• Ναυτιλία

    Ατελής η πρόταση της Κομισιόν για την πράσινη ναυτιλία 

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Σαφή προειδοποίηση, ότι οι προτάσεις για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας που περιλαμβάνονται στο πακέτο «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενδέχεται να είναι αναποτελεσματικές, εξέφρασε το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο.

    Το Επιμελητήριο επεσήμανε ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίου Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η πρόταση FuelEU Maritime δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.

    Προσέθεσε επιπλέον ότι τα έσοδα από την αγορά του άνθρακα θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη πράσινων, καθώς η απανθρακοποίηση θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.

    Οι ευρωπαϊκές προτάσεις δεν περιλαμβάνουν καμία διάταξη που να προβλέπει ότι τα έσοδα που θα προκύψουν από την ένταξη της ναυτιλίας στο  Σύστημα Εμπορίας  θα διοχετευτούν στην έρευνα, προκειμένου να βοηθηθεί η βιομηχανία να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς στόχους της.

    Σημειώνεται ότι τόσο οι διεθνής Ναυτιλιακοί Οργανισμοί αλλά και η Ένωση Ελληνων Εφοπλιστών έχουν εκφράσει από τη πρώτη στιγμή που είδαν το φως της δημοσιότητας οι προτάσεις της Κομισιόν, τον έντονο προβληματισμό τους. Χαρακτηριστικά η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει επισημάνει ότι: «το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ε.Ε. είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».

    Το Κυπριακό Επιμελητήριο εξέφρασε επίσης την αντίθεσή του στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει να βγουν προς πώληση πιο καθαρά καύσιμα, τα οποία όμως επί του παρόντος δεν υπάρχουν. Το επιμελητήριο τονίζει ότι η Επιτροπή ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές, όπως θα ήταν λογικό, ρίχνει το βάρος στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ευθύνη ούτε για την ποιότητα αλλά ούτε και για τη πιθανή μη διαθεσιμότητα των νέων καυσίμων. Είναι σαν να ρίχνεις πρόστιμο σε επαγγελματικό επιβατικό, για παράδειγμα, αυτοκίνητο, επειδή τα βενζινάδικα δεν διαθέτουν το καύσιμο που έχει οριστεί από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό.



    ΣΧΟΛΙΑ