ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Πειραιάς βρίσκεται σε μια δυναμική περίοδο ανάπτυξης, με πολλά μεγάλα έργα και επενδύσεις να βρίσκονται σε εξέλιξη ή να προγραμματίζονται, ιδιαίτερα στον τομέα των ξενοδοχείων, των αναπλάσεων κοινοχρήστων χώρων και των υποδομών.
Η εξέλιξη αυτή, ωστόσο, είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές ανά τετραγωνικό μέτρο να υπερδιπλασιαστούν.
Το έτος 2015, οι τιμές στα διαμερίσματα ανά τ.μ. κυμαίνονταν από 1.100 ευρώ έως και 1.200 ευρώ. Τα επόμενα χρόνια, πολλά σπίτια, σαράντα και πλέον ετών, άλλαξαν ιδιοκτήτες.
Ωστόσο, σήμερα, οι τιμές έχουν φτάσει ανά τ.μ, στα 2.500 με 2.600 ευρώ και τα σπίτια είναι δυσεύρετα.
Επιπλέον να προσθέσουμε ότι οι τιμές για για ενοικίαση διαμερισμάτων από 5 ευρώ ανά τ.μ. που ήταν το 2015 εκτοξεύτηκε στα 10 ευρώ ανά τ.μ.
Αλλά, ας δούμε ορισμένα αναπτυξιακά έργα που εκτελούνται στον Πειραιά:
Το λιμάνι της κρουαζιέρας
Οι επενδύσεις της COSCO στο επιβατικό λιμάνι και στο λιμάνι κρουαζιέρας του Πειραιά αποτελούν ένα σημαντικό μέρος του Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Α.Ε.
Αν και το συνολικό επενδυτικό σχέδιο της COSCO. υποχρεωτικές και πρόσθετες επενδύσεις, έχει ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ, οι επενδύσεις που αφορούν ειδικά το επιβατικό λιμάνι και την κρουαζιέρα περιλαμβάνουν τα εξής κύρια έργα, πολλά από τα οποία έχουν ήδη προχωρήσει ή βρίσκονται σε εξέλιξη, παρά τις καθυστερήσεις και τις αμφισβητήσεις (π.χ. από το ΣτΕ και το ΥΠΠΟΑ) σε ορισμένα σημεία:
Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη, Φάση Α):
Αφορά λιμενικό έργο επέκτασης στη νότια πλευρά του λιμανιού, με προσχώσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων πρόσδεσης πλοίων.
Στόχος είναι η δημιουργία τεσσάρων νέων θέσεων παραβολής μήκους 400 μέτρων η κάθε μία, ικανές να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς, μεταφορικής ικανότητας άνω των 4.000 επιβατών, με απώτερο σκοπό την αύξηση της διακίνησης επιβατών κρουαζιέρας από περίπου 1 εκατομμύριο σε 3 εκατομμύρια ετησίως μακροπρόθεσμα. Το έργο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη.
Κατασκευή Νέου Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας:
Προβλέπεται κτιριακό έργο μεγάλης επιφάνειας, περίπου 22.000 τ.μ., που θα χωροθετηθεί επί της επέκτασης του Επιβατικού Λιμένα, για την εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιέρας.
Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης:
Αφορά τη διαμόρφωση/ανακατασκευή της υπάρχουσας Πενταγωνικής Αποθήκης (στο βόρειο άκρο της Παγόδας) σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας.
Προβλέπεται προμήθεια Οικολογικών Λεωφορείων (Eco Buses) για τη μεταφορά επιβατών εντός της λιμενικής ζώνης.
Το Master Plan περιλαμβάνει επίσης την ανάπτυξη ξενοδοχειακών υποδομών που συνδέονται άμεσα με το επιβατικό λιμάνι και την κρουαζιέρα (homeporting).
Μετατροπή του κτιρίου της «Παγόδας»: Προβλέπεται η αναδιαμόρφωση/ανακατασκευή του εκθεσιακού κέντρου «Παγόδα» σε ξενοδοχείο 5 αστέρων και συνεδριακό κέντρο (σύμφωνα με τους όρους του ΥΠΠΟΑ, καθώς πρόκειται για διατηρητέο μνημείο).
Κατασκευή Ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε: Προβλέπεται η κατασκευή ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων στην περιοχή του Πόρτο Λεόνε.
Αναδιαμόρφωση δύο αποθηκών, σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων.
Επίσης προγραμματίζονται σημαντικά έργα πολιτισμού, όπως είναι η ανάδειξη Αρχαιολογικών Ευρημάτων: Το σχέδιο περιλαμβάνει έργα ανάδειξης, του Κονώνειου τείχους και του ταφικού μνημείου του Θεμιστοκλή, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που επηρεάζονται από την επέκταση του επιβατικού λιμένα.
Διαμόρφωση Αποθήκης ΣΙΛΟ σε Δημόσιο Μουσείο Εναλίων. Αρχαιοτήτων.
Ορισμένες από τις υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως η Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας και η Νότια Επέκταση, βρίσκονται σε εξέλιξη, αποτελώντας βασικούς πυλώνες για την αναβάθμιση του Πειραιά ως παγκόσμιο κόμβο κρουαζιέρας.
Παράλληλα, υλοποιούνται ή ολοκληρώνονται σημαντικά έργα υποδομής και αστικών αναπλάσεων:
Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά: Το νέο, σύγχρονο Δικαστικό Μέγαρο στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου (από την Dimand) είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα, με στόχο να καλύψει τις ανάγκες του παραλιακού μετώπου. Αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου το 2026.
Η Ανέγερση του νέου, σύγχρονου Δικαστικού Μεγάρου γίνεται με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο προϋπολογισμός, είναι περίπου 80 εκατ. ευρώ. Θα ολοκληρωθεί περίπου στα τέλη του 2026 και θα παραδοθεί για λειτουργία το 2027.
Το Δικαστικό Μέγαρο του Πειραιά, για το οποίο γίνονται εργασίες, είναι ένα μεγάλο και σημαντικό έργο, καθώς πρόκειται να στεγάσει όλες τις δικαστικές υπηρεσίες της πόλης.
Βρίσκεται στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, περικλειόμενο από τις οδούς Χαϊδαρίου, Μεθώνης, Φωκίωνος και Παπαστράτου.
Θα συγκεντρώσει όλες τις διάσπαρτες δικαστικές υπηρεσίες του Πειραιά, όπως το Πρωτοδικείο, το Εφετείο, το Διοικητικό Πρωτοδικείο, το Διοικητικό Εφετείο, την Εισαγγελία Πρωτοδικών, την Εισαγγελία Εφετών και το Ειρηνοδικείο.
Η κατασκευή του έχει ξεκινήσει (η θεμελίωση έγινε στα τέλη του 2024). Αναμένεται να είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2026.
Θα είναι το πρώτο «πράσινο» δημόσιο κτίριο στην Ελλάδα, με στόχο την απόκτηση της πιστοποίησης LEED Gold. Το συγκρότημα θα περιλαμβάνει εκτεταμένους χώρους πρασίνου και πλατεία ανοιχτή στο κοινό.
Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων: Η δημιουργία του νέου Μουσείου, επίσης σημαντικό έργο για την πολιτιστική ανάπτυξη της πόλης, βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πύργος του Πειραιά: Η ανακαίνιση και αξιοποίηση του Πύργου Πειραιά (από Dimand-EBRD και Prodea Investments), που στεγάζει ήδη γραφεία, καταστήματα και εστιατόριο, έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Η μεταμόρφωση του εμβληματικού, ανενεργού επί δεκαετίες κτιρίου σε σύγχρονο, πράσινο και ψηφιακό κτίριο γραφείων και εμπορικών χώρων, έχει δώσει άλλη αισθητική στον Πειραιά, ακριβώς δίπλα από το νεοκλασικό κτίριο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου.
Έχει ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και έχει ήδη μισθωθεί σε μεγάλο ποσοστό. Θεωρείται η πρώτη μεγάλη κίνηση της αστικής μεταμόρφωσης του Πειραιά. Είναι ένα έργο της Κοινοπραξίας της Dimand και άλλων.
Αστικές Αναπλάσεις: Έχουν σχεδιαστεί η Ανάπλαση της Παραλίας Βοτσαλάκια, η Ανάπλαση στην Πλατεία Κ. Βάρναλη και Εργασίες ανάπλασης και αναμόρφωσης στην Πειραϊκή και στον Άγιο Διονύσιο.
Η αγορά του Πειραιά
Η ανάπλαση της αγοράς του Πειραιά, είναι ένα έργο που υλοποιείται από τον Δήμο Πειραιά (μέσω του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Πειραιάς Plus») και χρηματοδοτείται από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (Ο.Χ.Ε.). Οι παρεμβάσεις κινούνται στους εξής κύριους άξονες:
Κατασκευή Βιοκλιματικού Στεγάστρου: Αφορά τους πεζόδρομους των οδών Δημοσθένους και Λυκούργου (όπου βρίσκεται η κεντρική αγορά). Στόχος είναι η μετατροπή της αγοράς σε σύγχρονη στεγασμένη αγορά με μεταλλικά και γυάλινα στοιχεία και η προστασία των καταστημάτων και των πεζών.Περιλαμβάνει την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σωμάτων για την ενίσχυση του φωτισμού.
Ανάπλαση Περιβάλλοντος Χώρου: Πραγματοποιούνται παρεμβάσεις στις οδούς Μακράς Στοάς και Ιπποκράτους (πίσω από τον Πύργο του Πειραιά). Περιλαμβάνει μείωση του πλάτους των οδών και ταυτόχρονη αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων.
Piraeus Gate (Επένδυση DKG Development):
Mega-ανάπτυξη αστικής ανάπλασης στην είσοδο του Πειραιά, κοντά στο Στάδιο Καραϊσκάκη (περιοχή πρώην ΑΖΕΛ). Περιλαμβάνει 10 επιμέρους κτίρια, συνολικής δομήσιμης επιφάνειας 105.000 τ.μ.
Περιλαμβάνει, διαμερίσματα (serviced apartments), γραφεία, εμπορικά καταστήματα και χώρους στάθμευσης.
Ο προϋπολογισμός, ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ με στόχο την δημιουργία μιας από τις πρώτες “πράσινες” γειτονιές της χώρας (πιστοποίηση LEED Neighborhood).
Τα ξενοδοχεία
Ο Πειραιάς, με την ολοκλήρωση των έργων Μετρό και Τραμ, και την ταυτόχρονη εισροή επενδύσεων, αναδιαμορφώνεται σε ένα σύγχρονο, πολυλειτουργικό κέντρο.
Με άλλα λόγια, ο Πειραιάς μετατρέπεται μετά την λειτουργία του τραμ και την επέκταση του Μετρό και σε ξενοδοχειακό hot spot, προσελκύοντας επενδύσεις λόγω της θέσης του ως κύριο λιμάνι και πύλη κρουαζιέρας. Ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Πολλές νέες μονάδες 4 και 5 αστέρων αναπτύσσονται σε διάφορα σημεία του Πειραιά (κέντρο, Μικρολίμανο, Μαρίνα Ζέας), συχνά μέσω αλλαγής χρήσης υφιστάμενων κτιρίων (γραφείων και καταστημάτων) ή ανακατασκευής.
Ανάμεσα σε αυτά είναι το ο Wyndham Residences Piraeus Marina Zeas, το Twinn Downtown Piraeus της Santikos Collection, με ανακατασκευή κτιρίου γραφείων), και το Mitsis N’U Piraeus Port σε ιστορικό κτίριο.
Επίσης, προχωρούν επενδύσεις όπως είναι το νέο 5άστερο στο Μικρολίμανο (Zafido, 20 εκατ. ευρώ) και διάφορα άλλα projects σε οδούς όπως Καποδιστρίου, Γούναρη, Λεωχάρους, Ναβαρίνου.
Συνεχίζεται και η ανακατασκευή του πρώην ξενοδοχείου Μιστράλ στην Καστέλλα, πιθανόν ως Hampton by Hilton Piraeus.
Αξίζει να επισημανθεί ότι το Master Plan του ΟΛΠ προβλέπει τη δημιουργία 4 νέων ξενοδοχειακών μονάδων στην ζώνη του επιβατικού λιμένα, συμπεριλαμβανομένης της ανακατασκευής του κτιρίου της “Παγόδας” σε ξενοδοχείο 5 αστέρων.
Διαβάστε επίσης:
Διάκριση για τρεις καθηγητές του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών
Σταύρος Κυριακούλης: Το παιδί της Κατοχής, που πάλεψε με τα κύματα και βγήκε νικητής στην στεριά…
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τσανγκπένγκ Τσάο: Ο κινέζος δισεκατομμυριούχος συνιδρυτής της Binance που έλαβε χάρη από τον Τραμπ χωρίς να τον γνωρίζει
- 10 χρόνια Mononews – πάντα talk of the town
- Cheval Blanc: Η ιστορία του αγαπημένου ξενοδοχείου του ζεύγους Κούστα και η αναζήτηση της τελειότητας
- Τι πέτυχε η Ελλάδα στην P-TEC, το LNG, οι γεωτρήσεις και το ακριβό ρεύμα