• Business

    Σαρώνουν private label και χύμα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ

    • Άννα Διανά
    Καρότσι στο σούπερ μάρκετ (ΙΕΛΚΑ: Οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις)


    Η ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει στρέψει τους καταναλωτές στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

    Χωρίς να έχουν φτάσει στο υψηλότερό τους σημείο το 2014 όπου το μερίδιό τους έφτασε στο 19%, τα ανώνυμα προϊόντα συνεχίζουν να αυξάνουν μερίδια και μάλιστα με ανάπτυξη σχεδόν διπλάσια από τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς των ταχυκίνητων προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

    Στο 17,4% το μερίδιο στο πρώτο πεντάμηνο

    Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, για το πρώτο πεντάμηνο του έτους το μερίδιο σε αξία των private label, έφτασε το 17,4% από 16,3% πέρυσι. Και σημειωτέον ότι στο μερίδιο αυτό δεν προσμετρώνται οι πωλήσεις από τη Lidl.

    Ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων σε αξία είναι στο 19,4% στο πρώτο πεντάμηνο της φετινής ενώ πέρυσι «έτρεξαν» με 16,4%.

    Αν εξαιρέσει κανείς το 2010 και το 2011, όπου στην καρδιά των μνημονιακών χρόνων, τα Pl αναπτύσσονταν με ρυθμούς κοντά στο 35% όλα τα επόμενα χρόνια μέχρι και το 2021 είχε μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης.

    Η τάση αυτή αναδείχτηκε λόγω των συνεχών ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αποτελώντας μια εναλλακτική για τα νοικοκυριά, που λόγω των πληθωριστικών πιέσεων βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται.

    Το καλάθι του νοικοκυριού, καταλύτης για την ανάπτυξη των PL

    Στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχει συμβάλλει σημαντικά και το καλάθι του νοικοκυριού, στο οποίο κυριαρχούν τα προϊόντα αυτά.

    Ενδεικτικό της επίδρασης που έχει το καλάθι του νοικοκυριού στο μείγμα πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, είναι οι απώλειες που καταγράφουν βιομηχανίες λόγω της στροφής των καταναλωτών στα PL.

    Μάλιστα όπως είχε πει τον περασμένο Απρίλιο ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, κ. Χρήστος Τσόλκας η γαλακτοβιομηχανία είδε τις πωλήσεις της στο γάλα να μειώνονται κατά 3-4% από το «καλάθι του νοικοκυριού» και τις πωλήσεις των private label να εκτινάσσονται από το 11% στο 25%.

    Αύξηση στις πωλήσεις για τα επί ζυγίω προϊόντα

    Ένα άλλο στοιχείο που προκύπτει από τα στοιχεία της Circana για τις πωλήσεις το πρώτο πεντάμηνο και την καταναλωτική συμπεριφορά είναι η σημαντική αύξηση σε αξία του τζίρου των επί ζυγίω προϊόντων.

    Όλες οι υποκατηγορίες εμφάνισαν ανάπτυξη από 0,3% στα ψάρια μέχρι 18,2% στις σαλάτες και 11,3% στο κρέας και 14,7% στο κοτόπουλο.

    Συνολικά τα επί ζυγίω προϊόντα τρέχουν με ρυθμό ανάπτυξης 9,8%.

    Στο πρώτο πεντάμηνο του  έτους συνολικά οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν σε αξία κατά 9,5%, στα 3,644 δισεκ. ευρώ.

    Πρόκειται πληθωριστική αύξηση τζίρου, αφού οι πωλήσεις σε όγκο παρέμειναν στην πραγματικότητα σταθερές, καταγράφοντας οριακή άνοδο +0,4%.

    Ποια προϊόντα αύξησαν όγκο πωλήσεων

    Σε ό,τι αφορά τις τιμές, διψήφια ποσοστά ανόδου κατέγραψαν τα γαλακτοκομικά (+14,5%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (10,75) και τα προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι (+13,7%).

    Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατέγραψαν τα snacks (+5,8%), με αύξηση της αξίας τους κατά 13,9% και ακολουθούν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής με +3,8%.

    Αντίθετα οριακή πτώση σημειώθηκε  στην κατανάλωση τυποποιημένων τροφίμων (-1,3%), γαλακτοκομικών (-1,95), αλκοολούχων ποτών (-0,6%).

    Αναφορικά με τις πωλήσεις ανά μήνα συνεχίστηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα η διψήφια ανάπτυξη στον κλάδο μετά το 3,6% του Μαρτίου.

    Ειδικότερα τον Μάιο η αγορά έτρεξε με 12,4%, τον Απρίλιο με 11,7% ενώ υψηλό διψήφιο ποσοστό καταγράφηκε και τον Φεβρουάριο όπου ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν στο 16,7%.

    Διαβάστε επίσης:

    Υπουργείο Ανάπτυξης: Τα όπλα στη φαρέτρα για την ακρίβεια στα τρόφιμα

    Νέα μείωση του πληθωρισμού τον Ιούνιο – Προβληματισμός για τις τιμές στα τρόφιμα

    Μασούτης: Η συνεργασία για τις επιχειρήσεις, όχημα για καλύτερη χρηματοδότηση



    ΣΧΟΛΙΑ