Ναυτιλία

Χ. Λουκόπουλος: Ανατροπή μέσω… Λονδίνου στη δικαστική περιπέτεια της Oxygen Maritime

Χ. Λουκόπολος διευθύνων σύμβουλος Oxygen Maritime (αριστερά)


Νέα τροπή πήρε η μακροχρόνια δικαστική διαμάχη στην οποία έχει εμπλακεί η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Oxygen Maritime Management, συμφερόντων του Χάρη Λουκόπουλου, με μία δικαστική απόφαση να φέρνει τα πάνω κάτω.

Η εταιρεία TMF, ενεργώντας εκ μέρους των δανειστών Bank of America και Burlington Loan Management, είχε ζητήσει την επίσχεση δύο τάνκερ της εταιρείας, του LR1 Megacore Philomena (χωρητικότητας 74.600 dwt, κατασκευής 2010, μετονομάστηκε σε Madison), και του Megacore Honami (χωρητικότητας 36.955 dwt, κατασκευής 2010), ισχυριζόμενη ότι η αξία τους είχε υποχωρήσει κάτω από το 125% της αξίας του υπολειπόμενου δανείου, παραβιάζοντας έτσι τις δανειακές συμφωνίες. Ο Χάρης Λουκόπουλος είχε εκφράσει την αντίθεση του σε αυτή την εκτίμηση κατά τη διάρκεια δικαστικής διαμάχης στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ, αντιτείνοντας ότι οι εκτιμήσεις της TMF για την αξία των πλοίων ήταν υπερβολικά χαμηλές, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις υψηλές προδιαγραφές τους. Κατήγγειλε επίσης ότι οι πιστωτές έθεταν οικονομικά εμπόδια στην κερδοφόρα λειτουργία των πλοίων και επιχείρησαν να πουλήσουν τα πλοία, την ώρα που η Oxygen προσπαθούσε να τα σώσει.

Εν τέλει, και τα δύο πλοία εκπλειστηριάστηκαν. Το Megacore Philomena πουλήθηκε σε δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε στο Λος Άντζελες το Σεπτέμβριο του 2018, έναντι 19 εκατ. δολαρίων, στην Interunity Management Corp, ενώ το Megacore Honami πωλήθηκε σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία που δεν έχει ταυτοποιηθεί, έναντι ποσού μεταξύ 10,5 και 11,5 εκατ. δολαρίων.

Ωστόσο, μία νέα απόφαση του Εμπορικού Δικαστηρίου της Βρετανίας αποκαλύπτει πως οι πιστώτριες τράπεζες και οι εκπρόσωποί τους επιδίωξαν τη γρήγορη ολοκλήρωση της δικαστικής διαδικασίας, αποδεχόμενες ότι ζήτησαν παράνομα την επίσχεση του Philomena, με την επιφύλαξη ότι μοναδικός σκοπός αυτής της αποδοχής ήταν να γίνει αποδεκτή η αίτησή τους για δικαστική απόφαση χωρίς διεξαγωγή πλήρους δίκης, με την επίκληση της στάσης πληρωμών από την πλευρά της Oxygen, παρότι όταν ζητήθηκε η επίσχεση του πλοίου δεν υπήρχε ακόμα ληξιπρόθεσμη οφειλή. Το αίτημα αυτό όμως απορρίφθηκε από το δικαστήριο, και τώρα η Oxygen αναμένεται να διεκδικήσει ανταγωγή ύψους πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο δικαστής Stephen Philips τονίζει στο σκεπτικό της απόφασης ότι δεν μπορεί μία πλευρά να ευθύνεται για παραβίαση μίας συμφωνίας «όταν η τήρησή της αποτρέπεται και καθίσταται αδύνατη λόγω κακόβουλων ενεργειών της έτερης συμβαλλόμενης πλευράς». Ο δικαστής έκρινε πως η Oxygen Maritime έχει μία βάσιμη υπερασπιστική γραμμή και απέρριψε το αίτημα για απόφαση υπέρ των πιστωτών χωρίς διεξαγωγή δίκης.