• Business

    ΟΑΣΑ: Μια προσφορά για τον διαγωνισμό των €400 εκατ. για τις λεωφορειακές γραμμές της Αττικής

    Γιώργος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΑΣΑ

    Γιώργος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΑΣΑ


    Μόνο μία προσφορά κατατέθηκε στον διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για τη διαχείριση των 63 λεωφορειακών γραμμών Αττική και όπως αναφέρουν πηγές πολύ κοντά στη διαδικασία πρόκειται για μία κοινοπραξία, η οποία εκπροσωπείται από την ΚΤΕΛ Κορινθίας Α.Ε.

    Πρόκειται για ένα έργο αξίας 400 εκατ. Ευρώ, το οποίο «σπάει» σε δύο τμήματα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η κοινοπραξία ενδέχεται να έχει υποβάλει προσφορά και για τα δύο μέρη του διαγωνισμού, ενώ πιθανολογείται ότι η κοινοπραξία αποτελείται από έξι εταιρείες ΚΤΕΛ και δύο τουριστικά γραφεία.

    Αυτές είναι τα ΚΤΕΛ Κορίνθου, Αργους, Θήβας, Χανίων, Σαλαμίνας και Μαγνησίας, ενώ όσον αφορά τα τουριστικά γραφεία αυτά είναι τα Maroulis travel και Smile Acadimos.

    Το επόμενο βήμα είναι αποσφράγιση των φακέλων, η οποία αναμένεται να γίνει έως την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου και στη συνέχεια, εφόσον οι προσφορές δεν «κοπούν» στα στάδια των τεχνικών και οικονομικών αξιολογήσεων θα έχουμε την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ως αναδόχου.

    Στη συνέχεια το κείμενο της σύμβασης θα περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα υπογραφεί.

    Με το διαγωνισμό αυτό σταματάει το καθεστώς της επέκτασης των συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ Αττικής, το οποίο ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του 2020 ως απευθείας ανάθεσης λόγω μέτρων εκτάκτων ανάγκης καθώς είχε ξεσπάσει η πανδημία του κορονοϊού και έχει ανανεωθεί αρκετές φορές παρά τις ενστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

    Υπενθυμίζεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει θέσει αρκετές φορές εμπόδια στη μέχρι στιγμής απόδοσης της διαχείρισης των λεωφορειακών γραμμών της Αττικής στην ΚΤΕΛ Αττικής Α.Ε επικαλούμενο το γεγονός ότι οι επεκτάσεις των συμβάσεων με την εταιρεία ισοδυναμεί με απευθείας αναθέσεις σε βάθος πενταετίας.

    Ο ΟΑΣΑ στην προσπάθειά του να μη μείνει χωρίς οχήματα η Αττική έχει προσφύγει κατά των αποφάσεων αυτών και έχει πετύχει την αναίρεσή τους, ενώ και το ίδιο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών που επιβλέπει τον ΟΑΣΑ έχει περάσει τροπολογία (σ.σ. Από το περασμένο Δεκέμβριο).

    Βάσει της τροπολογίας αυτής ο ΟΑΣΑ έχει τη δυνατότητα να «αποφασίζει για τη λήψη έκτακτων μέτρων» και να προχωρεί σε απευθείας ανάθεση σε τρίτους ή παράταση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας, σε περίπτωση διακοπής των υπηρεσιών ή κινδύνου διακοπής τους, «για τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής των επιβατικών μεταφορών στην περιοχή της αρμοδιότητάς του»

    Τι αφορά ο διπλός διαγωνισμός – Πότε ξεκινά η νέα σύμβαση

    Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για τις λεωφορειακές γραμμές προκηρύχθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά ήταν άγονος καθώς δεν υπήρξε κανένα ενδιαφερόμενος. Αυτό είχε αποτέλεσμα να βγει εκ νέου στον αέρα στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου.

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά την Ανατολική Αττική και το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία.

    Το δεύτερο έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία.

    Σημειώνεται ότι εκτός από την προμήθεια των λεωφορείων και τη διαχείριση των δρομολογίων ο ανάδοχος καλείται επίσης να αναλάβει την εγκατάσταση εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) –Τηλεματικής, καθώς και την εγκατάσταση αμαξοστασίων.

    Μάλιστα, όπως αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού θα πρέπει εντός ενός έτους από την εκκίνηση του έργου να έχουν δημιουργηθεί δύο αμαξοστάσια, ένα για την ανατολική Αττική και άλλο ένα για τη Δυτική.

    Με την εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού και αν εν τέλει υπάρξει ενδιαφέρον από κάποια εταιρεία, το βασικότερο σενάριο είναι τα νέα λεωφορεία μαζί με τα απαραίτητα έργα υποδομής να είναι έτοιμα προς χρήση στα τέλη του 2024 ή τις αρχές του 2025.

    Να σημειωθεί ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο κατά τη διάρκεια του οποίου δε θα υπάρξουν προσφυγές και δε θα προκύψουν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, όπως για παράδειγμα να κολλήσουν οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

    Ποιες είναι οι δύο εταιρείες που διεκδικούν το έργο

    Στο σχήμα που έχει υποβάλει τη μοναδική προσφορά υπάρχουν και δύο αρκετά γνωστά τουριστικά γραφεία που διαθέτουν λεωφορεία και πραγματοποιούν οργανωμένα ταξίδια στη χώρα μας και το εξωτερικό.

    Το πιο γνωστό εξ΄αυτών είναι το Smile Acadimos που ανήκει στον όμιλο εταιρειών της Panolympia, η οποία διαθέτει περισσότερα από 190 λεωφορεία και δραστηριοποιείται στον τουρισμό από τη δεκαετία του 1960. Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της είναι ο Άρης Μαρίνης, ο οποίος είναι μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και Πρόεδρος του Σωματείου Τουριστικών Μεταφορών Πούλμαν.

    Όσον αφορά τα οικονομικά της αποτελέσματα βάσει των καταστάσεων για τη χρήση του 2022 προκύπτει ότι έχει ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 5 εκατ. Ευρώ με κέρδη 258 χιλιάδες ευρώ.

    Το δεύτερο τουριστικό γραφείο που θα συνεργαστεί με τα υπόλοιπα ΚΤΕΛ είναι η Maroulis travel με διευθύνοντες συμβούλους τους αδερφούς Βασίλη και Σπύρο Μαρούλη. Η εταιρεία έχει ξεκινήσει τη δράση της από το 1977 και μέχρι σήμερα αριθμεί περίπου 110 λεωφορεία της γερμανικής Daimler (πρόκειται για λεωφορεία των θυγατρικών της Mercedes και Setra).

    Από τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του 2022 προκύπτει ότι ο κύκλος εργασιών της ανέρχεται στα 9,8 εκατ. Ευρώ ενώ κατέγραψε κέρδη 1,6 εκατ. Ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Σιδηρόδρομος: Διπλάσιο το κόστος αποκατάστασης – Στα τέλη του 2025 παραδίδονται τα έργα

    ΒΟΑΚ: Όλο το παρασκήνιο του διαγωνισμού για τη mega παραχώρηση της Κρήτης

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επισφραγίζει την κυριαρχία της με την επικράτηση στο ΒΟΑΚ



    ΣΧΟΛΙΑ