Ναυτιλία

Αχτίδα αισιοδοξίας για τη ναυτιλία, καθώς η Κίνα επανέρχεται στην κανονικότητα

  • Εριέττα Κομνηνού


Η κινητικότητα στα λιμάνια της Κίνας φέρνει αισιοδοξία στους αναλυτές καθώς αποτελεί σημάδι ανάκαμψης. Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Clarksons υποδεικνύουν ότι η δραστηριότητα στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου επανέρχεται μετά από την προηγούμενη φάση του ξεσπάσματος του κορονοϊού.

Αν η κινητικότητα στη ναυτιλία συνεχίσει να αυξάνεται, αυτό σημαίνει ότι τα χειρότερα για την Κίνα έχουν περάσει. Και βέβαια αυτά είναι καλά νέα για τον κλάδο και δημιουργούν την ελπίδα ότι στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, οι οποίες βρίσκονται στο ξεκίνημα της δικής τους περιπέτειας με αντίπαλο τον κορονοϊό, τα πράγματα μπορεί να εξελιχθούν ανάλογα σε δύο μήνες.

Οι ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στην αγορά ξηρού φορτίου είναι ήδη πιο αισιόδοξες. Ο δείκτης Baltic Dry Index έχει ανακάμψει από το χαμηλό των 431 μονάδων που κατέγραψε στα μέσα Φεβρουαρίου. Σήμερα βρίσκεται στις 612 μονάδες, ενώ την Τρίτη έφτασε μέχρι τις 623, στηριζόμενος κατά κύριο λόγο στα μικρά handysize παρά στα μεγαλύτερα capesize του κλάδου.

Ωστόσο, κανείς ακόμη δεν πρέπει να υποτιμήσει τη μεγάλη αναταραχή που έχει προκαλέσει στην Άνω Ανατολή ο Covid-19, η οποία οδήγησε στον αποκλεισμό της κινεζικής πόλης Ουχάν και στο κλείσιμο των ναυπηγείων.

 Τα ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία

Οι λιανικές πωλήσεις στην Κίνα υποχώρησαν κατά 20% του δύο πρώτους μήνες του έτους, ενώ η βιομηχανική παραγωγή επιβραδύνθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό από τότε που άρχισαν να τηρούνται αρχεία. Η ανεργία στις πόλεις αυξήθηκε με τον μεγαλύτερο ρυθμό που έχει σημειωθεί ποτέ τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του Πεκίνου.

Η Clarksons, προβλέπει ότι ο κορονοϊός θα μειώσει την ανάπτυξη του ξηρού χύδην εμπορίου κατά 0,7% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, ο κλάδος βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με πριν, γεγονός που οφείλεται σε κάποιο βαθμό και στα υψηλά επίπεδα διαλύσεων (scrapping), που έχουν αυξηθεί κατά 150% σε ετήσια βάση.

Ο μεγάλος χαμένος

Ο κλάδος της κρουαζίερας αποτελεί το μεγάλο θύμα της πανδημίας μέχρι τώρα, δεδομένης της δραματικής εξάπλωσης της λοίμωξης στο πλοίο Grand Princess (κατασκευής 1998) και της μακροχρόνιας καραντίνας που τέθηκε το Diamond Princess (κατασκευής 2004).

Αυτός ο κλάδος έχει υποστεί τις περισσότερες επιπτώσεις, με τις εταιρείες Carnival Corp, Royal Caribbean Cruises και άλλες να δένουν τα πλοία τους στα λιμάνια. Περισσότερα από 50 δισ. δολάρια έχουν εξανεμιστεί από τις μετοχές  των κορυφαίων εταιρειών κρουαζιέρας, ενώ δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η έναρξη της νέα επιχείρησης του μεγιστάνα Richard Branson στον συγκεκριμένο τομέα, προς το παρόν αναβλήθηκε.

 Τα τάνκερ

Οι μετοχές των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των τάνκερ κατάφεραν να σημειώσουν λιγότερες απώλειες τους κατά τη διάρκεια του sell-off που σημειώθηκε τις τελευταίες ημέρες στα χρηματιστήρια των ΗΠΑ, καθώς ευνοήθηκαν από την εκτίναξη των ναύλων στα μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC, που έφτασαν στις 250,000 δολάρια ημερησίως και των suezmax που ανήλθαν σε 150,000 ημερησίως.

Όπως ανέφερα χαρακτηριστικά ο CEO της Frontline, Robert Hvide Macleod: «Ο κόσμος καταρρέει όπως φαίνεται. Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.»

Οι παγκόσμιες τιμές του φυσικού αερίου βρίσκονται επίσης σε χαμηλά επίπεδα, όπως το πετρέλαιο, αφήνοντας τους εισηγμένους ιδιοκτήτες πλοίων LNG στην τύχη τους.

Ο κορονοϊός έχει αναγκάσει επιχειρήσεις και κυβερνήσεις να συνεργαστούν για να μετριάσουν τις τραγικές επιπτώσεις του στην παγκόσμια οικονομία, ωστόσο, η κρίση έχει ακόμη δρόμο μπροστά της.

 

 


ΣΧΟΛΙΑ