Business

Μυτιληναίος: Γιατί μπήκε στον οδοφωτισμό – Η επόμενη μέρα και οι συνέργειες

Ευ. Μυτιληναίος


Ένας νέος τομέας δραστηριότητας και εσόδων εγκαινιάστηκε για τη Μυτιληναίος με το πρώτο έργο οδοφωτισμού που ανέλαβε χθες στον Βόλο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος δεν θα μείνει σε αυτό το έργο και ήδη όλοι οι διαγωνισμοί για ανάλογα έργα σε όλη την Ελλάδα σκανάρονται από τους μηχανικούς του Τομέα Ολοκληρωμένων Έργων και Υποδομών του ομίλου, προκειμένου να επιλεγούν τα καταλληλότερα έργα που ταιριάζουν στον όμιλο.

Ήδη εν τω μεταξύ, η Μυτιληναίος είναι μεταξύ των 6 διεκδικητών στο έργο οδοφωτισμού στην Ήπειρο ύψους 8 εκατ. ευρώ, για το οποίο εκδήλωσε ενδιαφέρον στα μέσα Ιανουαρίου, όπως και ακόμη 5 υποψήφιοι (οι υπόλοιποι είναι  ΤΕΡΝΑ – Fotagon Led, η Intrakat, η Greenesco (βασικοί μέτοχοι είναι η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ο όμιλος Αttica Bank, η ΤΡΙΤΩΝ και η κοινοπραξία της τεχνικής εταιρείας Θεμέλη με την ιταλική Pagano & Ascolillo).

Κι αυτά τα έργα είναι μόνο η αρχή,  αφού έρχεται σειρά έργων σε όλη την Ελλάδα, έργα για τον οδοφωτισμό του δήμου Αθηναίων καθώς και οι σημαντικοί διαγωνισμοί που εκκρεμούν σε άλλες μεγάλες πόλεις, διαμορφώνοντας μια  συνολική αγορά δεκάδων εκατομμύριων ευρώ που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, αν υπολογιστεί το σύνολο των έργων αντιστοιχεί σε μια αγορά άνω του 1 δισ. ευρώ, με μεγάλους παίκτες των κατασκευών να διεκδικούν την ανάληψη τέτοιου είδους συμβάσεων, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το έργο στο Βόλο, είναι το πρώτο έργο στην Ελλάδα για την Μυτιληναίος, ενώ υπενθυμίζεται ότι εκτός Ελλάδος είχε αναλάβει ένα σχετικό έργο η ΜΕΤΚΑ το 2018. Τότε θυγατρική της METKA, Power West Africa, και η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Νιγηρίας, στην πρώτη φάση του προγράμματος Energizing Education,  είχαν υπογράψει συμφωνία για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών μελέτης, προμήθειας και κατασκευής (EPC) σε τέσσερα πανεπιστήμια, η οποία συμπεριλαμβάνει τις μονάδες παραγωγής ενέργειας, τον οδικό φωτισμό και τα εκπαιδευτικά κέντρα, καθώς επίσης και τις υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης. Επίσης η Protergia, δηλαδή ο τομέας ηλεκτρικής ενέργειας της Mytilineos και ο τομέας ολοκληρωμένων έργων και υποδομών (ΜΕΤΚΑ) «υιοθέτησε» το φωτισμό κεντρικών δρόμων, και την τοποθέτηση του ηλεκτροφωτισμού στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας τα Χριστούγεννα βοηθώντας το Δήμο να εξασφαλίσει χρόνο και πόρους.

Γιατί στον οδοφωτισμό; Τα νέα έργα

Ο τομέας του οδοφωτισμού αποτελεί ένα χώρο φυσικής επέκτασης για τη Μυτιληναίος, που συνδυάζει τους τομείς των κατασκευών και της ενέργειας καθώς μπορεί να δραστηριοποιηθεί μέσω συνεργασίας των θυγατρικών της.

Τα έργα οδοφωτισμού έρχονται στο προσκήνιο μαζί με την ανάγκη ενεργειακής αναβάθμισης των κοινόχρηστων χώρων των δήμων  με στόχο τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των Δήμων και αναμένεται να προκηρυχθεί σειρά έργων το επόμενο διάστημα που έχουν μπει στο στόχαστρο μεγάλων ομίλων. Με το 50% της ηλεκτρικής κατανάλωσης σε μια πόλη να προέρχεται από το δίκτυο οδοφωτισμού, η εξοικονόμηση ενέργειας στους δήμους καθίσταται πλέον επιτακτική ανάγκη, τόσο στο πλαίσιο της ορθής χρήσης των πόρων. Οι μεγάλης κλίμακας αυτές αστικές δράσεις χρησιμοποιούν καινοτόμες και φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες, αλλάζοντας προς το βέλτιστο τη ζωή των δημοτών, πάντα εναρμονισμένες με τις Κοινοτικές Οδηγίες, που καθιστούν υποχρεωτική την αντικατάσταση ρυπογόνων λαμπτήρων με λαμπτήρες νέας τεχνολογίας έως το 2020.

Μόνο στην Περιφέρεια Ηπείρου βγαίνουν στον αέρα μέσα στο επόμενο διάστημα τέσσερα μεγάλα έργα εξοικονόμησης ενέργειας, συνολικού ύψους άνω των 60 εκατ. ευρώ.

Όσο για το διαγωνισμό με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ύψους 8 εκατ. ευρώ που είναι σε εξέλιξη, θα ακολουθήσει η προεπιλογή μεταξύ των υποψηφίων και όσοι περάσουν στο δεύτερο στάδιο θα συμμετάσχουν στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου προκειμένου να καθοριστούν οι τεχνικές και άλλες λεπτομέρειες της σύμβασης ΣΔΙΤ που θα υπογράψει όποιος επικρατήσει.

Θα ακολουθήσει  τον επόμενο μήνα διαγωνισμός για το δίκτυο οδοφωτισμού (8.500 φωτιστικά σώματα) του δήμου Πρέβεζας ενώ τον Απρίλιο προβλέπεται πως θα δημοπρατηθεί ο μεγάλος διαγωνισμός για τον οδοφωτισμό του δήμου Ιωαννιτών με την αντικατάσταση περίπου 26.000 λαμπτήρων. Στο μεσοδιάστημα, τον Μάρτιο, εκτιμάται πως μπορεί να προκηρυχθεί το έργο εξοικονόμησης ενέργειας στα δημόσια κτίρια της Περιφέρειας Ηπείρου (νοσοκομεία, αστυνομικές διευθύνσεις, κ.α), συνολικής επιφάνειας περί τα 90.000 τετραγωνικά μέτρα και αναμένεται να  προκηρυχθούν αντίστοιχοι διαγωνισμοί στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κεντρικής Μακεδονίας και Κρήτης.

Τι περιλαμβάνει το έργο στο Βόλο

Η κοινοπραξία MYTILINEOS – ΕΛΕΜΚΑ επιλέχθηκε μέσω ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού, που προκήρυξε ο Δήμος Βόλου, με προϋπολογισμό 14.297.339,64€ πλέον Φ.Π.Α.

Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση για 12 χρόνια (μη συμπεριλαμβανομένου των 12 μηνών για την εγκατάσταση) και ειδικότερα:

  1. εγκατάσταση νέων φωτιστικών σωμάτων με σώματα νέας τεχνολογίας LED για την βελτίωση και αναβάθμιση του επιπέδου φωτισμού του Δήμου, στις Δημοτικές Ενότητας Βόλου και Νέας Ιωνίας.
  2. βελτίωση του προγραμματισμού συντήρησής τους, μέσω της λειτουργίας «Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού και ελέγχου ενέργειας» (SLMS), στο Σύστημα Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός).
  3. χρησιμοποίηση συστημάτων προληπτικής συντήρησης μέσω Η/Υ (μεθοδολογία καταγραφής βλαβών, ιεράρχηση, προγραμματισμός αποκατάστασης, έλεγχος αποκατάστασης, reporting, και στατιστική παρακολούθησης).

Η Κ/ΞΙΑ MYTILINEOS – ΕΛΕΜΚΑ εγγυάται ότι μετά την αναβάθμιση του Συστήματος, η εξοικονόμηση ενέργειας θα είναι τουλάχιστον 54,30%, ενώ πέραν της μείωσης κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, θα επιτευχθεί και σημαντική  μείωση εκπομπών διοξειδίου του Άνθρακα, κατά σε 8.845,81 τόνους CO2 το χρόνο.

Η ημερομηνία έναρξης των εργασιών τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2020.

Κατά τη διάρκεια του έργου, θα αντικατασταθούν τα συμβατικά φωτιστικά δρόμου, τα οποία αν και έχουν μικρή διάρκεια ζωής και ασταθή φωτεινότητα, χαρακτηρίζονται από πολύ υψηλή κατανάλωση ενέργειας. Το νέο πλαίσιο που θα χρησιμοποιηθεί, θα υιοθετεί τις τελευταίες λύσεις στις τεχνολογίες φωτισμού και θα προσφέρει εκτός από πιο ελεγχόμενο και υψηλής ποιότητας φως, βελτιωμένη οπτική απόδοση και καλύτερη ατμόσφαιρα στο αστικό περιβάλλον, αλλά και θα εξοικονομεί μέχρι και 55% από την ενέργεια ηλεκτροφωτισμού, μειώνοντας έτσι το κόστος και το ενεργειακό αποτύπωμα.


ΣΧΟΛΙΑ