• Ναυτιλία

    Οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν στα bulkers: Νεότευκτα, μεταχειρισμένα και μετοχές

    (πάνω) K. Kωνταντακόπουλος, Γ. Κούστας, Γ. Προκοπίου, (μέση) Χ. Βαφειάς, Σ. Παληού, Π. Παναγιωτίδης), (κάτω) Στ. Τσαντάνης, Λ. Κολλάκης, Α. Αγγελικούση (κάτω)

    (πάνω) K. Kωνταντακόπουλος, Γ. Κούστας, Γ. Προκοπίου, (μέση) Χ. Βαφειάς, Σ. Παληού, Π. Παναγιωτίδης), (κάτω) Στ. Τσαντάνης, Λ. Κολλάκης, Α. Αγγελικούση (κάτω)


    Αυξημένο ενδιαφέρον για επενδύσεις σε bulkers δείχνουν το τελευταίο διάστημα αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές, στοιχηματίζοντας στην ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου τα επόμενα χρόνια.

    Mάλιστα εκτός από τις κινήσεις που έχουν καταγραφεί στην αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών πλοίων και σε νέες παραγγελίες, οι εγχώριοι πλοιοκτήτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για μετοχές ναυτιλιακών που διαθέτουν στόλους με bulkers.

    Έχοντας συγκεντρώσει κεφάλαια από τα κέρδη που αποκόμισαν από τον κλάδο των τάνκερ αλλά και από τις πωλήσεις παλαιότερης κατασκευής δεξαμενόπλοιων των στόλων τους των οποίων οι αξίες εκτινάχθηκαν φέτος, στρέφονται στα φορτηγά πλοία όπου οι τιμές διαμορφώνονται χαμηλότερα λόγω της πτώσης των ναύλων στη συγκεκριμένη κατηγορία.

    Την ίδια ώρα, το βιβλίο παραγγελιών των bulkers παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

    Σύμφωνα με την Intermodal, το βιβλίο παραγγελιών ξηρού χύδην φορτίου συνέχισε να μειώνεται το πρώτο εξάμηνο του 2023 και τώρα βρίσκεται στο ιστορικό χαμηλό του 7,21% του στόλου, παρά την άνοδο της δραστηριότητας παραγγελιών την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου φέτος.

    Μάλιστα, κατά την ναυλομεσιτική η δραστηριότητα στις νέες παραγγελίες προβλέπεται να παραμείνει υποτονική το προσεχές διάστημα, καθώς η διαθεσιμότητα στα 10 κορυφαία κινεζικά ναυπηγεία θα παραμείνει περιορισμένη μέχρι το 2025-2026.

    Αγορές μεταχειρισμένων

    Κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές αγόρασαν 37 πλοία μέση ηλικίας 10 ετών, ενώ το 40% από αυτά ήταν capesize και supramax. Αρκετές κινήσεις έχουν σημειωθεί και το τελευταίο διάστημα.

    Ένα από τα πρόσφατα παραδείγματα είναι η New Shipping του Αδαμάντιου Πολέμη.

    Σύμφωνα με την Seasure Shipbroking, η ναυτιλιακή εξαγόρασε από την Goodbulk το χωρητικότητας 182,100-dwt capesize Aquamarine που κατασκευάστηκε το 2009, έναντι 18,25 εκατ. δολαρίων.

    Kατά την Allied Shipbroking το τίμημα ανήλθε στα 18,5 εκατ. δολάρια, ενώ σύμφωνα με την VesselsValue η αξία του πλοίου εκτιμάται στα 20,6 εκατ. δολάρια.

    Η Lomar Shipping, της οικογένειας Λογοθέτη εξαγόρασε το 7ο bulker από τον Μάρτιο.  Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers  πρόκειται για το Joy, χωρητικότητας 79,500 dwt που είχε στην κατοχή της η Novamaris.

    Το τίμημα της συναλλαγής δεν έγινε γνωστό.

    Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, είχε προηγηθεί η εξαγορά τριών κινεζικής ναυπήγησης panamaxes, των Sweet Venus, Sweet Melissa και Sweet Irina έναντι 50 εκατ. δολαρίων.

    Η ναυτιλιακή, η οποία έχει έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, πρόσθεσε ακόμη στον στόλο της, το πλοίο Oslo Trader, χωρητικότητας 57,038 dwt , κατασκευής 2010, το Lima Trader χωρητικότητας 56,702 dwt και κατασκευής 2012, καθώς και το Trader Room, χωρητικότητας 57,075 dwt , που κατασκευάστηκε το 2011.

    Η Chartworld Shipping του εφοπλιστή Λου Κολλάκη, σύμφωνα με την Seasure Shipbroking εξαγόρασε το capsize Herun Zhoushan, χωρητικότητας 181,100 dwt και κατασκευής 2017, στην τιμή των 41,5 εκατ. δολαρίων.

    Λίγο νωρίτερα, είχε πουλήσει πούλησε το τάνκερ LR2 Star Prosperity, χωρητικότητας 115,098 dwt που ναυπηγήθηκε το 2009, σε τιμή πέριξ των 40 εκατ. δολαρίων, σε τιμή διπλάσια από αυτήν που το αγόρασε. Συγκεκριμένα, η Chartworld Shipping είχε εξαγοράσει το συγκεκριμένο τάνκερ με την ονομασία Champion Prosperity, από την Kyoei Tanker στην τιμή των 19,8 εκατ. δολαρίων, τον Απρίλιο του 2021.

    H ναυτιλιακή W Marine του εφοπλιστή Γιάννη Σαραντίτη εξαγόρασε το χωρητικότητας 81,652 dwt φορτηγό πλοίο τύπου kamsarmax Blumenau, κατασκευής 2012, στην τιμή των 19,8 εκατ. δολαρίων.

    Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 2003, δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου και διαθέτει στόλο με 14 bulkers διαφόρων κατηγοριών, από panamax μέχρι post panamax.

    Σύμφωνα με την Seasure Shipbroking, πρόσφατα εξαγόρασε και το χωρητικότητας 78,100 dwt panamax, Coral Opal, κατασκευής 2012, στην τιμή των 19,75 εκατ. δολαρίων.

    United Maritime του εφοπλιστή Σταμάτη Τσαντάνη εξαγόρασε έναντι 17,8 εκατ. δολαρίων, το χωρητικότητας 76,400 dwt φορτηγό πλοίο Santa Barbara, κατασκευής 2011.

    Μάλιστα, χρηματοδότησε την κίνησε αυτή σε μεγάλο βαθμό από τα κέρδη 14,2 εκατ. δολαρίων που εξασφάλισε από την πώλησης του τελευταίου τάνκερ της εταιρείας, του χωρητικότητας 109,600 dwt Epanastasea (κατασκευής 2009).

    Η Diana Shipping  της Σεμίραμις Παληού υπέγραψε μνημόνιο συμφωνίας για την εξαγορά του πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου Nord Potomac, κατηγορίας Ultramax, ναυπήγησης του 2016 και χωρητικότητας 63.379 dwt.

    Η τιμή της συναλλαγής ανήλθε σε 27,9 εκατ. δολάρια.

    Costamare

    Στην εξαγορά ενός capesize προχώρησε σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές η ναυτιλιακή Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, εντάσσοντας στον στόλο της το πρώτο μεγάλης χωρητικότητας φορτηγό πλοίο.

    Σύμφωνα με την VesselsValue, η ελληνική εταιρεία απέκτησε το Aquaenna (χωρητικότητας 176,000 dwt), το οποίο κατασκευάστηκε το 2011, έναντι 22,6 εκατ. δολαρίων.

    Το πλοίο ανήκε στην GoodBulk με έδρα το Μονακό και με βάση τις αποτιμήσεις της VesselsValue η αξία του εκτιμάται στα 21,10 εκατ. δολάρια.

    Η Costamare πραγματοποίησε προ διετίας μεγάλο άνοιγμα στην αγορά ξηρού φορτίου, δημιουργώντας μετά από μπαράζ εξαγορών στόλο με 42 bulkers.

    Παράλληλα, στο τέλος του 2022 ισχυροποίησε περαιτέρω την θέση της στο dry bulk επενδύοντας στην δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας διαχείρισης πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου.

    Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής, Κωστής Β. Κωνσταντακόπουλος, γνωστοποίησε ότι έχει αποκτήσει μετά από σταδιακές αγορές μετοχών το 5,1% τη Seanergy Maritime Holdings, του Σταμάτη Τσαντάνη.

    Mε την κίνηση αυτή απέκτησε περαιτέρω έκθεση στην αγορά ξηρού φορτίου, καθώς η Seanergy διαθέτει στόλο με 16 πλοία τύπου Capesize, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 2,8 εκατ. dwt.

    Danaos και Castor Maritime

    Άλλη μία περίπτωση επένδυσης Ελλήνων εφοπλιστών σε εισηγμένη ναυτιλιακή της αγοράς ξηρού φορτίου, η οποία μάλιστα έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον, όσον αφορά την έκβαση της είναι αυτή της εξαγοράς ποσοστών της Eagle Bulk από τις Danaos και Castor Maritime.

    Η επίσης εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Danaos Corporation του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα, αιφνιδίασε την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα με την αθόρυβη και σταδιακή συγκέντρωση του 9,99% μετοχών της Eagle Bulk Shipping. Ακολούθησαν επιπλέον αγορές με αποτέλεσμα ο εφοπλιστής και η Danaos Corporation να κατέχουν πλέον το 16,7%.

    Σχεδόν άμεσα, με μία αιφνιδιαστική κίνηση η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη εξασφάλισε μέσω χρηματιστηρίου 1.390.000 μετοχές της Eagle Bulk, που αντιπροσωπεύουν ποσοστό 14,99%.

    Η Eagle Bulk Shipping, έχει έδρα το Στάμφορντ του Κονέκτικατ και διαθέτει γραφεία στη Σιγκαπούρη και την Κοπεγχάγη, ενώ τα πλοία της είναι μεταφοράς ξηρού φορτίου μεσαίου μεγέθους και διαχειρίζεται έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων Supramax/Ultramax στον κόσμο.

    Η διοίκηση της πραγματοποιεί διάφορες ενέργειες προκειμένου να αποφύγει την επιθετική εξαγορά.

    Η νέα εταιρεία του Χάρη Βαφειά

    Ο εφοπλιστής Χάρης Βαφειάς μετά από σχετική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας του Imperial Petroleum, προχώρησε στην δημιουργία της spin-off θυγατρικής C3is Inc. στην οποία μετέφερε δύο φορτηγά πλοία που περιλαμβάνονταν στον στόλο της πρώτης.

    Με την κίνηση αυτή δημιούργησε μία ακόμη ναυτιλιακή -την τρίτη εισηγμένη του πλοιοκτήτη- που θα δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου. Η C3is Inc. επικεντρώνεται αρχικά στον τομέα του ξηρού φορτίου, ενώ η Imperial Petroleum θα εξειδικευτεί σταδιακά στον τομέα των δεξαμενόπλοιων.

    Την ίδια στιγμή, η ιδιωτική εταιρεία της οικογένειας Βαφειά, Brave Maritime, έχει επίσης πραγματοποιήσει επιλεκτικές αγορές φέτος στην second hand αγορά φορτηγών πλοίων, με έμφαση στα capesize, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές.

    Νέες παραγγελίες

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η ναυλομεσιτική Advanced Shipping & Trading οι εγχώριοι πλοιοκτήτες έχουν κλείσει από τις αρχές του έτους συμφωνίες για την κατασκευή 30 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.

    Η ναυτιλιακή Chandris Hellas, των εφοπλιστών Γιάννη και Μιχάλη Χανδρή, στράφηκε στην Κίνα για ενισχύσει τον στόλο της με νέα bulkers.

    Συγκεκριμένα, η εταιρεία ξηρού φορτίου της Chandris, Century Bulk Carriers, προχώρησε στην παραγγελία δύο ultramax φορτηγών πλοίων, χωρητικότητας 63,000 dwt έκαστο, με κόστος 32 εκατ. δολάρια έκαστο.

    H ναυτιλιακή Byzantine Maritime, του εφοπλιστή Μάριου Σταφυλοπάτη, έκλεισε συμφωνία για τη ναυπήγηση τριών πλοίων handysize bulkers, χωρητικότητας 40,500 dwt και κόστους 29,6 εκατ. δολαρίων. Θα τα παραλάβει το 2025.

    Η Meadway Shipping & Trading του Κώστα Δελαπόρτα επέστρεψε στο ιαπωνικό ναυπηγείο Tsuneishi Shipbuilding Co Ltd. για την παραγγελία ενός ακόμη φορτηγού πλοίου, αυξάνοντας τον αριθμό των υπό κατασκευή πλοίων της σε επτά.

    Πρόκειται για ένα Ultramax χωρητικότητας 63,300 dwt, το οποίο αναμένεται να το παραλάβει το 2026.

    Με τρία φορτηγά πλοία χωρητικότητας 82,000 dwt έκαστο θα ενισχύσει τον στόλο της η ναυτιλιακή Sea Pioneer Shipping Corporation του εφοπλιστή Βασίλη Μπακολίτσα.

    Θα κατασκευαστούν στο ιαπωνικό ναυπηγείο Oshima Shipbuilding και το κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε 38 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο.

    Νέες παραγγελίες στην αγορά ξηρού φορτίου πραγματοποίησε και η Cardiff Marine, του Γιώργου Οικονόμου.

    Πρόκειται για συμφωνία που έκλεισε με το Cosco HI Yangzhou, για την κατασκευή δύο bulkers χωρητικότητας 210,000 dwt, διπλού καυσίμου και εξοπλισμένα με scrubber. Το κόστος θα ανέλθει sύμφωνα με την Intermodal  σε 64 εκατ. δολάρια έκαστο και θα παραδοθούν το 2025.

    Σύμφωνα με την Advanced Shipping & Trading, η Atlantic Bulk Carriers της οικογένειας Κουμάνταρου, προχώρησε στην παραγγελία τριών bulkers χωρητικότητας 63,500 dwt, που θα κατασκευαστούν σε κινεζικό ναυπηγείο και θα παραδοθούν το 2025. Το κόστος τους θα ανέλθει σε 32 εκατ. δολάρια.

    Επίσης, η Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο Cosco Zhoushan την κατασκευή δύο φορτηγών πλοίων χωρητικότητας 63,500 dwt, στην τιμή των 32,5 εκατ. δολαρίων έκαστο. Θα τα παραλάβει το 2026.

    Η εταιρεία του Dynacom του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου έχει υπογράψει συμφωνία για τη κατασκευή 10 bulkers χωρητικότητας 85,000 dwt, με κόστος 37 εκατ. δολάρια έκαστο. Η παράδοση τους θα ξεκινήσει το 2025 και θα ολοκληρωθεί το 2027.

    Διαβάστε ακόμη:

    Γιώργος Προκοπίου: Ναυπηγεί 10 πλοία επενδύοντας 350 εκατ. δολάρια

    Γιώργος Προκοπίου: Το πολυτελές mega yacht Dream στη Φολέγανδρο

    Η λίστα με τους 78 top Έλληνες Εφοπλιστές: Όλα τα ονόματα



    ΣΧΟΛΙΑ