Ναυτιλία

Οι Έλληνες εφοπλιστές ξόδεψαν 9,7 δισ. δολάρια για πλοία το 2019. Οι πρωταγωνιστές


Την πρώτη θέση κατέκτησαν για μία ακόμη χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές στις αγορές πλοίων, νεότευκτων και μεταχειρισμένων, ισχυροποιώντας του στόλους του και επενδύοντας με γνώμονα τις κυρίαρχες τάσεις της ναυτιλιακής αγοράς. Ισχυρή ήταν η παρουσία τους στην αγορά των τάνκερ και των πλοίων μεταφοράς LNG, ενώ σημαντικές κινήσεις πραγματοποίησαν και στην αγορά ξηρού φορτίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε για το mononews.gr η VesselsValue, από τις αρχές του έτους μέχρι και τις 18 Δεκεμβρίου 2019, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξόδεψαν συνολικά 9,7 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 6,021 δισ. δολάρια για νέες παραγγελίες και τα 3,7 δισ. δολάρια για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.

 

Πηγή: VesselsValue

Με νέες παραγγελίες ύψους 1,31 δισ. δολαρίων, η Maran Gas του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, βρίσκεται στην πρώτη θέση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue έχει κλείσει φέτος συμφωνίες για την κατασκευή επτά πλοίων μεταφοράς LNG, με το αγαπημένο του ναυπηγείο Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) της Νοτίου Κορέας.

Τρία νέα πλοία μεταφοράς LNG συνολικής αξίας 551 εκατ. δολαρίων παρήγγειλε από τις αρχές του έτους η Capital Gas, η εταιρεία που ίδρυσε ο ισχυρός εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης το 2018, για την είσοδο του στην πολλά υποσχόμενη αγορά του LNG. Η εταιρεία που ιδρύθηκε τον Ιούλιο 2018, έχει υπό κατασκευή επτά πλοία συνολικά αξίας 1,21 δισ. δολαρίων, ενώ αναμένεται να παραλάβει το πρώτο της πλοίο στο δεύτερο εξάμηνο του 2020.

Mε πέντε νέα πλοία ενίσχυσε φέτος το στόλο της η Minerva Marine, με επικεφαλής τον Ανδρέα Μαρτίνο. Οι νέες παραγγελίες του αφορούν σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου αλλά και σε ένα πλοίο μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 174,000 cbm, το οποίο κατασκευάζεται στο νοτιοκορέατικο ναυπηγείο Samsung Heavy Industries. Ο γνωστός εφοπλιστής έκανε το πρώτο βήμα για την είσοδο του στον κλάδο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) τον Μάρτιο 2018, όταν προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων LNG, στα ναυπηγεία DSME.

Στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 180,000 cbm, προχώρησε φέτος η Dynagas, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Τα δύο πλοία θα παραδοθούν στη ναυτιλιακή το 2022, ενώ το κόστος τους, σύμφωνα με τη VesselsValue, ανέρχεται στα 390 εκατ. δολάρια. Θα κατασκευαστούν με το σύστημα συγκράτησης φορτίου Mark III Flex Plus, ενώ θα είναι εξοπλισμένα με τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων.

Συμφωνίες για την κατασκευή έξι πλοίων έχει κλείσει από τις αρχές του έτους η ναυτιλιακή Kyklades Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου. Η αξία των νέων παραγγελιών ανέρχεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, στα 385 εκατ. δολάρια.

Πηγή: VesselsValue

 

Στην αγορά μεταχειρισμένων, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Star Bulk Carriers, του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, η οποία συνεχίζοντας το μπαράζ εξαγορών στόλων που ξεκίνησε το 2018, εξαγόρασε φέτος 12 πλοία. Από αυτά τα 11 φορτηγά πλοία ανήκαν στην εταιρεία Delhpin Shipping, του πλοιοκτήτη Σοφοκλή Ζούλλα. Πρόκειται για μία συναλλαγή ύψους 139,5 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 80 εκατ. δολάρια είναι μετρητά και τα υπόλοιπα με τη διάθεση 4,503 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.

Ακολούθησε η NGM Energy, συμφερόντων της οικογένειας Μουνδρέα, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, εξαγόρασε οκτώ πλοία από τη second hand αγορά, συνολικής αξίας 143 εκατ. δολαρίων.

Delta Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη ενίσχυσε το στόλο της με δύο VLCC από τις αρχές του έτους, καταβάλλοντας συνολικά 120,1 εκατ. δολάρια. Η συγκεκριμένα εταιρεία έχει δείξει αυξημένη δραστηριότητα στο συγκεκριμένο κλάδο από το 2018. Μεταξύ άλλων, ο γνωστός πλοιοκτήτης εξαγόρασε το χωρητικότητας 318,000-dwt πλοίο Brightoil Glory (κατασκευής 2012)  της Brightoil Petroleum, το οποίο έβγαλε σε πλειστηριασμό το Ανώτατο Δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ. Η τιμή πώλησης του πλοίου ανήλθε, σύμφωνα με πηγές στα 58 εκατ. δολάρια.

Ακολουθεί η Performance Shipping (πρώην Diana Containerships) του εφοπλιστή Συμεών Παληού, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης του στόλου της. Ειδικότερα, ο εφοπλιστής από την μία πλευρά έχει πουλήσει containerships και από την άλλη εξαγόρασε τέσσερα τάνκερ, διαφοροποιώντας σταδιακά τη δραστηριότητα της εταιρείας του, που εστίαζε αμιγώς στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

Ούτε ένα, ούτε δύο… αλλά εννέα μεταχειρισμένα πλοία προστέθηκαν από τις αρχές του έτους στο στόλο της ναυτιλιακής Contships , συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Πατέρα, συνολικής αξίας 78 εκατ. δολαρίων. Η ναυτιλιακή, που μετρά σχεδόν πέντε χρόνια ζωής, έχει επεκτείνει ταχύτατα την παρουσία της στην αγορά των feederships, με συχνές κινήσεις στη γερμανική αγορά, όπου έχει εξαγοράσει πλοία από εταιρείες με οικονομικά προβλήματα. Σημειώνεται ότι η Contships έχει επενδύσει περισσότερα από 250 εκατ. δολάρια τα τελευταία τέσσερα χρόνια για να επεκτείνει τον στόλο της.

 



ΣΧΟΛΙΑ