• Business

    Πώς η γραμμή 4 θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στην Αθήνα

    Κωνσταντίνος Μιτζαλης, διευθύνων σύμβουλος ΑΒΑΞ, Νίκος Κουρετας, Διευθύνων Σύμβουλος Ελληνικό Μετρό

    Κωνσταντίνος Μιτζαλης, διευθύνων σύμβουλος ΑΒΑΞ, Νίκος Κουρετας, Διευθύνων Σύμβουλος Ελληνικό Μετρό


    Σημαντικές λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας αναμένεται να δώσει η υπό κατασκευή γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, την οποία έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom.

    Πρόκειται για το μεγαλύτερο υπό κατασκευή έργο στη χώρα μας που αποτελεί μία κομβική συγκοινωνιακή παρέμβαση που κατά τη λειτουργία της θα εξυπηρετεί περίπου 340 χιλιάδες επιβάτες σε καθημερινή βάση.

    Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αποδεσμευτεί ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων, τουλάχιστον 53 χιλιάδες. Επομένως, θα υπάρξει μία σημαντική κυκλοφοριακή ανάσα για την πρωτεύουσα ενώ οι επιβάτες της νέας γραμμής θα εξοικονομούν χρόνο καθώς η απόσταση Άλσος Βεΐκου – Γουδί θα καλύπτεται σε 17 λεπτά, ενώ μέχρι στιγμής οι οδηγοί χρειάζονται τουλάχιστον το διπλάσιο χρόνο.

    Το παραπάνω θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, γεγονός και το οποίο συνεπάγεται σημαντική συρρίκνωση των εκπομπών ρύπων καθώς η ποσότητα του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που θα εκλύεται στην αθηναϊκή ατμόσφαιρα θα μειωθεί κατά κατά 318 τόνους ανά ημέρα.

    Τι αλλάζει με τη νέα γραμμή του Μετρό

    Οι σημαντικότερες αλλαγές θα είναι εμφανής στις χρονοαποστάσεις μεταξύ των σταθμών και με αυτό τον τρόπο θα δοθούν λύσεις για το κυκλοφοριακό της Αθήνας. Ενδεικτικά αυτές διαμορφώνονται ως εξής:

    • Γουδή-Κολωνάκη: 8 Λεπτά
    • Κυψέλη- Ευαγγελισμός: 8 Λεπτά
    •  Γαλάτσι-Πανεπιστημιούπολη: 13 Λεπτά

    Επιπλέον, η Γραμμή 4 θα συνδέεται με τις γραμμές 2 (κόκκινη γραμμή) και 3 (μπλε γραμμή) μεσω των σταθμών Πανεπιστήμιο (μέσω του σταθμού Ακαδημία) και Ευαγγελισμός. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά ο χρόνος κάλυψης χρονοβόρων αποστάσεων.

    Για παράδειγμα:

    • Η απόσταση Πανεπιστημιούπολη-Πειραιάς θα καλύπτεται σε 25 λεπτά
    • Για την απόσταση Δικαστήριο-Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθήνας θα χρειάζονται 10 λεπτά
    • Οι επιβάτες από το σταθμό Κυψέλη θα μπορούν να είναι σε λιγότερο από 25 λεπτά στο σταθμό του Ελληνικού

    Εκτός όμως από τις οδικές μεταφορές η νέα πορτοκαλί γραμμή θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση των υφιστάμενων τριών γραμμών και ειδικότερα των κεντρικών σταθμών, όπως το Σύνταγμα και ο Ευαγγελισμός.

    Επιπλέον θα δώσει παρέχει πρόσβαση σε σημαντικά σημεία και κτίρια της πόλης όπως τα Δικαστήρια στου Γκύζη, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο και την Πανεπιστημιούπολη.

    Σε τι στάδιο βρίσκεται το έργο

    Στην παρούσα φάση κατασκευαστική κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom έχει παραλάβει από την ΕΡΕΤΒΟ τα πέντε από τα 15 εργοτάξια των σταθμών και ο πρώτος μετροπόντικας που έχει βαφτιστεί «Αθηνά» έχει ξεκινήσει το ταξίδι του από το φρέαρ της Κατεχάκης.

    Βάσει των όσων αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των δημοσιογράφων από τον όμιλο ΑΒΑΞ την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου, ο μετροπόντικας έχει σκάψει ήδη τα πρώτα 700 μέτρα και βρίσκεται κάτω από το πάρκο της πρώην σχολής της χωροφυλακής, ενώ υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διανοίγονται περίπου 15 μέτρα σήραγγας.

    Όσον αφορά το δεύτερο μετροπόντικα που βρίσκεται στο εργοτάξιο της Βεΐκου και ονομάζεται Νίκη, αυτός έχει ήδη συναρμολογηθεί και αναμένεται να ξεκινήσει το σκάψιμο εντός του μήνα.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο μετροπόντικες αποτελούν τα πιο σύγχρονα μηχανήματα σε όλο τον κόσμο και μπορούν να ανοίγουν τις σήραγγες με τη μικρότερη δυνατή όχληση. Η Αθηνά αναμένεται να ταξιδέψει περίπου πέντε χιλιόμετρα (θα περάσει δηλαδή από τους σταθμούς Γουδή, Ζωγράφου, Ιλίσια,Πανεπιστημιούπολη και Καισαριανή), ενώ η Νίκη θα καλύψει λίγο μεγαλύτερη απόσταση, δηλαδή 7,2 χιλιόμετρα και θα περάσει από οκτώ σταθμούς (Γαλάτσι, Ελιώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι για να καταλήξει στον Ευαγγελισμό).

    Η αρχική σύμβαση με την κοινοπραξία υπεγράφη το καλοκαίρι του 2021 και το έργο πρέπει να έχει παραδοθεί οκτώ χρόνια αργότερα. Για να γίνει ωστόσο αυτό ο ΑΒΑΞ που είναι και ο leader της κοινοπραξίας πρέπει να αντιμετωπίσει μία σειρά προκλήσεων.

    Αυτές είναι οι καθυστερήσεις για την παραλαβή, συναρμολόγηση και εκκίνηση λειτουργίας των δύο μετροπόντικων που διήρκησαν περίπου ένα έτος, τις καθυστερήσεις στην παραλαβή των εργοταξίων από την ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες για τους σταθμούς και τα φρέατα, ενώ αναμένεται να φανεί και τι αποφάσισε ο ΣτΕ για την προσφυγή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα για τη μετακίνηση του σταθμου του Ευαγγελισμού από τον Πάρκο Ριζάρη.

    Διαβάστε επίσης

    ΑΒΑΞ: Blame Game για τις καθυστερήσεις της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας

    ΔΑΑ: Υψηλές πτήσεις με επενδύσεις €1,3 δισ. σε επεκτάσεις και νέες υποδομές

    Λιμάνι Βόλου: Στα τέλη Φεβρουαρίου εκδικάζονται στο ΣτΕ οι προσφυγές της Goldair



    ΣΧΟΛΙΑ