• Ναυτιλία

    Ομόλογο Μαρινάκη: Όλα τα μυστικά της έκδοσης, το σημερινό ξεκίνημα και το… γκολ από τα αποδυτήρια

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Βαγγέλης Μαρινάκης: Η Capital Gas ενισχύει το στόλο της με τρία νεότευκτα LNG carriers

    Βαγγέλης Μαρινάκης


    Με… γκολ απότα αποδυτήρια, που έρχεται να καταγράψει εμφατικά τον «αέρα» της υπεροχής, φαίνεται να βγαίνει στο επενδυτικό τερέν το ναυτιλιακό ομόλογο του ισχυρού εφοπλιστικού ομίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη

    Πηγές της αγοράς προεξοφλούν τη μεγάλη ζήτηση, η οποία και αναμένεται να πιστοποιηθεί στη διαδικασία της δημόσιας εγγραφής, η οποία ξεκινά σήμερα στις 10 το πρωί και ολοκληρώνεται μεθαύριο, Τετάρτη 20 Οκτωβρίου, στις 4 το απόγευμα. 

    Πόλος έλξης θεωρείται ανάμεσα στο άλλα και το αναμφίβολα «βαρύ» όνομα του 54χρονου Έλληνα εφοπλιστή. Σημαίνοντα «παίκτη» στο παγκοσμιοποιημένο σκηνικό της ποντοπόρου ναυτιλίας, με πολύπλευρη επιχειρηματική δράση, καθώς επίσης και ιδιοκτήτη της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ολυμπιακού, που έχει μια ευρύτατη απήχηση στο φίλαθλο κοινό.

    Όπως όλα δείχνουν, το ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον για το σταθερού επιτοκίου, 5ετές ναυτιλιακό ομόλογο, θα οδηγήσει σε υπερκάλυψη του ζητούμενο ποσού, που έχει «πλαφόν» τα 150 εκατ. ευρώ. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, πιστεύεται βάσιμα  ότι και η τελική τιμολόγηση για το ετήσιο επιτοκιακό ‘’κουπόνι’’ θα διαμορφωθεί στο κάτω άκρο του καθορισμένου εύρους των αποδόσεων. Που κινούνται από το 2,6% έως το 3%.

    Το ελληνικού δικαίου ναυτιλιακό ομόλογο θα είναι διαπραγματεύσιμο στο χρηματιστήριο της Αθήνας. Ενώ όπως συμβαίνει με όλες αυτές τις εταιρικές εκδόσεις, η ελάχιστη συμμετοχή είναι τα  1.000 ευρώ. Δίνοντας έτσι μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση, ακόμη και για τους μικροαποταμιευτές που είναι εγκλωβισμένοι στις σχεδόν μηδενικής απόδοσης τραπεζικές καταθέσεις.

    Αν θεωρηθεί ότι η ομολογιακή έκδοση του ομίλου Μαρινάκη θα έχει επιτόκιο στην περιοχή του 2,6%, τότε η απόδοση αυτή είναι… 13 φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με ότι καλύτερο μπορεί να προσφέρει μια προθεσμιακή κατάθεση, για ποσό 100.000 ευρώ. Με τους τόκους των ομολόγων, όπως και των καταθέσεων, να φορολογούνται με 15%.

    Η εκδότρια και η εγγυήτρια εταιρεία του Nasdaq

    Εκδότρια του ναυτιλιακού ομολόγου, για το οποίο υπάρχει δικαίωμα ανάκλησης μετά τη διετία ,είναι η Κυπριακή εταιρεία χαρτοφυλακίου CPLP Shipping Holdings που συστάθηκε τον περασμένο Αύγουστο. Η CPLP Shipping Holdings είναι εξ ολοκλήρου θυγατρική της Capital Product Partners, που με τη σειρά της είναι και εγγυήτρια του ομολόγου.

     Πρόκειται για μια ισχυρή ναυτιλιακή εταιρεία , εισηγμένη εδώ και 14 χρόνια  στο αμερικανικό χρηματιστήριο του Nasdaq, με τρέχουσα αποτίμηση στα 236,1 εκατ. δολάρια και την τιμή της μετοχής να έχει ενισχυθεί κατά 59% στη διάρκεια της εφετινής χρονιάς. Η  διεθνής ναυτιλιακή έχει ιδρυθεί και ελέγχεται μετοχικά (κατά 18,9%) από την Capital Maritime &Trading Corp, συμφερόντων της οικογένειας του Έλληνα εφοπλιστή. Που επιπρόσθετα κατέχει από κοινού με εξωχώριο θεσμικό επενδυτή, ο οποίος δεν συνδέεται με την οικογένεια, κι άλλο ένα ποσοστό της τάξεως του 5,8%.

    Το νέο ομόλογο είναι ουσιαστικά  η δεύτερη κίνηση διασύνδεσης με τα…πάτρια εδάφη, που γίνεται από ηχηρά ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών, με εισηγμένες στην εμβληματική αγορά της Νέας Υόρκης. Έχοντας προηγηθεί η 5ετής επίσης, έκδοση της Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, με την οποία και αντλήθηκαν 100 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο 2,7%. Τώρα, ο Βαγγέλης Μαρινάκης σηκώνει κι άλλο τον πήχη για άντληση περισσότερων κεφαλαίων, πιθανότατα με χαμηλότερο επιτόκιο. 

    Η «αρχιτεκτονική» της  χρήσης των κεφαλαίων

    Η εκδότρια του ναυτιλιακού ομολόγου CPLP Shipping Holdings,   πρόκειται να χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια που θα αντλήσει (120 εκατ. ευρώ κατ’ ελάχιστον) για την εξαγορά τριών εταιρειών.  Των Poseidon Gas, Kronos και Maximus Gas, οι οποίες κατέχουν ως ναυλωτές  γυμνού πλοίου , βάσει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης , τρία βαπόρια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) . Τα  Attalos, Adamastos και Asklipios.

    Με τη ναύλωση γυμνού πλοίου (χωρίς δηλαδή προσωπικό, εφόδια και λοιπά υλικά) ο ναυλωτής αποκτά για συμφωνημένο χρόνο τον έλεγχο ενός βαποριού. Του οποίου η πλήρης κατοχή και ιδιοκτησία επέρχεται όταν αυτό αγοραστεί.

    Στην προκειμένη περίπτωση το εκτιμώμενο κόστος εξαγοράς όλων των μετοχών και των τριών εταιρειών, είναι 185 εκατ. δολάρια. Ήτοι περί τα 160 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 145,2 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τα καθαρά έσοδα του ομολόγου (που έχει 4,8 εκατ. ευρώ συνολικά έξοδα) και τα υπόλοιπα θα προέλθουν από τη χρήση ιδίων κεφαλαίων. 

    Αντισυμβαλλόμενος στην κίνηση αυτή είναι η εταιρεία CGC Operating, συμφερόντων κατά 50% του 22χρονου γιού του Βαγγέλη Μαρινάκη, Μιλτιάδη. Το υπόλοιπο 50%  ανήκει σε θεσμικό, εξωχώριο χαρτοφυλάκιο, που δεν συσχετίζεται την οικογένεια του εφοπλιστή, όπως ρητά αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο.

    Η αναπροσαρμοσμένη καθαρή θέση των τριών υπό εξαγορά εταιρειών, που έχουν το δικαίωμα της πλήρους εξαγοράς των τριών πλοίων, είναι στα 214,3 εκατ. δολάρια σύμφωνα με την έκθεση αποτίμησης. Στα 574,6 εκατ. δολάρια υπολογίζεται η αξία των Attalos, Adamastos  και Asklipios που έχουν αποκτηθεί με ίδια κεφάλαια και χρηματοδότηση λίζινγκ μέχρι το 2028. Είναι δε καταχωρημένα στον στόλο της Capital Gas Ship Management του ομίλου Μαρινάκη.

    Με βάση το μικτό έσοδο ναύλωσης που ανέρχεται στα 74.478 δολάρια την ημέρα, τα συνολικά προβλεπόμενα έσοδα για τις τρείς υπό εξαγορά εταιρείες ανέρχονται σε 333,1 εκατ. δολάρια. Ή σε 621,3 εκατ. δολάρια αν οι ναυλωτές κάνουν χρήση όλων των δικαιωμάτων παράτασης.

    Επενδύσεις 1,2 δισ. για καθαρές, θαλάσσιες μεταφορές

    Το παζλ έρχεται να συμπληρωθεί από την εγγυήτρια δύναμη του ομολόγου (χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις και πιστοληπτική αξιολόγηση)  και η οποία είναι η εισηγμένη στην αμερικανική αγορά Capital Product Partners. Εταιρεία που υλοποιεί ένα γενναίο επενδυτικό πρόγραμμα 1,2 δισ. δολαρίων, με το οποίο και σηματοδοτείται η στροφή στην ‘«πράσινη» ενέργεια. Αρμονικά συνδυασμένη με τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις καθαρές θαλάσσιες μεταφορές. Αρωγός στην όλη αυτή προσπάθεια είναι και η έκδοση του ναυτιλιακού ομολόγου.

    Πρόσφατα η ναυτιλιακή Capital Product Partners μπήκε στην αγορά των μεταφορών υγροποιημένου φυσικού αερίου με την αγορά τριών LNG Carriers τελευταίας τεχνολογίας, συνολικού επενδυτικού κόστους 600  εκατ. δολαρίων. Ενώ επιπρόσθετα η εταιρεία αναμένεται να ενεργοποιήσει το δικαίωμα που διαθέτει για να αγοράσει και τα άλλα 3 «αδελφά» πλοία.

    Σήμερα  η ναυτιλιακή διαθέτει  έναν στόλο από 19 βαπόρια. Εκ των οποίων τα 15 είναι για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, 1 ξηρού φορτίου και 3 LNG.  Το ένα από τα LNG η εταιρεία θα το παραλάβει εντός του Νοεμβρίου, ενώ έχει συμφωνήσει να πουλήσει ένα πλοίο, έναντι 96 εκατ. δολαρίων. 

    Τα κέρδη και το επιχειρηματικό μοντέλο της Capital Product

    Στο πρώτο εξάμηνο του 2021 τα κέρδη της ναυτιλιακής διαμορφώθηκαν στα 46,28 εκατ. δολάρια ενισχυμένα κατά 201,9% σε σύγκριση με τα κέρδη των 15,33 εκατ. δολαρίων που είχε στο αντίστοιχο περσινό, πρώτο εξάμηνο. Eπίσης άνοδο 12,4% είχαν τα έσοδα του εφετινού πρώτου 6μηνου, τα οποία και έφτασαν στα 78 εκατ. δολάρια.

    Το επιχειρηματικό μοντέλο της ναυτιλιακής βασίζεται στη διασφάλιση χρονοναυλώσεων από μεγάλους διεθνείς πελάτες. Με συνέπεια τα «κλειδωμένα» έσοδα να  παρέχουν μια καλή ορατότητα στην εταιρεία και τους επενδυτές σε ότι αφορά τις χρηματορροές στα επόμενα χρόνια. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι από την εισαγωγή της  στον Nasdaq, το 2007, και μέχρι τώρα έχει δίνει  συνεχώς μερίσματα  στους μετόχους-επενδυτές, το συνολικό ύψος των οποίων πλησιάζει στα 800 εκατ. δολάρια…

    Άλμα 150% στο «μέτωπο» των ναύλων

    Πέραν τούτων και όπως προκύπτει από το ενημερωτικό δελτίο για τις τάσεις στη ναυτιλιακή αγορά, τα μεσοσταθμικά έσοδα για ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τα 14.103 δολάρια πέρσι, ανέβηκε στα… 35.264 δολάρια το 2021. Καταγράφοντας θεαματική άνοδο 150%. Την ίδια στιγμή τα ημερήσια έσοδα για τα LNG πλοία από τα 82.383 δολάρια το 2019, έπεσαν στα  56.250 το 2020, για να ανέβουν στα 71.171 δολάρια το 2021. Μάλιστα, στις αρχές του εφετινού τρίτου τριμήνου οι τιμές του συγκεκριμένου ναύλου εκτινάχτηκαν στα 123.000 δολάρια την ημέρα…

     Η Capital Product διαθέτει ενεργητικό 838,4 εκατ. δολαρίων. Έχει 461,7 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια, ενώ στα τέλη του πρώτου εφετινού εξαμήνου η εταιρεία υπολογίζει το καθαρό της χρέος στο 29,1% της κεφαλαιοποίησης. Ακόμη η εταιρεία έχει ασφαλισμένο τον στόλο της για 892 εκατ. δολάρια και 1,4 δισ. για τον κίνδυνο πολέμου…

    Σε ότι αφορά τον  εφοπλιστικό όμιλο του Βαγγέλη Μαρινάκη, το οικονομικό εκτόπισμα που διαθέτει τον κατατάσσει στην ελίτ της διεθνούς ναυτιλιακής σκηνής. Καθώς, μέσω της Capital Maritime και άλλων συνδεδεμένων εταιρειών, διαχειρίζεται έναν στόλο από συνολικά 108 βαπόρια. 

    Συντονιστές και κύριοι ανάδοχοι της Δημόσιας προσφοράς που κάνει σήμερα πρεμιέρα, είναι η τράπεζα Πειραιώς, η Alpha Bank και η Euroxx χρηματιστηριακή. Ρόλο αναδόχου έχει η Optima Bank της επιχειρηματικής οικογένειας Βαρδινογιάννη, ενώ Σύμβουλοι της έκδοσης είναι Πειραιώς και Euroxx.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Προς σημαντική υπερκάλυψη το ομόλογο Μαρινάκη

    CPLP Shipping (Όμιλος Μαρινάκη): Στο 2,6%-3% το εύρος απόδοσης για το ομόλογο των 150 εκατ. ευρώ

    Από 18-20 Οκτωβρίου η δημόσια εγγραφή για το ναυτιλιακό ομόλογο του εφοπλιστικού ομίλου Μαρινάκη



    ΣΧΟΛΙΑ