ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, δήλωσαν 424 για τον κλάδο του πλοιάρχου και 416 για τον κλάδο του μηχανικού.
Η απόφαση, των αρμόδιων υπουργείων όριζε, μεταξύ άλλων, ότι κατά το ακαδημαϊκό έτος 2025 – 2026 θα εισαχθούν στις ΑΕΝ Πλοιάρχων και Μηχανικών 1.559 σπουδαστές και συγκεκριμένα 782 Πλοίαρχοι και 777 Μηχανικοί.
Με άλλα λόγια, οι κενές θέσεις ανέρχονται σε 358 στους πλοιάρχους και σε 361 στους μηχανικούς.
Οι αρμόδιοι στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας ευελπιστούν ότι αρκετές από αυτές τις θέσεις θα καλυφθούν από τους επιλαχόντες των Ναυτικών Λυκείων – ΕΠΑΛ.
Ενθαρρυντικό είναι το στοιχείο ότι στη Σχολή Πλοιάρχων, ήταν 1η επιλογή 395 εισακτέων, σε σύνολο 424 σπουδαστών.
Ωστόσο, από την επεξεργασία των στοιχείων και των προηγούμενων ετών, προκύπτει ότι υπάρχουν γενικότερα προβλήματα στην προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Αλλά διαπιστώνεται στη συνέχεια αδυναμία στην παραμονή τους και στην ολοκλήρωση των σπουδών τους στις ΑΕΝ. Αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους που πρέπει απαραίτητα να τους εντοπίσει η Πολιτεία και να λάβει άμεσα πρόσθετα μέτρα θεραπείας τους.
Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει και ένας σημαντικός αριθμός νέων που δεν κατορθώνει να περάσει μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και απευθύνεται στις ιδιωτικές σχολές που συνεργάζονται με ξένες Ναυτικές Ακαδημίες.
Ο αριθμός που φοιτά κάθε χρόνο στις ιδιωτικές σχολές υπερβαίνει τον αριθμό των κενών θέσεων στις κρατικές ΑΕΝ.
Εφέτος, για δεύτερη χρονιά, θα λειτουργήσει και η Μη Κερδοσκοπική Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» στη Χίο, όπου θα εισαχθούν 40 πλοίαρχοι, 20 μηχανικοί και 10 ηλεκτρολόγοι.
Η ΑΕΝ του Ιδρύματος είναι η μοναδική σχολή στην οποία έχουν δικαίωμα να φοιτήσουν ηλεκτρολόγοι για το εμπορικό ναυτικό.
Σήμερα στις ΑΕΝ φοιτούν γύρω στα 6.200 άτομα.
Κατά το προηγούμενο έτος, οι σπουδαστές που εργάστηκαν σε πλοία, κάνοντας τις δύο υποχρεωτικές εξάμηνες εκπαιδευτικές περιόδους ανήλθαν σε 3.669, σε ένα σύνολο 25.830 Ελλήνων ναυτικών που ναυτολογήθηκαν το ίδιο έτος 2024, σε συμβεβλημένα πλοία με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο , ενώ καταγράφηκαν επίσης άλλοι 2.531 Έλληνες ναυτικοί που εργάστηκαν σε πλοία μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ και εξαγόρασαν την θαλάσσια υπηρεσία.
Αθροιστικά, δηλαδή απασχολήθηκαν σε πλοία 28.361 Έλληνες ναυτικοί, το 2024.
Περίπου 1 στους 8 ναυτολογημένους σε πλοία είναι εκπαιδευόμενος πλοίαρχος και μηχανικός.
Η γενική εκτίμηση που υπάρχει στην Ακτή Μιαούλη είναι ότι ο αριθμός των νέων που ακολουθούν το ναυτικό επάγγελμα, είναι μικρός σε σχέση με τις ανάγκες των ελληνόκτητων πλοίων.
Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη άποψη που υποστηρίζει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές που ενθαρρύνουν τους νέους ναυτικούς να εξελιχθούν στα πλοία τους είναι ελάχιστοι.
Η απασχόληση των δοκίμων και εκπαιδευομένων ναυτικών, εμφανίζει ενδιαφέροντα στοιχεία, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, για το έτος 2024.
Αναλυτικότερα, η αποτύπωση των ενεργών δοκίμων και εκπαιδευόμενων ναυτικών καταδεικνύει τις προοπτικές ανανέωσης του ανθρώπινου δυναμικού της ναυτιλίας, επιτρέποντας στους σχεδιαστές πολιτικής, τους κοινωνικούς εταίρους και τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να οριοθετούν την έκταση της μελλοντικής προσφοράς θέσεων.
Το έτος 2024 ο συνολικός αριθμός των δοκίμων και εκπαιδευόμενων ναυτικών που απασχολήθηκαν σε πλοία ελληνικής σημαίας, πλοία με σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης. που δραστηριοποιούνται στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο και πλοία ξένης σημαίας συμβεβλημένα με το ΝΑΤ ανήλθε στα 3.140 άτομα.
Ειδικότητες δόκιμων και εκπαιδευομένων ναυτικών (2024) σε συμβεβλημένα πλοία
Ειδικότητα Αριθμός απασχολούμενων
ΕΠΙΔ. ΕΚΠ. ΔΟΚ. ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ 931
ΕΠΙΔ. ΕΚΠ. ΔΟΚ. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ 537
ΕΚΠ. ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ 554
ΕΚΠ. ΣΠΟΥΔ. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ 449
ΔΟΚ. ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ ΜΕ ΠΤΥΧΙΟ 226
ΔΟΚ. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΜΕ ΠΤΥΧΙΟ 173
ΔΟΚ. ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ ΑΝΕΥ ΠΤΥΧΙΟΥ 157
ΔΟΚ. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΕΥ ΠΤΥΧΙΟΥ 113
ΣΥΝΟΛΟ 3.140
Σημείωση: Οι άνευ πτυχίου είναι οι προερχόμενοι από Ναυτικά Λύκεια
Αντίστοιχα, οι δόκιμοι και εκπαιδευόμενοι ναυτικοί που απασχολήθηκαν το 2024 σε πλοία ξένης σημαίας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ και εξαγόρασαν την υπηρεσία αυτή ανήλθαν σε 529.
Η κατηγορία πλοίων με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην απασχόληση δοκίμων και εκπαιδευομένων εντός του 2024 ήταν τα δεξαμενόπλοια με 62%, Ιδιαίτερα σημαντική ήταν, επίσης, η συμβολή των φορτηγών ξηρού φορτίου (23,8%) και των επιβατηγών ακτοπλοϊκών (9,7%).
Αναφορικά με την διάρκεια απασχόλησης των δοκίμων και εκπαιδευομένων, η μεγάλη πλειοψηφία (77,2%) απασχολήθηκε για διάστημα έως 6 μήνες, ενώ ποσοστό 22,8% απασχολήθηκε για διάστημα 7 μηνών και άνω.
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι η περιορισμένη διάρκεια απασχόλησης στην περίπτωση των δοκίμων και εκπαιδευομένων ναυτικών είναι αναμενόμενη λόγω της φύσης της απασχόλησης, δεδομένου ότι πραγματοποιούν την πρακτική άσκηση τους.
Ποσοστό 10,1% (8% το 2023) των αξιωματικών που είχαν βαθμό υποπλοιάρχου το 2023 προήχθησαν σε πλοιάρχους εντός του 2024 (167 άτομα), ενώ ποσοστό 11,5% (9,2% το 2023) των αξιωματικών που είχαν βαθμό ανθυποπλοιάρχου το 2023 προήχθησαν σε υποπλοιάρχους εντός του 2024 (216 άτομα).
Οι γυναίκες
Κάθε χρόνο, όλο και περισσότερες γυναίκες ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και αρχίζουν να σταδιοδρομούν στα πλοία.
Πολλές γυναίκες στελεχώνουν κυρίως τα επιβατηγά πλοία και τα σκάφη αναψυχής σε διάφορες θέσεις, ενώ αυξάνει συνεχώς και ο αριθμός τους στα ποντοπόρα πλοία.
Επίσης, παρατηρείται το γεγονός να προωθούνται σε θέσεις ευθύνες στα ναυτιλιακά γραφεία γυναίκες που προηγουμένως έχουν θητεύσει σε πλοία.
Τα πρόσφατα συμπεράσματα από την τρίτη έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, επιβεβαιώνουν την γενικότερη τάση της συμμετοχής γυναικών στα πλοία.
Ο συνολικός αριθμός των γυναικών εγγεγραμμένων ναυτικών για το 2024, σύμφωνα με την 3η έκθεση του ΝΑΤ, ανέρχεται σε 2.048 άτομα και παρουσιάζει ετήσια αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838 άτομα) και συνολική αύξηση 65,6% εντός της τελευταίας 5ετίας.
Το ποσοστό της γυναικείας συμμετοχής στο ελληνικό ναυτικό ανθρώπινο δυναμικό (7,8%) υπερβαίνει σημαντικά τον διεθνή και ευρωπαϊκό μέσο όρο (1,2% για το 2021 και 2,4% για το 2022 αντίστοιχα).
Παρά το γεγονός ότι το ναυτικό επάγγελμα παραμένει «ανδροκρατούμενο», η γυναικεία ναυτική απασχόληση συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση.
Ο συνολικός αριθμός των γυναικών εγγεγραμμένων ναυτικών για το 2024 (2.048 άτομα) παρουσιάζει ετήσια αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838 άτομα) και συνολική αύξηση 65,6% εντός της τελευταίας 5ετίας, ειδικά τον 8ο μήνα του 2024, η εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση (1.415 άτομα) σημείωσε αύξηση 11,8% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2023 (1.265 άτομα).
Το ποσοστό των γυναικών δοκίμων και εκπαιδευομένων ναυτικών διευρύνεται συνεχώς, έχοντας ήδη φτάσει το 11,8% και σημειώνοντας αύξηση σχεδόν δύο ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2023 (10%).
Βασικό χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι ότι στη μεγάλη του πλειονότητα απασχολείται στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών (68,3% το 2024 με αύξηση 2% σε σχέση 3η Έκθεση του Ν.Α.Τ. για τη Ναυτική Απασχόληση με το 2023), γεγονός που επιβεβαιώνει τον διαχρονικά κρίσιμο ρόλο του τουρισμού στη γυναικεία ναυτική απασχόληση.
Ωστόσο, αξιόλογη αύξηση της γυναικείας απασχόλησης παρατηρήθηκε το 2024 και στην κατηγορία των δεξαμενόπλοιων (αύξηση 17,7% σε σχέση με το 2023).
Ειδικότερα, η συμμετοχή των νέων ηλικίας 18-30 ετών στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση αντιστοιχούσε κατά το 2024 στο 34,1% του συνόλου των εγγεγραμμένων ναυτικών και στο 48,7% των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών.
Ο πληθυσμός των εγγεγραμμένων ενεργών δοκίμων και εκπαιδευομένων ναυτικών ανήλθε το 2024 σε 3.140 άτομα, σημειώνοντας αύξηση 23,4% σε σχέση με το 2023 (2.543 άτομα). Επιπροσθέτως, άλλοι 529 δόκιμοι και εκπαιδευόμενοι ναυτικοί εξαγόρασαν ναυτική υπηρεσία έτους 2024 σε πλοία ξένης σημαίας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.
Επισημαίνεται ότι ποσοστό 11,8% των εγγεγραμμένων ενεργών δοκίμων και εκπαιδευομένων ναυτικών ήταν γυναίκες (με τις μισές σχεδόν να έχουν ναυτολογηθεί με ειδικότητα δόκιμης εκπαιδευόμενης πλοιάρχου).
Αναφορικά με την συσχέτιση ηλικίας και φύλου, η συμμετοχή των νεαρότερων ηλικιακών ομάδων είναι εντονότερη στις γυναίκες, φαινόμενο που εξηγείται από την σχετικά πρόσφατη είσοδο του γυναικείου φύλου στην Ελληνική ναυτική αγορά εργασίας.
Το ποσοστό συμμετοχής των γυναικών στην ηλικιακή ομάδα 18-30 ετών (11,2%) είναι σχεδόν το διπλάσιο σε σχέση με το ποσοστό συμμετοχής τους στις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.
Το συγκεκριμένο εύρημα καταδεικνύει ότι το ποσοστό των γυναικών στις νεότερες ηλικιακές ομάδες είναι αναλογικά πιο αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό των ανδρών.
Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώνεται από την κατανομή και την αθροιστική κατανομή ανδρών και γυναικών στις διάφορες ηλικιακές ομάδες, καθώς παρατηρείται ότι:
Ηλικίας έως 30 ετών είναι το 48,8% των γυναικών ναυτικών (έναντι 32,8% των ανδρών ναυτικών).
Ηλικίας έως 45 ετών είναι το 80,2% των γυναικών ναυτικών (έναντι 70% των ανδρών ναυτικών).
Η μέση ηλικία των γυναικών ναυτικών είναι 31,2 έτη και η μέση ηλικία των ανδρών ναυτικών είναι 36,7 έτη.
Η ανάλυση των δεδομένων της ΑΠΔΝ για το 2024 τεκμηριώνει ότι οι γυναίκες ναυτικοί αποτελούν πλέον το 7,8% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, η εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση ανήλθε συνολικά για το έτος 2024 σε 2.048 άτομα και ειδικά για τον 8ο μήνα του 2024 σε 1.415 άτομα.
Οι εγγεγραμμένες ναυτικοί είναι σχεδόν όλες Ελληνίδες (ποσοστό άνω του 99%, 2.030 άτομα).
Οι εξελίξεις ως προς την γυναικεία ναυτική απασχόληση συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα ευοίωνες, καθώς:
Ο συνολικός αριθμός των γυναικών εγγεγραμμένων ναυτικών (2.048 άτομα) παρουσιάζει ετήσια αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838 άτομα) και συνολική αύξηση 65,6% εντός της τελευταίας 5ετίας.
Ειδικά τον 8ο μήνα του 2024, η εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση (1.415 άτομα) σημείωσε αύξηση περίπου 11,8% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2023 (1.265 άτομα).
Επί του συνόλου των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών το 2024 ποσοστό 80,1% ήταν ηλικίας έως 45 ετών και ποσοστό 48,7% ήταν ηλικίας έως 30 ετών.
Στη μεγάλη τους πλειονότητα, οι γυναίκες ναυτικοί απασχολήθηκαν στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών.
Η συμβολή, μάλιστα, των επιβατηγών στην γυναικεία ναυτική απασχόληση τείνει να αυξάνεται με ταχύ ρυθμό, καθώς το ποσοστό των γυναικών ναυτικών που εργάστηκαν στην συγκεκριμένη ευρύτερη κατηγορία πλοίων αυξήθηκε κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε ένα χρόνο (68,3% το 2024 από 66,3% το 2023).
Ωστόσο, το 2024 συνεχίστηκε και η αυξητική τάση της απασχόλησης των γυναικών στον τομέα μεταφοράς εμπορευμάτων που είχε ήδη παρατηρηθεί από το 2023.
Αξιοσημείωτη είναι, κυρίως, η αύξηση της γυναικείας απασχόλησης στα δεξαμενόπλοια κατά 17,7% (13% αύξηση είχε παρατηρηθεί το 2023).
Από την άλλη πλευρά, η ισχυρή σύνδεση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης με τον θερινό τουρισμό συνεπάγεται τον έντονο εποχικό χαρακτήρα της.
Είναι ενδεικτικό ότι, το ποσοστό των γυναικών ναυτικών που απασχολήθηκε κατά το 2024 για διάστημα άνω των 7 μηνών (43%) ήταν χαμηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των ανδρών ναυτικών (53,2%).
Οι ειδικότητες ναυτολόγησης με τον μεγαλύτερο αριθμό εγγεγραμμένων στις επαγγελματίες γυναίκες ναυτικούς είναι της ανθυποπλοιάρχου (222 άτομα) για τις αξιωματικούς και της θαλαμηπόλου (743 άτομα) για τα μέλη κατώτερων πληρωμάτων.
Αντίστοιχα, η ειδικότητα ναυτολόγησης με τον μεγαλύτερο αριθμό εγγεγραμμένων στις δοκίμους και εκπαιδευόμενες ναυτικούς είναι της εκπαιδευόμενης δόκιμης πλοιάρχου με ποσοστό 47,8% (46% το 2023).
Σε ό, τι αφορά στις γυναίκες ναυτικούς που δεν απασχολούνται ως μέλη πληρωμάτων αλλά υπάγονται σε άλλες κατηγορίες που δεν προσμετρώνται στην εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση, η σχετική ανάλυση των στοιχείων της ΑΠΔΝ για το 2024 εντόπισε:
Έξι καθηγήτριες ΑΕΝ (ποσοστό 5,6% του συνολικού διδακτικού προσωπικού των ΑΕΝ), ένα ανώτερο στέλεχος ναυτικής συνδικαλιστικής οργάνωσης (ποσοστό 3% επί του συνόλου των ανώτερων στελεχών ναυτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων).
Η φορολογία των Ελλήνων ναυτικών από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης
Όλοι μιλούν ότι υπάρχει έλλειμμα Ελλήνων ναυτικών και ότι δεν είναι ελκυστικό το ναυτικό επάγγελμα, ωστόσο, κανείς δεν προωθεί ρεαλιστικές λύσεις για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Η μείωση των συντάξεων των απόμαχων ναυτικών, μέσα στο χρόνια των Μνημονίων, η υψηλή φορολογία, η κατάργηση όλων των ευεργετικών διατάξεων που υπήρξαν από την δεκαετία του ΄80 για τους ναυτικούς, η δυσκολία στην εξεύρεση ναυτολόγησης για τα υποχρεωτικά εξάμηνα, η άρνηση των περισσοτέρων ναυτιλιακών εταιρειών να προσλάβουν γυναίκες στην κουβέρτα και στη μηχανή, αποτελούν ισχυρά αντικίνητρα για αυξηθούν οι ροές των νέων προς τη θάλασσα.
Αλλά, ας θυμηθούμε τις διαπιστώσεις που διατύπωσε, στις 9 Ιουλίου 2019, ο τότε υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, που ανέλαβε τα καθήκοντα του στην πρώτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη:
«Η συνεχής αύξηση της φορολογίας κοντά στα επίπεδα του 45%, έχει προκαλέσει μια αδιέξοδη κατάσταση η οποία πλήττει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας. Πραγματικά είναι τραγικό, τη στιγμή που η Μεγάλη Βρετανία μετά το Brexit φιλοδοξεί να μετατρέψει το Λονδίνο σε φορολογικό παράδεισο, στην Ελλάδα να αυξάνουμε συνεχώς την φορολογία σε όλες τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
Οι πολύ υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι ναυτικοί μας -παρά τις ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος- σε συνδυασμό με την διόγκωση των ελλειμμάτων στα ασφαλιστικά ταμεία τους και την προοπτική κατάργησης του ΝΑΤ, καθιστούν αβέβαιο το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό μέλλον των ναυτικών μας.
Τα προβλήματα στη ναυτική εκπαίδευση επίσης, όπως η έλλειψη πόρων, η απουσία σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού, η απουσία μονίμων καθηγητών, η μη εύρεση πλοίων για την οργάνωση εκπαιδευτικών ταξιδιών των σπουδαστών των ακαδημιών και η απαξίωση των κέντρων εκπαίδευσης των ναυτικών, δημιουργούν σειρά αντικινήτρων και αποτρέπουν τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα».
Θα αναρωτηθείτε:
Από τότε τι άλλαξε στη φορολογία των ναυτικών και στην παροχή κινήτρων προς τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα;
Απολύτως τίποτα, μόνο ότι στο φορολογικό σύστημα των ναυτικών, εντάχθηκαν τελευταία οι ναυτικοί που είναι ναυτολογημένοι σε ιδιωτικά θαλαμηγά σκάφη.
Τι ισχύει στην Ελλάδα
Το φορολογικό σύστημα των ναυτικών στην Ελλάδα είναι ένα ειδικό καθεστώς, διαχωρισμένο από τη γενική φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και κατοχυρώνεται κυρίως από τις διατάξεις του Ν. 27/1975 και τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013).
Οι ναυτικοί φορολογούνται με Ειδικούς Φορολογικούς Συντελεστές: Οι ναυτικοί που απασχολούνται σε εμπορικά πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας (εφόσον είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος), υπάγονται σε ειδική φορολογική κλίμακα, με αυτοτελή φορολόγηση που εξαντλεί τη φορολογική τους υποχρέωση για αυτά τα εισοδήματα. Οι συντελεστές είναι:
– 10% επί των συνολικών αποδοχών για τα κατώτερα πληρώματα.
– 15% επί των συνολικών αποδοχών για τους αξιωματικούς.
Σε αυτούς τους συντελεστές υπάγονται:
Οι ναυτικοί που υπηρετούν σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού (Α’ κατηγορίας πλοίων, δηλαδή πλοία ελληνικής σημαίας που υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας).
Οι ναυτικοί που υπηρετούν σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267 του Ν. 4555/2018 (π.χ. πλωτές εξέδρες, πλωτές αποθήκες κ.λπ.), φορολογούνται επίσης με τους ίδιους συντελεστές (10% ή 15% ανάλογα με την ιδιότητα).
Οι δόκιμοι αξιωματικοί και οι δόκιμοι μηχανικοί χαρακτηρίζονται ως κατώτερο πλήρωμα και φορολογούνται με 10%.
Για τους ναυτικούς που εργάζονται σε πλοία με ελληνική σημαία ή εκτελούν εσωτερικές πλόες ανεξαρτήτως σημαίας πλοίου, ο φόρος παρακρατείται από τον εργοδότη (ναυτιλιακή εταιρεία) κάθε μήνα και αποδίδεται στο κράτος.
Σε πλοία με ξένη σημαία τα οποία δεν είναι συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), οι μηνιαίες αποδοχές είναι μικτές. Σε αυτή την περίπτωση, οι ναυτικοί είναι υπεύθυνοι να δηλώνουν οι ίδιοι τις αποδοχές τους στην ετήσια φορολογική τους δήλωση και να καταβάλλουν τον αναλογούντα φόρο.
Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης: Πέραν του ειδικού αυτού φόρου, οι ναυτικοί υπόκεινται και στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης (η οποία έχει καταργηθεί για τους περισσότερους μισθωτούς από το 2023, αλλά μπορεί να εξακολουθεί να ισχύει για κάποιες ειδικές κατηγορίες ή να προβλέπεται για συγκεκριμένα έτη). Οι συντελεστές της εισφοράς αυτής είναι κλιμακωτοί ανάλογα με το ύψος του
Οι ναυτικοί καταβάλλουν και τις προβλεπόμενες ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ (Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο), καθώς και εισφορά στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ). Αυτές οι εισφορές είναι ξεχωριστές από τη φορολογία εισοδήματος.
Φορολογικός Κάτοικος Ελλάδος: Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το ειδικό αυτό φορολογικό καθεστώς εφαρμόζεται σε ναυτικούς που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος. Εάν ένας ναυτικός θεωρείται φορολογικός κάτοικος άλλης χώρας, η φορολογική του μεταχείριση θα καθορίζεται από τη φορολογική νομοθεσία της χώρας κατοικίας του και τυχόν διμερείς συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας μεταξύ Ελλάδας και της εν λόγω χώρας.
Συνοπτικά, το φορολογικό σύστημα των ναυτικών στην Ελλάδα είναι ένα ευνοϊκό και σταθερό καθεστώς με χαμηλούς, αυτοτελείς συντελεστές φόρου επί των αποδοχών τους, το οποίο στοχεύει στην προσέλκυση και διατήρηση του ελληνικού ναυτικού δυναμικού.
Ωστόσο, υπάρχουν ναυτικοί σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς.
Η Κύπρος, προσφέρει πλήρη απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος για τους μισθούς των αξιωματικών και του πληρώματος που απασχολούνται σε επιλέξιμα πλοία υπό κυπριακή, ΕΕ ή ΕΟΧ σημαία, εφόσον είναι φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου.
Η Μάλτα, για τους ναυτικούς που δεν είναι φορολογικοί κάτοικοι Μάλτας, οι αποδοχές τους από εργασία σε πλοία υπό σημαία Μάλτας συνήθως δεν φορολογούνται στη Μάλτα. Για υψηλά ειδικευμένους ναυτικούς που είναι κάτοικοι Μάλτας, υπάρχει ένα φορολογικό πρόγραμμα με σταθερό συντελεστή 15%.
Η Ολλανδία, παρέχει μια έκπτωση φόρου ναυτιλίας, η οποία μειώνει τις κρατήσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για τους ναυτικούς. Η έκπτωση μπορεί να φτάσει το 40% της αμοιβής για ναυτικούς που κατοικούν στην Ολλανδία ή σε χώρες ΕΕ/ΕΟΧ και 10% για άτομα εκτός ΕΕ/ΕΟΧ.
Η Γερμανία, αν και οι φορολογικοί κάτοικοι Γερμανίας υπόκεινται στη γενική φορολογική κλίμακα, υπάρχει μια δυνατότητα απαλλαγής για εισοδήματα από εργασία σε πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το κύριο κίνητρο είναι η κρατική επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για ναυτικούς σε πλοία γερμανικής σημαίας.
Διαβάστε επίσης:
F1 Βέλγιο: Προσπέρασμα – νίκη για Όσκαρ
Συρία: Πιθανότατα τον Σεπτέμβριο οι πρώτες βουλευτικές εκλογές στη μετά Άσαντ εποχή
ΗΠΑ-ΕΕ: Συμφωνία για δασμούς 15% στα ευρωπαϊκά προϊόντα, πλην χάλυβα και αλουμινίου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λίλιαν Βιλδιρίδη στο mononews για την αξιολόγηση του ΕΣΥ: Η μεγαλύτερη πρόκληση, η συμμετοχή και ο στόχος
- Buy, Hold or Sell: Άμεση ανάλυση για Ελλάκτωρ, ΙΝΤΕΚ, ΟΠΑΠ, ΠΛΑΘ, Diana, Exxon
- Metlen: Oλο το παρασκήνιο της εντυπωσιακής αποδοχής της δημόσιας πρότασης – Οι προσωπικές επαφές και οι εισροές 360 εκατ.
- Ο ενθουσιασμός για μετοχές, όλα τα μυστικά της Metlen και τι θα γίνει σήμερα, ο Λύκος και το λαγούμι, η επιτυχία της StiQ, οι άγνωστοι μικροεφοπλιστές, και το σχόλιο του ολιγάρχη για το νέο σκάφος του Νouveau
