F

Ναυτιλία

Θ. Μαρτίνος: Γιατί η Eastmed προτίμησε τα Νησιά Μάρσαλ και αποχώρησε από το Λιχτενστάιν

  • Εριέττα Κομνηνού
Θανάσης Μαρτίνος, εφοπλιστής Eastern Mediterranean Maritime

Θανάσης Μαρτίνος, εφοπλιστής Eastern Mediterranean Maritime


Μετά από σχεδόν 50 χρόνια η ναυτιλιακή Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed), συμφερόντων του εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνου, αποφάσισε να αλλάξει έδρα.

Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1972 στο Λιχτενστάιν, μετέφερε το μητρώο της στα Νησιά Μάρσαλ, επικαλούμενη γραφειοκρατικά προβλήματα.

Ο ισχυρός εφοπλιστής ήταν ο πρώτος από τα αδέλφια του που αποχώρησε από την οικογενειακή ναυτιλιακή Thenamaris πριν από πέντε δεκαετίες, χαράσσοντας την δική του, άκρως επιτυχημένη πορεία στο ναυτιλιακό κλάδο. Ωστόσο, μετά από την ίδρυση και την παραμονή της προσωπικής του πλέον εταιρείας επί 48 έτη στο Λιχτενστάιν έκρινε ότι πλέον το γνωστό πριγκιπάτο δεν ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα της Eastmed.

Μάλιστα, σε δηλώσεις του στο tradewinds, ο κ. Μαρτίνος επισήμανε: “Αλλάξαμε την έδρα της Eastern Mediterranean από το Λιχτενστάιν στα Νησιά Μάρσαλ, καθώς οι αρχές του Λιχτενστάιν δεν έχουν καμία σχέση με τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων και αντιμετωπίζουμε γραφειοκρατικά προβλήματα”.

Μετά από τη συγκεκριμένη εξέλιξη, στα μητρώα του κρατιδίου θα είναι πλέον εγγεγραμμένες τέσσερις ναυτιλιακές, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS/Markit. Μάλιστα, καμία από αυτές δεν πλησιάζει το μέγεθος της Eastmed, η οποία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, διαθέτει στόλο με 73 φορτηγά πλοία και τάνκερ.

Η μεγαλύτερη από τις τέσσερις ναυτιλιακές που διατηρούν την έδρα τους στο Λιχτενστάιν είναι η NorthSouth Maritime, με 11 φορτηγά πλοία τύπου handysize.

Τα Νησιά Μάρσαλ έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών εταιρειών, λόγω του νομικού κώδικα που καθιστά φιλικούς τους όρους χρηματοδότησης των ναυτιλιακών.

Σημειώνεται ότι δεν χρειάζεται να δημιουργηθεί νέα, ξεχωριστή οντότητα κατά τη μεταφορά, καθώς η υφιστάμενη εταιρεία απλώς αλλάζει χώρα δικαιοδοσίας, διατηρώντας την ονομασία της. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μία ναυτιλιακή που έχει αξιόλογη ιστορία, όπως η Eastmed.

Ένας άλλος παράγοντας που πιθανώς επηρέασε την απόφαση της ναυτιλιακής είναι το γεγονός ότι η ΕΕ πρόσφατα αφαίρεσε τα Νησιά Μάρσαλ από την λίστα των κρατών που κρίνει ότι δεν είναι συνεργάσιμα σε φορολογικά θέματα.

Σημειώνεται ότι οι περιπτώσεις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών που έχουν προχωρήσει σε αλλαγή έδρας είναι ελάχιστες. Ανάλογα παραδείγματα ήταν η Celestyal Cruises που το 2016 μεταφέρθηκε από τα Νησιά Μάρσαλ στην Κύπρο, η Ocean Rig -που τότε ανήκε στον Γιώργο Οικονόμου- μεταφέρθηκε το 2017 από τα Νησιά Μάρσαλ στα Νησιά Κέυμαν και η Almi Tankers, που το 2018 άλλαξε έδρα από τον Παναμά στη Λιβερία.

 



ΣΧΟΛΙΑ