• Ναυτιλία

    Αγώνας δρόμου για τις ναυτιλιακές του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

    • Ερριέτα Κομνηνού
    Εμπορευματοκιβώτια

    Εμπορευματοκιβώτια


    Σε έναν άτυπο αγώνα δρόμου έχει εξελιχθεί η προσπάθεια των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να εξοπλίσουν τα πλοία τους με scrubbers.

    Περίπου το 9% της παγκόσμιας χωρητικότητας των containerships, δηλαδή 243 πλοία με συνολική χωρητικότητα 2,07 εκατ. teu, διαθέτουν scrubbers, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner. Επιπλέον 97 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται στα ναυπηγεία περιμένοντας να πραγματοποιηθούν οι εργασίες εξοπλισμού τους.

    Η προσπάθεια των πλοιοκτητών να προλάβουν τις εξελίξεις πραγματοποιείται σε μία περίοδο κατά την οποία το κόστος των καυσίμων είναι χαμηλότερο, ενώ οι τιμές των ναύλων αυξάνονται.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της Maritime Strategies International (MSI), σε ετήσια βάση κατά μέσο όρο υπάρχει διαφορά κατά 200 δολάρια ανά τόνο στην τιμή των καυσίμων πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) και του πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO) που προβλέπει το IMO 2020.

    Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που διαθέτουν containerships μπορούν να έχουν πλεονέκτημα σε σχέση με τα συμβατικά πλοία που θα πρέπει να χρησιμοποιούν πλέον πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.

    Η διαφορά αυτή απεικονίζεται και στη ναυλαγορά, όπου τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διαθέτουν scrubbers αρχίζουν να κλείνουν συμφωνίες με υψηλότερα ναύλα.

     Οι καθυστερήσεις στα ναυπηγεία

    Η Alphaliner προειδοποιεί για το μεγάλο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν να εισέλθουν σε ναυπηγεία για την εγκατάσταση scrubbers και επισημαίνει ότι σε συνδυασμό με το μεγάλο χρόνο παραμονής τους σε αυτά, υπάρχει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση στις ναυτιλιακές λόγω των εσόδων που χάνουν από τον παροπλισμό των πλοίων τους.

    Για τα μεγαλύτερα πλοία, το κόστος της “αποχής” θα μπορούσε να φθάσει τα 30.000 έως 50.000 δολάρια ημερησίως, αναφέρει η εταιρεία.

    Ο μέσος όρος παραμονής στα ναυπηγεία για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στα πλοία το 2019 έφτασε τις 59 ημέρες, με το 17% να χρειάζεται περισσότερες από 80 ημέρες, σύμφωνα με την Alphaliner.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της Mediterranean Shipping Co (MSC), της οποίας τουλάχιστον 15 πλοία  παρέμειναν στο ναυπηγείο για πάνω από 80 ημέρες, αναφέρουν οι αναλυτές. Ωστόσο, η ναυτιλιακή, με έδρα τη Γενεύη, αναμένεται να κερδίζει περισσότερα μετά τις παραγγελίες για περίπου 250 scrubbers, εκ των οποίων τα 50 είχαν παραδοθεί μέχρι το Δεκέμβριο, ενώ για 31 ακόμη πλοία οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη.

    Οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 550 containerships που θα έχουν εξοπλιστεί κατά το χρονικό διάστημα 2019-2022.

    Ωστόσο, ο αριθμός των νεότευκτων και των εξοπλισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα παραδοθούν κατά την επόμενη διετία αναμένεται να φτάσει στα 1.000 containerships,  με συνολική χωρητικότητα 10 εκατομμύρια teu μέχρι το τέλος του 2022, εκτιμά η Alphaliner.



    ΣΧΟΛΙΑ