• Business

    Τι πραγματικά φταίει που έσκασε ο μετασχηματιστής του ΑΔΜΗΕ-Άλλοι 8 είναι… ίδιας ηλικίας

    Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης


    Στον κυκεώνα διαδικασιών και εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι ΔΕΚΟ που κάνουν τις προμήθειές τους με το Ν.4412, στις προσφυγές των ανταγωνιστών και στη γραφειοκρατία των δημόσιων διαγωνισμών, βρίσκονται οι απαντήσεις στην ερώτηση, γιατί ο  ΑΔΜΗΕ, βάσιζε τη λειτουργία του δικτύου Αττικής και Πελοποννήσου σε παμπάλαιους αυτοσχηματιστές, που προκάλεσαν προχθές  blackout σε Αττική και Πελοπόννησο..

    Το  συμβάν της 7ης Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, προκλήθηκε από ηλεκτρικό εσωτερικό σφάλμα σε αυτομετασχηματιστή 400/150/30kV ισχύος 280MVA  του 1986, που βρίσκεται εντός του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου και στην αδυναμία λειτουργίας του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV, κατασκευής 1972.

    Αν και από το 2018 ο Διαχειριστής προκήρυξε διαγωνισμό προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος,  λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, υπήρξαν καθυστερήσεις και οι  αυτομετασχηματιστές… ακόμη έρχονται.

    Το εκτεταμένο πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση που δημιουργήθηκε, ανέδειξε τη σημασία και την προτεραιότητα που πρέπει να έχουν κάποιες επενδύσεις, όταν συνδέονται με ένα δημόσιο αγαθό, όπως η ηλεκτροδότηση. Ανέδειξε όμως και τις αγκυλώσεις που συνυπάρχουν με τις ΔΕΚΟ, τη γραφειοκρατία των δημόσιων διαγωνισμών και τα εμπόδια που μπορεί να δημιουργήσουν οι συνεχείς καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους.

    Οι προσφυγές μεταξύ των εταιρειών, που μπορούν να γίνονται σε πολλά στάδια των διαγωνισμών, οι αργοί χρόνοι της ΑΕΠΠ (Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών), η γραφειοκρατία των διαδικασιών και οι αργοί χρόνοι παράδοσης των μετασχηματιστών από τη μια, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις του 2020 λόγω Covid, έφεραν  στη συγκεκριμένη περίπτωση τις μεγάλες καθυστερήσεις στις αντικαταστάσεις των παλαιών μετασχηματιστών του ΑΔΜΗΕ. Σημειώνεται ότι από τους 10 παλαιούς μετασχηματιστές οι πρώτοι δύο…θα αλλάξουν σε τρεις μήνες.

    Το χρονικό της αλλαγής των παλαιών μετασχηματιστών

    Υπενθυμίζεται ότι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕαπό τη ΔΕΗ έγινε το 2017 και η διοίκησή του από το 2018 εντόπισε το πρόβλημα των πεπαλαιωμένων μετασχηματιστών.

    Για να αντικαταστήσει τους 10 παλαιότερους αυτοσχηματιστές των υποσταθμών, ο ΑΔΜΗΕ προκήρυξε διαγωνισμό το 2018. Ωστόσο, μια προσφυγή της εταιρείας Δ.Α.ΜΠ του Πέτρου Μπεκιάρη, (μόνιμου προμηθευτή της ΔΕΗ ως τότε) κατά της συμμετοχής κινέζικων εταιρειών, υποχρέωσε τον ΑΔΜΗΕ να επαναπροκηρύξει το διαγωνισμό το 2019. Ο δεύτερος διαγωνισμός αντιμετώπισε προσφυγές μεταξύ των κινέζικων εταιρειών, οι οποίες αφού επιλύθηκαν, στις αρχές του 2020, το έργο ανατέθηκε στην κινέζικη εταιρεία  Shandong Power Equipment Co., Ltd (SPECO) και συμβασιοποιήθηκε.

    Από τότε ως σήμερα όμως, καμιά παράδοση δεν έγινε. Τόσο λόγω του χρόνου κατασκευής των μετασχηματιστών όσο και λόγω Covid.

    Το 2020 ήταν η δύσκολη χρονιά για την Κίνα πρώτα και μετά για όλο τον κόσμο και έτσι οι πρώτοι δύο μετασχηματιστές, που σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο πλοίο και έρχονται από την Κίνα, ακόμη δεν έχουν φτάσει στη χώρα. Αφού φθάσουν, θα χρειαστούν 3 μήνες εργασιών για να τοποθετηθούν στο ΚΥT Κουμουνδούρου στον Ασπρόπυργο, όπου προορίζονται.

    Ανά τρεις μήνες αναμένεται και νέα παραλαβή, ώστε σταδιακά μέσα στον επόμενο χρόνο να αντικατασταθούν όλοι οι παλαιότεροι μετασχηματιστές του ΑΔΜΗΕ. Ως τότε όμως ακόμη 8 παλαιοί μετασχηματιστές, θα συνεχίζουν να λειτουργούν….κάπου αλλού στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ.

    Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού και χρόνια εμπόδια στις επενδύσεις

    Ο εν λόγω διαγωνισμός εντάσσεται στο φιλόδοξο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από την Εταιρεία το 2018. Για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 16,5 εκατ. και 21 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

    Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε, ήταν ένα σήμα κινδύνου για όσα προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν όταν σημαντικές επενδύσεις ενώ αποφασίζονται και προγραμματίζονται δεν γίνονται ή καθυστερούν για χρόνια.

    Ακόμη πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η άλλη επένδυση του ΑΔΜΗΕ στο Δυτικό Διάδρομο της Πελοποννήσου, που δεν ολοκληρώνεται και δεν μπορεί η Πελοπόννησος να συνδεθεί στην Υπερυψηλή Τάση.

    Σημειώνεται μάλιστα, ότι αν  τα γνωστά εμπόδια στον Δυτικό Διάδρομο (λόγω των αντιδράσεων της Μονής Αγ. Θεοδωρων) δεν είχαν εμποδίσει να συνδεθεί η Πελοπόννησος στην Υπερυψηλή Τάση,  δεν θα είχε πρόβλημα διακοπών ηλεκτρικού ρεύματος η Πελοπόννησος, στο προχθεσινό blackout. Κι έτσι επιβεβαιώνεται με άλλο ένα παράδειγμα το παράδοξο με τις δημόσιες επενδύσεις, που μπορεί να είναι σημαντικές για τους πολλούς, αλλά είναι και οι…δυσκολότερο να γίνουν.

    Όσο καθυστερεί η ολοκλήρωση σημαντικών  επενδύσεων εξαιτίας των επιλογών των λίγων τόσο θα αυξάνονται οι κίνδυνοι και οι ελλείψεις για υποδομές που αφορούν τους πολλούς.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ