Ναυτιλία

Τέταρτο λιμάνι στην Ευρώπη παραμένει ο Πειραιάς – Έντονος ο ανταγωνισμός από την Βαλένθια

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Γιου Ζενγκ Γκανγκ (ή Yu Zenggang όπως γράφεται στα λατινικά). Επικεφαλής COSCO


Την έκρηξη των κινεζικών εξαγωγών, κατά 60,6% , στο πρώτο δίμηνο του 2021, θέλουν να εκμεταλλευτούν στο λιμάνι του Πειραιά, προκειμένου να «κλείσουν» την αρνητική παρένθεση του 2020, όσον αφορά την διακίνηση containers.

Χρονιά που επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία του κορονοιού, λόγω των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις που επέβαλαν οι περισσότερες κυβερνήσεις.

Το λιμάνι του Πειραιά, που ελέγχεται από την Cosco, κατάφερε και διατήρησε την τέταρτη θέση στην Ευρώπη, αλλά το λιμάνι της Βαλένθια δεν κατάφερε να προσπεράσει μόλις για 20.000 containers.

Αναστροφή του κλίματος

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι αυτή τη περίοδο υπάρχει τεράστια ζήτηση για μεταφορικά containers αλλά δεν υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα στα λιμάνια, αλλά και στα containerships.

Τους πρώτους δύο μήνες του έτους παραδοσιακά η κινεζική οικονομία κινείται σε χαμηλές στροφές, λόγω της εορταστικής περίόδου για το κινεζικό νέο έτος. Το 2020 όμως λόγω και την πανδημίας οι εξαγωγές σημείωσαν πτώση 17,4% σε σχέση με το 2019.

Για το 2021 σύμφωνα με το Bloomberg οι κινεζικές αρχές στοχεύουν αύξηση άνω του 6%, ενώ οι αναλυτές το προσδιορίζουν στο 8,4% «Αναμένουμε από το Πεκίνο να εφαρμόσει την ομαλοποίηση της πολιτικής τους τους επόμενους μήνες, αν και μια απότομη αλλαγή στις πολιτικές φαίνεται απίθανη», ανέφεραν οι οικονομολόγοι της Nomura.

Τα ευρωπαϊκά λιμάνια

Ως το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης διατηρήθηκε το 2020, σε ότι αφορά τη διακίνηση containers, το λιμάνι του Πειραιά. Από τον ΟΛΠ πέρασαν πέρσι 5,437 εκατ. containers, ενώ από εκείνο της Βαλένθια 5,415 εκατ. containerships.

Την πρωτιά διατήρηση το λιμάνι του Ρότερνταμ με 14,349 εκατ. teu, ακολούθησε το λιμάνι της Αμβέρσας με 12,023 εκατ. και τρίτο ήταν λιμάνι του Αμβούργου με 8,52 εκατ.

Τα 15 κορυφαία λιμάνια Ευρώπης διακίνησαν 76,8 εκατομμύρια TEU το 2020, αριθμός μειωμένος κατά 2,8% σε σύγκριση με το 2019

Το Porteconomics αναφέρει ότι τα περισσότερα από τα τα 15 κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια κατέγραψαν ισχυρή ανάκαμψη κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 μειώνοντας έτσι τις συνολικές απώλειες για το 2020. Αυτό συνέβη ιδιαίτερα για τη Χάβρη (-29% για το εξάμηνο 2020 μειώθηκε σε -14% για ολόκληρο το έτος), τη Βαρκελώνη, τη Βαλένθια, το Αμβούργο και τη Γένοβα. Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των 15 κορυφαίων λιμένων έκλεισε με απώλειες τη περσινή χρονιά.

Μεγάλες διαφορές μπορούν να παρατηρηθούν με ορισμένα λιμάνια, όπως η Βαλένθια, η Algeciras και η Bremerhaven που καταγράφουν μια πολύ μέτρια πτώση, ενώ άλλες κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό (Χάβρη, Βαρκελώνη, Marsaxlokk και Γένοβα).

Η Χάβρη αρχικά επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εθνική απεργία της Γαλλίας κατά το Δεκέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2020. Η απότομη πτώση στη Βαρκελώνη το πρώτο εξάμηνο του 2020 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην «κατάρρευση» της διαμετακόμισης.

Το λιμάνι της Αμβέρσας είναι το ένα από τα δύο λιμάνια στην Ευρώπη που κατάφερε να παρουσιάσει θετικά στοιχεία ανάπτυξης (+ 1,4%). Το άλλο βελγικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων, το Zeebrugge, διακίνησε 1,8 εκατομμύρια TEU (+ 10,3%, το 16ο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη) που προέκυψε από τον πρόσθετο όγκο που δημιουργήθηκε στον τερματικό σταθμό της Cosco Shipping Ports. Οι λιμενικές αρχές της Αμβέρσας και του Zeebrugge έχουν ξεκινήσει μια διαδικασία συγχώνευσης για να σχηματίσουν το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ. Ο συνδυασμένος όγκος τους 13,8 εκατομμυρίων TEU το 2020 είναι μόλις μισό εκατομμύριο κάτω από τον όγκο του Ρότερνταμ.

Τι δεύτερο λιμάνι, και το μόνο με δηψήφια ποσοστίαια αύξηση είναι αυτό του Gioia Tauro, το οποίο διακίνησε 27% περισσότερα κουτιά σε σχέση με το 2019. Η Terminal Investment Limited εξαγόρασε πλήρως το Medcenter Container Terminal («MCT») στο Gioia Tauro αφού απέκτησε το 50% της συμμετοχής της Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Αυτή η κίνηση είχε τα αποτελέσματά οι περισσότερες ροές κοντέινερ της MSC στην οποία ανήκει η Terminal Investment, να κατευθύνονται μέσω του Gioia Tauro.

Κόντρα ΗΠΑ-Κίνας: Στο «μάτι του κυκλώνα» η Ελλάδα για το λιμάνι του Πειραιά – Τι μεταδίδει το Al Jazeera

Cosco – ΟΛΠ: Η στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε

Κύκλοι Cosco στο mononews: Τι απαντούν για την εξώδικη επιστολή των εφοδιαστών, που καταγγέλλουν «φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας στο λιμάνι»


ΣΧΟΛΙΑ