• Business

    Η υπερφορολόγηση κρατά σταθερό τον πληθωρισμό

    • Contributor


    Η υψηλή φορολογία σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών διατηρεί σταθερό τον πληθωρισμό στα επίπεδα πέριξ του 1%, αν και τουλάχιστον λόγω της περιόδου των θερινών εκπτώσεων αναμενόταν ότι θα είναι αρκετά χαμηλότερος.

    Και ναι μεν σε μηνιαία βάση, δηλαδή έναντι του Ιουνίου, ο δείκτης τιμών καταναλωτή μειώθηκε τον Ιούλιο κατά 1,7%, ωστόσο πρόκειται για εποχιακό φαινόμενο, καθώς οι τιμές στην ομάδα ειδών ένδυσης και υπόδησης σημείωσαν «βουτιά» 24,9%. Ακόμα, όμως, και σε αυτή την περίοδο οι τιμές σε καύσιμα, ποτά και καπνό, αλλά και τα βασικά είδη διατροφής κινήθηκαν ανοδικά ως 0,4%.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα, Τετάρτη, η ΕΛΣΤΑΤ, τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών έναντι του Ιουλίου 2016 σημείωσαν οι εξής κατηγορίες προϊόντων:

    – Κατά 7,1% η ομάδα Αλκoολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον καπνό.

    – Κατά 2,7% η ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό και στερεά καύσιμα.

    – Κατά 7,3% η ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στην αγορά αυτοκινήτων.

    – Κατά 1,3% η ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

    – Κατά 1,8% η ομάδας Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία, μοτέλ και πανδοχεία.

    Πτώση τιμών κατά 1,5% σημειώθηκε στην ομάδα προϊόντων Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς και πατάτες. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε ελαιόλαδο, καφέ.

    Ανεπαίσθητη μείωση 0,2% κατεγράφη στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

    Μεγαλύτερη ήταν η πτώση (3,2%) στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, μεγάλες οικιακές συσκευές (ηλεκτρικές ή μη), είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

    Σε μηνιαία βάση, εκτός από την ένδυση-υπόδηση, αξιόλογη μεταβολή (-1,3%) σημειώθηκε στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω των θερινών εκπτώσεων, ωστόσο μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

    Το τελευταίο εξηγεί και το «παράδοξο» σε πρώτη ματιά φαινόμενο να κινείται ο πληθωρισμός σε χαμηλά επίπεδα ή και σε αρνητικά όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια στην ελληνική οικονομία (αποπληθωρισμός), ενώ την ίδια ώρα οι τιμές στα είδη μαζικής κατανάλωσης (τρόφιμα κ.ά.) αυξάνονται.

    Με άλλα λόγια, η ακρίβεια που βιώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά, απόρροια και της δραματικής μείωσης των εισοδημάτων, αρκετές φορές δεν «περνά» στα στοιχεία για τον πληθωρισμό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή δεν είναι αντιπροσωπευτικός.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Εurobank: Εντός ορίων ο πληθωρισμός

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Καύσιμα: Νέο κύμα ακρίβειας – Δείτε αναλυτικά τις αυξήσεις

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Reuters: Η επιστροφή του πληθωρισμού φέρνει δύσκολα χρόνια για τους Έλληνες



    ΣΧΟΛΙΑ