• Ναυτιλία

    Γιάννης Κάρτσωνας (Breakwave Advisors): Αβεβαιότητα και αυξημένη μεταβλητότητα στην αγορά ξηρού φορτίου

    • Newsroom
    Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors

    Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors


    Την εκτίμηση ότι και τη νέα χρονιά η αγορά ξηρού φορτίου επιστρέφει σε κατάσταση αβεβαιότητας εκφράζει μεταξύ άλλων σε ανάλυση του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.

    Όπως αναφέρει και την καινούργια χρονιά θα συνεχιστεί η ίδια γνωστή ιστορία, η οποία οφείλεται στους ίδιους παράγοντες που οδήγησαν στην υψηλή μεταβλητότητα το 2021:

    α) Διαταραχές που σχετίζονται με τον Covid στην Κίνα να παραμένουν ένα μείζον ζήτημα όσον αφορά στις καθυστερήσεις και τη συμφόρηση των λιμανιών, με τις τελευταίες πληροφορίες να αναφέρουν έλλειψη πλοηγών (port pilots), λόγω πρωτοκόλλων καραντίνας κορονοϊού, σε αρκετά λιμάνια.

    β) Η έλλειψη ενέργειας σε όλο τον κόσμο παραμένει, με την Ινδονησία να είναι η τελευταία χώρα που περιόρισε τις εξαγωγές άνθρακα λόγω των εξαιρετικά χαμηλών εγχώριων αποθεμάτων

    γ) Οι κακές καιρικές συνθήκες συνεχίζουν να επηρεάζουν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, με ένα πρόσφατο ισχυρό κύμα κρύου στη βόρεια Κίνα να προκαλεί καθυστερήσεις και,

    δ) Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας εξακολουθούν να υφίστανται, οδηγώντας σε υψηλά ναύλα κάποια μικρότερου μεγέθους πλοία ξηρού φορτίου που καλούνται να υποκαταστήσουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

    “Οι παραπάνω παράγοντες θα συνεχίσουν να μας απασχολούν στο άμεσο μέλλον, και ως εκ τούτου, αναμένουμε αυξημένη μεταβλητότητα τουλάχιστον μέχρι την άνοιξη, όταν ορισμένοι από αυτούς τους παράγοντες ενδέχεται να αρχίσουν να φθίνουν”, επισημαίνει ο κ. Κάρτσωνας.

    Τα ναύλα στα Capesize πλοία κρατήθηκαν σε υψηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια των διακοπών, ενώ κάποια βραχυπρόθεσμη εποχικότητα (πιο έντονη δραστηριότητα στις αρχές Ιανουαρίου) θα μπορούσε να ρίξει λίγο περισσότερο λάδι στη φωτιά. Για τα μικρότερα των Capes πλοία, παραμένουμε εποικοδομητικοί δεδομένων των ήδη αναφερόμενων παραγόντων, ενώ τα σημαντικά υψηλότερα ναύλα των μικρότερων πλοίων σε σύγκριση με τα ναύλα για τα Capes θα πρέπει να λειτουργήσουν υποστηρικτικά για τη συνολική αγορά ξηρού φορτίου τις επόμενες εβδομάδες.

    Η βιομηχανία χάλυβα της Κίνας παραμένει σε συρρίκνωση, αν και αυτή τη φορά αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό

    Αν και εδώ και χρόνια η ζήτηση ξηρού φορτίου βασιζόταν σημαντικά στη βιομηχανία χάλυβα της Κίνας και, ως εκ τούτου, στην αγορά ακινήτων της χώρας, η συνεχιζόμενη πανδημία έχει μετατοπίσει την εστίαση της ναυτιλιακής αγοράς προς την πλευρά της προσφοράς, όπου η μειωμένη διαθεσιμότητα πλοίων και οι περιορισμοί παρέμειναν η κινητήρια δύναμη πίσω από τα ναύλα.

    Εάν η τρέχουσα επιβράδυνση στην αγορά ακινήτων είναι προσωρινή (και αυτό είναι μεγάλο αν), τότε η περιορισμένη προσφορά πλοίων θα λειτουργήσει ουσιαστικά ως «γέφυρα» στην τρέχουσα ήπια ζήτηση για ξηρά φορτία και μια ανάκαμψη της δραστηριότητας την άνοιξη θα οδηγήσει επίσης σε ανάκαμψη στη ζήτηση.

    Ένα τέτοιο σενάριο θα σημαίνει μια ομαλή μετάβαση για την ισορροπία της αγοράς και θα οδηγήσει σε ένα ισχυρό δεύτερο μισό του έτους, ιδίως εάν οι περιορισμοί στην προσφορά δεν εξαλειφθούν πλήρως.

    Τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος και χάλυβα είναι σχετικά υψηλά, αλλά η σύνδεση με τη ζήτηση για εισαγωγές δεν ήταν ποτέ τόσο απλή για εμάς. Οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν λειτουργήσει ως σημείο καμπής για μια αλλαγή στη δυναμική της παραγωγής χάλυβα (δεν είμαστε σίγουροι αν υπάρχει καν μια θεμελιώδης σύνδεση) και έτσι η άνοιξη αναμένεται να φέρει μια αναζωογόνηση στη βιομηχανία χάλυβα της Κίνας.

    Ο ανοδικός κύκλος στο dry bulk shipping θα συνεχιστεί το 2022

    Αν και το υψηλό επίπεδο μεταβλητότητας το 2021 ενδέχεται να πλησιάζει στο τέλος του, ο τομέας ξηρού φορτίου παραμένει σε έναν ανοδικό κύκλο λόγω της σχετικά χαμηλής αύξησης της προσφοράς (διαθέσιμων πλοίων), της ισχυρής ζήτησης για χύδην εμπορεύματα, και τους συνεχείς περιορισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις υποδομές που επηρεάζουν ολόκληρο τον ναυτιλιακό κόσμο.

    Αναμένουμε ότι κυβερνητικές πολιτικές, όσον αφορά στην ενεργειακή ασφάλεια, σε συνδυασμό με τις συνεχείς προσπάθειες για την απανθρακοποίηση (decarbonization) της ναυτιλίας, θα επηρεάζουν τη ροή των εμπορευμάτων που μεταφέρονται από πλοία ξηρού φορτίου και έτσι θα καθορίζουν έμμεσα την πορεία των ναύλων.

    Οι Breakwave Advisors προσφέρουν υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων (Asset Management) στους τομείς του Shipping και των Commodities. Έχουν την έδρα τους στη Νέα Υόρκη και είναι οι δημιουργοί του Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και του Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).

    Διαβάστε ακόμη:

    Μαρία Αγγελικούση: Παρήγγειλε άλλα δύο πλοία LNG



    ΣΧΟΛΙΑ