• Business

    Πασχαλινή αγορά: Σε θέση… μάχης το λιανεμπόριο για τζίρο άνω του 1,5 δισ. ευρώ

    Καρότσι στο σούπερ μάρκετ (ΙΕΛΚΑ: Οκτώ στους δέκα καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις)


    Παρά την ακρίβεια και τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις οι καταναλωτές έχουν ξεχυθεί στα καταστήματα, βοηθούντος και του καλού καιρού για τις πασχαλινές αγορές.

    Η πρώτη επιβεβαίωση ήταν χθες Κυριακή των Βαΐων με τα εμπορικά καταστήματα ανοιχτά και τους καταναλωτές να κάνουν τις πρώτες πασχαλινές αγορές ενόψει και της «απόδρασης» για πολλούς από αυτούς εκτός των αστικών κέντρων.

    Ο πήχης του εμπορικού κόσμου έχει μπει ψηλά, με την προσδοκία ο φετινός τζίρος να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ της περσινής πασχαλινής αγοράς, παρά τον πληθωρισμό που έχει συμπιέσει τα εισοδήματα των καταναλωτών.

    Αύξηση στον τζίρο, «φρένο» στον όγκο

    «Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που περιλαμβάνονται στο πασχαλινό τραπέζι, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περιορίσουν την κατανάλωση και τον πασχαλινό τζίρο σε πολλούς άλλους κλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα εποχικά δώρα, παιχνίδια, λαμπάδες, σοκολατοειδή, παιδική ένδυση και υπόδηση, που αποτελούν μεγάλο μέρος των πασχαλινών εορταστικών δαπανών, ενώ «φρενάρισμα» στον όγκο πωλήσεων παρατηρείται στις αγορές των σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με τον τζίρο» επισημαίνει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης.

    «Οι καταναλωτές έχουν σαφώς αλλάξει συνήθειες, όπως αποτυπώνουν οι μελέτες, και αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, ενώ ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων. Στρέφονται στο “καταφύγιο” των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με 17,7%, όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης το 2012» συμπληρώνοντας ωστόσο ότι «η αγορά, πάντως, ευελπιστεί να απορροφήσει μεγάλο μέρος του δώρου του Πάσχα, υπολογίζοντας να ξεπεράσει τη συνήθη υποτονική κίνηση των τελευταίων ετών και να ξεπεράσει τον περυσινό πασχαλινό τζίρο των 1,5 δις ευρώ».

    Στους κερδισμένους της αγοράς τα καταστήματα παιχνιδιών

    Στους κερδισμένους της πασχαλινής αγοράς είναι παραδοσιακά τα καταστήματα παιχνιδιών με το «καλάθι του νονού», να εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης κατά την επίσκεψή του σε καταστήματα παιχνιδιών το «καλάθι» έχει μεγάλη ζήτηση, μεγαλύτερη απ’ ότι είχε την περίοδο των Χριστουγέννων.

    Το «καλάθι των νονών» που θα είναι σε ισχύ έως τις 15 Απριλίου περιλαμβάνει 12 συνολικά κατηγορίες παιχνιδιών και ειδικότερα πασχαλινές λαμπάδες – παιχνίδια, επιτραπέζια / παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα, μουσικά παιχνίδια και σοκολατένια αυγά.

    Η… μάχη της τιμής του οβελία

    Λίγες ημέρες πριν το εορταστικό τραπέζι η μάχη για την τιμή «πρωταγωνιστή» κορυφώνεται. Με την ένταξη των αμνοεριφίων στο «καλάθι» των σούπερ μάρκετ η τιμή κινείται κοντά στα περσινά επίπεδα εντείνοντας τον ανταγωνισμό αλλά και τις αντιπαραθέσεις στην αγορά.

    Τα αμνοερίφια από την περασμένη Τετάρτη έχουν μπει στο «καλάθι του νοικοκυριού» με τις τιμές να κυμαίνονται από 9,69 ευρώ το κιλό έως 10,8 ευρώ το κιλό. Η απόφαση του αρμόδιου υπουργείου να ενταχθεί τελικά το αρνί και το κατσίκι στο «καλάθι» των σούπερ μάρκετ, έχει προκαλέσει την αντίδραση των φορέων των κτηνοτρόφων, οι οποίοι σε κοινή τους ανακοίνωση έχουν προαναγγείλει σχετικές νομικές ενέργειες για το μέτρο.

    Όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης απαντώντας στις αιτιάσεις τόσο των κτηνοτρόφων όσο και των κρεοπωλών «μετά από μία μακρά περίοδο ανησυχίας για την τιμή του οβελία και των πασχαλινών αγαθών, εμείς, ως υπουργείο Ανάπτυξης, είχαμε κρατήσει την ψυχραιμία μας και είχαμε πει ότι κάνουμε τα απαραίτητα βήματα για να συγκρατήσουμε τις αυξήσεις. Βοηθήσαμε τα νοικοκυριά να μπορούν να βρουν κρέας σε προσιτή για αυτούς τιμή, αντιμετωπίζοντας τις συνέπειες της ακρίβειας που έφερε ο πόλεμος. Παρά τους αρχικούς φόβους για μεγάλη αύξηση φέτος στις τιμές στο αρνί και στο κατσίκι, η τιμή στόχος των 10 ευρώ επετεύχθη κρατώντας στο “καλάθι” τις τιμές στα περυσινά τελικά επίπεδα».

    Πάντως, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, Παναγιώτης Πεβερέτος σε τηλεοπτική εκπομπή το πρωί του Σαββάτου, θα υπάρξει προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τον τρόπο με τον ουσιαστικά «πριμοδοτείται» επικοινωνιακά η αγορά του πασχαλινού οβελία μέσα από τα σούπερ μάρκετ με τις δηλώσεις του Υπ. Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη και την ένταξη των αμνοεριφίων στο «Καλάθι του Πάσχα».

    Οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ

    Και αυτό την ώρα που οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν δείχνουν σημάδια αποκλιμάκωσης με εξαίρεση τον κλάδο των γαλακτοκομικών, που έχουν αρχίσει κάποιες μειώσεις τιμών.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τα οποία παρουσίασε στο συνέδριο Food Retail Summit 2023, ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο πληθωρισμός μειώνει την αγοραστική δύναμη και οι καταναλωτές βάζουν λιγότερα προϊόντα στο καλάθι τους κάνοντας παράλληλα πιο μικρές από πλευράς κατανάλωσης και πιο συχνές επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ.

    Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία από τον Ιανουάριο 2023 μέχρι και 16 Μαρτίου, η αύξηση σε αξία πωλήσεων στα προϊόντα σταθερού barcode διαμορφώθηκε στο 8,9%. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν σε ποσοστό 1%, ενώ την επόμενη εβδομάδα (έως 26/3/2023) καταγράφεται περαιτέρω μείωση στις ποσότητες φτάνοντας στο 1,7%. Η μεγαλύτερη πίεση στους όγκους πωλήσεων (-2,7%) καταγράφεται στα επώνυμα προϊόντα σε αντίθεση με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που εμφανίζουν ρυθμό ανάπτυξης στο 4,7%.

    Το εορταστικό ωράριο της Μ. Εβδομάδας

    Τα εμπορικά καταστήματα στην Αθήνα, με βάση το εορταστικό ωράριο που έχει προτείενι ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, λειτουργούν από σήμερα Μ. Δευτέρα έως και τη Μ. Πέμπτη από το 9 το πρωί έως τις 21.00, τη Μ. Παρασκευή από 13:00- 19:00 και το Μ. Σάββατο από 09:00 – 15:00.

    Τα εμπορικά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη λειτουργούν από τι 10:00-21:00 έως τη Μ. Πέμπτη, τη Μ. Παρασκευή από τις 13:00 – 19:00 και το Μ. Σάββατο από τις 10:00 – 16:00.

    Όσον αφορά τα πολυκαταστήματα το ωράριο λειτουργίας έως τη Μ. Πέμπτη είναι από τις 9:00- 21:00, τη Μ. Παρασκευή από τις 13:00 – 21:00 και το Μ. Σαββάτου από τις 09:00 – 20:00.

    Διαβάστε επίσης:



    ΣΧΟΛΙΑ