• Business

    Σε αναζήτηση πυξίδας η αγορά του dry bulk

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Χωρίς «πυξίδα» παραμένει η αγορά του dry bulk, με την υπερπροσφορά πλοίων στον κλάδο να εμποδίζει την ανάκαμψη και τις ελπίδες να εστιάζονται σε μία ενδεχόμενη αύξηση της ζήτησης

    Όπως επισημαίνει σε έκθεσή της η αναλύτρια της Intermodal Εύα Τζίμα, όσον αφορά στην προσφορά πλοίων, «πολλές ελπίδες έχουν γεννηθεί από τη δραστηριότητα στο μέτωπο των διαλύσεων στα μεγαλύτερα μεγέθη (πλοίων) φέτος, αλλά η αλήθεια είναι ότι ακόμα έχουμε πολύ δρόμο μέχρι η προσφορά τονάζ να υποχωρήσει σε ένα επίπεδο που να μπορεί να υποστηρίξει ουσιαστικά τα έσοδα». Αναλύοντας μάλιστα τα αριθμητικά στοιχεία της αγοράς, εκτιμά ότι όχι μόνο δεν έχουμε φτάσει ακόμα σε ένα ικανοποιητικό σημείο, αλλά δεν είμαστε καν κοντά σε ένα τέτοιο ικανοποιητικό σημείο.

    Όσον αφορά όμως στη ζήτηση, παρά τις δραματικές γεωπολιτικές εξελίξεις στον κόσμο, με πιο πρόσφατη το βρετανικό δημοψήφισμα και την απόφαση των Βρετανών να αποχωρήσουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι αναπτυσσόμενες οικονομίες δείχνουν να είναι σε καλό δρόμο για μία ενίσχυση της οικονομικής τους παραγωγής, γεγονός που όπως εξηγεί είναι πολύ ευχάριστο για την αγορά dry bulk, καθώς αυτές οι οικονομίες αποτελούν πάνω από το 70% της παγκόσμιας ανάπτυξης και είναι οι κύριοι παράγοντες που καθορίζουν τον τομέα του dry bulk.

    Όμως ένα άλλο πρόβλημα που προκαλεί επιπλέον στρεβλώσεις σε μία ήδη προβληματική αγορά όπως αυτή του dry bulk είναι η ύπαρξη πολλών διαφορετικών μεγεθών πλοίων (όπως ultramax, kamsarmax και post-panamax) που δραστηριοποιούνται πλέον στην αγορά. «Χρειαζόταν πραγματικά το εμπόριο dry bulk τέτοια μεγέθη ή έχει ξεπεράσει η αγορά τον εαυτό της από την τελευταία «έκρηξη»; Γεγονός: όσο εξελίσσονται τα σχέδια, τα πλοία αλλάζουν τόσο σε αποδοτικότητα όσο και σε μέγεθος. Αλλά και πάλι, δεν θα έπρεπε αυτό το τελευταίο να είναι μία μακροπρόθεσμη διαδικασία κατά τη διάρκεια της οποίας ο στόλος των παλιών μεγεθών μειώνεται σημαντικά; Και πολύ πιο σημαντικό: μία διαδικασία κατά τη διάρκεια της οποίας η πραγματική ζήτηση και επομένως οι ναυλωτές και οι έμποροι καθορίζουν το μέγεθος των φορτίων χρειάζεται πολλά περισσότερα από τους ναυπηγούς; Δεν είναι να απορεί κανείς που το κακόμοιρο panamax πιέζεται τόσο από κάτω (ultramaxes) όσο και από πάνω (kamsarmaxes) σε εύρος dwt, ενώ ο σύγχρονος στόλος Post Panamax επίσης δυσκολεύεται να επιβιώσει», παρατηρεί η αναλύτρια της Intermodal.

    Όσο για τις διάφορες στρατηγικές που ακολουθούν οι πλοιοκτήτες στον τομέα του dry bulk, η Εύα Τζίμα διερωτάται μεταξύ άλλων: «Κάποιος που αγοράζει σήμερα ένα ‘φτηνό’ πλοίο θα μπορούσε πιθανόν να βγάλει χρήματα από μία ανάκαμψη στις τιμές στο μέλλον. Αλλά είναι απλώς το ‘φτηνό’ ο στόχος;». Και τι θα γίνει αν, εν τέλει, αυτή η ανάκαμψη καθυστερήσει κι άλλο;

    Το βασικό ερώτημα, εκτιμά, είναι αν σε αυτή τη συγκεκριμένη κρίση η νέα τάση που θα δημιουργηθεί θα είναι το ποντάρισμα σε μεγαλύτερα, πιο ακριβά μεγέθη πλοίων ή οι επενδύσεις σε μικρότερα πλοία που μπορούν πιο εύκολα να εξασφαλίσουν ναύλωση σε δύσκολες εποχές.

    Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr:

    http://www.mononews.gr/sta-chamilotera-epipeda-13-eton-parangelies-neon-plion/66631



    ΣΧΟΛΙΑ