• Business

    Μετρό Αθήνας: Ποια νέα projects διαδέχονται την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά

    Νίκος Κουρέτας - Νίκος Ταχιάος (Αττικό Μετρό)

    Νίκος Κουρέτας – Νίκος Ταχιάος


    Η παράδοση των τριών τελευταίων σταθμών της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά (Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο) στις 10 Οκτωβρίου σηματοδοτεί την εκκίνηση ενός πλήθους project για την περαιτέρω επέκταση του δικτύου σε υφιστάμενες και υπό κατασκευή γραμμές.

    Σημειώνεται πως το έργο της επέκτασης της Γραμμής 3 είχε αναλάβει από το 2012  η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom. Αρχικά δόθηκαν το 2020 στην κυκλοφορία οι τρεις πρώτοι σταθμοί της επέκτασης και δύο χρόνια αργότερα το έργο παραδίδεται πλήρες στο Δημόσιο.

    Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό Α.Ε. Δρομολογεί έξι νέες επεκτάσεις συνολικού κόστους άνω των 2,1 δισ. Ευρώ. Αυτές αφορούν όλες τις υφιστάμενες γραμμές του Μετρό Αθήνας (Ηλεκτρικός, Κόκκινη και Μπλε Γραμμή), καθώς και τη νέα γραμμή 4.

    Η πιο αναμενόμενη εξ αυτών είναι η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον εκτιμώμενου προϋπολογισμού 350 εκατ. Ευρώ. Στην παρούσα φάση αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ ο διαγωνισμός εκτιμάται πως θα έχει προκηρυχθεί έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

    Όσον αφορά τις άλλες πέντε επεκτάσεις, η Αττικό Μετρό Α.Ε. Βρίσκεται στο στάδιο των μελετών, οι οποίες χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, και στόχος είναι τα σχετικά έργα να έχουν δημοπρατηθεί εντός του 2023.

    Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον

    Η αυξημένη σημασία του εν λόγω έργου αποδεικνύεται από το γεγονός ότι έχει εξαγγελθεί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη στα τέλη του περασμένου Μαρτίου. Επίσης, τόσο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης έχουν κάνει πλήθος αναφορών στο διαγωνισμό.

    Πρόκειται για ένα project που θα προσελκύσει όλους του μεγάλους ελληνικούς Ομίλους, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, ενώ και ξένοι παίκτες, όπως οι Alstom και Hitachi αναμένεται να διεκδικήσουν το έργο και η αγορά αναμένει να δει με ποιους Ομίλους θα συνεργαστούν.

    Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται η κατασκευή υπόγειας διπλής γραμμής μήκους 4 χιλιομέτρων, καθώς και η δημιουργία τριών νέων σταθμών. Αυτοί θα είναι οι εξής:

    Παλατιανή (Συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας)

    Ίλιον (Συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών)

    Άγιος Νικόλαος (Τερματικός Σταθμός, Συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς).

    Με την ολοκλήρωση της επέκτασης η Γραμμή 2 θα περιλαμβάνει 23  σταθμούς. Θα έχει ως σημείο εκκίνησης το Ελληνικό και θα τερματίζει στο Καματερό, ενώ εκτιμάται πως εξυπηρετεί περίπου 50.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.

    Επέκταση της Γραμμής 1

    Όσον αφορά τη Γραμμή 1, γνωστή σε όλους ως Ηλεκτρικός, εξετάζεται η σύνδεσή της με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

    Η νέα αυτή επέκταση  συνολικού εκτιμώμενου κόστους  450 εκατ. ευρώ θα καλύπτει τα Πετράλωνα, την Καλλιθέα και θα καταλήγει στο ΚΠΙΣΝ, ενώ σε δεύτερο χρόνο εξετάζεται η επέκταση έως το Παλαιό Φάληρο. Πρόκειται για μία πλήρως υπογειοποιημένη γραμμή που θα έχει μήκος πέντε χιλιομέτρων.

    Όπως αναφέρεται στις μελέτες που εκπονεί το Υπουργείο θα κατασκευαστούν τέσσερις σταθμοί. Αυτοί θα είναι οι κάτωθι:

    Χαμοστέρνας,

    Πλατεία Δαβάκη,

    Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές,

    Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

    Πρόκειται για ένα έργο με θετικό περιβαλλοντικό και κυκλοφοριακό πρόσημο καθώς προβλέπεται πως θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση, ενώ η πρωτεύουσα θα «απαλλαγεί» από χιλιάδες οχήματα. Σε δεύτερο χρόνο η νέα γραμμή αναμένεται να επεκταθεί και προς το Παλαιό Φάληρο.

    Επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα

    Η δεύτερη επέκταση της «κόκκινης γραμμής» του Μετρό θα ξεκινά από το Ελληνικό και θα καταλήγει στη Γλυφάδα. Το κόστος του έργου που εκτιμάται πως θα δημοπρατηθεί εντός του επόμενου έτους εκτιμάται μεταξύ των 350 και 400 εκατ. Ευρώ.

    Με τη νέα αυτή επέκταση μήκους 4,5 χιλιομέτρων θα δημιουργηθούν τρεις σταθμοί, οι οποίοι θα είναι οι εξής:

    Πλατεία Μακεδονίας,

    Άνω Γλυφάδα,

    Γλυφάδα

    Η επέκταση αυτή είναι έργο που υπάρχει στα σκαριά από το 2000,  αλλά έχει μπει και βγει αρκετές φορές από το συρτάρι και αρχικά γινόταν λόγος για επέκταση έως την Πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου.

    Οι  δύο επεκτάσεις της Γραμμής 4

    Επιπλέον, εξετάζονται και δύο επεκτάσεις για τη Γραμμή 4, η οποία είναι η «πορτοκαλί» γραμμή που θα ξεκινήσει να κατασκευάζει η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom από τις αρχές του 2023. Η πρώτη αφορά τη σύνδεση του Ευαγγελισμού με την Άνω Ηλιούπολη και η δεύτερη το τμήμα Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη.

    Το κόστος της πρώτης επέκτασης εκτιμάται στα  350 εκατ. Ευρώ. Και αναμένεται να κατασκευαστούν τέσσερις νέοι σταθμοί, οι οποίοι είναι οι εξής:

    Παγκράτι,

    Βύρωνας,

    Άνω Ηλιούπολη,

    ΠΥΡΚΑΛ

    Ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού για τη δεύτερη επέκταση ανέρχεται στα 600 εκατ. Ευρώ και το έργο αφορά στη δημιουργία τον εξής έξι σταθμών:

    Νέα Ιωνία,

    Πευκάκια,

    Νέα Φιλαδέλφεια,

    Πάρκο Τρίτση,

    Ίλιον,

    Πετρούπολη

    Διαβάστε επίσης:

    Κυριάκος Μητσοτάκης: Τη Δευτέρα τα εγκαίνια της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό στον Πειραιά

    Μετρό: Τον Οκτώβριο έρχεται η Γραμμή 3 στον Πειραιά – Στα σκαριά διαγωνισμοί για νέους συρμούς

    Μετρό Αθήνας: Γυρίζει σελίδα από το φθινόπωρο με έργα άνω των 4 δισ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ