Business

Όλα τα μυστικά για την επιστροφή των Carrefour στην Ελλάδα

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
H Carrefour επιστρέφει στην Ελλάδα - Πότε ανοίγουν τα καταστήματα

Βασίλης Στασινούλιας, CEO της Retail & more.


Αν και το σήμα όπως και τα προϊόντα της Carrefour επανέρχονται έπειτα από περίπου μία δεκαετία στην Ελλάδα, μετά τη συνεργασία που υπέγραψε προ λίγων ημερών η γαλλική πολυεθνική με την εταιρεία Retail & more, το μοντέλο της επιστροφής της θα είναι διαφορετικό.

Ακόμα βεβαίως η διαδικασία διαμόρφωσης του πλάνου ανάπτυξης βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, ουσιαστικά στα «σπάργανα». Πηγές με γνώση των προθέσεων της εταιρείας ωστόσο σημειώνουν στο mononews πως πρόκειται για ένα πλάνο «φιλόδοξο και ρεαλιστικό».

Στους στόχους της Retail & more δεν είναι η δημιουργία hypermarket καταστημάτων, των μεγάλων δηλαδή σούπερ μάρκετ που γνώριζαν έως τώρα οι Έλληνες καταναλωτές. Αντίθετα αναμένεται να επενδύσει σε μικρότερα, με τις επωνυμίες Carrefour market, Carrefour express και τα νέα μοντέλα Carrefour bio kai Carrefour flash.

Τα καταστήματα που θα αναπτυχθούν στη «νέα εποχή» των Carrefour στη χώρα μας αναμένεται να είναι τόσο εταιρικά, ώστε να στηριχθεί το μοντέλο των flagship stores, όσο και franchise. Η εταιρεία δηλαδή θα απευθυνθεί και σε συνεργασίες με υπάρχουσες αλυσίδες και καταστήματα σε διάφορες περιοχές για προϊόντα με το σήμα Carrefour.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του mononews, στις ασκήσεις επί χάρτου προβλέπεται ότι η συμμετοχή των εταιρικών καταστημάτων στο πλάνο που διαμορφώνεται, είναι μικρή και κατά κύριο λόγο θα επιδιωχθούν οι συνεργασίες.

Το κόστος της επένδυσης και από πού θα προέλθουν τα κεφάλαια

Όταν πλέον το επόμενο διάστημα μορφοποιηθεί το πλάνο ανάπτυξης θα μπορεί να υπολογιστεί και το κόστος της επένδυσης. Καλά πληροφορημένες πηγές που έχουν γνώση για τις εξελίξεις, αναφέρουν πως τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν στο απώτερο μέλλον θα προέλθουν από Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου. Το ύψος της οποίας θα κριθεί αναλόγως των απαιτήσεων που θα «γεννηθούν» για τα επικείμενα επιχειρηματικά βήματα.

Κεντρικός πυλώνας της συμφωνίας είναι η εισηγμένη στο χρηματιστήριο Audiovisual, συμφερόντων της οικογένειας του αείμνηστου Θόδωρου Βαρδινογιάννη. Στην εν λόγω εταιρεία, η χρηματιστηριακή αξία της οποίας είναι σήμερα στα 74,2 εκατ. ευρώ, ο Νίκος και ο αδελφός του Γιάννης Βαρδινογιάννης μαζί με τη μητέρα τους Αναστασία, ελέγχουν το 92,5%.

Στο χαρτοφυλάκιο της Audiovisual ανήκει και η κατά 50,01 % της Teleunicom η οποία και ενοποιείται ολικά στα μεγέθη της. Με τη σειρά της, η Teleunicom ελέγχει το 51% της πρόσφατα συσταθείσας Retail & more η οποία και θα επωμιστεί το επιχειρηματικό σκέλος της συμφωνίας με τα Carrefour.

Στη Retail & more, το παλαιό στέλεχος της αγοράς που έχει χρηματίσει επί σειρά ετών σε υψηλόβαθμες θέσεις στη γαλλική αλυσίδα, Βασίλης Στασινούλιας, έχει σύμφωνα με πληροφορίες περίπου το 14,5% ενώ το υπόλοιπο 35,5% είναι στα χέρια παθητικού επενδυτή.

Η εν λόγω εταιρεία έχει συσταθεί το περασμένο καλοκαίρι με μετοχικό κεφάλαιο 250 χιλ. ευρώ, έχοντας υπογράψει σύμβαση αποκλειστικής διανομής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας Carrefour.

Έτσι όπως είναι διαμορφωμένο το εταιρικό πλέγμα, η Audiovisual και οι επιχειρηματίες που ελέγχουν τη μειοψηφία της Teleunicom, θα έχουν τον κεντρικό ρόλο στο ζήτημα της αύξησης κεφαλαίου, όποτε αυτό τεθεί. Ενδεχομένως και με πιθανές αλλαγές στους – μέχρι τώρα- υφιστάμενους μετοχικούς συσχετισμούς δυνάμεων.

Το business story της συμφωνίας

Εκ των πραγμάτων, το business story της συμφωνίας από την οποία και μπορεί να προκύψουν επιχειρηματικά κέρδη είναι η διαχείριση των εισαγωγών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της μεγάλης γαλλικής αλυσίδας. Aυτό βεβαίως σε συνάρτηση με την όλη πρωτοβουλία ανάπτυξης των καταστημάτων που σαφώς και αποτελεί φιλόδοξο στοίχημα αλλά ικανό να μετουσιωθεί σε πράξη, λόγω της εμπειρίας των στελεχών και ειδικά του Βασίλη Στασινούλια.

Επί του παρόντος η απεικόνιση που μπορεί να έχει η Audiovisual στα μελλοντικά κέρδη της Retail & more είναι της τάξεως του 25% του συνόλου. Όσο δηλαδή και η έμμεση συμμετοχή της. Ούτως ή άλλως  για την Audiovisual το στοίχημα της ανάταξης εξακολουθεί να παραμένει ανοιχτό. Και είναι χαρακτηριστικό ότι η πλευρά  της οικογένειας του Νίκου και Γιάννη Βαρδινογιάννη έχει χρειαστεί να εισφέρει μέχρι τώρα 52 εκατ. ευρώ στις διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου που έγιναν προκειμένου να επουλωθούν οι οικονομικές πληγές στην εισηγμένη. 

Την ίδια στιγμή είναι σε εξέλιξη εδώ και πολύ καιρό η κίνηση της Εθνικής Τράπεζας να προχωρήσει σε εκποίηση των δανείων ύψους 52 εκατ. ευρώ που έχει χορηγήσει στην εταιρεία. Τα δάνεια είναι μεν ενήμερα αλλά καθώς έχουν υποστεί βαθιά αναδιαμόρφωση και οι ημερομηνίες λήξης τους έχουν μετατοπιστεί για τα έτη 2030 και 2032, συγκαταλέγονται στο μεγάλο «καλάθι» των πιστωτικών ανοιγμάτων της τράπεζας.

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η τράπεζα είναι κοντά σε συμφωνία με fund που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για να αποκτήσει τα δάνεια, πλην όμως επισήμως δεν έχει ξεκαθαρίσει το τι ακριβώς μέλλει να γίνει.

Μέσα στην τελευταία τριετία η Audiovisual έχει προχωρήσει σε διαγραφές περίπου 95 εκατ. ευρώ από συσσωρευμένες ζημιές περασμένων χρήσεων έτσι ώστε να εξυγιάνει τον ισολογισμό της. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι δανεικά βάρη συνολικού ύψους  10,8 εκατ. ευρώ που είχε η εταιρεία στην Πειραιώς τα επωμίστηκαν οι ίδιοι οι βασικοί μέτοχοι. Οι οποίοι ανέλαβαν την υποχρέωση να τα εξυπηρετούν στο εξής μέσω της οικογενειακής τους εταιρείας, Doson investments. Στο χαρτοφυλάκιο δε της εταιρεία υπάρχει το 5,47% των μετοχών της Motor Oil, από όπου τα τελευταία χρόνια οι βασικοί μέτοχοι έχουν αντλήσει μερίσματα που αγγίζουν τα 35 εκατ.  ευρώ.

Η «μελανή σελίδα» του παρελθόντος για τα Carrefour

Παρά το γεγονός ότι η αποχώρηση των Carrefour από την Ελλάδα, στη συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών συνδέθηκε με μία προηγούμενη «μελανή σελίδα» στην αγορά των σούπερ μάρκετ, με τη νέα συνεργασία της γαλλικής αλυσίδας με τη Retail & more επιχειρείται, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, μία νέα αρχή. 

Εκτιμώντας ότι μεγάλα brands που είναι «δυνατά» στη συνείδηση του καταναλωτή, σε συνδυασμό με τα προϊόντα αλλά και τα  νέα μοντέλα καταστημάτων που αναμένεται να αναπτυχθούν το προσεχές διάστημα στην ελληνική αγορά με το σήμα της Carrefour (όπως για παράδειγμα τα Carrefour Bio με βιολογικά και τα Carrefour flash που οι καταναλωτές θα ψωνίζουν χωρίς καμία επαφή με πωλητές) θα επιτύχουν, όπως σημειώνουν, να ξαναβάλουν στη θέση που ήταν τη γαλλική αλυσίδα στη χώρα μας.

Διαβάστε επίσης:

Carrefour: Επιστρέφει στην Ελλάδα από το καλοκαίρι με νέο μοντέλο καταστημάτων



ΣΧΟΛΙΑ