• Business

    Η. Πελέκης (Λιμενικό Ταμείο Θήρας): «Αβάσταχτο το κόστος λειτουργίας-Σωτήριο το τέλος του 1 ευρώ»

    Πελέκης Ηλίας, Πρόεδρος ΔΛΤΘ

    Πελέκης Ηλίας, Πρόεδρος ΔΛΤΘ


    Η απόφαση για την επιβολή τέλους 1 ευρώ σε κάθε επιβάτη που θα επισκέπτεται τη Σαντορίνη με κρουαζιερόπλοιο απασχόλησε έντονα την επικαιρότητα το τελευταίο διάστημα.

    Από την πρώτη στιγμή βρέθηκε στο επίκεντρο σκληρής κριτικής ενώ συνεχίζει να προκαλεί αντιδράσεις στον χώρο της κρουαζιέρας, ο οποίος θεωρεί πως πλήττεται υπέρογκα από το μέτρο.

    Επόμενο θα έλεγε κάποιος καθώς το κοσμοπολίτικο νησί των Κυκλάδων αποτελεί ένα από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, προσελκύοντας εκατοντάδες κρουαζιερόπλοια κάθε χρόνο με χιλιάδες επιβάτες απ’ όλο τον κόσμο.

    Τι λέει όμως το Λιμενικό Ταμείο Θήρας; Με ποιο σκεπτικό έλαβε μια τέτοια απόφαση; Γιατί το τίμημα καθορίστηκε στο 1 ευρώ; Τι ισχύει για τα υπόλοιπα λιμάνια; Εισπράττουν και αυτά ανάλογο τέλος;

    Στα παραπάνω ερωτήματα απαντά ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Hλίας Πελέκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο mononews.gr, καταθέτοντας παράλληλα τη δική του οπτική για τις διαστάσεις που πήρε το θέμα.

    Η απόφασή σας να επιβάλλεται τέλος 1 ευρώ σε κάθε επιβάτη κρουαζιέρας που έρχεται στη Σαντορίνη ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Για ποιους λόγους προχωρήσατε σε μια τέτοια κίνηση;

    Καταρχάς, θεωρώ υπερβολικές τις αντιδράσεις. Δεν επιβάλλει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο το τέλος ασφαλείας του 1 ευρώ. Επιβάλλεται με κοινή υπουργική απόφαση και θα εφαρμοστεί από τις αρχές του 2018, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει αναγνωρισμένο σχέδιο ασφαλείας αλλά και οι απαραίτητες υποδομές.

    Δηλαδή θα έχουν εγκατασταθεί τα μηχανήματα που θα κάνουν τους ελέγχους, ώστε να μπορούν να επιβιβαστούν με ασφάλεια οι επιβάτες στα κρουαζιερόπλοια.

    Η επιβολή του τέλους αποφασίσθηκε, επειδή δεν μπορούσε το Λιμενικό Ταμείο να επιφορτιστεί ένα τόσο μεγάλο κόστος. Δεν είναι κάτι που στοιχίζει μερικές χιλιάδες ευρώ. Το κόστος λειτουργίας ενός τέτοιου συστήματος υπολογίζεται ότι ανέρχεται στα 500.000 ευρώ το χρόνο.

    Η μη ανταπόδοσή από τα κρουαζιερόπλοια θα έφερνε και την οικονομική καταστροφή του λιμενικού ταμείου. Για αυτό το λόγο επιμείνουμε στους αρμόδιους φορείς, ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί αυτό το τέλος. Και πράγματι θεσμοθετήθηκε με κοινή υπουργική απόφαση υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει εγκριθεί το σχέδιο ασφαλείας και θα έχει τεθεί σε εφαρμογή.

    Διευκρινίζω ότι θα αρχίσουμε να διεκδικούμε το τέλος του 1 ευρώ από τη στιγμή που το σύστημα ελέγχου θα τεθεί σε λειτουργία και αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες εργασίες. Μέχρι τότε δεν θα το εισπράττουμε.

    Πότε υπολογίζετε να λειτουργήσει το σύστημα ελέγχου;

    Έχουμε ξεκινήσει ήδη τις διαδικασίες και ελπίζω ότι σαν λιμενικό ταμείο τον επόμενο Απρίλιο να είμαστε σε θέση να το εφαρμόσουμε.

    Βέβαια υπάρχουν και τα απρόοπτα και πάντα μπορεί να έχουμε κάποια καθυστέρηση εξαιτίας της γραφειοκρατίας. Θεωρώ ωστόσο ότι μέχρι τον επόμενο Απρίλιο θα είμαστε έτοιμοι.

    Ποιες διαδικασίες έχετε προχωρήσει;

    Έχουμε κάνει ήδη τον διαγωνισμό για να πάρουμε τα πέντε μηχανήματα για τους ελέγχους και τώρα βρισκόμαστε στη διαδικασία διαγωνισμού για να προμηθευτούμε τα κάγκελα που θα οριοθετήσουν τον χώρου που θα υποδέχεται τους επιβάτες κρουαζιέρας.

    Απομένει να κάνουμε το διαγωνισμό για να βρεθεί η ανάδοχος εταιρεία που θα αναλάβει τη φύλαξη του χώρου πριν τις αρχές του 2018.

    Ελπίζουμε πως με την ολοκλήρωση και αυτού του διαγωνισμού θα είμαστε καθ ‘όλα έτοιμοι για να ξεκινήσουμε να εφαρμόζουμε το σύστημα ασφαλείας ISPS.

    Μέχρι πότε θα ισχύει αυτό το τέλος;

    Επ’ άπειρον… Και αυτό γιατί το συγκεκριμένο τέλος μπαίνει για να καλύψει το λειτουργικό κόστος και όχι το κόστος κατασκευής. Η χρηματοδότηση του έργου είναι κάτι διαφορετικό και μπορεί να γίνει είτε με ιδίους πόρους είτε με πόρους του ΕΣΠΑ.

    Όπως σας είπα προηγουμένως το λειτουργικό κόστος υπολογίζεται ότι φθάνει τις 500.000 ευρώ.

    Γιατί τόσο πολύ;

    Διότι περίπου 100.000 ευρώ είναι το leasing για τις πέντε μαγνητικές πύλες που θα περνάνε οι επιβάτες προτού επιβιβαστούν στα κρουαζιερόπλοια και άλλα περίπου 250.000 ευρώ είναι το εκτιμώμενο κόστος για τα περίπου 40 άτομα προσωπικό ασφαλείας που χρειαζόμαστε. Και υπάρχουν και άλλα έξοδα, τα οποία δεν μπορεί να καλύψει το λιμενικό ταμείο.

    Εκτιμούμε ότι με το τέλος του 1 ευρώ θα καλύπτουμε τα έξοδα λειτουργίας, καθώς στη Σαντορίνη κάθε χρόνο έρχονται περίπου 650.000 επισκέπτες κρουαζιέρα.

    Πόσα από τα λιμάνια που υποδέχονται κρουαζιέρα στην Ελλάδα λειτουργεί τέτοιο σύστημα και εισπράττουν τέλος ασφαλείας;

    Απ’ όσο ξέρω, λειτουργεί στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, όπου και εισπράττεται τέλος ασφαλείας με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου των Οργανισμών τους. Ακόμη και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας χρεώνει τέλος ασφαλείας.

    Τι ύψος είναι το τέλος που χρεώνουν; Φθάνει στο 1 ευρώ;

    Νομίζω πως είναι περίπου 1 ευρώ. Μπορεί σε κάποιους να είναι λίγο λιγότερο από ένα ευρώ.

    Πως αντιμετωπίζετε την κριτική που δέχεστε; Θεωρείτε πως αδικηθήκατε;

    Βεβαίως και αδικηθήκαμε. Δεν έχουμε εισπράξει τίποτα όλα αυτά τα χρόνια και προσπαθούμε με πάρα πολύ δυσκολία να κρατήσουμε εύρωστα τα οικονομικά μας.

    Οι εκάστοτε πρόεδροι των λιμενικών ταμείων είχαμε ποινικές ευθύνες αλλά και δεχόμασταν πρόστιμα επειδή δεν εφαρμόζονταν το σύστημα ελέγχου για την κρουαζιέρα.

    Έτσι, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε να το εφαρμόσουμε, αλλά έπρεπε κάποιος να αναλάβει το κόστος που ήταν μεγάλο. Τότε, ήταν που αντέδρασαν οι εφοπλιστές κρουαζιέρας και για αυτό φθάσαμε στο σημείο να απευθυνθούμε στην Πολιτεία.

    Ήμασταν υποχρεωμένοι να μεταφέρουμε το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην Πολιτεία. Και η Πολιτεία δέχθηκε τους ισχυρισμούς μας και με κάποιες προϋποθέσεις που ετέθησαν προχώρησε στην έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης.

    Κάποιοι βέβαια, προσπάθησαν να ρίξουν σκόνη στο θέμα, λέγοντας ότι πάμε να χρεώσουμε 1 ευρώ χωρίς να προσφέρουμε υπηρεσίες.

    Αυτό είναι αναληθές. Από την αρχή είπαμε και το ξεκαθαρίσαμε στις εταιρείες κρουαζιέρας, ότι πρώτα θα εφαρμόσουμε τα μέτρα και μετά θα καταβάλλουν το τέλος. Είναι κάτι που ανέφερε δημόσια και στη Βουλή ύστερα από σχετική κλήση που δέχθηκα.

    Υπάρχουν πάντως αρκετοί που καταγγέλλουν πως οι υποδομές στο λιμάνι της Σαντορίνης είναι ανεπαρκείς…

    Το λιμάνι είναι μια άλλη ιστορία… Είναι σε έκτακτη κατάσταση καθώς έχει πάρει κλήση η προβλήτα.

    Έχουμε καταθέσει μελέτη ανακατασκευής του λιμανιού και ελπίζω πολύ σύντομα να έχουμε και τη χρηματοδότηση για να προχωρήσει…

    Επιπλέον, κατανοώντας πλήρως τη δύσκολη θέση που βρίσκεται η χώρα έχουμε δεσμευθεί ως Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ότι θα συνεισφέρουμε με 1 εκατ. ευρώ το έργο της ανακατασκευής της προβλήτας, από τα συνολικά 8,5 εκατ. ευρώ που απαιτούνται.

    Παρότι δεν είναι αρμοδιότητά μας, από τα έσοδα που συγκεντρώνουμε από τα πλοία θα διαθέσουμε 1 εκατ. ευρώ από την στιγμή που θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός από το υπουργείο υποδομών.

    Σε καμία περίπτωση, δεν θέλουμε ένα λιμάνι με το μισό του μέρος σε αυτή την κατάσταση. Και για αυτό κάνουμε ότι μπορούμε να επισπεύσουμε τη διαδικασία.

    Ακόμη και έτσι όμως, το λιμάνι του Αθηνιού μπορεί να φιλοξενήσει τρία πλοία ταυτόχρονα. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι βρίσκεται σε περιοχή Natura και οποιαδήποτε παρέμβαση είναι δύσκολη.

    Ελπίζω όμως ότι πολύ σύντομα σε συνεργασία με τον Δήμο και όποιο άλλο φορέα εμπλέκεται να βρούμε την καλύτερη λύση. Ήδη, έχουμε αναθέσει σε εξειδικευμένο γραφείο να μας υποδείξει τους πιο κατάλληλους τρόπους.

    Πότε πιστεύετε ότι θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί η ανακατασκευή της προβλήτας;

    Αυτό θα εξαρτηθεί από την Πολιτεία. Εμείς έχουμε δώσει όλα τα έγγραφα που χρειάζονται και από εκεί και πέρα είναι κύρια ευθύνη της Πολιτείας να επισπεύσει το έργο. Από την πλευράς μας, είμαστε εδώ να βοηθήσουμε σε ότι μας ζητηθεί…

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: This is Mykonos; Το Nammos, οι 35.000 σαμπάνιες, η Χώρα και τα Drugs

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: SOS εκπέμπει η κρουαζιέρα: «Οι φόροι διώχνουν τα κρουαζιερόπλοια – Απαράδεκτη η απόφαση για τη Σαντορίνη»

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Χλιδή που «ζαλίζει»: Τα πολυτελή γιοτ της Ritz-Carlton ξεκινούν luxury κρουαζιέρες (και στη Μεσόγειο)



    ΣΧΟΛΙΑ