• Business

    Νομοσχέδιο Ενέργειας: Γρίφος με τη συμμετοχή ΔΕΠΑ στον πλωτό σταθμό-Το 60% παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ το 2028


    Φιλόδοξο και τολμηρό είναι το νομοσχέδιο ενέργειας που κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή το βράδυ και σήμερα ξεκινά να συζητείται στις Επιτροπές της Βουλής. Με παρεμβάσεις σε όλους τους τομείς ενέργειας και αλλαγές, από το κείμενο που είχε τεθεί προς διαβούλευση, ο νέος νόμος, βάζει ψηλά τον πήχη των τιμημάτων στο πρόγραμμα ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων που θα ακολουθήσει και ανοίγει το δρόμο για μεγάλες επενδύσεις στις ΑΠΕ.

    Ο στόχος για τις ΑΠΕ, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα της κυβέρνησης και όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, είναι το 2028 το 60% της ηλεκτροπαραγωγής της χώρας να προέρχεται από ΑΠΕ, και  οι ανανεώσιμες πηγές να συμμετέχουν κατά  35% στην τελική ακαθάριστη κατανάλωση ενέργειας.

    Για να καταστούν όμως τα παραπάνω δυνατά με την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση για τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας απαιτείται να υιοθετηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις που θα έχουν έντονα αναπτυξιακό χαρακτήρα και θα ενισχύουν την εγκατάσταση νέων σταθμών ΑΠΕ σε ένα ώριμο και ασφαλές για επενδύσεις περιβάλλον. Παράλληλα, θα πρέπει να διορθωθούν παραλείψεις και λάθη των αμέσως προηγούμενων ετών, που δημιουργούσαν σύγχυση και εμπόδια στους επενδυτές για εγκατάσταση νέων σταθμών και να επισπευσθεί η ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών και κανονισμών για την εμπέδωση των κανόνων της αγοράς.

    ΔΕΠΑ Εμπορίας: Γρίφος με τη συμμετοχή στον πλωτό σταθμό Αλεξανδρούπολης

    Ο νόμος όπως εμφανίστηκε στη Βουλή, αυξάνει ακόμη πιο πολύ την αξία της πολύφερνης νύφης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, αφού της προσθέτει ένα ακόμη πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο το ενδεχόμενο συμμετοχής κατά 20-25% στον πλωτό σταθμό, FSRU Αλεξανδρούπολης, που αναπτύσσει η Gastrade του ομίλου Κοπελούζου.

    Όπως αναφερόταν και στην αρχική εκδοχή του σχεδίου νόμου, που είχε τεθεί σε διαβούλευση, στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παραμείνουν επίσης οι δεσμεύσεις χωρητικότητας στα διακρατικά πρότζεκτ.
    Αυτό που αλλάζει όμως είναι  η προοπτική συμμετοχής στο πλωτό terminal LNG στην Αλεξανδρούπολη, που θα ανήκει τελικά στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και όχι στη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων όπως προβλεπόταν αρχικά.  
    Υπενθυμίζεται  ότι η  ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων,  θα μείνει εκτός ιδιωτικοποίησης, οπότε η συμμετοχή 20% στον πλωτό σταθμό θα ιδιωτικοποιηθεί μαζί με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
    Η αλλαγή αυτή της τελευταίας στιγμής δημιουργεί ερωτήματα, ενώ άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν είναι δεδομένο ότι η  συμμετοχή αυτή θα πραγματοποιηθεί τελικά, καθώς εν όψει της αβεβαιότητας που δημιουργεί η ιδιωτικοποίηση ίσως αλλάξει η αρχική προσυμφωνία με την Gastrade.
    Με δεδομένο ότι στα σχέδια της Gastrade είναι με την ολοκλήρωση του market test στο τέλος του χρόνου, να κλείσουν οι συμμετοχές στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και να ληφθεί η επενδυτική απόφαση, πολλοί αναρωτιούνται αν είναι πιθανό, να περιμένει το σημαντικό αυτό έργο, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας…
    Τι αναφέρει ο νόμος
    Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή, στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παραμείνουν «τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από μνημόνια συνεργασίας ή συμφωνίες αναφορικά με τη μελλοντική συμμετοχή της ΔΕΠΑ Α.Ε. στην εταιρεία ή στις εταιρείες που έχουν ως σκοπό την κατασκευή, την ανάπτυξη και τη διαχείριση του νέου πλωτού τερματικού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (Floating Storage Regasification Unit – FSRU) στην Αλεξανδρούπολη».
    Την ίδια στιγμή, σε σχέση με το κείμενο της διαβούλευσης, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στις δεσμεύσεις δυναμικότητας σε διακρατικά πρότζεκτ, αφού και πάλι προβλέπεται να παραμείνουν στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
    Τα υπόλοιπα assets της ΔΕΠΑ Εμπορίας
    Στην υφιστάμενη εταιρεία θα παραμείνουν επίσης η συμμετοχή της ΔΕΠΑ Α.Ε. στην  ΕΠΑ Αττικής ΑΕ, η εισαγωγή φυσικού αερίου στη Χώρα μέσω των μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή, η προμήθεια φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς ή Διανομής  Φυσικού Αερίου, η εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, ο ανεφοδιασμό οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων δικτύων πρατηρίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων, και τη χρήση του εμπορικού σήματος «FISIKON».
    Το ίδιο ισχύει με την προμήθεια τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή στο Εθνικό ή σε  Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή ΥΦΑ, μεταξύ άλλων και για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς, με την προμήθεια απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου, καθώς και με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την προμήθεια φυσικού αερίου.

    Με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται, μεταξύ άλλων, θέματα προσλήψεων προσωπικού αορίστου χρόνου στη ΔΕΗ, προσλήψεων στελεχών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, μετακινήσεων ανάμεσα σε θυγατρικές, μεταφοράς προσωπικού στο δημόσιο κ.λπ.

    Στο Κεφάλαιο Β΄ περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, με δύο πυλώνες: πρώτον, την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και, δεύτερον, την απελευθέρωση από εμπόδια στην αποτελεσματική της λειτουργία. Τελικός στόχος η μείωση του κόστους και η διασφάλιση της βιωσιμότητάς της, ενόψει του συστημικού κινδύνου που συνιστά η διακινδύνευσή της για την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και συνακόλουθα για την εθνική οικονομία και κοινωνία.

    Περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις για τη νέα πολιτική προμηθειών της ΔΕΗ, τον περιορισμό της έκπτωσης που μπορούν να έχουν οι εργαζόμενοι για τις ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος κ.λπ.



    ΣΧΟΛΙΑ