• Ναυτιλία

    Στυλιανίδης: Ο νέος ΚΙΝΔ φέρνει το ελληνικό ναυτικό δίκαιο στη σύγχρονη εποχή

    Χρήστος Στυλιανίδης, Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής

    Χρήστος Στυλιανίδης, Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής


    “Η ενίσχυση της ναυτιλίας ήταν και παραμένει στρατηγικός στόχος του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ταυτόχρονα αυτός ο τομέας είναι τόσο σημαντικός για την Ελλάδα, για τον ελληνισμό, διαδραματίζει αδιαμφισβήτητα και πολύ ζωτικό ρόλο στα οικονομικά μας συμφέροντα, ώστε να προσφέρονται πολύ υψηλού επιπέδου δουλειές, επαγγελματική απασχόληση σε όλο το φάσμα των επαγγελμάτων που έχουν σχέση με τη ναυτιλία. Αλλά ανοίγει και πολλές θέσεις εργασίας στη νέα γενιά που είναι πάρα πολύ σημαντικό”.

    Τις επισημάνσεις αυτές διατύπωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας σε εκδήλωση για τον Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, που οργανώθηκε στο “Ευγενίδειο Ίδρυμα”, από την Νομική Σχολή Αθηνών, τον Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιά και των Ναυτικών Τμημάτων του Εφετείου και του Πρωτοδικείου Πειραιά.

    “Όμως μέσα σε ένα ρευστό και γρήγορα μεταλλασσόμενο παγκόσμιο και περιφερειακό γεωπολιτικό τοπίο, πρόσθεσε ο Χρήστος Στυλιανίδης, είναι επιτακτική ανάγκη το νομικό πλαίσιο της ελληνικής ναυτιλίας να είναι σύγχρονο, προσαρμοστικό και ευέλικτο. Για να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις προκλήσεις του σήμερα. Αλλά και του άμεσου μέλλοντος” και συνέχισε λέγοντας:

    “Οι πρόσφατες επικαιροποιήσεις στον Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου υπηρετούν ακριβώς αυτό το στόχο. Και επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε ότι η ναυτική μας νομοθεσία δεν είναι μόνο ενημερωμένη αλλά βρίσκεται σε αρμονία με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα.

    Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, πέραν του γεγονότος ότι φέρνει το ελληνικό ναυτικό δίκαιο στη σύγχρονη εποχή, επιδιώκει να εγκαταστήσει και να διατηρήσει το διεθνές προφίλ της εθνικής ναυτικής νομοθεσίας. Πάντα σε συντονισμό με τις υφιστάμενες και αναμενόμενες διεθνείς ρυθμίσεις.

    Αυτή είναι μια μεγάλη αξία και πάλι συγχαρητήρια στους συντελεστές.

    Επιδιώκει, επίσης, τη σύνδεση με τις οργανωτικές και τεχνολογικές εξελίξεις. Οι οποίες αναμφίβολα είναι πολλές και συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με την πρόοδο της ψηφιακής τεχνολογίας και την λήψη μέτρων για την ανάπτυξη της λεγόμενης «Πράσινης Ναυτιλίας».

    Ακόμα περισσότερο επιδιώκει να καταστήσει το ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο ελκυστικότερο και φιλικότερο προς τους συναλλασσόμενους, ώστε να επιλέγεται συχνότερα ως εφαρμοστέο από τα συμβαλλόμενα μέρη και να συμβάλει, στο μέτρο που του αναλογεί, στην ενδυνάμωση της ελληνικής σημαίας.

    Είναι αυτονόητο, βέβαια, όταν μιλάμε για έναν Κώδικα Ναυτικού Δικαίου όπως και για όλα τα θέματα δικαίου ότι ορισμένα από τα επιμέρους θέματα, όπως μου εξήγησε και η κυρία Αθανασίου στη συνάντησή μας, χρήζουν ακόμα περαιτέρω επεξεργασίας. Η ομάδα είναι έτοιμη ανά πάσα στιγμή να κάνει αυτή την επεξεργασία και να μπορέσει να προσαρμόσει τα νέα δεδομένα.

    Στις περιπτώσεις που απαιτείται έκδοση πιο ειδικών ρυθμίσεων, με Υπουργικές αποφάσεις, όπως στην περίπτωση της τήρησης του νηολογίου και των λοιπών δημόσιων βιβλίων, της ηλεκτρονικής κατάθεσης και έκδοσης εγγράφων και πιστοποιητικών, πιστεύω με τη δική σας συμβουλή και παρακολούθηση κυρία Αθανασίου και των άλλων συντελεστών, αυτή η διαδικασία θα πρέπει να ενεργοποιηθεί άμεσα κι από εμάς στο Υπουργείο.

    Απαιτείται άλλωστε για να δώσει ουσιαστική υπόσταση στο αίτημα της αποτελεσματικής δημοσιότητας και καλύτερης εξυπηρέτησης των συναλλασσόμενων”.

    Ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, αναφέρθηκε με κολακευτικά λόγια στον προηγούμενο υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη και τόνισε:

    “Όμως πριν προχωρήσω θέλω να αποδώσω τα εύσημα στην προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής γιατί είχε αυτήν την πολύ σημαντική πρωτοβουλία και υποστήριξε το έργο από την αρχή που οδήγησε τελικά στην υιοθέτηση του νέου Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου.

    Νομίζω ότι πρέπει όλοι σ’ αυτή την αίθουσα να ξεκινήσουμε μ’ ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Καθηγήτρια κα Λία Αθανασίου. Νομίζω ήταν ψυχή και ο βασικός πυλώνας της ομάδας όπως και οι συνεργάτες της, ο κύριος Αντώνης Αντάπασης και Μανώλης Κωνσταντινίδης οι οποίοι έδωσαν σάρκα και οστά σ’ αυτό το δύσκολο έργο.

    Είναι δύσκολο να παραθέσω όλους τους συμμετέχοντες που είχαν μια τόσο σημαντική συμβολή αλλά νομίζω το ευχαριστώ φτάνει σε όλους: Επιστήμονες, Ακαδημαϊκούς, Δικαστικούς Λειτουργούς, Εξειδικευμένους Νομικούς, Στελέχη του Υπουργείου μας και εκπροσώπους βασικών Φορέων της Ναυτιλίας. Για την άρτια και ουσιαστική δουλειά που έχει γίνει.

    Ευχαριστώ, επίσης, όλες και όλους που είναι σήμερα έτοιμοι να μιλήσουν και να μοιραστούν σημαντικές γνώσεις στις συνεδρίες που θα ακολουθήσουν και πιστεύω θα βοηθήσουν ακόμα περαιτέρω για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε αυτό τον Κώδικα κατά τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό.

    Ο Κώδικας με τις γνώσεις και την τεχνογνωσία συμβάλλει καθοριστικά στην επιτυχία του εγχειρήματος της ναυτικής δικαιοσύνης. Χτίστηκε με συλλογική σοφία και νομίζω ότι όλοι μας πρέπει να είμαστε περήφανοι.

    Αν δει κάποιος το αποτέλεσμα, ακόμα και κάποιος σαν εμένα που δεν έχει σχέση με το ναυτικό δίκαιο, δεν έχει επιστημονική βάση, νομίζω ότι το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.

    Ο ναυτιλιακός τομέας αποτέλεσε, αποτελεί πηγή ανάπτυξης για την χώρα μας. Νομίζω ότι είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της χώρας στο εξωτερικό. Νομίζω ότι είναι η πρώτη φορά που νιώθω τέτοια δύναμη εκπροσωπώντας το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

    Νιώθεις ισότιμος με τους συνομιλητές σου κι αυτό νομίζω ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό. Αποδεικνύει το πόσο δυνατή είναι η ελληνική ναυτιλία. Όταν χτίζουμε σ’ αυτή την σημαντική δύναμη της Ελλάδας, που είναι η ναυτιλία, όσο χτίζουμε περισσότερο αυξάνεται η δύναμη αυτού του τομέα, και μας δίνει δυνατότητα να έχουμε μια τόσο σημαντική διεθνή παρουσία.

    Προτεραιότητα του Υπουργείου μας είναι μέσα από τα νέα δεδομένα που φέρνει ο Κώδικας, και πιστεύω ότι θα είναι όντως μια επανάσταση για το Υπουργείο, είναι η ψηφιοποίηση του νηολογίου. Και δρομολογούμε τις διαδικασίες για να υλοποιηθεί αυτή η αναγκαιότητα όσο πιο γρήγορα. Έχουμε ήδη αργήσει, πρέπει να το ομολογήσουμε, αλλά μας δείχνετε το δρόμο μέσα από τη μεγάλη σας δουλειά.

    Εξίσου, σημαντικό, με βάση και την Ευρωπαϊκή εμπειρία που έχω, είναι ο διεθνής προσανατολισμός σε πολλά επίπεδα που βασίζεται και στον Κώδικα αλλά επεκτείνεται και σε άλλους τομείς. Για να καταστούν ευρύτερα γνωστές οι ελληνικές ρυθμίσεις και για να ενισχυθεί to cluster νομικών ναυτιλιακών υπηρεσιών, για να είναι ευχερής η υποδοχή νέων Διεθνών συμβάσεων.

    Για το σκοπό αυτό, έχει ήδη εκπονηθεί και θα κυκλοφορήσει μετάφραση του Κώδικα στην Αγγλική που έγινε υπό την εποπτεία της Προέδρου και Μελών της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής.

    Στο ίδιο πνεύμα, όσον αφορά στις Διεθνείς Συμβάσεις, ετοιμαζόμαστε, με τη σύμφωνη γνώμη των Φορέων, να κυρώσουμε τη Διεθνή Σύμβαση αναφορικά με την Ευθύνη για Ζημίες σχετικές με τη μεταφορά επικίνδυνων και επιβλαβών ουσιών (ΗΝS 2010). Ο δε Κώδικας, από ό,τι πληροφορούμαι, έχει προετοιμάσει το έδαφος όσον αφορά το καθεστώς ευθύνης και τον περιορισμό αυτής.,

    Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι αρκετά αυτά που πρέπει ακόμη να γίνουν σε διάφορα νομοθετήματα και αφορούν θέματα ναυτικού δικαίου, άλλα περισσότερο επιτακτικά και άλλα λιγότερο, το γνωρίζω και εγώ και οι Υπηρεσίες του Υπουργείου.

    Είχα μια πολύ εποικοδομητική και παραγωγική εμπειρία μέσα από αυτή την σχέση με την ομάδα της κυρίας Αθανασίου, αλλά απεδείχθη ότι αυτές τις ενέργειες αποτελούν αυτό που λέμε μια καλή αρχή. Με σύστημα, μέθοδο και ιεράρχηση, θα μπουν όλα σε σειρά.

    Δέσμευσή μας είναι ότι μαζί θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για να ολοκληρώσουμε αυτό το μεγάλο εγχείρημα που θα καταστήσει όχι μόνο τον Κώδικα αλλά τη ναυτική νομοθεσία στην Ελλάδα ως την πιο πρωτοποριακή. Το δικαιούται η ελληνική ναυτιλία, το δικαιούται ο Έλληνας ναυτικός, το δικαιούται η χώρα.

    Πρέπει να επενδύσουμε στα θέματα της ναυτιλίας, του ναυτικού δικαίου, του Κώδικα, για να κρατήσουμε την πρωτιά και να είμαστε μπροστά απ’ όλους γιατί το δικαιούμαστε”.

    Διαβάστε επίσης:

    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Τρία εργασιακά σενάρια για τους 600 πρώην εργαζόμενους 

    Ναυπηγεία Ελευσίνας: Σήμερα η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ ONEX Shipyards και DFC για τη χρηματοδότηση των 125 εκατ. δολ.

    Drewry: Αυξήθηκαν οι ναύλοι κατά 5% στα πλοία εμπορευματοκιβωτίων



    ΣΧΟΛΙΑ