• Ναυτιλία

    Clarksons Research: Το 6% του παγκόσμιου στόλου χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα

    Steve Gordon, Διευθύνων Σύμβουλος της Clarksons Research

    Steve Gordon, Διευθύνων Σύμβουλος της Clarksons Research


    Συνολικά σήμερα, το 6% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου των ποντοπόρων πλοίων χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα, από το 2,3% που ήταν το 2017.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, το ποσοστό αυτό αναμένεται ότι θα αυξηθεί σχεδόν στο ένα τέταρτο της συνολικής χωρητικότητας του στόλου μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

    Η ανανέωση του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου προχώρησε σημαντικά το 2023, με συνολικά 539 πλοία, που ισοδυναμούν με το 45% όλων των παραγγελιών νεότευκτων που δόθηκαν πέρυσι ανά ολική χωρητικότητα, τα οποία θα είναι ικανά να κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα.

    «Το 2023 ήταν μια εξαιρετικά σημαντική χρονιά στην πορεία απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του ναυτιλιακού τομέα, με την έναρξη ισχύος ενός νέου κανονισμού και μια καθαρή μηδενική δέσμευση που συμφωνήθηκε στον ΙΜΟ. Και ενώ βρισκόμαστε μόλις στην αρχή ενός ζωτικής σημασίας επενδυτικού προγράμματος ανανέωσης στόλου, έχει γίνει ένα πρώτο βήμα με το 49% της τρέχουσας χωρητικότητας κατόπιν παραγγελίας να τροφοδοτείται από εναλλακτικά καύσιμα», δήλωσε ο Steve Gordon, επικεφαλής της Clarksons Research.

    Τα στοιχεία της Clarksons δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μερίδιο των παραγγελιών εναλλακτικών καυσίμων το 2023 εξακολουθούσε να είναι LNG διπλού καυσίμου, αν και με αύξηση σε 125 παραγγελίες πλοίων μεθανόλης διπλού καυσίμου το 2023.

    Το 2022, ένα ρεκόρ περίπου 55% όλων των παραγγελιών νέας κατασκευής ανά χωρητικότητα αφορούσε εναλλακτικά καύσιμα. Για σύγκριση, το 2021, το 31% της χωρητικότητας νεότευκτων που παραγγέλθηκε αφορούσε πλοία ικανά να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, έναντι 27% το 2020 και 8% το 2016. Υπήρξαν επίσης 55 νέες παραγγελίες που αφορούσαν υγραέριο ως καύσιμο και 4 με αμμωνία.

    Η λίστα περιλαμβάνει 218 πλοία LNG με χωρητικότητα 18,9 εκατομμυρίων τόνων (25% της συνολικής παραγγελίας), 130 πλοία μεθανόλης για 10,3 εκατομμύρια τόνους (13%) και 44 πλοία LPG, ενώ 121 μονάδες θα είναι εξοπλισμένες με μπαταρίες και υβριδική πρόωση.

    Όσον αφορά τις επιλογές, υπάρχουν 579 πλοία με LNG συνολικά, εκ των οποίων τα 322 είναι «έτοιμα» για αμμωνία και 272 «έτοιμα για μεθανόλη». Η απορρόφηση εναλλακτικών καυσίμων συνέχισε να προοδεύει, με το 6% του στόλου να βρίσκεται σε εξέλιξη και το 48,8% του βιβλίου παραγγελιών όσον αφορά την χωρητικότητα που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή πρόωση.

    Από το συνολικό χαρτοφυλάκιο παραγγελιών, το 37,4% της χωρητικότητας προορίζεται για τη χρήση LNG (916 μονάδες), το 8,3% για τη μεθανόλη (203 μονάδες), το 1,7% για τη χρήση υγραερίου (84 μονάδες) και το 3,3% για τη χρήση άλλα εναλλακτικά καύσιμα (379 μονάδες) συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου (8), του μεθανίου (43), των βιοκαυσίμων (10) και της μπαταρίας και υβριδικής πρόωσης (310).

    Το 83% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν φέτος και το 79% των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων , αλλά πολύ χαμηλότερα μερίδια σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοια.

    Τα στοιχεία του Clarksons δείχνουν ότι υπάρχουν και άλλες σημαντικές εξελίξεις, με τα «πράσινα» πλοία να αποτελούν πλέον το 32% της παγκόσμιας χωρητικότητας στη θάλασσα (έως και 50% σε VLCC και Capesize) και τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας που συνεχίζουν να αναπτύσσονται.

    Τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας έχουν εγκατασταθεί σε περισσότερα από 7.295 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 29,5% της χωρητικότητας.

    Διαβάστε επίσης:

    Γιώργος Οικονόμου: Αγιος Βασίλης ή… Grinch ο εφοπλιστής που «εισβάλλει» σε ναυτιλιακές εταιρείες;

    Γιώργος Ξηραδάκης: Η Ελλάδα είναι πλέον κέντρο καινοτομίας της παγκόσμιας ναυτιλίας

    Drewry: Αυξήθηκαν οι τιμές στα κοντέινερ κατά 61%!



    ΣΧΟΛΙΑ