• Ναυτιλία

    Ακτινογραφία των ακτοπλοϊκών εταιρειών: Αδύνατος κρίκος παραμένει η ΑΝΕΚ – Το σχέδιο διάσωσης

    Εμμανουέλε Γκριμάλντι, Grimaldi Group (Μινωϊκές Γραμμές), Γιάννης Βαρδινογιάννης, CEO ANEK Lines, Σπυρίδων Πασχάλης, CEO Attica Group

    Εμμανουέλε Γκριμάλντι, Grimaldi Group (Μινωϊκές Γραμμές), Γιάννης Βαρδινογιάννης, CEO ANEK Lines, Σπυρίδων Πασχάλης, CEO Attica Group


    Οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις το 2021, των δύο επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ακτοπλοΐα, δηλαδή της Attica Group και της ΑΝΕΚ, διαμορφώθηκε σε 742 εκατ. ευρώ από 683 εκατ. ευρώ το 2020 παρουσιάζοντας μια αύξηση κατά 9%.

    Ο τρίτος μεγάλος παίκτης της ακτοπλοΐας, οι Μινωικές Γραμμές, που ανήκει εξ ολοκλήρου στον όμιλο του Εμμανουέλε Γκριμάλντι έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό μετά την πλήρη εξόφληση του ομολογιακού δανείου.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρει η πρόσφατη μελέτη της XRTC, που επιμελήθηκαν οι Γιώργος Ξηραδάκης και Κατερίνα Φιτσίου, η αύξηση του τραπεζικού δανεισμού «οφείλεται σε μακροπρόθεσμο δάνειο ύψους 55 εκατ. ευρώ που σύναψε η ATTICA GROUP με τραπεζικό ίδρυμα, διάρκειας 5 ετών και στους ανεξόφλητους τόκους της ΑΝΕΚ».

    Όσον αφορά την ΑΝΕΚ, η μελέτη αναφέρει τα εξής:

    «Η ΑΝΕΚ LINES έχει υποχρεωθεί να αναταξινομήσει τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε βραχυπρόθεσμες από τις 31.12.2018, αφού δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει το δανεισμό της και βάσει των σχετικών συμβάσεων, η μη εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων συνιστά μη τήρηση των όρων, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση της εταιρίας για πλήρη αποπληρωμή των δανείων. Ως εκ τούτου, οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις στις 31.12.2021 ανήλθαν σε 260,1 εκατ. ευρώ έναντι 252,9 εκατ. ευρώ στις 31.12.2020 και είναι προσαυξημένες με τους ανεξόφλητους τόκους της χρήσης 2021.

    Σε περίπτωση ολοκλήρωσης της συμφωνίας Πειραιώς και Alpha Bank και των πιστωτών της ΑΝΕΚ για την έκταση της απομείωσης των δανειακών υποχρεώσεών της, η ΑΝΕΚ θα διασωθεί. Το πλάνο περιλαμβάνει την εξαγορά των δανείων της Alpha Bank προς την ΑΝΕΚ από την Πειραιώς, η οποία κατόπιν, μαζί με τους υπόλοιπους πιστωτές, θα αναχρηματοδοτήσει τον εναπομείναντα απομειωμένο δανεισμό και θα τον μεταφέρει στη νέα μεγεθυμένη Attica.

    Η υπό συζήτηση συμφωνία προβλέπει σημαντική απομείωση του τραπεζικού δανεισμού, έως και κατά 150 εκατ. ευρώ και τη διασφάλιση της εξόφλησης των προμηθευτών στο ακέραιο».

    Πόσα πλοία πλέουν στο Αιγαίο και στο Ιόνιο

    Το εφετινό καλοκαίρι του 2022, επισημαίνεται στη μελέτη της XRTC, είναι δρομολογημένα 100 ακτοπλοϊκά πλοία, τα οποία εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά της χώρας, είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους. Στα πλοία αυτά δεν περιλαμβάνονται τα Πορθμεία που εξυπηρετούν τοπικές γραμμές με ferry boat, όπως τη γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνα.

    Τα 43 πλοία των Μεγάλων Εταιρειών, αποτελούν τους στυλοβάτες της αγοράς αφού διακινούν επιβάτες και προπάντων το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά. Καλύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τις ανάγκες των κατοίκων στη νησιωτική χώρα αδιάλειπτα με μεγάλα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία των οποίων ο μέσος όρος μήκους είναι τα 145μ.

    Είναι οι μόνες εταιρίες που δημοσιεύουν Ισολογισμούς και Ετήσια Δελτία, απ’ όπου μπορούν να αντληθούν πληροφορίες σχετικά με το μεταφορικό τους έργο και την οικονομικής τους κατάσταση.

    Από το 2015 ο στόλος τους δεν παρουσιάζει διακυμάνσεις. Τα τελευταία 3 έτη αριθμεί σταθερά 43 πλοία ενώ ο μέσος όρος ηλικίας τους ανεβαίνει σταθερά φτάνοντας τα 23 έτη.

    Η Attica Group διαθέτει 30 πλοία, διακινεί 4.400.000 επιβάτες, 870.000 Ι.Χ και 370.000 φορτηγά.

    Οι Μινωικές Γραμμές διαχειρίζονται 4 πλοία και διακινούν 724.000 επιβάτες, 162.000 Ι.Χ. Και 82.00 φορτηγά αυτοκίνητα.

    Η ΑΝΕΚ έχει 9 πλοία και διακινεί 652.000 επιβάτες, 183.000 Ι.Χ. και 133.000 φορτηγά οχήματα

    Συνολικά οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες έχουν 43 πλοία και μεταφέρουν 5.776.000 επιβάτες, 1.215.000 Ι.Χ. Και 585.000 φορτηγά οχήματα.

    Στην κατηγορία των Μεσαίων Εταιρειών δραστηριοποιούνται τρεις εταιρείες στο χώρο τόσο σε κύριες, όσο σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές.

    Στις μεσαίες εταιρείες περιλαμβάνονται, οι Fast Ferries και Levante Ferries δραστηριοποιούνται με συμβατικά πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, καθώς και η Seajets, η οποία χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο την υψηλή τουριστική περίοδο.

    Η SEAJETS

    Η εταιρία Seajets συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική Ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 24 πλοίων (20 ταχύπλοα και 4 συμβατικά). Διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στο Αιγαίο και εξυπηρετεί 33 νησιά στις Κυκλάδες τόσο με σύνδεση από Πειραιά, Λαύριο, Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Ραφήνα όσο και με ενδοκυκλαδικές συνδέσεις. Παρά το γεγονός ότι ο στόλος της αποτελείται από 24 πλοία, το 2022 έχει δρομολογήσει τα 16.

    Τον Απρίλιο του 2021 η Seajets αγόρασε τέσσερα πλοία από την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου, τα τρία ταχύπλοα Superrunner, Super Speed & Super Cat καθώς και το συμβατικό SuperFerry II. Άλλο ένα πλοίο για το στόλο της εταιρίας είναι το «Azores Express» το οποίο θα μετονομαστεί Aqua Star.

    Το 2022 η εταιρία αγόρασε το Speedrunner 3, το τελευταίο πλοίο της Aegean Speed Lines η οποία πλέον αποχώρησε από την ακτοπλοϊκή αγορά.

    Η εταιρία, κάθε χρόνο προσαρμόζει τα δρομολόγιά της και προσθέτει νέα κατά τη διάρκεια της υψηλής τουριστικής περιόδου όταν αυτό απαιτείται. Απολαμβάνει λοιπόν τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα των ταχυπλόων που δραστηριοποιούνται μόνο την υψηλή περίοδο.

    Η FAST FERRIES

    H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη και δραστηριοποιείται σήμερα με 4 πλοία, 3 συμβατικά και ένα ταχύπλοο στις γραμμές Ραφήνα – Άνδρος- Τήνος- Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Κουφονήσια και Πειραιά, Σύρο, Μύκονο, Νάξο.

    Η LEVANTE FERRIES

    Η Levante Ferries, συμφερόντων Γιώργου Θεοδόση δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρας/Κυλλήνης – Ζακύνθου-Κεφαλονιάς, Ιθάκης με 4 πλοία.

    Ένα 5ο πλοίο, το οποίο αγόρασε το 2019, το Smyrna di Levante αυτή την περίοδο δέχεται ολοκληρωτική μετασκευή, ευρεία τεχνολογική αναβάθμιση, καθώς και πλήρη αναδιαμόρφωση και ανακαίνιση εσωτερικών χώρων, προκειμένου να συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη.

    Πρόσφατα προχώρησε στην αγορά του 6ου της πλοίου, του Contessa di Levante (πρώην Queen Coral 8), το οποίο έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία τον Σεπτέμβριο 1999. Το πλοίο υπόκειται σε μετασκευή προκειμένου να δρομολογηθεί στο Ιόνιο.

    Οι Μικρότερες Εταιρείες

    Σε αυτήν την κατηγορία υπάρχουν 22 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Από τρία πλοία έχουν οι ΑΝΕ Σύμης, η Tooway Ferries, η Aegean Flying Dolphins, οι Κερκυραϊκές Γραμμές και Dodekanisos Seaways.

    Από δύο πλοία έχουν οι ΑΝΕ Καλύμνου, η ΣΑΟΣ του Φώτη Μανούση και η Golden Star Ferries, των αδελφών Στεφάνου και οι υπόλοιπες από ένα πλοίο.

    Διαβάστε επίσης:

    Attica Group: Ξεκινούν τα δρομολόγια των τριών νεότευκτων Aero Highspeed



    ΣΧΟΛΙΑ