Ναυτιλία

Η Cosco θέλει να επενδύσει στο Αμβούργο, όμως η κυβέρνηση του Βερολίνου αντιδρά – Υπό ναυπήγηση 933 πλοία κοντέϊνερ

Γιου Ζενγκ Γκανγκ, Επικεφαλής COSCO

Γιου Ζενγκ Γκανγκ, Επικεφαλής COSCO


Το ενδιαφέρον της κινεζικής εταιρείας COSCO για το λιμάνι του Αμβούργου έχει μετεξελιχθεί σε μείζον θέμα και οδηγεί σε πολιτική αντιπαράθεση στη Γερμανία.

Η κυβέρνηση του Βερολίνου φαίνεται ότι θέλει να περιορίσει τις επεκτατικές κινήσεις του Πεκίνου και ειδικότερα την προσπάθεια της κινεζικής εταιρείας να αποκτήσει τον έλεγχο ενός από τους τρεις τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, που είναι το Αμβούργο.

Υπενθυμίζεται ότι ο κινεζικός κολοσσός κατέθεσε επενδυτική πρόταση για την απόκτηση του 35% του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων Tollerort στο λιμάνι του Αμβούργου . Ωστόσο, οι δύο πλευρές δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε συμφωνία, δεδομένου ότι η γερμανική πλευρά, όπως αναφέρουν σχετικά δημοσιεύματα, εμφανίζεται διστακτική, παρά το γεγονός ότι οι Κινέζοι επενδυτές προτείνουν ότι «η απόφαση δεν πρέπει να πολιτικοποιηθεί».

Υπάρχουν φωνές στη Γερμανία και κυρίως στο Αμβούργο που υποστηρίζουν ότι «η άρνηση της προσφοράς θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιπτώσεις για την εγχώρια οικονομία».

«Η είσοδος της Κίνας στην εταιρεία εκμετάλλευσης θα ήταν τεράστιο όφελος για το λιμάνι και όχι απειλή, ειδικά καθώς η COSCO θα είναι σύντομα η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο», δήλωσε ο Axel Mattern, Διευθύνων Σύμβουλος της Port of Hamburg Marketing.

Το γεγονός ότι η γερμανική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη αποδεχθεί την κινεζική πρόταση μπορεί να οφείλεται στην κριτική που ασκείται προς το Πεκίνο για στρατηγικά ζητήματα.

Εκπρόσωπος του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας επιβεβαίωσε ότι «μια διαδικασία επανεξέτασης επενδύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη για την είσοδο της COSCO στο λιμάνι του Αμβούργου επειδή τα λιμάνια είναι υποδομές ζωτικής σημασίας».

Όμως, η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη ξένη επενδυτική δύναμη στη Γερμανία, με την τελευταία να στοχεύει στην αποφυγή της πλήρους οικονομικής εξάρτησης από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

Οι παραγγελίες των πλοίων κοντέϊνερ

Το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν περιορίζεται μόνο στην απόκτηση τερματικών σταθμών σε διάφορα λιμάνια, επεκτείνεται και σε ναυπηγήσεις πλοίων.

Αναλυτικότερα, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τον Σεπτέμβριο του 2021 αριθμούσε 5.536 πλοία, ενώ το βιβλίο παραγγελιών έφτασε τα 415 πλοία. Την ίδια περίοδο του 2022, ο συνολικός στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε σε 5.719 μονάδες

Οι παραγγελίες πλοίων αυξήθηκαν σε σύγκριση με πέρυσι, αντανακλώντας το έντονο ενδιαφέρον των εταιρειών για επενδύσεις. Σύμφωνα με έκθεση της χρηματιστηριακής εταιρείας Xclusiv, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγά χύδην φορτίου, κάτι που μπορεί να οφείλεται στα υψηλά επίπεδα ναύλων στις δύο αυτές αγορές.

Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο του 2021, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ήταν 12.578 πλοία, με βιβλίο παραγγελιών 672 πλοίων, που αντιστοιχούσαν στο 5,3% του υφιστάμενου στόλου. Ένα χρόνο αργότερα, ο στόλος των bulk carrier έφτασε τις 12.982, σημειώνοντας αύξηση 3%, ενώ τα υπό ναυπήγηση πλοία αυξήθηκαν κατά 33% στα 892.

Επίσης, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τον Σεπτέμβριο του 2021 αριθμούσε 5.536 πλοία, ενώ το βιβλίο παραγγελιών έφτασε τις 415 μονάδες. Την ίδια περίοδο εφέτος, ο συνολικός στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στις 5.719 μονάδες, με διακύμανση 3%, ενώ το βιβλίο παραγγελιών παρουσίασε σημαντική αύξηση 125%, φτάνοντας τα 933 πλοία.

Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων αντανακλά επίσης τις συνθήκες της αγοράς των τελευταίων ετών. Ο στόλος αυξήθηκε κατά 2% στα 7.359 πλοία έναντι 7.250 τον Σεπτέμβριο του 2021. Παράλληλα, σε ετήσια βάση, το βιβλίο παραγγελιών μειώθηκε κατά 30% και πλέον έχει μόλις 326 πλοία.

Ενώ η εικόνα που επικρατεί στην αγορά των δεξαμενόπλοιων είναι αισιόδοξη, η προσφορά δεξαμενόπλοιων δεν αναμένεται να αλλάξει σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Αυτή η αξιολόγηση είναι συνέπεια των περιορισμένων διαθέσιμων εσχαρών στα ναυπηγεία και του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών για πετρελαιοφόρα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.

Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι η Seaspan Corporation ανακοίνωσε ότι ακύρωσε μια παραγγελία για τέσσερις νέες ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «λόγω μη συμμόρφωσης με ορισμένους όρους της σύμβασης».

Η παραγγελία, η οποία ανακοινώθηκε τον Μάιο, αφορούσε τέσσερα πλοία που θα λειτουργούσαν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) διπλού καυσίμου, μεταφοράς 7.700 TEU από ένα μεγάλο και γνωστό ναυπηγείο.

«Λόγω ορισμένων συμβατικών όρων που δεν πληρούνται από τον αντίστοιχο, οι συμβάσεις έχουν καταστεί άκυρες. Η Seaspan ενημέρωσε τα ενδιαφερόμενα μέρη και διατήρησε το δικαίωμα να προβεί σε διεκδικήσεις κατά του αντισυμβαλλομένου σε σχέση με τα συμβόλαια», ανέφερε η εταιρεία.

Τα νέα πλοία, που είχαν προγραμματιστεί να παραδοθούν το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2024, περίμεναν να μισθωθούν από έναν «κορυφαίο παγκόσμιο πελάτη γραμμής».

Διαβάστε επίσης

Cosco: Κέρδισε στο 6μηνο 30,5 δισ. δολάρια, αλλά το λιμάνι του Πειραιά εμφανίζει πτώση στη διακίνηση 14%



ΣΧΟΛΙΑ