• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    Capesize bulker

    Capesize bulker


    Με θετικό πρόσημο κινήθηκε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 19-23 Αυγούστου 2019.

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, σημάδια ύφεσης αρχικά παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE την εβδομάδα που πέρασε, καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη με αποτέλεσμα οι ναύλοι σε όλες τις βασικές διαδρομές να υποχωρήσουν.

    Παρόλα αυτά, το κλίμα της αγοράς στα μέσα της εβδομάδας αναπτερώθηκε αφού η κινητικότητα σε απαιτήσεις από την Βραζιλία αυξήθηκε οδηγώντας έτσι και τους ναύλους στον Ατλαντικό αλλά και τον Ειρηνικό σε υψηλότερα επίπεδα. Ως εκ τούτου, ο δείκτης στην διαδρομή C3 από την Βραζιλία προς την Κίνα την Παρασκευή έκλεισε ανοδικά κατά $1.50 ανά τόνο σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα στα $24.055 ανά τόνο και παράλληλα ο δείκτης C5 στην διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα στα $10.577 ανά τόνο ενισχυμένος σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα κατά $0.079 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI την Παρασκευή διαμορφώθηκε  στις 3,991 μονάδες με εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των 165 μονάδων σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των $ 813 αφού έκλεισε στα $ 30,436 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES 

    Στον Βόρειο Ατλαντικό η αίσθηση της αγοράς ήταν πιο ήπια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αφού ο αριθμός των φορτίων περιορίστηκε, ενώ παράλληλα στην Ευρώπη η διαθέσιμη χωρητικότητα ήταν μεν στενή όμως παρατηρήθηκε έλλειψη νέων φορτίων με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παραμείνουν αμετάβλητοι.

    Από την άλλη, η αγορά της Νοτίου Αμερικής για ακόμη μια φορά παρέμεινε η κινητήριος δύναμη αν και στην αρχή της εβδομάδας παρουσίασε σημάδια επιβράδυνσης. Πάραυτα, στην συνέχεια και κατά την διάρκεια της εβδομάδας οι ναύλοι παρουσίασαν άνοδο αφού η κινητικότητα αυξήθηκε ραγδαία με τους ναυλωτές να δραστηριοποιούνται σε «κυνήγι» πλοίων και τους πλοιοκτήτες αντίστοιχα να ενισχύουν τις οικονομικές απαιτήσεις τους.

    Επιπροσθέτως, λόγω της περιορισμένης διαθέσιμης χωρητικότητας στον Ινδικό Ωκεανό, κάποιοι ναυλωτές σε κυκλικά ταξίδια Νοτίου Αμερικής αναγκάστηκαν να ναυλώσουν πλοία ακόμη και από τις περιοχές της νοτιοανατολικής Ασίας και της Βόρειας Κίνας. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η ναύλωση ενός ιαπωνέζικής κατασκευής kamsarmax 82k dwt διαθέσιμο στην Σιγκαπούρη σε κυκλικό ταξίδι Νοτίου Αμερικής στα $19,750 ημερησίως.

    Στον Ειρηνικό, η εβδομάδα ξεκίνησε υποτονικά με τις διαπραγματεύσεις να είναι περιορισμένες. Επίσης, παρατηρήθηκε αύξηση του διαθέσιμου τονάζ κυρίως λόγω των πρόσφατων τυφώνων στην ευρύτερη περιοχή με αποτέλεσμα να υπάρξουν καθυστερήσεις ενώ παράλληλα ο όγκος των νέων φορτίων από την περιοχή του Βόρειου Ειρηνικού ήταν αρκετά περιορισμένος.

    Παρόλα αυτά, σημαντική στήριξη προσέφερε η αγορά της Νοτίου Αμερικής, αφού υπήρξε ζήτηση σε πλοία διαθέσιμα ακόμη και από την Κίνα. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 23/8/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 2196 μονάδες.

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Σταδιακή άνοδο παρουσίασαν οι ναύλοι σε ταξίδια Βόρειου Ειρηνικού με φορτία σιτηρών την εβδομάδα που πέρασε αφού σε supramaxes διαθέσιμα για παράδειγμα στην Ιαπωνία ενισχύθηκαν κοντά στα $13k ημερησίως.

    Επίσης, νοτιότερα η αγορά στο ξεκίνημα της εβδομάδας κινήθηκε υποτονικά όμως στην συνέχεια η εικόνα της αγοράς άλλαξε κυρίως λόγω της ζήτησης σε τονάζ σε ταξίδια από τη Νότιο Αφρική και την Νότιο Αμερική. Ενδεικτικά, αναφορά έγινε σε ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 63k dwt  με παράδοση στη Νότιο Κίνα για ταξίδι μέσω της Νοτίου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή στα $13.5k ημερησίως.

    Παράλληλα, μεγαλύτερη κινητικότητα παρατηρήθηκε και στις χρονοναυλώσεις μακράς περιόδου. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η συμφωνία σε πλοίο τύπου Tess 58 διαθέσιμο στην Σιγκαπούρη για χρονική περίοδο 4-6 μηνών στα $13k ημερησίως.

    Στο μεταξ’υ, θετικό παρέμεινε το κλίμα της ναυλαγοράς του Ατλαντικού με τους ναύλους σε κάποιες περιπτώσεις να έχουν διατηρήσει τα κέρδη της προηγούμενης εβδομάδας και σε κάποιες άλλες να έχουν παρουσιάσει ακόμη και περαιτέρω άνοδο.

    Συγκεκριμένα, παρά την υποτονικότητα που παρατηρήθηκε στην αρχή της εβδομάδας καθώς και τον περιορισμένο αριθμό ναυλώσεων, η αγορά του Κόλπου της Αμερικής καθώς επίσης της Νοτίου Αμερικής διατήρησαν την δυναμική τους. Ειδικότερα, στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής οι ναύλοι λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας σε panamaxes/kamsarmaxes κινήθηκαν ανοδικά, ειδικά σε πλοία τύπου ultramax.

    Για παράδειγμα, σε ταξίδια από τη Νότιο Αμερική προς την Άπω Ανατολή ενισχύθηκαν μέχρι και τα $17.8k + $780k (ballast bonus) και σε υπερατλαντικά κοντά στα $30k ημερησίως. Από την άλλη, η αγορά της Μεσογείου παρουσίασε μικρή επιβράδυνση ενώ αντίθετα της Μαύρης Θάλασσας διατήρησε την δυναμική της ενθαρρύνοντας έτσι και τους πλοιοκτήτες με διαθέσιμα πλοία στον Ινδικό Ωκεανό να τα στείλουν με έρμα προς την περιοχή. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 23/8/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 1249  μονάδες. 

    HANDYSIZE 

    Ανοδικά σε όλες τις διαδρομές κινήθηκε η ναυλαγορά του Ατλαντικού και την  εβδομάδα που πέρασε. Ειδικότερα, οι αγορές της Μεσογείου/Μαύρης θάλασσας  παρουσίασαν αυξημένη κινητικότητα με τις ναυλώσεις να ολοκληρώνονται σε υψηλότερα επίπεδα.

    Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 35k dwt σε ταξίδι από την Μαύρη Θάλασσα προς την Αίγυπτο (Μεσογείου) με φορτίο σιτηρών μεταξύ $13.5-14k ημερησίως ενώ  άλλο χωρητικότητας 31k dwt σε ταξίδι προς την Ευρώπη συμφώνησε περίπου στα $11k.

    Παράλληλα, δυναμική παρέμεινε η αγορά της Νοτίου Αμερικής λόγω μεν της αυξημένης  ζήτησης σε τονάζ αλλά και της στενής προσφοράς σε spot χωρητικότητα. Τέλος, στην αγορά των δυτικών ακτών της Νοτίου Αμερικής οι ναύλοι ειδικά βορειότερα διατήρησαν την δυναμική τους αφού το διαθέσιμό τονάζ σε κοντινές ημερομηνίες ήταν περιορισμένο.

    Θετική  ήταν και η εικόνα της ναυλαγοράς στον Ειρηνικό αφού οι ναύλοι σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα λόγω της αυξημένης ζήτησης και της περιορισμένης προσφοράς σε διαθέσιμο τονάζ σε κάποιες διαδρομές ενισχύθηκαν κατά $1-2,000 ημερησίως.

    Παρόλα αυτά, την σημαντικότερη άνοδο παρουσίασε ο νότιος Ειρηνικός κυρίως λόγω του αυξημένου αριθμού των φορτίων Αυστραλίας ενώ κατά την διάρκεια της εβδομάδας οι ναύλοι ενισχύθηκαν και στον βόρειο Ειρηνικό. Ο δείκτης BΗSIτην Παρασκευή 23/8/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 619 μονάδες.

     



    ΣΧΟΛΙΑ