Business

Οι μπουλντόζες παίρνουν μπρος. Ξεκινάει ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην χώρα

  • NewsRoom


Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα που μπορούν να δώσουν δουλειά σε χιλιάδες νέους αναμένεται να ξεκινήσει εντός των προσεχών μηνών. Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε την απόφαση για την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – GMR ως προσωρινού αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού». Η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να υπογραφεί εντός των προσεχών μηνών.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι «ξεπερνώντας διαχειριστικά λάθη, εμπλοκές και καθυστερήσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και ένα αποτυχημένο διαγωνισμό, που διακινδύνευσαν σοβαρά την υλοποίηση και την τύχη του έργου εδώ και 17 χρόνια, σήμερα, η δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης είναι γεγονός. Η νέα αυτή επένδυση, ύψους άνω των 850 εκατ. ευρώ, που θα πραγματοποιηθεί με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, διαψεύδει τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού που τόσους μήνες δίνουν απεγνωσμένες μάχες, για να πείσουν ότι το έργο καθυστερεί και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί».

Γιώργος Περιστέρης. Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Γιώργος Περιστέρης. Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ταυτόχρονα «μέσα από τα προφανή αναπτυξιακά και οικονομικά οφέλη που συμβάλλουν καθοριστικά στην αλλαγή του επενδυτικού περιβάλλοντος της χώρας δίνεται μία ηχηρή απάντηση σε όλες εκείνες τις δυνάμεις που θέλουν να κρατήσουν τη χώρα στο παρελθόν και καλλιεργούν εντέχνως επικοινωνιακή καταιγίδα περί τείχους και προσκομμάτων της κυβέρνησης, έναντι των επενδύσεων».

Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε: “Σήμερα γίνεται πραγματικότητα ένα έργο που δοκιμάστηκε από τις πολυετείς εμπλοκές και καθυστερήσεις, εξαιτίας των ατελέσφορων σχεδιασμών και της αναποτελεσματικότητας των πολιτικών δυνάμεων που χειρίστηκαν την τύχη του στο παρελθόν. Η χώρα γυρίζει σελίδα και μαζί και τα έργα υποδομών, που πλέον σχεδιάζονται και υλοποιούνται σε άλλη λογική. Στην Κρήτη θα πραγματοποιηθεί ένα έργο-καταλύτης για την εθνική οικονομία, από το οποίο και το Δημόσιο αποκτά ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο.

Αλλάξαμε τη δομή του διαγωνισμού προς όφελος του Δημοσίου και των τοπικών κοινωνιών. Και κατηγορηθήκαμε γι’ αυτό. Δυστυχώς για αυτούς που θέλουν να κρατήσουν τη χώρα πίσω, θα συνεχίσουμε”.

“Εφεξής στα έργα παραχώρησης θα λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας” υποστηρίζει ο υπουργός Υποδομών. “Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι ένα έργο το οποίο δεν θα εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο αυτούς που θα το εκτελέσουν και θα το εκμεταλλευτούν. Εάν και στο παρελθόν προγραμματίζονταν σ’ αυτή την κατεύθυνση τα έργα παραχώρησης και σύμπραξης, σήμερα η χώρα θα είχε άλλη εικόνα. Η χώρα γυρίζει σελίδα και αφήνει πίσω της το χρεοκοπημένο πολιτικό κατεστημένο που σχεδίασε έργα για τους λίγους και ισχυρούς και ο ελληνικός λαός τα πλήρωσε χρυσάφι», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών”.

Χρήστος Σπίρτζης.
Χρήστος Σπίρτζης

“Με την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου, η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει ουσιαστικά την αυλαία των μεγάλων έργων παραχώρησης Τρίτης Γενιάς.

Ένα μακρόπνοο πρόγραμμα υποδομών που θα συμβάλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη δίκαιη ανάπτυξη, καθώς πρόκειται για παραγωγικές επενδύσεις που θα πραγματοποιούνται με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος και των τοπικών κοινωνιών. Το εναρκτήριο λάκτισμα δόθηκε με την επένδυση του αεροδρομίου στο Καστέλι, καθώς η διαγωνιστική διαδικασία αποτύπωσε μία σύμβαση παραχώρησης με βασικά προαπαιτούμενα τα παραπάνω”.

“Αξίζει να σημειωθεί ότι η διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, των τοπικών κοινωνιών και των πολιτών, αλλά και οι αναπτυξιακές προοπτικές που ανοίγονται για την Κρήτη και την Εθνική Οικονομία δεν ήταν αυτονόητες. Προηγήθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού, με βάση τη φιλοσοφία της κυβέρνησης από την οποία θα διαπνέονται εφεξής τα έργα με σύμβασης παραχώρησης. Οι αλλαγές στη δομή του διαγωνισμού έκλεισαν με την απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πριν από 1,5 χρόνο στην οποία εγκρίθηκαν τα Τεύχη Μεταβολών για τη Σύμβαση Παραχώρησης».

Οι αλλαγές

Να σημειωθεί, ότι οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και ακολούθως τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται ανάγλυφα στην Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου καθώς:

· Το Δημόσιο διατηρεί ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση: Αυξάνεται το ελάχιστο προσφερόμενο ποσοστό μετοχικού κεφαλαίου από 40% σε 46%. Ήδη λοιπόν το Δημόσιο απέκτησε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο.

· Αυξάνεται η βαρύτητα της Οικονομικής Προσφοράς των διαγωνιζόμενων

· Η αιτούμενη χρηματοδοτική Συμβολή εκ μέρους του Δημοσίου περιορίστηκε σε 180 εκατομμύρια ευρώ.

· Αυξάνεται σε 2% το ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, αλλά και άλλων κοινωφελών δράσεων. Τα ποσά θα αποδίδονται κατόπιν σχετικής απόφασης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

· Τονώνεται δραστικά η απασχόληση: Θα δημιουργηθούν 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και εκατοντάδες ακόμη, όταν θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις. Μάλιστα θα υπάρξει μέριμνα να δοθεί προτεραιότητα στην απασχόληση των ανέργων.

· Τροποποιείται ριζικά ο τρόπος επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού, καθώς ισχυροποιείται η συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία επιλογής του, με ανοιχτές και διάφανες διαγωνιστικές διαδικασίες.

· Το κτίριο του αεροσταθμού θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου και κατασκευαστεί με κριτήρια υψηλών βιοκλιματικών προδιαγραφών. Ειδική αρχιτεκτονική επιτροπή θα ελέγξει τη συμμόρφωση της μελέτης με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού για την κατασκευή του, κατά τρόπο που να εναρμονίζεται με την ιδιαιτερότητα της περιοχής.

· Στη Ζώνη Εμπορικών Χρήσεων θα δημιουργηθεί σε έκταση δέκα (στρεμμάτων συνεδριακός – εκθεσιακός χώρος ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δεν θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά. Θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει με μέριμνα του Δημοσίου.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για πρώτη φορά ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων τόσο για τον αερολιμένα όσο και για τις οδικές συνδέσεις, αλλά ταυτόχρονα έχει εξασφαλιστεί η εξεύρεση χρηματοδότησης των αρχαιολογικών ερευνών πριν την έναρξη της περιόδου Παραχώρησης, καθιστά πλήρως επιτεύξιμο τον στόχο υλοποίησης του Έργου εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος χωρίς καθυστερήσεις.

Εξυπακούεται, ότι η ολοκλήρωση της διαδικασίας δημοπράτησης του εξαιρετικά σημαντικού αυτού έργου για την Κρήτη αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης προς την Εθνική Οικονομία αλλά και την Ελλάδα. Είναι φανερό ότι οι επενδυτές, υλοποιώντας αυτό το έργο αποκλειστικά με δικά τους κεφάλαια, αναμένουν με βεβαιότητα τα επόμενα χρόνια περαιτέρω αύξηση του τουρισμού στην Κρήτη αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα, καθώς και σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος.

Τέλος, σε συνεργασία με τον δήμαρχο Μίνωα Πεδιάδας κ. Ζαχαρία Καλογεράκη, η κυβέρνηση θα χρηματοδοτήσει την εκπόνηση μελέτης για τον χωροταξικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής του αεροδρομίου, προκειμένου να υπάρχει ένας σχεδιασμός σε συντεταγμένη βάση. Με στόχο, να αποφευχθούν τα φαινόμενα άναρχης ανάπτυξης και μη σεβασμού στην προστασία και την ανάδειξη του περιβάλλοντος, που ως τώρα ακολουθούνταν στη χώρα, στα μεγάλα έργα υποδομών.

Τα επόμενα βήματα μέχρι την υπογραφή της Σύμβασης

Εντός των επόμενων δύο (2) μηνών θα πρέπει να ολοκληρωθούν:

1. Η διαδικασία επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού από Επιτροπή με επικεφαλής στέλεχος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στην οποία θα μετέχουν ισότιμα το Δημόσιο και ο Προσωρινός Ανάδοχος.

2. Η υποβολή εκ μέρους του Προσωρινού Αναδόχου του Φακέλου Τροποποίησης της Εγκεκριμένης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων, σύμφωνα με την υποβληθείσα εκ μέρους του Τεχνική Προσφορά.

3. Η υποβολή των λοιπών αναγκαίων στοιχείων (της εγγυητικής επιστολής δεσμευτικής επένδυσης, της επαλήθευσης Χρηματοοινομικού Μοντέλου από ανεξάρτητο ελεγκτικό φορέα, των συμβάσεων ασφαλίσεων, της σύμβασης Μελέτης – Κατασκευής, της σύμβασης δευτερογενούς δανείου κ.λπ.) για την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης.

Θα ακολουθήσει η ανακήρυξη του Οριστικού Αναδόχου και η αποστολή του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Προσυμβατικού Ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα υπογραφεί η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και της Εταιρείας για την κατασκευή και λειτουργία του Αερολιμένα (η οποία θα έχει μέχρι τότε συσταθεί) καθώς και των Αρχικών Μετόχων. Η Σύμβαση Παραχώρησης κυρωθεί από την Βουλή των Ελλήνων με νόμο. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του Έργου.

Περιστέρης
Γεώργιος Περιστέρης, 58 ετών, Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου

Το αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνει την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης που συνίσταται σε:

1. Όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα μ’ αυτό. Το Αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.

2. Ο νέος αερολιμένας επίσης θα περιλαμβάνει με βάση την Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου:
2.1. Βιοκλιματικό Κεντρικό Κτίριο αεροσταθμού επιφάνειας 71.818 τ.μ. (έναντι 60.000 τ.μ. που ήταν η ελάχιστη επιτρπτή επιφάνεια κατά την Διακήρυξη).
2.2. Μέγιστη Διανυόμενη Απόσταση Αναχωρούντων Επιβατών 247 μ. (έναντι 1.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).
2.3. Μέγιστη Διανυόμενη Απόσταση Αφινούμενων Επιβατών 187 μ. (έναντι 1.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).
2.4. Μέγιστη Απόσταση Τροχοδρόμησης Αεροσκαφών 3.875 μ. (έναντι 5.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).
2.5. Είκοσι επτά (27) Θέσεις Στάθμευσης στην Πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης (έναντι 25 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά την Διακήρυξη).
2.6. Δεκαεννέα (19) Αίθουσες Αναμονής Επιβατών (έναντι 12 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά την Διακήρυξη).

3. Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

O σχεδιασμός του νέου διεθνούς Αερολιμένα υπερκαλύπτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, τη λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης. Ενδεικτικά αναφέρονται:

– Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ. με πλήρη δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μ. εφόσον απαιτηθεί στο μέλλον.

– Βιοκλιματικό κτίριο αεροσταθμού κατά τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων.

– Πέντε Σταθερές Θέσεις (Γέφυρες Επιβίβασης) τύπου Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες δέχονται έως και δέκα αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση.

– Αστυνομικό Σταθμό, δύο Πυροσβεστικούς Σταθμούς, Ιατρικές Εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών.

– Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον οκτακοσίων οχημάτων, χώρους αναμονής για κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση εντός του Αεροδρομίου.

– Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει Σύστημα Βιολογικού Καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του Αεροδρομίου, καθώς και των γειτονικών οικισμών.

– Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

– Σκιασμένοι χώροι στάθμευσης οχημάτων εντός του αεροδρομίου.

– Πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρ. για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Αεροδρομίου.

Με δεδομένο ότι το Έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της Σύμβασης Παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και οικονομικές επιπτώσεις. Παράλληλα η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης, αφού κατά την περίοδο κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, και κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας. Επίσης νέες εκατοντάδες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις.



ΣΧΟΛΙΑ