• Ναυτιλία

    Έκλεισε το θέμα με τους Έλληνες εφοπλιστές που μετέφεραν πετρέλαιο από και προς τη Βενεζουέλα

    • Newsroom

    (από αριστερά) Γιώργος Προκοπίου, Νικόλας Μαρτίνος, Νίκος Μουνδρέας


    Το πάρτι έλαβε τέλος…

    Οι κυρώσεις που επέβαλε πέρυσι το καλοκαίρι η αμερικανική κυβέρνηση σε τέσσερα ελληνικών συμφερόντων τάνκερ επειδή εξήγαγαν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα προκάλεσε έντονο προβληματισμό στους Έλληνες εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά. Και αυτό γιατί μετά την κίνηση αυτή φοβήθηκαν πως οι ΗΠΑ μπορεί να έβαζαν κι άλλα πλοία στη λεγόμενη «μαύρη λίστα» τους, εξέλιξη που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο αρκετές ναυτιλιακές του κλάδου, όπως η Dynacom Tankers και η Thenamaris, αλλά και κορυφαία ονόματα της εγχώριας ναυτιλίας που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, όπως ο Γιώργος Οικονόμου και ο Διαμαντής Διαμαντίδης, αναφέρει το tradewinds.

    «Αυτό το πάρτι κράτησε πολύ καιρό», αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος της ελληνικής ναυτιλίας, του οποίου η εταιρεία δεν συμμετείχε στις εξαγωγές πετρελαίου από τη Βενεζουέλα.

    Η απόφαση, άλλωστε, συμμετοχής ή όχι σε ένα τέτοιο «παιχνίδι» είχε να κάνει σε μεγάλο βαθμό από το πόσο διατεθειμένη ήταν να ρισκάρει κάθε εταιρεία. Για πολύ καιρό, όμως, οι μονομερείς κανόνες της Ουάσιγκτον είχαν κενά που ενθάρρυναν ορισμένους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν σε τέτοιες συναλλαγές. Άλλοι, ωστόσο, δεν ήταν διατεθειμένοι να ρισκάρουν, κυρίως οι εταιρείες που ήταν εισηγμένες στην αγορά της Νέας Υόρκης ή είχαν περιουσιακά στοιχεία στα οποία είχαν άμεση πρόσβαση οι αμερικανικές αρχές.

    Ωστόσο, όπως φάνηκε στη συνέχεια, η «μαύρη λίστα» των Αμερικανών αποδείχθηκε τελικά μία προειδοποίηση που δεν είχε συνέχεια. Η Ουάσιγκτον απέφυγε την κλιμάκωση, στοχοποιώντας μεμονωμένα πλοία και όχι τους ιδιοκτήτες τους.

    Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, απέφυγε τη μετωπική σύγκρουση. Υπενθυμίζεται πως το 2019 η Ουάσιγκτον προκάλεσε αναταραχή στις αγορές δεξαμενόπλοιων, όταν επέβαλε κυρώσεις σε δεκάδες πετρελαιοφόρα που ανήκαν στην κινεζική Cosco Shipping.

    Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία διατηρεί στενή και τακτική επαφή με τις ΗΠΑ, ξεκίνησε άμεσα ενέργειες για να διορθώσει την κατάσταση. Οι κυρώσεις στα ελληνικά πλοία άρθηκαν μέσα σε λίγες ημέρες μετά την υπόσχεση της Ένωσης ότι τα μέλη της θα σταματούσαν τις συναλλαγές με τη Βενεζουέλα. Παρ’ όλα αυτά, τον Αύγουστο οι αμερικανικές αρχές εμπόδισαν τέσσερα τάνκερ, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Γιαλοζόγλου, να παραδώσουν στη Βενεζουέλα πετρέλαιο που είχαν φορτώσει στο Ιράν. Ως απάντηση, λίγες μέρες αργότερα, ιρανικές στρατιωτικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν για λίγο σε άλλο πλοίο του Γιαλόζογλου, στον Κόλπο του Ομάν. Κίνηση που ερμηνεύτηκε ως ένδειξη ότι η Τεχεράνη θα προχωρούσε σε αντίποινα σε βάρος των πλοιοκτητών που υπέκυπταν στις αμερικανικές παρεμβάσεις.

    Το τι συνέβη εν τέλει με το χωρητικότητας 8.100 dwt πλοίο Wila (κατασκευής 1997), στο οποίο επιβιβάστηκαν οι Ιρανοί, δεν έγινε γνωστό, αλλά το τάνκερ πουλήθηκε τελικά για scrap.

    Σημειώνεται ότι τις τελευταίες εβδομάδες πουλήθηκαν και οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια και άλλα πλοία ελληνικών ναυτιλιακών που είχαν εμπλακεί στη διαμάχη λόγω των συναλλαγών τους με τη Βενεζουέλα.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ