Στη γενική συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, παρά το γεγονός ότι ο Ιβάν Σαββίδης δεν είχε φυσική παρουσία, ήταν εμφανής η κυριαρχία του διά των εκπροσώπων του.

Ουσιαστικά με αποφασιστικότητα απέρριψε το αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ για αναβολή του της γενικής συνέλευσης και επέβαλε την αποχώρηση του Αθανάσιου Λιάγκου από τη θέση του προέδρου, ο οποίος όμως ανέλαβε το ρόλο του «συμβούλου διοίκησης». Οι εκπρόσωποι των Γαλλικών συμφερόντων δεν αμφισβήτησαν τις επιλογές του.

1

Η νέα εποχή για τον ΟΛΘ αρχίζει με το νέο διοικητικό συμβούλιο, που αποτελείται πλέον από τους Marten Manson, Ιωάννη Τσάρα, Κωνσταντίνο Φωτιαδη, Jessy Lou,Παντελή Μιχαλοπουλος, Αγγελική Σαμαρά, Ευστάθιο Κουτμείδη, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, Ευαγγελία Δαμίγου. Η Αγγελική Σαμαρά, αργά χθες το βράδυ εξελέγη νέα πρόεδρος του ΟΛΘ.

Ο Ιβάν Σαββίδης, να επισημάνουμε, ότι προσλαμβάνει και απολύει ηγετικά στελέχη από το 2018 που ανέλαβε ως μεγαλομέτοχος στον ΟΛΘ. Αρχικά προσέλαβε τον Σωτήρη Θεοφάνη, μετά τον Ιταλό Φράνκο Κούπολο, στη συνέχεια τον Ολλανδό Άρι Κόπελαρ και τον Αθανάσιο Λιάγκο, τον οποίο απομάκρυνε από τη θέση του προέδρου χθες.

Το σημαντικότερο είναι ότι οι αποφάσεις του Ιβάν Σαββίδη υλοποιούνται μέσω των έμπιστων δικηγόρων του που συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Ο Ιταλός και ο Ολλανδός, απομακρύνθηκαν ως αποτυχημένοι γιατί δεν έπιασαν τους στόχους που έθεσε ο μεγαλομέτοχος, ωστόσο, ο Σωτήρης Θεοφάνης και ο Αθανάσιος Λιάγκος, περιθωριοποιήθηκαν αρχικά και έφυγαν ως επιτυχημένοι και με περγαμηνές, αργότερα.

Τώρα ισχυρός άνδρας στον ΟΛΘ είναι o CEO, Ιωάννης Τσάρας. Το σκηνικό επαναλαμβάνεται στον ΟΛΘ, αλλά μέχρι πότε;

Τώρα στο τιμόνι είναι ο Ιωάννης Τσάρας, ο οποίος είχε διατελέσει διευθύνων σύμβουλος στον ΟΛΘ την περίοδο 2004 έως το 2010, όταν τον διαδέχθηκε ο σημερινός δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης.

Η επιστροφή του Θεσσαλονικέα Ιωάννη Τσάρα, μετά από 14 χρόνια στον ΟΛΘ, ίσως σηματοδοτεί τις ευρύτερες συμμαχίες του Ιβάν Σαββίδη στην συμπρωτεύουσα.

Το παρασκήνιο

Ωστόσο, το παρασκήνιο γύρω από την απομάκρυνση Λιάγκου, μετά από 5 χρόνια, είναι πλούσιο. Πολλά ακούγονται και πολλά λέγονται στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να επιβεβαιώσει τις φήμες. Πληροφορίες από τη συμπρωτεύουσα αναφέρουν ότι η πλευρά Σαββίδη «χρέωσε» στον ικανό κατά τα άλλα κ. Λιάγκο, πιο στενή συνεργασία και προσέγγιση με τα γαλλικά συμφέροντα που βρίσκονται στο δ.σ. του Οργανισμού. Ή στην καλύτερη περίπτωση ότι κράτησε… ίσες αποστάσεις μεταξύ των δύο πλευρών που συγκροτούν την κοινοπραξία η οποία ελέγχει τον ΟΛΘ.

Κάποιοι που φαίνεται να βρίσκονται πιο κοντά στην πλευρά Σαββίδη, λένε ότι ενδεχομένως αυτή η στενή σχέση του απελθόντα προέδρου με τους Γάλλους, να έπαιξε ρόλο και στην «επιθετική» πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους η οποία θέλησε να αποκτήσει το 21% του ΟΛΘ, αλλά δεν τα κατάφερε. Κι αυτό, όπως λένε άλλες πηγές, πήγε να γίνει σε συνεννόηση με τους Γάλλους της CMA CGM. Δηλαδή η πλευρά του ρωσοπόντιου επιχειρηματία «χρέωνε» στους Γάλλους μια ιδιότυπη συμμαχία με τους Ντρέιφους για να μπουν… από το παράθυρο.

Ο Ιβάν Σαββίδης αντέδρασε έντονα, κατάφερε να βάλει στη γωνία τους πολυεκατομμυριούχους Ντρέιφους και αποφάσισε να κάνει το ξεκαθάρισμα εντός του Οργανισμού.

Μια άλλη φήμη μιλά για κάποιες αναθέσεις έργων από την πλευρά της διοίκησης που δεν έβρισκαν σύμφωνο τον μεγαλομέτοχο. Ωστόσο, η πλευρά του πρώην προέδρου υπογραμμίζει ότι όλοι οι διαγωνισμοί και οι αναθέσεις έγιναν εν γνώσει του κ. Σαββίδη.

Τι ειπώθηκε στη γενική συνέλευση

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Ιωάννης Τσάρας, χαρακτήρισε το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας ως «το πλέον εμβληματικό, που η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα αναμένουν 20 χρόνια τώρα» και προσδιόρισε το κόστος του «γύρω στα 200 εκατ. ευρώ ή λίγο λιγότερο», διευκρινίζοντας ότι αυτό (το κόστος) προς το παρόν αξιολογείται και δεν έχει οριστικοποιηθεί. Όσον αφορά τη ματαίωση, από το Υπερταμείο, του διαγωνισμού για την εκχώρηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), για το οποίο η ΟΛΘ ΑΕ είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, ο Γ. Τσάρας υπενθύμισε ότι η εταιρεία ;eχει ήδη προβεί σε νομικές ενέργειες και πρόσθεσε: «συνεχίζουμε και διερευνούμε καθετί, ώστε να δούμε αν θα προβούμε σε περαιτέρω αστικές ή ποινικές ενέργειες».

O Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ ο Αθανάσιος Λιάγκος
O Πρόεδρος του ΟΛΘ, Αθανάσιος Λιάγκος, αποχώρησε από τη θέση του

Η ετήσια τακτική γενική συνέλευση της εισηγμένης, πραγματοποιήθηκε με απαρτία 83,73% και ενέκρινε τη διανομή καθαρού μερίσματος ύψους 1,9 ευρώ/μετοχή.

Ως ημερομηνία αποκοπής ΟΛΘ για το μέρισμα της χρήσης 2024, το οποίο ανέρχεται στα 1,9 ευρώ ανά μετοχή (καθαρό), όρισε την 16η Μαίου.

Ως record date ορίστηκε η 19η Μαΐου, ενώ η έναρξη πληρωμής θα ξεκινήσει στις 22 Μαΐου, μέσω της Optima Bank

Η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε επίσης την απόφαση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας της 14ης Μαΐου 2025, ότι το μέρισμα για τη χρήση 2024 ανέρχεται σε € 2 ανά μετοχή, το οποίο υπόκειται σε παρακράτηση φόρου 5%, ήτοι σε καθαρό ποσό € 1,90 ανά μετοχή.

Ο πρώην πρόεδρος του ΟΛΘ, Θάνος Λιάγκος, στη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων πήρε το λόγο και προέβη σε ένα σύντομο απολογισμό του έργου στην πενταετή θητεία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικότερα, επισήμανε:

“Κατά την πενταετία 2020-2025, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.) ακολούθησε μία συνεπή στρατηγική ανάπτυξης με θετικό αποτύπωμα σε επίπεδο υποδομών, διεθνούς παρουσίας και σχέσεων με την πόλη.

Υποδομές και Υποχρεωτικές Επενδύσεις:

Η εταιρεία προχώρησε στην ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης με την έναρξη του εμβληματικού έργου επέκτασης του Προβλήτα 6, αλλά και έργα εκβάθυνσης και τεχνικής αναβάθμισης που εξασφαλίζουν τη δυνατότητα προσέγγισης μεγαλύτερων πλοίων.

Παράλληλα, κατασκευάστηκε νέος σταθμός επιβατών για την κρουαζιέρα, με επένδυση που ξεπέρασε τα 2 εκ. ευρώ.

Εκρηκτική ανάπτυξη κρουαζιέρας:

Η Θεσσαλονίκη μετατράπηκε από έναν περιφερειακό λιμένα σε σημείο αναφοράς για την Ανατολική Μεσόγειο στην κρουαζιέρα, με τριπλασιασμό αφίξεων και επιβατών. Το λιμάνι πλέον λειτουργεί και ως turnaround port, συμβάλλοντας πολλαπλαστιαστικά στην τοπική οικονομία.

Ενίσχυση της Διεθνούς θέσης:

Η ΟΛΘ Α.Ε. ενίσχυσε τη διεθνή της παρουσία μέσω συμμετοχής σε στρατηγικά fora και δικτυώσεις με άλλους λιμένες και stakeholders, ενώ ταυτόχρονα λειτούργησε ως πύλη για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ψηφιακή Μετάβαση και Διαφάνεια:

Ο οργανισμός εφάρμοσε νέες ψηφιακές λύσεις, όπως το Port Community System, με στόχο την ταχύτερη και αποδοτικότερη διαχείριση φορτίων, πλοίων και συνεργατών.

Περιβαλλοντική Ευθύνη και ESG:

Για πρώτη φορά, καταρτίστηκε σχέδιο για την Κλιματική Ουδετερότητα του λιμένα, και εφαρμόστηκαν μέτρα που ενίσχυσαν την κυκλική οικονομία και τη βιώσιμη λιμενική λειτουργία.

Οικονομικά Αποτελέσματα 2024 vs 2020

·  Διακίνηση Εμπορευματοκιβωτίων 2024 (TEUs): 565.600 vs 460.800 το 2020 (+22,7%)

· Αφίξεις Κρουαζιεροπλοίων: 81 αφίξεις το 2024 vs 1 άφιξη του 2020,(+8000%), 6 αφίξεων το 2019 (+1250%) και 5 αφίξεων το 2018 (+1520%)

· Επιβάτες Κρουαζιεροπλοίων: 125.000 το 2024 vs 0 το 2020, 49.000 το 2019 και 15.000 το 2018.

·  Επενδύσεις: Άνω των 77,6 εκ. από το έτος ιδιωτικοποίησης (2018) έως το Δεκέμβριο του 2024

· Έσοδα: 100.652.000  το 2024 vs 71.724.000  το 2020 (+40,33%)

· Μικτά κέρδη: 47.067.000  το 2024 vs 33.916.000 το 2020 (+38,77%)

·  EBITDA: 42,6 εκ. το 2024 vs 30,9 εκ το 2020 (+37,83%)

·  Καθαρά κέρδη: 28.023.000  το 2024 vs 20.092.000 το 2020 (+39,47%)

· Προτεινόμενο μέρισμα για το 2024: 2 ευρώ/ μετοχή vs 1,42 ευρώ το 2020

· Η εταιρεία έχει μηδενικό δανεισμό

· Ταμειακά διαθέσιμα 2024: άνω των 100 εκ.

Τέλος, θα ήθελα να κάνω μια Δημόσια Δήλωση με αφορμή την Αποχώρησή μου:

Με αίσθημα ευθύνης και υπερηφάνειας, αποχωρώ από τη θέση του Εκτελεστικού Προέδρου της ΟΛΘ Α.Ε., έπειτα από μία πενταετή περίοδο έντονης προσπάθειας, στρατηγικών αλλαγών και σημαντικών επιτευγμάτων για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την τοπική οικονομία.

Κατά την πενταετία 2020-2025, υλοποιήθηκαν καθοριστικές επενδύσεις σε υποδομές, εξοπλισμό και περιβαλλοντική αναβάθμιση, ενισχύοντας το ρόλο του λιμένα ως πυλώνα ανάπτυξης, εξωστρέφειας και διασύνδεσης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη για την εμπιστοσύνη που μου δείχθηκε από την εταιρεία και τους μετόχους της, για τη συνεργασία με το προσωπικό της ΟΛΘ αλλά και για την ευκαιρία να υπηρετήσω έναν οργανισμό στρατηγικής σημασίας για τη χώρα.

Παραμένω, φυσικά, στη διάθεση της εταιρείας ως Σύμβουλος Διοίκησης, της Πολιτείας και των θεσμών της-φυσικά και της ίδιας της κοινωνίας όπου και όποτε μπορώ να συνεισφέρω με εμπειρία και ευθύνη.

Τα έσοδα και τα κέρδη

Στη συνέλευση έγινε αναλυτικά παρουσίαση των οικονομικών δεδομένων του ΟΛΘ. Όπως ειπώθηκε ο όμιλος πέτυχε πωλήσεις, κέρδη, διακίνηση και όγκους ρεκόρ, για άλλη μια χρονιά, σχεδόν σε όλους τους βασικούς τομείς των εργασιών του. Τα ισχυρά αποτελέσματα το 2024 είναι αποτέλεσμα διακίνησης και όγκων που ξεπερνούν τις επιδόσεις σε όλες τις βασικές υπηρεσίες, καθώς και βελτιωμένης λειτουργικής αποδοτικότητας. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (TEUs), έφθασε τις 566 χιλιάδες, αυξημένη σημαντικά κατά 46 χιλιάδες TEUs (+9%) από έτος σε έτος. Η διακίνηση στον Συμβατικό Τομέα έφτασε τα 3,2 εκατομμύρια τόνους, υψηλότερη κατά 250 χιλιάδες τόνους (+9%) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι αφίξεις κρουαζιέρας έφτασαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ των 81 πλοίων, έναντι 68 πλοίων το προηγούμενο έτος (+19%), με τους συνολικούς επιβάτες να ανέρχονται σε 125 χιλιάδες, σημειώνοντας αύξηση κατά 64 χιλιάδες επιβάτες (+105%) σε ετήσια βάση.

Τα έσοδα του Ομίλου προσέγγισαν τα € 100,7 εκατ. το 2024, σε σύγκριση με € 85,9 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς, αυξημένα σημαντικά κατά € 14,8 εκατ. (+17%), τροφοδοτούμενα από τα υψηλότερα έσοδα σε όλους τους κύριους τομείς δραστηριότητας της Εταιρείας: τα έσοδα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά € 11,5 εκατ. (+19%), του Σταθμού Συμβατικού Φορτίου κατά € 2,9 εκατ. (+14%), τα έσοδα από την Επιβατική Κίνηση αυξήθηκαν κατά € 0,5 εκατ. (+54%), ενώ από την Εκμετάλλευση Χώρων κατά € 0,3 εκατ. (+7%).

Αναφορικά με την κερδοφορία του Ομίλου για το 2024, τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε € 47,1 εκατ., αυξημένα κατά € 9,5 εκατ. (+25%) έναντι του 2023. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε € 42,6 εκατ. έναντι € 34,1 εκατ. το 2023, αντικατοπτρίζοντας αύξηση € 8,6 εκατ. (+25%), ενώ το περιθώριο EBITDA έφτασε στο 42%, αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Τα κέρδη προ φόρων του Ομίλου ανήλθαν σε € 36,3 εκατ. έναντι € 26,4 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση € 9,9 εκατ. (+37%) ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων βελτιώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε € 28 εκατ. έναντι € 20 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση 38% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ως αποτέλεσμα, τα Κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 2,78 €/μετοχή.

Συνέπεια των ανωτέρω, το συνολικό μέρισμα θα προταθεί στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (€ 1,3 ανά μετοχή), το οποίο τελεί υπό έγκριση από την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων της 14ης Μαΐου 2025.

Οι συνολικές κεφαλαιουχικές δαπάνες διαμορφώθηκαν στα € 6,3 εκατ.

Ο Όμιλος διατηρεί ισχυρά επίπεδα χρηματοοικονομικής ρευστότητας, λόγω της συνεπούς και ισχυρής παραγωγής λειτουργικών ταμειακών ροών, φθάνοντας τα € 123 εκατ. συνολικά διαθέσιμα και χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων προθεσμιακών καταθέσεων διάρκειας άνω των 3 μηνών, ύψους € 76,4 εκατ., αντανακλώντας συνολικά μια αύξηση € 28 εκατ. σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Διαβάστε επίσης

Μελίνα Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές πρέπει να στηρίξουν το εθνικό νηολόγιο, αλλά και η Πολιτεία να στηρίξει το εθνικό νηολόγιο

Γιώργος Οικονόμου: Πούλησε το πλοίο Condor LNG με 29 εκατ. δολάρια

Danaos (Γιάννης Κούστας): Κέρδη 113,4 εκατ. δολαρίων, ναυπήγηση 15 πλοίων και αύξηση κατά 8 πλοία του στόλου στο δωδεκάμηνο