Ναυτιλία

Ο εμπορικός πόλεμος απειλεί την αγορά των containerships (και όχι μόνο)

ναυτιλία ναυλαγορά


Άμεσο πλήγμα στις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των containerships θα είχε η επέκταση των αμερικανικών δασμών σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές, σύμφωνα με ειδικούς της διεθνούς ναυτιλίας.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Donald Trump έχει επιβάλει ήδη δασμούς ύψους 25% σε εισαγόμενα προϊόντα από την Κίνα, αξίας 250 δισεκατομμυρίων δολαρίων, και σε πρόσφατες δηλώσεις του από την Ιρλανδία ανέφερε πως εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών σε περαιτέρω κινεζικά αγαθά αξίας 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων που εισάγονται στις ΗΠΑ. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στη ζήτηση για containerships, με μία πτώση έως και 6% στα αγαθά με προορισμό τις ΗΠΑ, αν και δεν μπορεί κανείς να πει με βεβαιότητα τι θα συμβεί σε μια τέτοια περίπτωση, δήλωσε ο Simon Heaney της Drewry Shipping Consultants. «Είναι σαν να πετάχτηκε μία χειροβομβίδα στην αγορά», πρόσθεσε.

Πέρυσι η Κίνα εξήγαγε αγαθά αξίας 540 δισεκατομμυρίων δολαρίων προς τις ΗΠΑ, πάνω από το ένα τρίτο των οποίων αφορούσαν σε υπολογιστές και ηλεκτρονικά προϊόντα που μεταφέρθηκαν με κοντέινερ. Από την άλλη, οι ΗΠΑ εξήγαγαν αγαθά αξίας 120 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σύμφωνα με τον Heaney, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον Ειρηνικό Ωκεανό έχουν επωφεληθεί από τις αυξημένες τιμές στην αγορά, καθώς όλοι βιάζονται να μεταφέρουν φορτία προτού τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι δασμοί. «Αν εφαρμοστούν περισσότεροι δασμοί και υπάρξει μία επακόλουθη μείωση της ζήτησης στο εμπόριο στον Ειρηνικό, οι εταιρείες κάποια στιγμή θα αντιδράσουν αποσύροντας τονάζ από εκεί ώστε να προσαρμοστούν καλύτερα στη ζήτηση», ανέφερε ο Heaney μιλώντας στο TradeWinds.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η δαμόκλειος σπάθη των νέων δασμών προκαλεί αβεβαιότητα στην αγορά, που καθιστά δύσκολο τον μελλοντικό σχεδιασμό για όλους. Εν μέσω αυτής της αβεβαιότητας, είναι πιθανό να αναπτυχθεί το διατλαντικό εμπόριο, καθώς οι ΗΠΑ θα εισάγουν περισσότερα αγαθά από την Ευρώπη, ενώ η Κίνα θα εξάγει σε άλλες χώρες.

Σύμφωνα με την Clarksons, ο εμπορικός όγκος των containerships εκτοξεύθηκε κατά 57% το 2018, στα 7,19 εκατομμύρια teu, όμως φέτος αναμένεται λόγω του εμπορικού πολέμου να πέσει κατά 71%, στα 2,09 εκατομμύρια teu.

Όμως και το ξηρό φορτίο και τα τάνκερ ενδεχομένως να υποστούν «παράπλευρες» απώλειες, καθώς οι δασμοί θα πλήξουν την οικονομία της Κίνας, μειώνοντας τη ζήτηση για αμερικανικά αγαθά όπως η σόγια και το αργό πετρέλαιο, σύμφωνα με αναλυτές, που επισημαίνουν ότι αν οι ΗΠΑ επιβάλουν νέους δασμούς, η Κίνα πιθανότατα θα απαντήσει και αυτή με δικούς της νέους δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα.