• Business

    Νικητές και χαμένοι στη μάχη των σούπερ μάρκετ

    • Άννα Διανά
    N. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος) - Γερ. Σκλαβενίτης - (Σκλαβενίτης) - Ι. Μασούτης (Μασούτης) - Αρ. Παντελιάδης (Metro) - Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς) - Π. Πουρσανίδης (Πέντε ΑΕ - Γαλαξίας)

    N. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος) – Γερ. Σκλαβενίτης – (Σκλαβενίτης) – Ι. Μασούτης (Μασούτης) – Αρ. Παντελιάδης (Metro) – Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς) – Π. Πουρσανίδης (Πέντε ΑΕ – Γαλαξίας)


    Χωρίς ανατροπές στη λίστα των Big 6 της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων έκλεισε η περσινή χρονιά.

    Με την ολοκλήρωση της δημοσιοποίησης των οικονομικών αποτελεσμάτων από τους πέντε κορυφαίες εταιρείες του κλάδου (δεν συμπεριλαμβάνεται η Lidl, καθώς δεν είναι υπόχρεη στη δημοσίευση ισολογισμών) επιβεβαιώνεται η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της Σκλαβενίτης με την απόσταση από τη δεύτερη να είναι πλέον χαοτική και δύσκολα αναστρέψιμη.

    Σε μια δύσκολη χρονιά που ο κλάδος των σούπερ μάρκετ έκλεισε – ελέω πληθωρισμού – με ανάπτυξη 6,2% (IRI) και με την έκρηξη του κόστους να ασκεί πιέσεις στην κερδοφορία, στις πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες (βάσει τζίρου) οι οικονομικές επιδόσεις αναδεικνύουν τρεις αλυσίδες με αύξηση τζίρου μεγαλύτερη από τον μέσο όρο της αγοράς (Σκλαβενίτης, Μασούτης, Κρητικός), δύο με χαμηλότερη αύξηση, τη Γαλαξίας και την ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία μάλιστα έγραψε ζημιές και μία διπλά κερδισμένη (Metro ΑΕΒΕ).

    Double score από τον Όμιλο Metro

    Από τους μεγάλους κερδισμένους της περσινής χρονιάς ήταν ο όμιλος Metro της οικογένειας Παντελιάδη. Πέτυχε ανάπτυξη μεγαλύτερη από τον μέσο όρο της αγοράς καταφέρνοντας ταυτόχρονα να βελτιώσει σημαντικά και τα καθαρά κέρδη.

    Ειδικότερα οι πωλήσεις του ομίλου, στις οποίες ενοποιούνται τα αποτελέσματα της αλυσίδας My Market και των β έσπασαν οριακά το φράγμα του 1,5 δισ. ευρώ αυξημένες κατά 9,5%.

    Η Metro AEBE παρά τη δύσκολη συγκυρία και με «κλειδωμένο» το περιθώριο κέρδους έκλεισε με EBITDA στα 60,5 εκατ. ευρώ από 53,4 εκατ. ευρώ το 2021 σημειώνοντας αύξηση κατά 13,3% και με κέρδη προ φόρων στα 28,4 εκατ. ευρώ από 22,4 εκατ. ευρώ το 2021 με αύξηση της τάξης του 26,8%.

    Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν στα 24,8 εκατ. ευρώ από 19,9 εκατ. ευρώ.

    Όπως είχε πει ο επικεφαλής του ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης κατά την παρουσίαση των οικονομικών επιδόσεων «καταφέραμε να κρατήσουμε τα κόστη χαμηλά εκτός από το ενεργειακό και το μισθολογικό που αυξήθηκαν, και σε συνδυασμό με την αύξηση του τζίρου πετύχαμε βελτίωση κερδοφορίας».

    Στο αποτέλεσμα αυτό συνέβαλαν, σύμφωνα με τον ίδιο, και οι επενδύσεις τις οποίες συστηματικά υλοποιεί ο όμιλος.

    «Εχουμε την πολυτέλεια ως μη εισηγμένη εταιρεία να σκεφτόμαστε περισσότερο το μέλλον παρά το παρόν. Και όταν επενδύουμε βλέπουμε μπροστά μας το μέλλον. Η βελτίωση δεν οφείλεται σε κάτι μαγικό που κάναμε πέρυσι αλλά στις επενδύσεις που κάναμε από την εξαγορά Βερόπουλου και μετά», σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη.

    Για φέτος η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι θα κλείσει ανοδικά στα 1,58 δισεκ. ευρώ και ο στόχος είναι η βελτίωση της κερδοφορίας στα 30 εκατ. ευρώ.

    Σκλαβενίτης: Αδιαμφισβήτητος leader της αγοράς

    Επιτυγχάνοντας υψηλές επιδόσεις με τον τζίρο στα 4,5 δισεκ. ευρώ αυξημένο κατά 12% ο όμιλος Σλαβενίτης παραμένει στην κορυφή των μεγάλων του λιανεμπορίου τροφίμων. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά κατέγραψε θετικό αποτέλεσμα.

    Η κερδοφορία ωστόσο συμπιέστηκε σημαντικά από την αύξηση των λειτουργικών εξόδων και ιδίως του κόστους ενέργειας και την απόφαση της διοίκησης, υπό τον Γεράσιμο Σκλαβενίτη, να απορροφήσει σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

    Αποτέλεσμα ήταν τα καθαρά κέρδη σε επίπεδο ομίλου να υποχωρήσουν στα 58,172 εκατ. ευρώ από 61,081 εκατ. ευρώ και σε επίπεδο εταιρείας (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη) στα 45,3 εκατ. ευρώ από 55,5 εκατ. ευρώ το 2021.

    Στον όμιλο, τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν σε €276,4 εκατ. (από €292,7 εκατ. το 2021). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €78,5 εκατ. (από €92,5 εκατ. το 2021), ποσοστό 1,75% επί του συνολικού κύκλου εργασιών.

    Για φέτος, ο ρυθμός ανάπτυξης κινείται ανοδικά με διψήφιο ποσοστό και εκτιμάται ότι η χρόνια θα κλείσει τόσο με αύξηση πωλήσεων όσο και με ικανοποιητική κερδοφορία παρά το γεγονός ότι η αύξηση του κόστους παραμένει σημαντική.

    Μασούτης: Στο κατώφλι του 1 δισ. ευρώ

    Οριακά πάνω από το μέσο όρο της αγοράς κινήθηκε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης.

    Με ρυθμό ανάπτυξης 6,5% οι πωλήσεις του ομίλου έφτασαν στα 940,2 εκατ. ευρώ από 883,4 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.

    Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 4,4% από 231,2 εκατ. σε 241,3 εκατ. ευρώ το 2022.

    Τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν σε 17.4 εκατ. ευρώ έναντι 21,7 εκατ. ευρώ της χρήσεως 2021 καταγράφοντας μια μείωση της τάξης του 19,6%.

    Μειωμένα κατά 3,6% ήταν και τα EBITDA, που διαμορφώθηκαν σε 57 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 5,6 εκατ. ευρώ από 11,5 εκατ. ευρώ.

    Η χρονιά είχε θετικό αποτέλεσμα ωστόσο η κερδοφορία συμπιέστηκε σημαντικά και πέρασε λίγο κάτω από το 1%.

    Καταλυτικό για τη μείωση της κερδοφορίας ήταν το κόστος ενέργειας, που υπερδιπλασιάστηκε στα 33 εκατ. ευρώ από 16 εκατ. ευρώ το 2021, καθώς και τα μεταφορικά κόστη.

    Για το 2023 η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά πως το καθαρό περιθώριο κέρδους θα ξεπεράσει το 1% του κύκλου εργασιών και σταδιακά θα επανέλθει από το 2024 και μετά στα επίπεδα του 2,4% που ήταν παλαιότερα.

    Ενώ για τις πωλήσεις η εταιρεία με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη αναμένεται να ξεπεράσει το ορόσημο του 1,1 δισ. ευρώ.

    ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Τρεις φορές πάνω ο τζίρος

    Τρεις φορές μεγαλύτερη από την αγορά ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

    Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που αναπτύσσει με ραγδαίους ρυθμούς το δίκτυό της μέσα από εξαγορές και οργανική ανάπτυξη εστιασμένη στο franchise συμπεριλαμβάνεται στους κερδισμένους της χρονιάς.

    Ο τζίρος της έφτασε μια ανάσα από τα 500 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 18,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

    Διατήρησε το θετικό αποτέλεσμα βελτιώνοντας μάλιστα EBITDA και κέρδη προ φόρων ωστόσο και για την αλυσίδα Κρητικός η αύξηση του λειτουργικού κόστους και οι πληθωριστικές πιέσεις είχαν αρνητική επίδραση στο περιθώριο καθαρού κέρδους και ως εκ τούτου στα καθαρά αποτελέσματα.

    Ειδικότερα, τα EBITDA αυξήθηκαν στα 21,4 εκατ. ευρώ από 19,5 εκατ. ευρώ το 2021 ενώ αυξημένα ήταν και τα κέρδη προ φόρων που διαμορφώθηκαν στα 3,54 εκατ. ευρώ από 3,21 εκατ. ευρώ.

    Το περιθώριο καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε στο 0,71% από 0,76%. Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 10,1% και ανήλθαν στα 2,1 εκατ. ευρώ.

    Η αλυσίδα με επικεφαλής τον Άγγελο Κρητικό για φέτος περιμένει σημαντικά αυξημένες πωλήσεις.

    Όπως εκτιμά η διοίκηση, με την ενσωμάτωση των καταστημάτων από τις εξαγορές, στις οποίες προχώρησε πέρυσι και με τον υφιστάμενο ρυθμό ανάπτυξης, ο τζίρος θα ξεπεράσει τα 620 εκατ. ευρώ.

    ΑΒ Βασιλόπουλος: Στους χαμένους της χρονιάς

    Οριακή ανάπτυξη και αρνητικό πρόσημο στην κάτω γραμμή του ισολογισμού εμφάνισε πέρυσι ο νούμερο 2 παίκτης στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

    Η εν Ελλάδι θυγατρικής του πολυεθνικού ομίλου Ahold Delhaize σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για το 2022 πέτυχε πωλήσεις ύψους 1,981 δισ. ευρώ από 1,966 δισ. ευρώ το 2021, δηλαδή εμφάνισε ανάπτυξη μόλις 0,76%, πολύ πιο κάτω από τον μέσο όρο της αγοράς.

    Τα λειτουργικά της κέρδη συρρικνώθηκαν στα 20,143 εκατ. ευρώ από 66,727 εκατ. ευρώ το 2021 ενώ τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές 2,098 εκατ. ευρώ από κέρδη 42,972 εκατ. ευρώ.

    Η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος υπό τον Νίκο Λαβίδα απέδωσε την απώλεια της κερδοφορίας στην αύξηση των τιμών της ενέργειας που επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα χρήσης κατά 24 εκατ. ευρώ και κατά 9 εκατ. ευρώ λόγω συνεπακόλουθων αυξήσεων στο κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας.

    Η μεγαλύτερη πρόκληση για την αλυσίδα είναι να βρει και πάλι τον βηματισμό της και να ανακτήσει τα μερίδια αγοράς που χάνει κάτι το οποίο η διοίκησή της φιλοδοξεί να πετύχει με τη στρατηγική ανάδειξης της αλυσίδας ως ένα φθηνό σούπερ μάρκετ που έχει παράλληλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν από ένα discounter.

    Ένα δύσκολο εγχείρημα, που έχει ξεκινήσει από πέρυσι όταν ανέλαβε τα ηνία της αλυσίδας ο κ. Λαβίδας, και το οποίο εστιάζει σε στο τρίπτυχο φθηνές τιμές, ποικιλία προϊόντων και εξυπηρέτηση.

    Γαλαξίας: Θετικό πρόσημο, χαμηλότερα από την αγορά

    Με σημαντικά χαμηλότερο βηματισμό από το σύνολο της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινήθηκε πέρσι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας (Πέντε ΑΕ).

    Καταγράφοντας αύξηση τζίρου 1,96%, η Πέντε ΑΕ είχε το 2022 πωλήσεις ύψους 513,5 εκατ. ευρώ έναντι 503,6 εκατ. ευρώ το 2021.

    Η εταιρεία, που χάνει για δεύτερη χρονιά το στοίχημα της ανάπτυξης, καθώς το 2021 εμφάνισε μείωση τζίρου κατά 1,54% την ώρα που μεσοσταθμικά το σύνολο της αγοράς είχε κινηθεί με ρυθμό ανάπτυξης 1,3% , είδε τα κέρδη της να συμπιέζονται.

    Ειδικότερα, τα λειτουργικά κέρδη της χρήσεως προ φόρων ευρώ μειώθηκαν κατά 4,51% στα 16,4 εκατ. ευρώ από 17,1 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2021.

    Μειωμένα κατά 4,84% ήταν και τα καθαρά της κέρδη, υποχωρώντας στα 12,744 εκατ. ευρώ από 13,4 εκατ. ευρώ το 2021.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Οι μπίζνες του λιανεμπορίου τροφίμων στο real estate

    Σούπερ μάρκετ: Τι κέρδη τους αφήνει ο πληθωρισμός

    Σκλαβενίτης: Προσλαμβάνει 200 άτομα τον μήνα – Παίρνει μέρισμα €18 εκατ.



    ΣΧΟΛΙΑ