ναυλωθούν σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες αντίστοιχες συμφωνίες. Συγκεκριμένα, βόρεια, η δραστηριότητα λόγω του μέτριου όγκου φορτίων ενισχύθηκε οριακά, ενώ παράλληλα στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά ήταν πιο ενεργή αφού ο αριθμός των φορτίων από την Αυστραλία ήταν πιο αυξημένος αν και οι ναύλοι δεν επηρεάστηκαν.

    Τέλος, η ναυλαγορά του Ινδικού Ωκεανού και ειδικά της Ανατολική Ινδίας παρουσίασε πτώση παρόλα αυτά, οι ναύλοι από τον Περσικό Κόλπο λόγω του ικανοποιητικού όγκου φορτίων κατάφεραν να διατηρήσουν την δυναμική τους. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 22/11/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 494 μονάδες.

     



    ΣΧΟΛΙΑ