• Ναυτιλία

    «Φωτιές» ανάβουν στους πλοιοκτήτες τα ηλεκτρικά οχήματα – Η απαγόρευση και οι ανησυχητικές έρευνες

    Το πλοίο Felicity Ace έπιασε φωτιά και εγκαταλείφθηκε στις ακτές των Αζορών

    Το πλοίο Felicity Ace έπιασε φωτιά και εγκαταλείφθηκε στις ακτές των Αζορών (Πηγή: nytimes.com)


    Τον Φεβρουάριο του 2022 το φορτηγό πλοίο «Felicity Ace» βυθίστηκε στα ανοιχτά των Αζορών της Πορτογαλίας, εξαιτίας μιας τεράστιας πυρκαγιάς που κατέστρεψε 4.000 οχήματα, μεταξύ των οποίων Porsche, Bentley, Lamborghini και Volkswagen. Αν και ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε, η φωτιά φέρεται να ξεκίνησε από ηλεκτρικά οχήματα.

    Με την αγορά της νέας γενιάς οχημάτων να αναμένεται να γιγαντωθεί τα επόμενα χρόνια, οι μπαταρίες λιθίου, βασική ύλη για την λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρείες όπως η πρωτοπόρος Tesla αλλά και από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν μπει ενεργά σε αυτήν όπως οι Peugeot, Hyundai, BMW και Volkwagen, έχουν βρεθεί στο στόχαστρο ως υπαίτιες για την πρόκληση πυρκαγιών, που είναι πολύ πιο δύσκολο να περιοριστούν από αυτές που προκαλούνται από τα συμβατικά οχήματα.

    Η πρώτη απαγόρευση

    Η νορβηγική ακτοπλοϊκή εταιρεία Havila Krystruten πριν λίγους μήνες ανακοίνωσε ότι απαγόρευσε την μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων στα πλοία της. «Μια πιθανή πυρκαγιά σε ηλεκτρικά, υβριδικά ή υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα θα απαιτήσει εξωτερική βοήθεια για τη διάσωση και είναι πιθανόν να θέσει σε κίνδυνο τους επιβάτες και το πλοίο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Bent Martini στο TradeWinds, λίγο μετά την απόφαση της εταιρείας.

    «Λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας την ασφάλεια και φυσικά, είναι ένα ρίσκο που σε καμία περίπτωση δεν είμαστε διατεθειμένοι να πάρουμε», σημείωσε.

    Ο κίνδυνος πυρκαγιάς που επικαλέστηκε η εταιρεία προκύπτει από μία ανάλυση κινδύνου που διεξήγαγε η νορβηγική συμβουλευτική εταιρεία διαχείρισης κινδύνων Proactima. H ανακοίνωση της όμως προκάλεσε απορίες καθώς η Νορβηγία αποτελεί πρότυπο για την υιοθέτηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Έχει τον μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων ανά κάτοικο, ενώ και τα ίδια τα πλοία της εταιρείας είναι ηλεκτροκίνητα.

    Ειδικότερα, η Havila Krystruten διαθέτει τέσσερα πλοία τα οποία λειτουργούν χάρη σε ένα από τα μεγαλύτερα πακέτα μπαταριών που έχουν εγκατασταθεί ποτέ σε πλοία.

    Η ίδια πάντως υπερασπίστηκε τον εαυτό της, αναφέροντας ότι στην περίπτωση των πλοίων της, οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες σε ειδικούς απομονωμένους χώρους με ειδικά συστήματα πυροπροστασίας.

    Ανησυχητικές έρευνες

    Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IDTechex, το συμπέρασμα μίας μελέτης της το 2021 για περίπου 100 περιστατικά πρόκλησης φωτιάς σε ηλεκτρικά οχήματα είναι ότι η συχνότητα είναι μικρότερη απ’ ότι αυτής σε συμβατικά αυτοκίνητα.

    Όμως οι επιπτώσεις είναι πολύ πιο έντονες. Οι πυρκαγιές μπορεί να αναζωπυρωθούν ακόμα και μέρες μετά την αρχική κατάσβεση και οι πυροσβέστες πολλές φορές χρειάζονται ειδική εκπαίδευση για την αντιμετώπιση τους.

    Η IDTechEx αναφέρει ότι μία στις τρεις πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα συμβαίνει όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο, σταθμευμένο και δεν είναι στη φόρτιση.

    Μία φονική έκρηξη σε ένα Tesla στο Τέξας το 2021, ύστερα από σύγκρουση οδήγησε τους πυροσβέστες σε μία μάχη με τις φλόγες για παραπάνω από τέσσερις ώρες.

    Η εξασφάλιση της ασφάλειας γίνεται πολύ πιο σύνθετη όταν όλα αυτά λαμβάνουν χώρα στα γκαράζ των πλοίων που μεταφέρουν ηλεκτρικά οχήματα και η υπερθέρμανση μιας μπαταρίας μπορεί να λειτουργήσει ως για την υπερθέρμανση των μπαταριών των διπλανών οχημάτων.

    Η νορβηγική εταιρεία δεν είναι η μόνη που έχει θορυβηθεί από τα περιστατικά πυρκαγιών σε πλοία. Σύμφωνα με τους FT, to 2022 κατεγράφη αύξηση κατά 17% στις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε όλους τους τύπους πλοίων σε σχέση με το 2019. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίες δεκαετίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz.

    Νέα μέτρα

    Τα όλο και πιο συχνά περιστατικά πυρκαγιών σε πλοία έχουν κινητοποιήσει και τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας του ΟΗΕ (ΙΜΟ), ο οποίος ετοιμάζει ένα σχέδιο κατάρτισης νέων κανονισμών για τις εταιρείες που μεταφέρουν οχήματα με μπαταρίες ιόντων λιθίου.

    «Οι μπαταρίες λιθίου έχουν αναγνωριστεί ως δυνητικά επικίνδυνες όσον αφορά τον κίνδυνο πυρκαγιάς», δήλωσε στους Financial Times η Heike Deggim, επικεφαλής της ασφάλειας στον ΙΜΟ. «Επομένως, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι κανονισμοί λαμβάνουν υπόψη τους αυτούς τους κινδύνους».

    Η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλίσεων δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι, αν και οι πυρκαγιές που προκαλούνται από αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πιο συχνές ή πιο έντονες από εκείνες που προκαλούνται από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα, απαιτούνται νέες τεχνικές πυρόσβεσης για την αντιμετώπιση του υψηλού θερμικού φορτίου, το οποίο δημιουργείται σε συνθήκες όπου οι υπερφορτισμένες μπαταρίες υπερθερμαίνονται γρήγορα και είναι πιθανόν να αναφλεγούν ακόμη και μετά την κατάσβεσή τους.

    Μία κουβέρτα για την πυρκαγιά

    Με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων να βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, ήδη κάποιες εταιρείες έχουν επενδύσει σε προϊόντα για τον περιορισμό των πυρκαγιών στα ηλεκτρικά οχήματα. Η ολλανδική T-ISS έχει ήδη παρουσιάσει ένα project, το Fire Isolator (απομόνωση της πυρκαγιάς), το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά προϊόντων, όπως η κουβέρτα πυρκαγιάς, η οποία έχει στόχο να περιορίσει τις απώλειες από πιθανή μετάδοση σε κλειστούς χώρους όπως τα γκαράζ πλοίων ή οι χώροι στάθμευσης.

    Ο Jan Peter Verheuvel, Διευθυντής Μάρκετινγκ της T-ISS έχει αναφέρει σχετικά: «Η ιδέα του Fire Isolator δεν είναι απλά μία ιδέα. Όλοι γνωρίζουν το πρόβλημα όταν ένα αυτοκίνητο με μπαταρία λιθίου καίγεται: δεν μπορεί να σβήσει απλά και μόνο με νερό, επειδή η φωτιά στην μπαταρία θα συνεχίσει να αναζωπυρώνεται. Ο μόνος τρόπος για να σβήσει πραγματικά η φωτιά, με βάση τις δοκιμές μας, είναι να βρεθεί το αυτοκίνητο κάτω από νερό για αρκετές ημέρες μέχρι να κρυώσει».

    Η τεχνολογία της συγκεκριμένης κουβέρτας μπορεί να αντιμετωπίσει σύμφωνα με την εταιρεία πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα που φτάνουν σε θερμοκρασίες έως και 1600 βαθμούς Κελσίου.

    Διαβάστε επίσης:

    Arcadia Shipmanagement: Παραγγελία νέων τάνκερ μετά από οκτώ χρόνια

    Όμιλος Μαρινάκη: Δημιουργεί τη μεγαλύτερη εταιρεία στα LNG στο αμερικανικό χρηματιστήριο με Enterprise Value 5,8 δισ. δολαρίων

    Αποεπένδυση ΤΧΣ: Άνω των 6 δισ. δολ. τα ελληνικά ναυτιλιακά δάνεια που κατέχουν Alpha Bank και Εθνική



    ΣΧΟΛΙΑ