ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι θαλάσσιες αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου έφτασαν σε υψηλό 28 μηνών τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες, εν μέσω αυξημένης παραγωγής και ουκρανικών επιθέσεων σε ρωσικά διυλιστήρια, οι οποίες αναγκάζουν τη μετατόπιση ποσοτήτων προς εξαγωγή μέσω τερματικών σταθμών.
Ο μέσος όρος τετραεβδομαδιαίων αποστολών από τα ρωσικά λιμάνια έφτασε τα 3,74 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως τις 12 Οκτωβρίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg — το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2023.
Ο μέσος όρος αυτός προσφέρει πιο ξεκάθαρη εικόνα για τις υποκείμενες τάσεις, σε σύγκριση με τα πιο ευμετάβλητα εβδομαδιαία στοιχεία.
Η Μόσχα αυξάνει σταδιακά την παραγωγή αργού πετρελαίου, σύμφωνα με τον αυξανόμενο στόχο που έχει τεθεί στο πλαίσιο της μακροχρόνιας προσπάθειας της ομάδας παραγωγών του OPEC+ να επιστρέψουν ποσότητες πετρελαίου στην αγορά. Από τον Μάρτιο — πριν ξεκινήσει η αύξηση — ο στόχος παραγωγής της Ρωσίας έχει ανέβει κατά περισσότερο από 500.000 βαρέλια την ημέρα.
Το διαθέσιμο αργό για εξαγωγή έχει επίσης αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, λόγω της εντατικοποίησης των ουκρανικών επιθέσεων με drones σε ρωσικά διυλιστήρια. Από τις αρχές Αυγούστου έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον 28 επιθέσεις, έναντι 21 συνολικά τους πρώτους επτά μήνες του έτους.
Το αργό που δεν μπορεί να επεξεργαστεί λόγω των επιθέσεων, πιθανότατα κατευθύνεται προς εξαγωγή μέσω των λιμανιών της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας.
Οι αποστολές από Primorsk, Ust-Luga και Novorossiysk ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 2,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα κατά την τελευταία τετραεβδομαδιαία περίοδο. Αυτό αφήνει ελάχιστα περιθώρια εφεδρικής ικανότητας στα τερματικά, ιδιαίτερα με την προσέγγιση του χειμώνα, όταν οι καιρικές συνθήκες μπορεί να επηρεάσουν τις φορτώσεις.
Αποστολές Αργού Πετρελαίου
Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και τις αναφορές πρακτόρων λιμένων, 35 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 27,2 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 12 Οκτωβρίου — σχεδόν αμετάβλητο από τα 27,17 εκατ. βαρέλια την προηγούμενη εβδομάδα, με τον ίδιο αριθμό πλοίων.
Κατά μέσο όρο, οι καθημερινές αποστολές την εβδομάδα έως τις 12 Οκτωβρίου ανήλθαν στα 3,89 εκατ. βαρέλια/ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε εβδομάδων.
Επιπλέον, δύο φορτία πετρελαίου Kebco από το Καζακστάν εξήχθησαν κατά την ίδια περίοδο — ένα από το Ust-Luga και ένα από το Novorossiysk.
Η μείωση των εξαγωγών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των αποστολών από τη Βαλτική και τον Ειρηνικό.
Αξία Εξαγωγών
Σε τετραεβδομαδιαία βάση, η ακαθάριστη αξία των ρωσικών εξαγωγών αυξήθηκε κατά περίπου 60 εκατ. δολάρια, φτάνοντας το υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου έτους — στα 1,49 δισ. δολάρια την εβδομάδα, για τις 28 ημέρες έως τις 12 Οκτωβρίου.
Οι τιμές εξαγωγής του ρωσικού Urals από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα ήταν σχεδόν αμετάβλητες στα 54,78 και 55,08 δολάρια/βαρέλι, αντίστοιχα.
Η τιμή του ESPO (Ειρηνικού) μειώθηκε κατά 0,40 δολάρια στα 62,02 δολάρια/βαρέλι.
Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία αυξήθηκαν κατά 0,10 δολάρια, στα 65,61 δολάρια/βαρέλι, σύμφωνα με την Argus Media.
Σε εβδομαδιαία βάση, η αξία των εξαγωγών έφτασε τα 1,53 δισ. δολάρια έως τις 12 Οκτωβρίου — ουσιαστικά αμετάβλητη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι τιμές των Urals από τη Βαλτική έπεσαν κατά 0,40 δολάρια, στα 53,87 δολάρια/βαρέλι.
Από τη Μαύρη Θάλασσα, οι τιμές μειώθηκαν κατά 0,20 δολάρια, στα 54,35 δολάρια/βαρέλι.
Το ESPO υποχώρησε κατά 0,70 δολάρια, στα 60,92 δολάρια/βαρέλι.
Ροές Ανά Προορισμό
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς ασιατικές χώρες — συμπεριλαμβανομένων εκείνων χωρίς δηλωμένο τελικό προορισμό — αυξήθηκαν στα 3,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα κατά τις 28 ημέρες έως τις 12 Οκτωβρίου, από 3,19 εκατ. την προηγούμενη περίοδο, φτάνοντας σε υψηλό από τον Ιούνιο του 2023.
Αν και οι αποστολές προς Κίνα και Ινδία φαίνεται να μειώνονται, αυξάνεται ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που δεν δηλώνουν τελικό προορισμό, κάτι που μπορεί να ανατρέψει την εικόνα. Πολλά πλοία δεν καταγράφουν τελικό προορισμό έως ότου διασχίσουν την Αραβική Θάλασσα, ενώ κάποια ποτέ δεν τον δηλώνουν, ακόμα και μετά την εκφόρτωση.
Οι ροές προς την Κίνα έπεσαν στα 1,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα
Οι ροές προς την Ινδία μειώθηκαν στα 810.000 βαρέλια/ημέρα
Ωστόσο, σχεδόν 1,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα βρίσκονται σε πλοία χωρίς δηλωμένο προορισμό
Από αυτά:
1,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα προέρχονται από δυτικά ρωσικά λιμάνια (με σήμανση Πορτ Σάιντ ή Διώρυγα του Σουέζ) ή από λιμάνια του Ειρηνικού χωρίς σαφή προορισμό
270.000 βαρέλια/ημέρα βρίσκονται σε πλοία χωρίς κανένα σήμα προορισμού
Οι ροές προς την Τουρκία μειώθηκαν στα 310.000 βαρέλια/ημέρα από 340.000, ενώ οι αποστολές προς τη Συρία παρέμειναν αμετάβλητες στα 35.000 βαρέλια/ημέρα.
Διαβάστε επίσης:
Ελλάδα: Το νομικό θρίλερ με τα warrants αποκτά νέα διάσταση
EasyJet: Σενάρια εξαγοράς της αεροπορικής από τον ναυτιλιακό κολοσσό MSC – Εκτίναξη της μετοχής
ΕΕ: Εξετάζει «σκληρή απάντηση» στις περιοριστικές πολιτικές της Κίνας για τα ορυκτά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Boυλή-προσχέδιο προϋπολογισμού: Μεταρρυθμίσεις για μεγαλύτερη προσέλκυση επενδύσεων ζήτησαν βουλευτές της συμπολίτευσης
- LVMH: Οι σαμπάνιες Moët & Chandon και τα αρώματα Dior έφεραν απροσδόκητη άνοδο στις πωλήσεις τρίμηνου για τον ομίλο
- Γ. Στάσσης: Επενδύσεις στην ενεργειακή ευελιξία στην εποχή των data centers – Απαραίτητη η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου
- Ρόδος: Εγκεφαλικά νεκρό το 3χρονο κοριτσάκι που βρέθηκε χωρίς αισθήσεις σε πισίνα ξενοδοχείου
